|
Fietsoversteek op de Rik De Rycklaan |
|
|
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 30-01-2019 15:52:11 Onderwerp: Fietsoversteek op de Rik De Rycklaan |
|
|
|
|
Bij de bespreking van de fietsenstalling aan het zwembad had ik het al over de hoge drempels in de Rik De Rycklaan, om die fietsenstalling vanaf daar te bereiken.
Maar daar zou beterschap in komen, volgens dit artikel in Het Nieuwsblad van woensdag 30 januari 2019 (klik om te vergroten):
Zal die "fietsoversteek" een echte oversteekplaats voor fietsers worden, zoals bepaald in artikel 76.4 van het verkeersreglement? ...
Citaat: |
76.4. De oversteekplaatsen die de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten volgen om de rijbaan over te steken, worden afgebakend door twee onderbroken strepen gevormd door witte vierkanten of parallellogrammen.
|
... Die moet gesignaleerd worden met een verkeersbord F50 volgens artikel 12.13bis van het reglement voor de wegbeheerder? ...
Citaat: |
12.13bis. Verkeersbord F50. Oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.
Dit verkeersbord moet geplaatst worden ter hoogte van een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.
Het wordt evenwel niet geplaatst aan de oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen die beschermd worden door driekleurige verkeerslichten. |
... En waarmee bestuurders van motorvoertuigen rekening moeten houden volgens artikel 40ter van het verkeersreglement?
Citaat: |
Artikel 40ter. Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen
De bestuurder van een auto of van een motorfiets mag ...
...
Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen slechts met matige snelheid naderen teneinde de weggebruikers die er zich op bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Zo nodig moet hij stoppen om ze te laten doorrijden.
Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op die oversteekplaats zou moeten stoppen. |
Nog een bedenking: bij de aanleg van de Rik De Rycklaan mochten fietsers de rijbaan niet oversteken naar het jaagpad wegens te gevaarlijk met al die vrachtwagens van Belgomine. Daarom kreeg de Rik De Rycklaan een ondertunneling die terloops veel te smal is. Nu is daar nog veel meer verkeer bij gekomen. Het is dus nog drukker, en gevaarlijker geworden om de Rik De Rycklaan over te steken. Hoe veilig zal die fietsoversteek gemaakt worden? Vanaf het zwembad komen fietsers bovendien van tussen de bomen. Dat geeft een slecht uitzicht aan fietsers, en maakt fietsers onzichtbaar voor automobilisten!
Een echte fietsoversteekplaats zou voor de veiligheid van fietsers verhoogd kunnen aangelegd worden, op dezelfde hoogte als de huidige drempels. Fietsers hoeven dan in geen inzinking te rijden op de Rik De Rycklaan. De verhoging op de rijbaan kan voor het gemotoriseerd verkeer zeer geleidelijk gemaakt worden. Tegelijkertijd kan ze dienen om beter en duidelijker het begin aan te duiden van de zone 30 die in de Rik De Rycklaan begint. De auto's en de vrachtwagens kunnen dan zonder enige hinder tegen 30 km/u over deze verhoging rijden. Is dit te hoog gegrepen voor de veiligheid van fietsers ...
Of zal die "fietsoversteek" eerder de dunne enkele onderbroken kleine blokjeslijn worden, die geen enkele wettige betekenis heeft, die helemaal niet moet — zelfs niet mag! — gesignaleerd worden, en waarmee de vrachtwagens van Belgomine en andere motorvoertuigen in het geheel geen rekening moeten houden? Ook voor de veiligheid van fietsers? ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 13-02-2019 12:07:32 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op 3 februari 2019 heb ik onze wensen in verband met de fietsoversteek overgemaakt aan onze mobiliteitsdienst en aan onze schepen van mobiliteit. We vragen dus een fietsoversteek "op hoogte" zonder indalingen, zoals het staat in het hoofdstuk 4.3.3.2 van het Vademecum Fietsvoorzieningen. Ik vraag tegelijkertijd een echte oversteekplaats voor fietsers volgens artikel 76 van het verkeersreglement, waarmee bestuurders van motorvoertuigen rekening moeten houden volgens artikel 40ter.
Een (zachte en lichte) verhoging van het wegdek ter hoogte van die oversteekplaats voor fietsers zal weinig of niet hinderlijk zijn voor het gemotoriseerd verkeer, en zeker niet voor omwonenden die daar niet zijn. De drempels zijn daar trouwens niet zo hoog, dat een verhoging van de rijbaan problemen zou geven voor gelijk welk vervoer. Het zal bovendien veel veiliger zijn voor wie daar de rijbaan oversteekt, zowel voor voetgangers als voor fietsers (want het pad op de Rik De Rycklaan is nog altijd geen fietspad, maar een deel van de openbare weg dat voorbehouden is voor voetgangers en fietsers). Bovendien kan deze verhoging van de rijbaan aangewend worden als een duidelijke afbakening van de zone 30 die ongeveer op deze plaats begint (of eindigt).
Als fietser kun je die toekomstige oversteekplaats op de Rik De Rycklaan van verschillende kanten benaderen, bijvoorbeeld vanaf de Wilfordkaai.
Het valt op, dat in deze tijd van het jaar (midden februari) er veel beter uitzicht is dan in de zomer (zie vorige foto die einde juli genomen is).
Aangezien het pad op de Rik De Rycklaan in de twee richtingen mag gebruikt worden, kun je die toekomstige oversteekplaats ook benaderen vanaf het station.
En je kunt het natuurlijk ook vanaf het zwembad.
Op deze plaats wensen wij dus een verhoging van de rijbaan.
Bestuurders op de rijbaan, die uit de zone 30 komen en de Rik De Rycklaan oprijden, zullen een goed uitzicht hebben op deze oversteekplaats, ...
... maar wie van het station komt aangereden, de zone 30 en de afdaling van de Rik De Rycklaan tegemoet, ...
... heeft helemaal geen zicht op de oversteekplaats, en zeker niet als die "gelijkgronds" zal aangebracht worden, met indalingen en verlagingen van de boordstenen.
Ook daarom vragen we een meer opvallende, wat hoger gelegen oversteekplaats.
De gemeente Temse besteedt trouwens een mooie som geld aan een nieuwe grote parking voor het zwembad (72 parkeerplaatsen!) op de Rik De Rycklaan, met een bijkomende voetgangersbrug over de Kasteelstraat. Dat alles voor het comfort en de veiligheid van wie met de auto komt. We hebben daar geen enkel bezwaar tegen, maar dan mag er toch zeker ook wel wat aandacht besteed worden aan het comfort en de veiligheid voor wie per fiets naar het zwembad komt. De gemeente heeft toch als logo "Temse op de fiets"? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 1 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|