Het is nu 29-03-2024 12:59:13
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Zoektocht naar het veiligste fietspaaltje

    -> Verhaal Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 712
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-07-2013 13:55:43    Onderwerp: Zoektocht naar het veiligste fietspaaltje
 Reageren met citaat  

Zoektocht naar het veiligste fietspaaltje
http://www.verkeersnet.nl/9872/zoektocht-naar-het-veilige-fietspaaltje/



In Hardenberg (Nederland) is de eerste proeflocatie met fietspaaltjes in gebruik genomen.
Op de proeflocatie zijn flexibele fietspaaltjes met led-verlichting aangebracht, inclusief een inleidende ribbelmarkering.
Deze aanpassingen zijn gedaan om de kans op fietsongevallen te verminderen.
In nog vijf andere gemeenten in Nederland worden ook proeflocaties ingericht.
Ze maken deel uit van een project van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en CROW-Fietsberaad om de risico’s van fietspaaltjes voor fietsers te verminderen.

Met een fietspaaltje kan men autoverkeer weren, maar fietspaaltjes brengen risico’s met zich mee.
Exacte aantallen zijn niet bekend, maar jaarlijks belanden honderden fietsers en snorfietsers in Nederland in het ziekenhuis en soms vallen er ook dodelijke slachtoffers.
Met name het Fietsberaad heeft zich de laatste tijd ingespannen om deze risico’s onder de aandacht te brengen door te wijzen op het feit dat 60 procent van alle ernstig verkeersgewonden onder fietsers slachtoffer is van een enkelvoudig fietsongeval, zoals valpartijen en aanrijdingen met paaltjes.
Het Fietsberaad beveelt dan ook aan om fietspaaltjes waar mogelijk te verwijderen.
In flink aantal gemeenten is men daarmee al aan de slag gegaan, onder meer door de speciale website fietspaaltjes.nl in te zetten waar fietsers ‘foute paaltjes’ kunnen melden.
Dat heeft ertoe geleid dat er al vele tientallen fietspaaltjes zijn geruimd.
Maar er zijn ook situaties waar fietspaaltjes niet te vermijden zijn, bijvoorbeeld om auto’s te weren of om foutparkeren tegen te gaan.
Om ervoor te zorgen dat deze niet leiden tot ernstige ongevallen, is nu een proef gestart met verschillende uitvoeringsvormen op zes locaties.
Naast Hardenberg doen ook de gemeenten Barneveld, Enschede, Houten, Utrecht en Zwolle mee aan de pilot ‘Veiliger fietspaaltjes’.
Op elke locatie is gekozen voor een andere aanpassing.
Het komende half jaar worden de proeven geëvalueerd.
Er wordt onder andere gekeken naar de zichtbaarheid overdag en ‘s nachts in combinatie met markering en of een fietspaaltje ‘vergevingsgezind’ moet zijn, bijvoorbeeld door een flexibele uitvoering.
Ook moeten fietspalen de toegankelijkheid van hulpdiensten niet aan banden leggen en ze moeten vandalisme- en diefstal bestendig zijn.
_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 712
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-07-2013 13:58:06    Onderwerp: Nederlandse situatie...
 Reageren met citaat  

Nederlandse situatie maar een mooi voorbeeld wat er in België ook weer beter kan..
_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 13-06-2020 09:23:47    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Over paaltjes op fietspaden is het laatste nog niet gezegd en geschreven. Dit stond te lezen in Het Nieuwsblad van vrijdag 12 juni 2020 (klik om te vergroten).



Het is een oud zeer voor fietsers. Om auto's weg te houden van fietspaden en fietswegen plaatsen de wegbeheerders dikwijls paaltjes op dat fietspad of op die fietsweg. Een verbodsbord blijkt meestal niet afdoende te zijn voor automobilisten. Dat is jammer, want die paaltjes zijn veel hinderlijker voor fietsers dan voor automobilisten. Bovendien zijn ze de oorzaak van veel fietsongevallen, zelfs van meer fietsongevallen dan met motorvoertuigen!

Bij 83% van de zware fietsongevallen blijkt geen gemotoriseerd voertuig in het spel, staat in het krantenartikel:
Citaat:
"De paaltjes op het fietspad, de putten in de weg, rechte stoepranden maar ook wegenwerken spelen een grote rol", zegt professor Bas de Geus (VUB), die het onderzoek leidde. Fietsers blijken zich bijna niet bewust van die gevaren.

Vooral die laatste zin komt eigenaardig over. Zijn het niet eerder de beheerders van onze wegen die zich bewust zouden moeten zijn van de gevaren die ze veroorzaken met hun slechte ontwerpen?

Al die fietsongevallen met paaltjes bijvoorbeeld kunnen voorkomen worden, eenvoudig door al die paaltjes weg te nemen. Maar dan komen dikwijls de ongewenste motorvoertuigen opnieuw op deze wegen. Er bestaat bij mijn weten geen totaal fietsvriendelijke maatregel die ongewenste voertuigen tegenhoudt.

Fietsers zullen waarschijnlijk altijd rekening moeten houden met vervelende en gevaarlijke paaltjes op hun weg. Maar de wegbeheerders kunnen er veel meer aan doen dan nu het geval is, om die dingen veel minder gevaarlijk te maken. Paaltjes moeten vooreerst zo veel mogelijk vermeden worden op plaatsen waar fietsers rijden. Ze mogen enkel geplaatst worden als het echt niet anders kan, en dan moeten ze zo weinig mogelijk hinder veroorzaken voor fietsers:
  • Er moet voldoende tussenruimte zijn tussen de paaltjes. Het volstaat dat auto's gehinderd worden.
  • Liefst geen paaltjes midden op een smal pad. Beter twee paaltjes op de rand van het pad, dan één paaltje in het midden.
  • Paaltjes moeten ruim vooraf aangeduid worden door een markering op het wegdek, liefst door een "verdrijvingsvlak" zoals beschreven in artikel 77.4 van het verkeersreglement, dat breder wordt naar het paaltje toe en ter hoogte van het paaltje minstens 0,50 meter buiten de zijkant van het paaltje komt.
  • De paaltjes moeten reflecterend zijn in het donker.
  • De paaltjes moeten uit zacht en plooibaar materiaal vervaardigd zijn, om zo weinig mogelijk schade en verwondingen te veroorzaken bij een botsing van een fietser.

Al deze maatregelen gelden ook voor andere mogelijke hindernissen die op fietswegen geplaatst worden. Vergeet niet, dat een fietser geen zwakke weggebruiker is bij een botsing met een paaltje. Er is geen motorvoertuig betrokken, dus is er geen automatische vergoeding van de lichamelijke schade!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Verhaal

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005