Het is nu 29-03-2024 10:36:34
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Sneeuw ruimen op fietspaden - winter 2020-2021

    -> ANDERE Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 07-02-2021 09:10:28    Onderwerp: Sneeuw ruimen op fietspaden - winter 2020-2021
 Reageren met citaat  

Op zondag 7 februari 2021 is na enkele jaren toch weer een wintertje begonnen, met sneeuw. Ook al is het zondag, de strooidiensten zijn toch al vroeg op pad geweest. En ook de fietspaden zijn zo goed mogelijk sneeuwvrij gemaakt, tenminste toch in de Gasthuisstraat aan het kerkhof.



Ik ben nog niet op andere plaatsen gaan kijken. Het is trouwens aan te raden om met de fiets niet buiten te komen als dat niet echt nodig is. Het sneeuwt nog altijd, dus er komt nog sneeuw erbij.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 07-02-2021 13:43:47    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op dagen en momenten als deze, zou men van een rustige straat snel een speelstraat moeten kunnen maken, en zouden er geen middelen mogen gebruikt worden om de sneeuw van de rijbaan te verwijderen.



Elke straat waar kinderen wonen, en die best kan gemist worden voor "doorlopend verkeer", zou hiervoor in aanmerking moeten komen. Als de bewoners indien nodig hun straat kunnen in- en uitrijden, is dat ruim voldoende en dat mag in een speelstraat.

Zie artikel 2.36 en artikel 22septies van het verkeersreglement.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-02-2021 16:46:34    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Na de felle sneeuwval van gisteren, zondag 7 februari 2021, is het vandaag, maandag 8 februari 2021, stilletjes blijven bijsneeuwen. In hoeverre kunnen onze fietspaden bij dergelijke weersomstandigheden sneeuw- en ijsvrij gehouden worden? Gemakkelijk is dat zeker niet, maar moeilijk gaat ook. Daarom wil ik dat wel eens bekijken vanaf de Gasthuisstraat tot aan de rotonde van de Krekel, bij wijze van 'fietsuitstapje' in de sneeuw Knipoog ...

Onderweg kreeg ik een zo goed als platte batterij op mijn mobieltje. Bijgevolg zijn een deel van de volgende foto's genomen met mijn vroeger fototoestelletje. Vandaar wat kwaliteitsverschil, maar ik had er geen zin in om thuis te gaan opladen en dan weer te keren.

In de Gasthuisstraat is het fietspad al heel wat minder sneeuwvrij dan gisteren.



Na het oversteken van de N16 bleek het fietspad richting Sint-Niklaas zeer goed sneeuwvrij te zijn Goed zo!, ...



... hoewel het oversteken van de N16 minder aangenaam verlopen is, zeker op de middenberm.



Het fietspad naar de Doornstraat ziet er veel minder aanlokkelijk uit.



Nochtans valt het nogal mee om er op te fietsen. Natuurlijk mag je geen bruuske bewegingen maken, en moet je voorzichtig remmen of van richting veranderen als dat nodig is. Bijna overal is het ganse fietspad bedekt met sneeuw, behalve aan zijstraten met autoverkeer, zoals hier aan de Stripfigurenlaan.



En zo gaat dat verder. Op sommige plaatsen ligt er minder sneeuw op het fietspad. Dat is dan zeer waarschijnlijk een initiatief van de bewoner ter plaatse, waarvoor dank! Dit is in alle geval het bewijs, dat het sneeuwvrij houden van fietspaden beter kan!



Om aan de viaduct over de E17 de rijbaan over te steken naar het enkelrichtinsfietspad, moet je als fietser leren je plan te trekken en door bevroren hopen sneeuw rijden.



De viaduct zelf is een ijsbaan. Erg is dat niet. Het ligt goed hard en het fietst beter dan in de sneeuw. Gewoon rechtuit fietsen zonder te remmen en dat komt in orde.



Onder normale omstandigheden kun je snelheid winnen bij het afdalen van de viaduct, maar al die sneeuw remt geweldig af! Deze keer moet ik bijtrappen of het gaat zeer traag bergaf, tegen het stilvallen af!

Juist voor de rotonde van de Velle ligt een hard bevroren hoop sneeuw over het hele fietspad. Goed mikken, het evenwicht bewaren, en erdoor!



Op de Velle en op de Haasdonkse Steenweg ligt overal even veel sneeuw op de fietspaden. Op de rijbaan ligt heel wat minder! Daar wordt wel meer gereden, maar kan het echt niet beter voor fietsers?



Want op sommige plaatsen is het echt beter voor fietsers, en heeft een bewoner daarvoor gezorgd, zoals dat hier duidelijk het geval is. Weer een bewijs dat fietspaden wel degelijk sneeuwvrij kunnen gehouden worden.



Om even verder rond de rotonde van de Krekel te draaien, om terug huiswaarts te keren, moet ik weer een bevroren hoop sneeuw trotseren met de fiets.



De fietspaden langs de overkant, op de terugweg, zijn gelijkaardig vol sneeuw maar toch wel berijdbaar. Alleen op plaatsen waar ook auto's moeten zijn is het fietspad sneeuwvrij of zo goed als, zoals aan het tankstation op de Velle.



Voor auto's kan dat dus. Hier is het toch ook niet zo druk bereden als op de rijbaan. Dit is best vergelijkbaar met het fietspad op gebied van drukte.

Met de nodige aandacht en voorzichtigheid zijn die fietspaden wel te berijden, maar toch zouden ze beter sneeuwvrij kunnen gehouden worden. Dat blijkt uit verschillende plaatsen waar het beter is. Veel fietsers rijden er natuurlijk niet. Op mijn ritje heb ik er twee gezien. Wie rijdt er graag op besneeuwde fietspaden? Er zouden zeker meer fietsers zijn, als de fietspaden beter sneeuwvrij gehouden worden.

Bovendien is fietsen in de sneeuw vermoeiender. De sneeuw hoopt zich op tussen banden en spatborden wat een uitstekend remmend effect heeft. Nog een reden om fietspaden sneeuwvrij te houden.

Het is mij ook opgevallen, dat de sneeuw de oneffenheden in de fietspaden onzichtbaar maakt. Als je de putten en bulten niet weet liggen, fiets je er recht op af. Op zijn minst is dat zeer onaangenaam, maar dat kan evenzeer resulteren in een valpartij, vooral met deze gladheid! Van valpartijen ben ik deze keer gespaard gebleven.

En er zijn nog redenen. Bekijk mijn fiets maar eens na dat ritje. De sneeuw plakt overal aan vast!



Nee, ik rij niet met de ligfiets in de sneeuw. In de sneeuw gebruik ik mijn oudere 'bukfiets'. Ik word wel gewaar, dat ik dat niet meer zo gewend ben ... Na een tijdje doet mijn zitvlak pijn. Dat gebeurt niet op de ligfiets Knipoog.

Hoe het op andere fietspaden in Temse gesteld is, weet ik niet. Mogelijk is dat beter, mogelijk is dat slechter. Misschien is dat iets voor de volgende dagen? Naar het schijnt zal het de hele week winteren.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 09-02-2021 10:16:49    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Hoe het op andere fietspaden in Temse gesteld is, weet ik niet. ...
(Zie hierboven.)

Een Fietsersbondlid stuurde mij enkele foto's van het fietspad in de Hoogkamerstraat en het kruispunt van dat fietspad met de N16. Als je van Sint-Niklaas komt, moet je tussen de Eurolaan en de Kapelanielaan de Hoogkamerstraat oversteken op deze fietsoversteekplaats.



Hier valt het nog mee. Er ligt geen grote hoop bevroren sneeuw waar je eerst moet doorploeteren.

Daarna steek je de N16 over. Aan de verkeerslichten ligt een sneeuwbrij die het remmen en het opnieuw vertrekken moeilijker maakt, op een plaats waar je dat juist hard nodig hebt. Als dit vannacht hard aanvriest wordt dat zelfs een gevaarlijk plekje!



Als je aan de overkant van de N16 even terugkijkt richting Sint-Niklaas zie je hetzelfde. Let op de sneeuwophoping op de middenberm, waar je met de fiets doorheen moet. Juist hetzelfde als aan het kruispunt met de Doornstraat/Gasthuisstraat hierboven.



De sneeuw die ruimers en voertuigen op de N16 opzij duwen, komt daar terecht en blijft lelijk in de weg van fietsers liggen.

Hetzelfde als je even kijkt in de richting van het tweerichtingsfietspad dat de N16 volgt tot aan de Secretaris Generaal Boereboomstraat. Er ligt sneeuwbrij voor het verkeerslicht en sneeuwophopingen op de middenberm en het doorsteekje om de Hoogkamerstraat over te steken.



Verder in de Hoogkamerstraat, richting centrum, passeer je de Vredestraat. Achterom bekeken is het fietspad redelijk vrij gemaakt, maar waar auto's het fietspad oversteken blijft het uitkijken. Dikwijls liggen daar brokken ijs die van de auto's los gekomen zijn.



Nog wat verder is de Herderstraat. Tussen de Vredestraat en de Herderstraat is het fietspad minder verzorgd. Dat kan gevaarlijker worden als dat opnieuw aanvriest.



Over het algemeen zijn de fietspaden zelf tamelijk goed berijdbaar. Maar men lijkt te vergeten dat fietsers het fietspad moeten kunnen verlaten bijvoorbeeld aan kruispunten. De rijbaan wordt geruimd en de sneeuw opzij geschoven. Het fietspad wordt geruimd en de sneeuw wordt ook opzij geschoven. Zolang fietsers de rijbaan niet moeten oversteken, ligt die hoop sneeuw tussen fietspad en rijbaan niet direct in de weg. Maar op kruispunten, rotondes of middenbermen kan dat wel een ernstige hindernis worden.

Ook aan zijstraten, waar auto's over het fietspad rijden, zijn de fietspaden dikwijls minder goed sneeuw- en ijsvrij.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 09-02-2021 19:55:12    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het pad langs de Rik De Rycklaan is (tot nu toe nog altijd) geen fietspad, maar fietsers zijn wel verplicht om op dat pad te rijden. Het is trouwens goed sneeuw- en ijsvrij gemaakt, daarover hebben we niet te klagen.

Het is dan toch wel raar dat juist aan de bocht met de Wilfordkaai, waar een "echt" fietspad is, heel wat sneeuw en ijs is blijven liggen.



Juist op de plaats waar fietsers moeten remmen en een bocht van 90° nemen is het dus glad! Dit is een voorbeeld van hoe het NIET moet!

Het fietspad zelf op de Wilfordkaai is blijkbaar ook nogal stiefmoederlijk behandeld nabij de bocht naar de Rik De Rycklaan.



Dat is zelfs het geval onder zowat de hele weg onder de Scheldebruggen. Je zou juist daar veel minder sneeuw verwachten!



Dat kan echt wel beter. Deze weg wordt immers gebruikt door heel wat fietsers naar en van het station van Temse. Bandensporen liegen niet.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-02-2021 17:47:11    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het bovenstaande werd gemeld en ... vandaag is alle gladheid weg in de bocht tussen de Wilfordkaai en de Rik De Rycklaan!



Zelfs het pad naar het fietstunnelke — dat langs hier geen fietspad is, maar langs de andere kant wel Hihi — is helemaal geruimd! Dat was eigenlijk een vergeten fietspad!

En onder de Scheldebruggen is ook vrijwel alle sneeuw en ijs weg op het fietspad.



Dat is een heel verschil met gisteren, en dat is zeker niet vanzelf gegaan omdat de zon wat geschenen heeft vandaag. Het is de hele dag bitter koud gebleven.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-02-2021 18:09:02    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Gisteren (dinsdag 9 februari 2021) was er nog een "echt" fietspad in Temse, waar helemaal geen sneeuw of ijs geruimd was, waar helemaal niets gestrooid was, waar het heel glad was ... Het was er zo goed als onmogelijk om veilig te fietsen.




Inderdaad, het "fietspad" op onze promenade.

De gemeente Temse zegt telkens dat het "privé terrein" is, maar dat neemt niet weg dat het wettelijk als een fietspad is aangeduid en dat het toch wel degelijk als openbare weg gebruikt en beschouwd wordt, dus ... Daarom werd ook dat gemeld Hihi.

Als het aangeduid zou zijn als een voetgangerszone, dan lag dit natuurlijk helemaal anders ... Dan konden kinderen er bijvoorbeeld spelen!

En kijk hoe het er de volgende dag plots helemaal anders uitzag, op woensdag 10 februari 2021.





Ik ben er zelfs een rijdende fietser tegengekomen!

Zou het dan toch echt een fietspad moeten zijn zoals aangeduid, en geen voetgangerszone Knipoog Vraag Dan is het natuurlijk gedaan met in de sneeuw te spelen.

Maar ... Is dat nu het fietspad dat geruimd is, of het voetpad? Of alle twee? Welk stuk is dan voetpad? Of fietspad?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 12-02-2021 10:19:23    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De strenge winterkou is aan zijn zesde dag begonnen, en de meeste fietspaden in Temse zijn nu wel goed geruimd en berijdbaar. Maar bij aanliggende fietspaden is er toch nog altijd een probleem.

Het tweerichtingsfietspad bijvoorbeeld aan het kerkhof in de Gasthuisstraat is wel goed berijdbaar, maar toch zeer smal als fietsers elkaar moeten kruisen.



Dit fietspad is onder 'normale' omstandigheden al veel te smal, en het is nog smaller gemaakt met varkensruggen. Als er bijkomend hard bevroren sneeuwhopen op blijven liggen, schiet er niet veel meer over om nog van een tweerichtingsfietspad te kunnen spreken.

Het toeleidend fietspad naar het fietsopstelvak aan de verkeerslichten is een ander fietspad in de Gasthuisstraat. Onder 'normale' omstandigheden is dit een voorbeeld hoe het moet. Maar nu de rijbaan voor de gemotoriseerde voertuigen geruimd is, lijkt dat fietspad helemaal niet meer te bestaan.



Het is nu eerder een schoolvoorbeeld van een 'onberijdbaar fietspad'. Als er een rij auto's wacht voor de verkeerslichten, is het voor fietsers niet meer zo gemakkelijk om het fietsopstelvak te bereiken.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> ANDERE

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005