|
Fietsvriendelijkheid ... ? |
|
|
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 08-05-2020 18:01:49 Onderwerp: |
|
|
|
|
In deze coronatijd in de lente van 2020 is weer iets nieuw uitgevonden voor de drukknopjes aan verkeerslichten. Dit stond te lezen in Het Nieuwsblad van vrijdag 8 mei 2020 (klik om te vergroten).
Het staat ook op de website van deze krant.
Om niet besmet te raken met het coronavirus druk je beter met de elleboog op de knop dan met de vinger. Als dat mogelijk is natuurlijk, want sommige knoppen zijn zo klein dat je ze met de elleboog niet ingedrukt krijgt. Maar er zijn nog wel andere manieren te bedenken om die knopjes in te drukken. Zo zag ik vandaag een meisje haar rok optillen, de stof rond haar vinger wikkelen en zo de knop bedienen. Ik vond dat een heel leuke en originele wijze van doen .
Fietsers hebben nog een bijkomend probleem met veel van die bedieningsknoppen, en dat probleem bestaat al lang. Dat is niet aan het coronavirus te wijten. Die zijn gewoon ontworpen door mensen die zelf nooit fietsen, met een totaal gebrek aan fietsvriendelijkheid.
Enkele voorbeelden, alleen al in Temse!
Op 30 augustus 2019 zijn aan het kruispunt N16/Doornstraat/Gasthuisstraat fietsverkeerslichten geplaatst met nieuwe drukknoppen voor fietsers.
Het knopje om op te drukken is echter heel klein en het ligt wat verzonken in de houder. Met één vinger kun je de knop wel indrukken als je goed mikt, maar niet met de elleboog, en ook niet als je dikkere handschoenen aan hebt in de winter! En als er niemand op het knopje drukt, blijf je staan op dit kruispunt! Het blauwe 'troostlampje' rondom dit type knop, dat aanduidt dat iemand gedrukt heeft, geeft zo flauw licht dat het overdag bij zonneschijn helemaal niet te zien is.
Op het kruispunt N16/Hoogkamerstraat staan de drukknopjes er al veel langer, maar die staan op de paal van het verkeerslicht zelf. Daardoor kun je ze van op de fiets bijna niet bereiken. Met een bakfiets moet je zelfs de helft van de fiets voorbij het verkeerslicht op de rijbaan duwen, om op het knopje te kunnen drukken. Veilig is dat niet!
Zo lang er auto's uit de Hoogkamerstraat komen, is het niet nodig om op deze knopjes te drukken. Maar als er geen wachtende motorvoertuigen staan in de Hoogkamerstraat, blijven fietsers voor het rode licht staan tot er iemand op het knopje drukt, of tot er een auto uit de Hoogkamerstraat komt.
Het kruispunt van de N41 met de Steenweg Hulst-Lessen, dus aan de "Kettermuit", is in mei 2015 voorzien van fietsverkeerslichten en bedieningsknoppen. Als je op dit kruispunt de N41 wil oversteken aan de kant van Sint-Niklaas, dan merk je dat ook daar plaats genoeg is, om dat bedieningsknopje een eind vóór dat verkeerslicht te plaatsen.
Maar dat is dus niet gebeurd. Het knopje staat op de paal van de verkeerslichten, veel te dicht bij de rijbaan om het veilig en gemakkelijk te bereiken.
Als je hetzelfde kruispunt wil oversteken aan de kant van Hamme, dan is het nog erger! Kun je de bedieningsknop zien?
Waarschijnlijk niet, want hij zit verscholen achter het voorrangsbordje B1, samen met het knopje voor de voetgangers.
En ook veel te dicht tegen de rijbaan! Het enige voordeel op dit kruispunt is, dat de bediening kan gebeuren met "handoplegging".
Is het dan overal slecht in Temse? Wel neen! Op het kruispunt van de Sint-Jorisstraat met de Krijgsbaan staat het bedieningsknopje naast het fietsopstelvak, ruim vóór de stopstreep van dat fietsopstelvak. Het is bovendien bediening door "handoplegging" .
Even verder, juist voor het verkeerslicht, staat er zelfs nóg een bedieningsknop voor fietsers.
Die is voor de fietsers die langs de Krijgsbaan komen, en zich hier kunnen opstellen in een "inrichting voor links afslaande fietsers" om naar de Prinsenlaan te rijden. Ook weer met bediening door "handoplegging" .
En aan de overzijde van dit kruispunt, in de Prinsenlaan, zijn de bedieningsknopjes voor fietsers voor de verkeerslichten op een gelijkaardige wijze geplaatst .
Met al de coronaperikelen, om aanrakingen te vermijden, is men nu aan het denken op andere systemen om de verkeerslichten te bedienen ... Waarom niet bedienen met de voeten? Voor het rode verkeerslicht moeten fietsers meestal een voet aan de grond zetten, tenzij ze zich ergens kunnen aan vasthouden. Of waarom geen automatische detectie van aanwezige fietsers? In Nederland doet men dat wel, en trouwens ook heel dichtbij, juist over de Scheldebrug aan het kruispunt van de N16 met het Sas! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 10-05-2020 17:52:29 Onderwerp: |
|
|
|
|
In verband met het gebruik van de ellebogen om de drukknoppen van verkeerslichten te bedienen, staat er nog een artikel op de website van Het Nieuwsblad, waarbij zelfs een foto van dit forum gebruikt is
Het gaat namelijk over deze foto, die hier in dit forum gebruikt is op 18 mei 2015, bijna 5 jaar geleden.
Het blijft lachen voor fietsers! Vlaams minister van Mobiliteit, Lydia Peeters, lanceert nu volgens dat artikel een campagne om de drukknoppen aan verkeerslichten te bedienen met de ellebogen. Daartoe zijn zelfs 4500 van deze stickers gemaakt, die op al die knopjes zullen aangebracht worden.
Is er dan niemand op dat Vlaams ministerie van Mobiliteit die met een fiets rijdt? Heel wat van die knopjes zijn met een elleboog gewoon onmogelijk te bedienen, ofwel staan die knopjes zo opgesteld dat ze zo goed als onbereikbaar zijn op een fietsvriendelijke of ongevaarlijke wijze.
Persoonlijk vind ik dat ze dan bij Het Nieuwsblad beter deze foto hadden genomen, om de onmogelijkheid aan te tonen van het bedienen van zelfs onzichtbare "knoppen" met de elleboog.
Als het niet zo triestig was, zou het om te lachen zijn _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 23-05-2020 18:02:23 Onderwerp: |
|
|
|
|
AWV heeft geantwoord op mijn melding met referentienummer KM-2020-10614. Ze zeggen onder andere:
Citaat: |
Het klopt dat bepaalde drukknoppen moeilijker te bedienen zijn met de elleboog. Een mogelijkheid is dan om een ander gebruiksvoorwerp te gebruiken in plaats van uw blote handen. |
Ja, natuurlijk! Als je fietst heb je allicht "een ander gebruiksvoorwerp" in je handen om op hun knopjes te drukken. Weten die mensen wel wat fietsen is?
Maar deze stickers hebben volgens AWV nog een ander nut:
Citaat: |
Tegelijkertijd zullen de stickers ook bij deze knoppen nog een nut hebben omdat ze de voetgangers en fietsers alert houden op de risico's van de verspreiding van het coronavirus. |
Zonder die stickers zouden voetgangers en fietsers immers de risico's van de verspreiding van het coronavirus uit het oog kunnen verliezen. Eigenlijk zijn er te weinig verkeerslichten om hen daar voortdurend aan te herinneren.
Dank u, AWV, om zo bezorgd te zijn over de gezondheid van voetgangers en fietsers. Misschien kun je ooit eens even bezorgd zijn voor voetgangers en fietsers door een betere (conflictvrije?) afstelling van verkeerslichten, met voldoende oversteektijd en kortere wachttijden? Ook voetgangers en fietsers "stromen graag door" en komen graag op tijd op hun bestemming, zonder omver gereden te worden door een afslaande bestuurder. Wandelen en fietsen is niet altijd een vrijetijdsbezigheid. En trouwens, autorijden is dikwijls wél een vrijetijdsbezigheid, waarbij een "vlotte doorstroming" zeker niet dwingend noodzakelijk is!
Eigenlijk is dit niet grappig meer ... Ik heb AWV dit antwoordje gestuurd ...
Citaat: |
Beste ...,
Ik dank u voor uw antwoord en ik begrijp dat iedereen alles moet doen om verdere verspreiding van het coronavirus af te remmen. Maar fietsers hebben zelden een ander gebruiksvoorwerp in de hand om op knopjes te drukken.
Misschien zou het nog beter zijn, om het minder noodzakelijk te maken dat fietsers telkens op knopjes moeten drukken om groen licht te krijgen. Na het drukken op een knop voor een fietsverkeerslicht wordt het immers vrijwel altijd gelijktijdig groen licht voor afslaand gemotoriseerd verkeer. Fietsers kunnen dan toch even goed altijd groen licht krijgen gelijktijdig met het gemotoriseerd verkeer, zonder dat ze op een knop moeten drukken.
Ik zou het enkel kunnen begrijpen dat fietsers op een knop moeten drukken, als ze daarna - en niet na een lange wachttijd - groen licht krijgen alleen voor fietsers, of toch zeker zonder afslaand gemotoriseerd verkeer.
Het heeft geen enkel nut dat fietsers altijd (lang) moeten wachten en op knopjes drukken, zonder enig voordeel voor hun veiligheid bij groen licht. Het is evenmin gebruiksvriendelijk, en zelfs niet veilig, om de knopjes zeer dicht bij de stopstreep aan te brengen, waardoor fietsers de stopstreep moeten overschrijden om het knopje te kunnen bedienen.
Soms zijn de knopjes zelfs niet bereikbaar van op de fiets, of zijn ze verborgen opgesteld.
Fietsers vragen zich zeer dikwijls af, waarom ze zo "apart" behandeld worden. Fietsen is immers niet altijd een vrijetijdsbezigheid. Fietsen worden ook voor werk gebruikt (postbodes, leveringen, ...) en voor woon-werkverkeer. Ook fietsers komen graag op tijd, terwijl alleen de "vlotte autodoorstroming" belangrijk lijkt. Terwijl ook de auto dikwijls als vrijetijdsbezigheid gebruikt wordt, waarbij een vlotte doorstroming zeker niet dwingend noodzakelijk is.
Met vriendelijke groeten,
... |
_________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 20-07-2020 16:00:30 Onderwerp: |
|
|
|
|
AWV heeft nog geantwoord op 6 juli 2020 op mijn reactie van 23 mei 2020 (na een ontvangstbevestiging op 25 mei 2020). Hun antwoord komt hierop neer:
"Het is een beleidskeuze om te kiezen voor een drukknop voor fietsers en voetgangers. Momenteel is dit nog steeds de meest betrouwbare manier."
Verder zegt AWV dat er aan het kruispunt van de N16 met de Doornstraat en de Gasthuisstraat geen maatregelen zullen genomen worden. "Fietsers en voetgangers moeten hier drukken om groen te krijgen. Zo kunnen zij maximaal conflictvrij oversteken en staan weggebruikers niet voor niets voor het rood. Zo kunnen we ook zorgen voor een betere doorstroming."
AWV vervolgt nog dat ze met hun actieplan verkeerslichten volop inzetten op niet voor niets voor het rood en het vermijden van conflicten. Om fietsers met dit doel te detecteren herhaalt AWV dat drukknoppen het meest betrouwbaar zijn, en meer informatie over dat actieplan staat te lezen op hun website.
Daar moest ik toch even op nadenken, want wie bedoelt AWV met "weggebruikers"? En die "betere doorstroming", is die voor elke weggebruiker en klopt dat wel? En hebben fietsers het maximaal conflictvrij oversteken te danken aan de drukknoppen?
Op 13 juli 2020 heb ik tenslotte deze reactie verstuurd op hun antwoord:
Citaat: |
Beste ...,
Ik dank u voor uw antwoord en ik heb het actieplan verkeerslichten gelezen. Het is goed dat AWV zich inzet voor het vermijden van conflicten. Dat zou altijd het voornaamste doel van verkeerslichten moeten zijn. Maar het klopt niet dat weggebruikers niet voor niets voor het rood staan door fietsers altijd een drukknop te laten bedienen, vooral niet als de groenfase van fietsers, na het bedienen van de drukknop, gelijk loopt met de groenfase van het gemotoriseerd verkeer, zoals op dit kruispunt van de N16 met de Gasthuisstraat en de Doornstraat. In dat geval kan het fietsverkeerslicht even goed altijd gelijk lopen met het "autoverkeerslicht" zonder op een knop te drukken. De drukknop is dan voor fietsers alleen nuttig als er geen gemotoriseerd verkeer is, dat de groenfase automatisch heeft aangevraagd.
Bij de huidige regeling, waarbij fietsers altijd groen licht moeten aanvragen, staan deze weggebruikers wel degelijk geregeld voor niets voor het rood. Dat gebeurt als ze juist "te laat" zijn om op de knop te drukken voor hun samenlopende groenfase met die van het gemotoriseerd verkeer. Fietsers staan dan een volledige cyclus voor niets voor het rood, aangezien ze geen gebruik konden maken van de vorige, gelijklopende groenfase van het gemotoriseerd verkeer. Dat heb ik zelf al meermaals ondervonden.
Zolang een groenfase van fietsers gelijk loopt met de groenfase van afslaande motorvoertuigen, klopt het evenmin dat de drukknop zorgt voor conflictvrij oversteken. Hoewel op dit kruispunt de veiligheid van fietsers wel verbeterd is, niet door de bediening van de drukknoppen, maar wel door de aparte groenfase voor het gemotoriseerd verkeer uit de Gasthuisstraat en uit de Doornstraat. Dat is zeker goed werk van AWV, evenals de aangebrachte fietsverkeerslichtjes op ooghoogte. Daarvoor ben ik AWV dankbaar, samen met nog veel fietsers.
Maar ik begrijp wel dat dit niet aangepast wordt. Dat zou immers geen enkele invloed hebben op de "betere doorstroming van het autoverkeer", het zou enkel en alleen het comfort en de doorstroming van fietsers verbeteren. Het is inderdaad een beleidskeuze. Ik hoop dat AWV daarover ooit eens nadenkt. Voortschrijdend inzicht noemt men dat.
Deze beleidskeuze heeft trouwens nog een eigenaardig gevolg: Als een auto zich (automatisch) heeft aangemeld, wordt het nooit gelijktijdig groen voor fietsers, tenzij zich ook een fietser (manueel) heeft aangemeld. Maar als een fietser zich heeft aangemeld, wordt het altijd gelijktijdig groen voor het autoverkeer, ook als er geen autoverkeer is en geen motorvoertuig zich heeft aangemeld! Het autoverkeer, dat er niet is, krijgt dan zelfs langer groen dan de fietsers! Dat draagt toch niet bij tot een "betere doorstroming van het autoverkeer" op de N16.
Met vriendelijke groeten,
... |
We zijn nu al een week verder, en ik heb deze keer nog geen ontvangstbevestiging gekregen. Zou AWV hierop nog antwoorden _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 1 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|