Het is nu 28-03-2024 13:04:17
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Fietsers in de Kapelanielaan

    -> Temse - Hoogkamerstraat Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-01-2021 15:22:30    Onderwerp: Fietsers in de Kapelanielaan
 Reageren met citaat  

Op onze vergadering met de mobiliteitsdienst op 13 januari 2021 is gezegd dat op de Kapelanielaan enkelrichtingsfietspaden zullen gemarkeerd worden, als daar het enkelrichtingsverkeer zal ingesteld worden voor het gemotoriseerd verkeer, dat hoofdzakelijk uit vrachtwagens zal bestaan!

Nabij de Hoogkamerstraat, dichtst bij de N16, moet overgegaan worden op een tweerichtingsfietspad om wat verder de Hoogkamerstraat te kunnen oversteken naar het tweerichtingsfietspad in die straat. Dat zal eerder in de Kapelanielaan moeten gebeuren dan nu het geval is, omdat de Kapelanielaan daar zal verbreed worden met een bijkomende afslagstrook naar de N16. De plaats van overgang van enkel- naar tweerichtingsfietspad in de Kapelanielaan is op onderstaande schets weergegeven in de rode cirkel links (klik om te vergroten).


_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-02-2022 14:42:06    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Aan het kruispunt met de Hoogkamerstraat nabij de viaduct over de E17, zijn in de Kapelanielaan nu fietspaden aangelegd aan beide zijden van de Kapelanielaan. En volgens dit artikel op de website van Het Laatste Nieuws starten op 14 maart 2022 de werken in de Kapelanielaan nabij de N16. Daarbij zal voorzien worden in een aansluiting op die fietspaden aan beide zijden van de Kapelanielaan.

De Kapelanielaan zou daardoor veiliger moeten worden voor fietsers, wanneer daar eenrichtingsverkeer zal gelden voor het gemotoriseerd verkeer.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 03-03-2022 09:09:54    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het staat nu ook op Editietemse en in de nieuwe omroeper van woensdag 2 maart 2022, dat op maandag 14 maart 2022 begonnen wordt met de werken in de Kapelanielaan (klik om te vergroten).



Daar wordt het tweerichtingsfietspad verlengd, de fietsoversteekplaats verplaatst en aansluitingen voorzien voor enkelrichtingsfietspaden langs beide kanten van de Kapelanielaan.



Het verkeer in de Kapelanielaan zal daardoor uiteraard bemoeilijkt worden en tijdelijk onderbroken zijn.

Op Editietemse staan meer details over alle werken in verband met het kruispunt N16/Hoogkamerstraat.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 04-03-2022 10:22:46    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het bericht over de werken in de Kapelanielaan stond ook in Het Nieuwsblad van vrijdag 4 maart 2022 (klik om te vergroten).



Je kunt het bericht ook lezen op de website van deze krant.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-03-2022 19:01:19    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De werken in de Kapelanielaan zijn nu een week bezig en het wordt duidelijk hoe het gaat worden.

Dit is de opgebroken Kapelanielaan, met verder links ernaast de N16 richting Sint-Niklaas.



Links van de opgebroken Kapelanielaan is de plaats al uitgegraven voor de bijkomende afslagstrook, die met een tamelijk korte bocht van 180° zal aansluiten op de N16 richting Sint-Niklaas, zoals dat op tekeningen hierboven te zien is.

Rechts van de opgebroken Kapelanielaan komt een tweerichtingsfietspad ongeveer tot waar de Kapelanielaan niet is opgebroken. Daar komt een fietsoversteekplaats waarmee fietsers, die uit de andere richting komen, de Kapelanielaan kunnen oversteken naar dit tweerichtingsfietspad, zoals dat ook op tekeningen hierboven te zien is. Hopelijk wordt dat een "echte" fietsoversteekplaats zoals die in artikel 76.4 van het verkeersreglement staat, met de reglementaire aanduidingen voor het gemotoriseerd verkeer, want dat is niet duidelijk op de tekeningen hierboven Triest ...

Dat zijn allemaal werken die uitgevoerd worden door het Agentschap Wegen en Verkeer.

Verderop in de Kapelanielaan zou de gemeente Temse dan voorzien in enkelrichtingsfietspaden aan beide kanten van de Kapelanielaan. Hopelijk worden dat veilige enkelrichtingsfietspaden in de hele Kapelanielaan, want deze straat zal dan een enkelrichtingsstraat zijn voor alle gemotoriseerd verkeer.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 02-04-2022 18:04:22    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Veertien dagen later zijn de werken aan de rijbaan van de Kapelanielaan al heel wat gevorderd, maar van het tweerichtingsfietspad dat hier rechts naast de rijbaan moet komen is voorlopig nog niets te zien.



De bocht van 180° van de Kapelanielaan naar de N16 is ook al geasfalteerd.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 09-04-2022 19:46:54    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Nu de Kapelanielaan voorzien is van boordstenen en een asfaltlaag, kun je zien waar het dubbelrichtingsfietspad zal beginnen of eindigen.

Dit is de vers geasfalteerde Kapelanielaan in de richting van de Hoogkamerstraat. Rechts op de foto ligt de N16.



Verderop verbreedt de Kapelanielaan aan de rechterkant. Dat is de bijkomende voorsorteerstrook voor de richting Sint-Niklaas op de N16. Dat wordt duidelijker met dit plan, waarop die verbreding van de Kapelanielaan helemaal rechts te zien is.



Aan het cijfer 1 op het plan is de boordsteen verlaagd. Dat is de verlaging op deze foto.



Op deze plaats zal het enkelrichtingsfietspad, dat aangelegd zal worden op de Kapelanielaan, met een bocht in de berm verder lopen voor een kort eindje, afgescheiden van de rijbaan.

Aan het cijfer 2 op het plan is de boordsteen eveneens verlaagd over een kortere afstand.



Op deze plaats zullen fietsers van op het fietspad de rijbaan van de Kapelanielaan schuin moeten oversteken. Op de volgende foto zie je hoe fietsers van de verlaagde boordsteen van cijfer 2 schuin over de Kapelanielaan naar verlaagde boordsteen van cijfer 3 aan de overkant zullen moeten rijden.



We moeten zeker eisen om de weg op deze plaats zodanig in te richten, dat er nog altijd slechts één rijvak is voor het gemotoriseerd verkeer! De splitsing in meerdere rijvakken mag enkel voorbij deze fietsoversteekplaats gebeuren.

En dit is die verlaagde boordsteen van cijfer 3, waarmee fietsers op het afgescheiden tweerichtingsfietspad terecht komen richting Hoogkamerstraat.



Een klein eindje verder verwijderd van de Hoogkamerstraat is aan het cijfer 4 een langere verlaging in de boordsteen, vanaf waar fietsers die van de Hoogkamerstraat komen op een aanliggend enkelrichtingsfietspad terecht komen en dus niet langer op een afgescheiden tweerichtingsfietspad rijden.



De omgekeerde driehoekjes op het fietspad zijn hier wat misplaatst, omdat fietsers eigenlijk niet op de rijbaan terecht komen! Het enkelrichtingsfietspad zal immers verder worden doorgetrokken (dat is toch beloofd Hihi), weliswaar op dezelfde asfalt als de rijbaan, maar het fietspad maakt daar geen deel meer uit van de rijbaan (artikel 2.7 van het verkeersreglement).

We zullen wel vragen om op de rijbaan van de Kapelanielaan voldoende "dekkingen" aan te brengen voor fietsers, omdat die vanaf hier rechtstreeks zullen geconfronteerd worden met gemotoriseerd verkeer in tegenrichting!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-04-2022 21:02:54    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Er zijn al wegmarkeringen aangebracht op het nieuw geasfalteerde gedeelte van de Kapelanielaan, en dat is niet slecht gedaan voor fietsers!



Op deze plaats zal het fietspad dus in de berm verder lopen — dat fietspad moet duidelijk nog aangelegd worden — om even verder uit te komen ...



... op deze fietsoversteekplaats naar het tweerichtingsfietspad, dat ook nog moet aangelegd worden.



Het is gelukkig(!) wel een echte fietsoversteekplaats, overeenkomstig artikel 76.4 van het verkeersreglement, of toch bijna. Want volgens voorbeelden in bijlage 4 van het reglement voor de wegbeheerder moet een schuine fietsoversteekplaats aangeduid worden met parallellogrammen, niet met vierkanten.



En ... deze fietsoversteekplaats is aangelegd met autodenken, niet met fietsdenken.

Op de schuin gestreepte verdrijvingsvlakken mogen geen voertuigen komen (artikel 77.4 van het verkeersreglement), Maar ze kunnen dat wel doen! ik zou die verdrijvingsvlakken liever fysisch afgeschermd zien als "dekking" voor fietsers, waardoor het onmogelijk wordt om op deze verdrijvingsvlakken te rijden zonder het voertuig te beschadigen.

Het fietspad zou dus moeten doorgetrokken worden tot naast deze verdrijvingsvlakken, en de fietsoversteekplaats zou dezelfde lengte moeten hebben als de breedte van de rijstrook van het gemotoriseerd verkeer.

Dit "detail" zou fietsers meer plaats en meer juridische bescherming bieden bij het zich opstellen voor de fietsoversteekplaats om de rijbaan over te steken.

Aangezien dit een "echte" fietsoversteekplaats is, moet het verkeersbord F50 er verplicht bij geplaatst worden (zie vorige foto's) volgens artikel 12.13bis van het reglement voor de wegbeheerder. En volgens artikel 7.8 van datzelfde reglement moet ook het gevaarsbord A25 op een 150-tal meter voor deze fietsoversteekplaats aangebracht worden. Dat moet nog gebeuren.

In de andere rijrichting is dit de plaats waar het gesplitste tweerichtingsfietspad de berm verlaat en als enkelrichtingsfietspad de Kapelanielaan volgt in tegenrichting van het gemotoriseerd verkeer.



De afstand tussen dit fietspad "in tegenrichting" en de rijbaan is een beetje groter dan deze afstand bij het fietspad "in meerichting". Maar een fysische afscheiding zou natuurlijk nog veel beter zijn, al was het maar met voelbare verhogingen of ribbels tussen het fietspad en de rijbaan.

Al bij al ben ik tevreden dat de rijbaan pas voorbij de fietsoversteekplaats splitst in meerdere voorsorteringsstroken. En de aanzet van de enkelrichtingsfietspaden duiden aan hoe het verder kan gaan in de Kapelanielaan.

Ik vraag mij wel af wanneer die fietspaden verder in de Kapelanielaan zullen aangebracht worden, want volgens dit bericht op Editietemse zal op 19 april 2022 definitief eenrichtingsverkeer ingesteld worden in de Kapelanielaan. Daar is nog één enkele werkdag tussen ... Wordt het ondertussen verboden voor fietsers in de Kapelanielaan?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-04-2022 19:33:20    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Ik vraag mij wel af wanneer die fietspaden verder in de Kapelanielaan zullen aangebracht worden, want volgens dit bericht op Editietemse zal op 19 april 2022 definitief eenrichtingsverkeer ingesteld worden in de Kapelanielaan. Daar is nog één enkele werkdag tussen ... Wordt het ondertussen verboden voor fietsers in de Kapelanielaan?
(Zie hierboven.)

Gedurende de voorbije week is de rijbaan van de hele Kapelanielaan toch al afgebakend met een doorlopende streep aan beide zijden. Die doorlopende streep is niet echt helemaal doorlopend, maar bevat korte onderbrekingen op regelmatige afstanden. Omdat die streep in een dikke laag is aangebracht, vormen die onderbrekingen een reliëf dat voelbaar en/of hoorbaar moet zijn als je er met een motorvoertuig overheen rijdt.



Aan beide zijden van de rijbaan moet het enkelrichtingsfietspad nog aangebracht worden. Dat moet afgebakend worden door twee evenwijdige witte onderbroken strepen. Eén streep van elk fietspad staat er al. De tweede moet er nog bij komen.



De werkelijke rand van de rijbaan is wel aangeduid naast het fietspad met een doorlopende witte streep, maar deze fietspaden zijn en blijven "moordstrookjes" op dezelfde hoogte van de rijbaan en daarvan gescheiden door enkel een laagje verf. Dat houdt geen auto's en zeker geen vrachtwagens tegen.

Het is natuurlijk beter dan helemaal niets. Stel je dat voor! Maar misschien worden deze fietspaden ooit afgeschermd van de rijbaan met echte verhogingen op regelmatige afstanden, behalve aan opritten natuurlijk? Of misschien worden het ooit verhoogde fietspaden?


Waar de enkelrichtingsfietspaden overgaan in een tweerichtingsfietspad is de plaats in de berm al wat uitgegraven waar dat enkelrichtingsfietspad met een S-bocht naar de fietsoversteekplaats leidt. Maar vanaf hier kunnen fietsers nu nog niet verder naar de Hoogkamerstraat. Het tweerichtingsfietspad moet immers nog aangelegd worden.



Het platgereden baken aan de linkerkant bewijst hoe goed witte verflijntjes fietsers op een fietspad beschermen! Helemaal niet dus, en dat voorspelt niet veel goeds!

Daarom vind ik het ook jammer dat ter hoogte van de fietsoversteekplaats eerst de weg op zijn volledige breedte geasfalteerd is, om er daarna verdrijvingsvlakken op te schilderen waarop niet mag gereden worden (zie hierboven). Was het niet beter geweest om de plaatsen van die verdrijvingsvlakken niet te asfalteren en daar onverharde berm van te maken? Motorvoertuigen zouden dan veel minder geneigd zijn om erover te rijden!

Nog een detail: Omdat deze "nieuwe" fietspaden worden aangebracht op de rand van de "oude" rijbaan van de Kapelanielaan, gebeurt dat al eens op vroeger kapotgereden plaatsen Triest ...



Dat wordt hotsen en botsen voor fietsers ofwel voortdurend uitkijken en putjes ontwijken Triest ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 02-05-2022 08:09:34    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De markering van de fietspaden in de Kapelanielaan is nu volledig aangebracht.



Aan de aansluiting van het tweerichtingsfietspad met de Hoogkamerstraat wordt nog druk gewerkt.

Deze fietspaden zijn uiteraard beter dan geen fietspaden, maar de Kapelanielaan zal nooit een straat worden waar het aangenaam is om te fietsen.

En ... hoe vaak zullen deze fietspaden gebruikt worden als gemakkelijke stop- en parkeerplaats voor allerlei voertuigen? Waardoor fietsers toch weer zullen genoodzaakt worden om op de rijbaan te rijden.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-05-2022 12:58:44    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het tweerichtingsfietspad vanaf het kruispunt Kapelanielaan-zuid met de Hoogkamerstraat is nu ook afgewerkt. Vanaf de Hoogkamerstraat ligt het een honderdtal meter ver in de Kapelanielaan ...



... waar het splitst in twee enkelrichtingsfietspaden langs elke kant van de Kapelanielaan, tot aan het kruispunt Kapelanielaan-noord met de Hoogkamerstraat.



Het zijn wel onnodig bruuske bochten om vanaf dit tweerichtingsfietspad verder te rijden op het enkelrichtingsfietspad rechts van de Kapelanielaan. Gelukkig zullen er niet veel fietsers gebruik van moeten maken.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-10-2022 20:14:40    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Tijdens onze eerste-zaterdagactie van 1 oktober 2022 hebben we even stilgestaan bij deze fietsoversteekplaats in de Kapelanielaan.

De markeringen zijn nu volledig aangebracht en met verdrijvingsvlakken is een wegversmalling gemaakt ter hoogte van de fietsoversteekplaats.



Dat is veiliger voor fietsers, maar toch zou dit nog veel beter gekund hebben.

Verflijntjes kunnen gemakkelijk overschreden worden en deze weg is volledig opnieuw aangelegd. Waarom heeft men dan ineens niet, voor de echte veiligheid van fietsers, een verhoogde gedeelte aangelegd op de plaatsen waar nu verdrijvingsvlakken geschilderd zijn? Waarom dus geen verhoogde bermen in plaats van verflijntjes?

Denken de wegenontwerpers nog altijd niet zo ver vooruit als het over de veiligheid van fietsers gaat? Ik had dat hier reeds opgemerkt!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - Hoogkamerstraat

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005