|
Veilig met de fiets of te voet naar school. |
|
|
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 18-03-2015 16:16:35 Onderwerp: Veilig met de fiets of te voet naar school. |
|
|
|
|
Gelezen in de Gazet van Antwerpen van dinsdag 17 maart 2015:
Het staat ook in Het Nieuwsblad en op de website van deze krant, evenals op editietemse.
Alle initiatieven die de verkeersonveiligheid verminderen zijn natuurlijk welkom en aan te moedigen, zeker aan de scholen. Maar wat is er nog allemaal nodig in een schoolomgeving om weggebruikers tot voorzichtigheid aan te manen?
- oplichtende borden zone 30
- politieagenten
- gekleurde opvallende zebrapaden
- gemachtigde opzichters
- 'verkeerstekens' ontworpen door de kinderen
- ...
Met een dergelijk initiatief kan een vereniging zich wel sympathiek maken, maar ... helpt het wel? Verandert dat iets aan het onverantwoord rijgedrag van sommigen? Het is al lang geweten dat er slechts één doeltreffend middel is om weggebruikers de verkeersregels te doen naleven, maar dat doeltreffend middel is veel minder sympathiek.
Het zou natuurlijk nog veel beter zijn om een schoolomgeving, vooral tijdens de begin- en einduren, zodanig in te richten dat het er uitziet als een schoolomgeving, en dat het gewoon onmogelijk is om er met een te hoge snelheid doorheen te rijden. De 'verkeerstechnische situatie ter plaatse' aanpassen aan de werkelijke menselijke situatie dus. Dat kost meer, maar misschien zou daar wat geld aan kunnen besteed worden?
Deze megapotloden betekenen toch ook al een investering van duizenden euro's volgens editietemse, en zal die 'investering' werkelijk iets opbrengen?
En waarom gewoon niet alle gemotoriseerd verkeer onmogelijk maken aan scholen tijdens de begin- en einduren? Een schoolstraat dus? Dat zal aan sommige scholen moeilijk te verwezenlijken zijn, maar het is zeker niet onmogelijk! Het hangt er alleen maar van af wat als belangrijkst aanzien wordt: veiligheid en welzijn van kinderen of ... (vul maar in ). _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 26-08-2019 08:15:03 Onderwerp: |
|
|
|
|
Traditioneel, bij het begin van een nieuw schooljaar, vestigen de kranten de aandacht op kinderen in het verkeer. Deze goede raad stond in Het Nieuwsblad van maandag 26 augustus 2019 (klik om te vergroten).
Nu het mooi weer is, en nu het nog niet te druk is in de schoolomgevingen, is het inderdaad een ideale gelegenheid om de schoolroute enkele keren te oefenen met uw kind.
In het krantenartikel staat dat je altijd best het kind eerst laat fietsen en er zelf achter rijdt. De daartoe aangehaalde redenen zijn juist, maar de eerste keren zou ik toch naast het kind fietsen. In de bebouwde kom mag dat, zolang tegenliggers kunnen passeren, en dan kun je beter de gepaste richtlijnen en raadgevingen uitleggen terwijl je fietst. Bovendien is de kans dan uitgesloten dat auto's rakelings langs uw kind inhalen (ook al zouden die wettelijk minstens één meter afstand moeten houden). Als het kind meer vertrouwd is met de plaatselijke toestand, kun je er achter fietsen, om te zien of het goed reageert op elke situatie.
Lees ook wat vorig jaar aanbevolen werd bij het begin van het schooljaar: pubers van veertien jaar zijn het meest kwetsbaar in het verkeer! Denk dus niet dat ze vertrouwd zijn met het verkeer als ze naar de middelbare school gaan! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 29-02-2020 11:08:12 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het wordt aan schoolgaande kinderen, ouderen en recreatieve fietsers dikwijls aangeraden om te fietsen op rustige, landelijke wegen. Het zou daar rustiger zijn, met minder autoverkeer. Maar dit stond in Het Nieuwsblad van vrijdag 28 februari 2020.
Volgens het artikel zou de oorzaak van de ongevallen, of toch van één vijfde van de ongevallen, aan de infrastructuur liggen, omdat er geen apart fietspad is. Met andere woorden, omdat de fietsers veel te traag "in de weg rijden" van de auto's, die zo snel mogelijk door die "rustige wegen" willen vliegen.
Door het drukke en jachtige verkeer, en "dank zij" allerlei routeplanners die automobilisten de sluipwegen tonen bij trager autoverkeer, worden al die landelijke wegen immers veel onrustiger en gevaarlijker. Het worden dikwijls eerder racebanen voor automobilisten die hun "verloren tijd" willen inhalen, ten koste van de veiligheid van de zachte weggebruikers, zoals schoolgaande kinderen op de fiets.
Het wordt meer dan hoog tijd dat daar paal en perk wordt aan gesteld! Het is geen oplossing om "op alle types wegen voldoende fietsinfrastructuur te voorzien", zoals in het artikel wordt voorgesteld. Daar is lang niet overal de mogelijkheid toe! Het is veeleer een oplossing om al dat snel en gehaast verkeer op die landelijke wegen te verbieden, of zelfs liefst onmogelijk te maken! Daar bestaan voldoende middelen toe. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 20-11-2020 19:41:14 Onderwerp: |
|
|
|
|
Uit Het Nieuwsblad van vrijdag 20 november 2020 (klik om te vergroten).
Bij heel wat ouders is nog een grote 'mind shift' nodig, om hun kinderen met de fiets of te voet naar school te sturen. Het vergt al heel wat 'inspanning' bij sommige ouders om hun kind(eren) niet vlak voor de schoolpoort af te zetten of op te halen, maar wel op minstens een honderdtal meter vandaar. Die ouders beseffen blijkbaar niet, dat ze het zelf gevaarlijker maken voor de kinderen die te voet of met de fiets komen, in de omgeving van de schoolpoort!
Dat zou elke overheid nochtans tamelijk gemakkelijk kunnen oplossen door aan elke school ruime schoolstraten te voorzien, zoals bepaald in artikel 2.68 en artikel 22undecies van het verkeersreglement.
Maar het verwondert mij toch wat, dat de AUTOmobiliteitsorganistie Touring pleit voor meer fietsende schoolgangers. Ik denk dan altijd: als de vos de passie preekt, ... ... Wat zou de verborgen agenda van Touring wel kunnen zijn?
Ik stel mij ook vragen bij de procentuele verdeling van de verplaatsingen. Als ik de verplaatsingen met de wagen (58%) en met de fiets (37%) samentel, heb ik al 95%. Er rest dan nog 5% voor verplaatsingen te voet en met het openbaar vervoer. Toch slaagt men er in om nog 27% verplaatsingen te voet te doen, en 22% met het openbaar vervoer ... Eigenaardige wiskunde! ... Van Touring? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 1 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|