Het is nu 28-03-2024 18:12:48
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Fietsverzekering: nuttig of waardeloos?

    -> Verhaal Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 09-04-2014 10:44:31    Onderwerp: Fietsverzekering: nuttig of waardeloos?
 Reageren met citaat  

Volgend artikel van Vief.be, kun je ook hier vinden op internet:
Citaat:
Zin en (veel) onzin van een fietsverzekering

5 APR 2014

Daar sta je als nieuwbakken elektrische fietser of wielertoerist niet bij stil. Voor een geschikt fietscomputertje schuimen we het hele internet af, maar wat wel en wat niet verzekerd is, daar staat amper een mens bij stil. Dat is nochtans geen overbodige luxe. In meer dan 2 op de 3 fietsongevallen liep de fietser ook lichamelijke letsels op, soms met verregaande gevolgen. Is er lichamelijke schade dan is in 1 ongeval op de 7 het slachtoffer minstens 1 maand arbeidsongeschikt.

Dat blijkt uit cijfers van AG Insurance, een van de weinige maatschappijen met een op maat gesneden fietsersverzekering. Er valt heel wat risico te verzekeren. Vanuit het standpunt van de individuele fietser kan grosso modo een onderscheid gemaakt worden tussen diefstal, schade en lichamelijke letsels. Vooral deze lijfschade valt wat recreatieve fietsers betreft een beetje tussen de plooien. Een overzichtje.

Diefstal: Spreekt men over een 'fietsverzekering' dan wordt doorgaans een diefstalpolis bedoeld. Dat risico verzekeren betaal je vrij duur. Voor een fiets van pakweg 1.500 euro — een degelijke elektrische of een echte racefiets — zal je vlot aan 100 euro premie per jaar geraken. Voor dat geld heb je een (of meerdere) fietssloten die jaren meegaan. Een beetje wielertoerist zet zijn wielen overigens nooit buiten het gezichtsveld.

Een diefstalpolis is misschien wel een aanrader voor wie een goede stadsfiets berijdt voor dagelijks woon-werkverkeer en die in een onbewaakte stalling moet plaatsen. Dan is de kans op diefstal reëel, want geen enkel slot beveiligt met 100 procent zekerheid.

In de tabel 'Fietsverzekering' op Simpel.be wordt een reeks fietsverzekeringen met elkaar vergeleken, vooral vanuit het standpunt van diefstal en schade.

Diefstal+schade oftewel 'Omnium': Voor een klein prijsje is de diefstalverzekering, net zoals voor auto's het geval is, uitbreidbaar tot een omnium-verzekering. Fietsers vinden dat doorgaans een minder interessante formule. Want als een fietser wordt aangereden door een auto, dan is het de verzekeraar van de andere partij die opdraait voor de kosten. Op het frame van een goede fiets zit tegenwoordig meestal ook een garantie.

Ook de prijs schrikt af, die loopt soms op tot 10 of 15 procent van de aanschafwaarde. Volgens de Vlaamse Wielrijdersbond kiest amper 2 tot 3 procent van de fietsers voor een omnium-polis.

Lichamelijk letsel
In een grotere letter, want hier is de situatie veel onduidelijker en de risico's oneindig groter. Een gebroken voorvork is morgen hersteld.

  • Vloeit het letsel voort uit een ongeval met een motorrijtuig, dan is er wat verzekering betreft geen probleem. Als er een auto bij een ongeval betrokken is, dekt de autoverzekering automatisch de stoffelijke en lichamelijke schade van de fietser, zelfs als de fietser een fout maakte. Dat is al sinds jaar en dag zo om de fietser als zwakke weggebruiker te beschermen.
  • Is er een niet gemotoriseerde tegenpartij betrokken — andere fietser, wandelaar, zijn hond — dan moet de verantwoordelijkheid uitgeklaard worden. In eerste instantie komt dan de familiale verzekering van de verantwoordelijke tussenbeide. "Maar veel mensen vragen na een ongeval gewoon of alles in orde is en rijden vervolgens door. Je hebt dus geen getuigen als je achteraf met je verzekeraar in discussie moet. Fietsongevallen gebeuren ook vaak op afgelegen plaatsen, wat het extra moeilijk maakt om gegevens te verzamelen. Bij een auto-ongeval wordt gemakkelijk de politie verwittigd, bij een fietsongeval zelden", zegt de Antwerpse advocaat Marc Peeters in Knack. Peeters, gespecialiseerd in verkeersrecht, heeft voor dergelijke situaties een reeks tips gebundeld op Fietsongeval.be.
  • Is er geen andere partij betrokken en loop je lichamelijke averij op, dan kan de hospitalisatieverzekering of eventueel een sportverzekering redding brengen. Of de verzekering afgesloten door je wielerclub. Volgens Peeters is het nodig om aan bewustwording te doen, want de meeste mensen zijn helemaal niet voorbereid op onvoorziene omstandigheden zoals een ernstig ongeval.

Van de maatschappijen in de hierboven genoemde tabel, bieden alleen AG Insurance, DKPV en Van Bavel Rommens dekking voor lichamelijke letsels en medische kosten.

Sommige fietsverzekeringen zijn toegespitst op elektrische fietsen, zoals Enra en Ethias. Dat is een groeiende business. De Fietsbijstand van de VAB vindt daardoor steeds meer elektrisch fietsende klanten.

Een gebroken lichaamsdeel...
Het risico op lichamelijk letsel en de mogelijke ernst daarvan wordt vaak onderschat
. Elektrische fietsers malen tegenwoordig kilometers aan de snelheid van beginnende wielertoeristen. Dat is twee keer gevaar op de weg, vooral voor henzelf.

Enkele cijfers van AG Insurance zetten dit in de verf (eigen statistieken, met de bedenking dat het een pleidooi pro domo is):

  • Zowat 60 procent van de fietsongevallen gebeurt zonder dat een derde partij betrokken is. Het gaat dan voornamelijk om valpartijen, al dan niet veroorzaakt door externe omstandigheden zoals gladheid van de weg, putten in de weg, contact met dieren...
  • In de overige 40 procent van de ongevallen met wel een tegenpartij, gaat het om iets meer dan de helft om een auto (22 procent van het totaal aantal ongevallen) en in bijna de helft (17 procent van het totaal) om een andere fietser.
  • Bij meer dan 3 ongevallen op 4 de raakte de fiets beschadigd. Is er materiële schade dan is de kans groot — bij 40 procent — dat de factuur de 1.000 euro overschrijdt.
  • In meer dan 2 op de 3 fietsongevallen liep de fietser lichamelijke letsels op, soms met verregaande gevolgen. Zo blijkt dat, wanneer er lichamelijke schade is, in 1 ongeval op 7 het slachtoffer minstens 1 maand arbeidsongeschikt is.

Conclusie
Check of en hoe goed je verzekerd bent, eventueel via je club of vereniging. De materiële risico's (beperkt of gedekt door de BA van autobestuurder) en burgerlijke aansprakelijkheid (familiale verzekering) zijn daarbij van minder belang. Focus wel op mogelijk lichamelijk letsel door toedoen van eigen overmoed of andere fietsers. Sluit eventueel een fietsverzekering af met dekking voor lichamelijke letsels of een individuele sportverzekering.

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 29-05-2020 09:26:29    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Iets meer dan 6 jaar geleden vroegen we ons al af of een fietsverzekering nuttig of waardeloos is. Is er ondertussen veel veranderd? Heeft het nu zin om een fietsverzekering af te sluiten?

Dit stond hierover te lezen in Het Nieuwsblad van woensdag 27 mei 2020 (klik om te vergroten).


_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Verhaal

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005