Het is nu 28-03-2024 17:30:45
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Niet minder fietsongevallen in onze regio!

    -> Verhaal Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-11-2020 11:35:01    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De titel van dit krantenartikel uit Het Nieuwsblad van woensdag 25 november 2020 lijkt op goed nieuws, ...



... maar als je het artikel leest, merk je dat het aantal fietsongevallen én het aantal fietsdoden nog altijd stijgt! Het aantal ongevallen met fietsers steeg van 748 naar 870, en tijdens de voorbije zomermaanden viel in Vlaanderen het hoogste aantal fietsdoden sinds 2014: 17 doden op 3 maanden tijd, of 1 fietsdode om de 5 dagen, zoals onze nationale Fietsersbond het schrijft op haar facebookpagina!

Onze wegen zijn altijd ingericht met het oog op autoverkeer. Fietsers waren bijkomstig en kregen de overschotjes van de weg, als er wel overschot was! Er werden zelfs fietspaden verwijderd ten voordele van het autoverkeer. Een dergelijke afbraak was de oorzaak van de oprichting van onze afdeling van de Fietsersbond!

Nu er allerlei soorten fietsen, zelfs snelle fietsen, en andere verplaatsingsmiddelen bijkomen, die allemaal gebruik moeten maken van de gebrekkige fietsinfrastructuur, worden de gevolgen van dit wanbeleid zeer duidelijk Uitroepteken Triest

Maar de fietsers dragen er nog altijd de gevolgen van Triest ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-12-2020 09:14:27    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het was vandaag, woensdag 23 december 2020, het hoofdpunt in het nieuws op VRT-radio. Het aantal verkeersdoden op onze wegen daalt wel, maar het blijft hoog. Op onderstaande kaart staan de plaatsen in Vlaanderen en Brussel aangeduid, waar in 2020 een dodelijk ongeval gebeurde.



Wat de VRT vooral opvalt — en wat mij persoonlijk al zeer lang opvalt — is, dat er veel 'eenzijdige ongevallen' gebeuren, waarbij geen ander voertuig betrokken is. De bestuurder is dan zoals men zegt "de controle over het stuur verloren". Het gaat dan als het ware over zelfrijdende voertuigen Knipoog ...

En waarom zouden er ook geen ongevallen gebeuren met meerdere voertuigen, waarbij een bestuurder "de controle over het stuur verloren heeft" Vraag

Heel wat bestuurders lijken er op te vertrouwen, dat 'de techniek' hun slecht rijgedrag wel zal oplossen.

Je zal er als fietser of voetganger maar toevallig juist passeren, als er een bestuurder met zo een zelfrijdende wagen komt aangereden ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-02-2021 10:36:26    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De evolutie van het aantal verkeersdoden is niet zo gunstig voor fietsers. Het totaal aantal verkeersdoden daalt wel, maar dat aantal verschuift van minder bij motorvoertuigen naar meer bij fietsers. Dit stond te lezen in Het Nieuwsblad van zaterdag 20 februari 2021.



Het lijkt een stijgende trend te worden, die vele oorzaken kan hebben.
Steeds meer mensen beginnen de fiets te gebruiken voor hun verplaatsingen. Meer fietsers betekent meer kans op ongevallen met fietsers. Heel wat fietsers zijn "nieuwelingen" ofwel is het lang geleden dat ze nog eens gefietst hebben. Bovendien gebruiken steeds meer fietsers een snellere elektrische fiets, jong en oud. Niet iedereen kan daar direct goed weg mee, sommigen nooit. En ... weten al die fietsers hoe ze zich in het drukke verkeer moeten gedragen? Kennen ze de regels van de wegcode voldoende en gedragen ze zich naar de regels van de wegcode? Komt daar nog bij, dat onze fietsinfrastructuur op veel plaatsen helemaal niet voldoet om dat stijgende aantal fietsers, dat met grotere snelheden rijdt, te verwerken. Zijn onze woonkernen, schoolomgevingen, winkelgebieden, ... ingericht om veel fietsers te verwerken of veel auto's?
En ... we mogen zeker niet vergeten dat sommige automobilisten fietsers "niet zien" ...



Lees wat onze Fietsersbond hierover schrijft.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 02-11-2021 16:05:12    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het aantal zware fietsongevallen zit weer in de lift.



Lees wat Wies Callens hierover schrijft en teken de petitie!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-09-2022 06:33:26    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het aantal ongevallen met voetgangers en fietsers blijft maar stijgen. Dit stond te lezen in het Nieuwsblad van woensdag 31 augustus 2022 (klik om te vergroten).



En dan moeten we er nog rekening mee houden dat heel wat fietsongevallen niet geregistreerd worden door de politie, zoals de eenzijdige fietsongevallen veroorzaakt door de slechte staat van de weg, verstrooidheid, paaltjes, obstakels, ... Dat blijkt uit dit artikel uit het Nieuwsblad van de volgende dag, donderdag 1 september 2022 (klik om te vergroten).



Er zouden zelfs maar liefst zeven keer meer zwaargewonde fietsers in het ziekenhuis terechtkomen dan het aantal volgens de gegevens van de politie.

Aangezien de meeste ongevallen met fietsers en voetgangers gebeuren in de bebouwde kom, is een drastische snelheidsbeperking van het gemotoriseerd vervoer in de bebouwde kom meer dan noodzakelijk, evenals het voorzien van meer plaats voor kwetsbare weggebruikers ten koste van de veel te ruime paatsinname door het gemotoriseerd verkeer.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-11-2022 11:29:53    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het aantal verkeersslachtoffers blijft maar stijgen gedurende de laatste jaren, en vooral onder voetgangers en fietsers. Dit stond te lezen in de bijlage "Nu" van Het Nieuwsblad van zaterdag 19 november 2022 (klik om te vergroten).



Als dat aantal echt moet dalen, of zelfs naar nul evolueren zoals onze overheden zouden wensen en vooropstellen, dan zal er nog heel wat moeten wijzigen op verschillende gebieden: infrastructuur, wetgeving, handhaving, mentaliteit, ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 04-12-2022 11:01:08    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De slechte berichten over steeds meer ongevallen met fietsers houden maar niet op. Dit stond te lezen in de zondagskrant De Zondag van 4 december 2022 (klik om te vergroten).



Ik denk dat het aantal fietsongevallen niet alleen bij wegenwerken blijft stijgen. Ook bij bouw- en afbraakwerken wordt de veiligheid van fietsers al eens vergeten (een laatste voorbeeld ...). Het is soms verwonderlijk dat er niet nog meer ongevallen gebeuren Triest.

We zitten duidelijk nog altijd niet op de goede weg Triest.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-11-2023 08:02:37    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Men belooft veel om het aantal verkeersdoden drastisch te verminderen, vooral met de nadruk op de 'veiligheid' van auto's. Maar voor fietsers zit er tot nu toe weinig beterschap in, afgaande op dit artikel uit Het Nieuwsblad van zaterdag 18 november 2023.



Het is des te opvallender dat het aantal fietsdoden stijgt in zones 50, die speciaal voor de verkeersveiligheid ingericht worden ... of dat zou toch zo moeten. Misschien komt dat, omdat men meestal gewoon alleen bordjes plaatst met 'bebouwde kom' of 'zone 50', zonder aan het wegbeeld iets te wijzigen?

Met dergelijke gemakkelijkheidsoplossingen zullen we er niet komen, ook niet als men van die zones 50 een zone 30 'maakt' door enkel maar de bordjes te vervangen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-11-2023 15:19:39    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het stijgende aantal fietsongevallen tussen 2021 en 2022, en de evolutie gedurende dit jaar 2023, kun je nagaan op deze website van VIAS. Daar kun je het aantal ongevallen opzoeken per gemeente, per type weggebruiker en nog meer. Het aantal ongevallen verschijnt in tabellen volgens graad van ernst, binnen of buiten de bebouwde kom of op de autosnelweg, en onderverdeeld in nog meer criteria. Bijvoorbeeld voor fietsers in Temse zien de tabellen momenteel (20 november 2023) eruit als volgt (klik om te vergroten).



Ook voor voetgangers, elektrische steps en bromfietsers gaat het aantal ongevallen de laatste jaren opnieuw in stijgende lijn in Temse, en niet alleen in Temse.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 13-12-2023 10:14:04    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Volgens dit krantenartikel uit Het Nieuwsblad van woensdag 13 december 2023 (klik om te vergroten), is het aantal ongevallen in Temse de laatste 10 jaar met meer dan de helft gedaald. Dat is spectaculair!



Tussen 2012 en 2023 is het aantal ongevallen gedaald van 644 naar 308, volgens dit artikel, ook al is 2023 nog niet helemaal voorbij ...

Maar ... hoe zit dat met de ernst van de ongevallen volgens de gegevens van VIAS? Vorige keer hebben we het enkel gehad over de kwetsbare weggebruikers, maar hoe zit dat in het algemeen?

Op deze website van VIAS kun je het aantal verkeersslachtoffers bekijken volgens vele mogelijke criteria. Voor Temse ziet dat er als volgt uit (klik om te vergroten).



Helemaal links staat een grafiek met de evolutie van het aantal slachtoffers van 2013 tot 2022. Je kunt deze grafiek apart vergroten. Daaruit blijkt dat er vanaf 2014 over het algemeen een daling was, tot een minimum van 124 in 2020, maar dat de laatste drie jaar het aantal verkeersslachtoffers in Temse opnieuw stijgt!

Als je op de website met de muis over de grafieken schuift, ze je de volgende cijfers:
Voor 2020: 107 lichtgewonden, 15 zwaargewonden, 2 doden binnen de 30 dagen na het ongeval. Totaal 124.
Voor 2021: 112 lichtgewonden, 22 zwaargewonden, 2 doden binnen de 30 gagen na het ongeval. Totaal 136.
Voor 2022: 134 lichtgewonden, 34 zwaargewonden, 1 dode binnen de 30 dagen na het ongeval. Totaal 169.

De laatste 10 jaar is het aantal slachtoffers gedaald van 205 in 2013, tot 169 in 2022, dus met 17,6%. Tussen 2019 en 2022 is dat aantal slachtoffers nog gedaald van 185 in 2019, tot 169 in 2022, dus nog met 8,6%. Maar als de evolutie verder gaat zoals de laatste drie jaar, zal deze daling zeer snel ongedaan gemaakt worden!

Helemaal rechts staat een grafiek van het aantal slachtoffers per wegtype. Ook deze grafiek kun je apart vergroten. Het is interessant om er de laatste drie jaar de muis eens over te bewegen. Dat geeft de volgfende cijfers:
Voor 2020: 67 binnen bebouwde kom, 36 buiten bebouwde kom, 15 op autosnelweg, 6 onbekend. Totaal 124.
Voor 2021: 69 binnen bebouwde kom, 44 buiten bebouwde kom, 16 op autosnelweg, 7 onbekend. Totaal 136.
Voor 2022: 103 binnen bebouwde kom, 42 buiten bebouwde kom, 13 op autosnelweg, 11 onbekend. Totaal 169.

Vooral het aantal verkeersslachtoffers binnen de bebouwde kom stijgt het laatste jaar zeer sterk. En dat is toch niet zo een goed teken voor de veiligheid van de meest kwetsbare weggebruikers ...

Welke statistieken zijn het belangrijkste om de verkeersveiligheid aan te duiden? die van het aantal ongevallen, of die van het aantal verkeersslachtoffers?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Verhaal

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005