Het is nu 28-03-2024 18:59:23
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Aanpassing kruispunt Hoogkamerstraat

    -> Temse - N16 (gewestweg) Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-12-2017 11:23:56    Onderwerp: Aanpassing kruispunt Hoogkamerstraat
 Reageren met citaat  

Uit de Gazet van Antwerpen van donderdag 28 december 2017 (klik om te vergroten) ...



... of uit Het Nieuwsblad van donderdag 28 december 2017 (klik om te vergroten).



Het artikel staat ook te lezen op de website van Het Nieuwsblad.

Voor de zoveelste keer zal het kruispunt van de N16 met de Hoogkamerstraat heringericht worden, maar nog altijd zonder fietstunnel. Dat is trouwens wat ook een fietser in het artikel opmerkt.

Blijkt uit dit artikel nu niet een beetje dat het project van het dubbelrichtingsfietspad in de Hoogkamerstraat over de viaduct van de E17 eigenlijk in de schaduw staat van dit project? Het is in alle geval door het idee van het eenrichtingsverkeer in de Kapelanielaan dat de veiliger enkelrichtingsfietspaden in de Hoogkamerstraat zullen verdwijnen ten noorden van de N16 en dat we een minder veilig dubbelrichtingsfietspad in de plaats zullen krijgen Triest ...

Als het verkeerslicht in de Hoogkamerstraat apart groen zal worden voor rechtdoor rijdend en afslaand autoverkeer, zal het voor fietsers minder onveilig kunnen gemaakt worden om de N16 over te steken, maar niet meer dan dat! Fietsers zullen dan geen groen licht meer hebben gelijktijdig met het gemotoriseerd verkeer dat afslaat vanaf de Hoogkamerstraat uit de richting Sint-Niklaas naar Bornem. Tenminste, dat belooft men toch. Hopelijk zullen fietsers dan langer groen licht krijgen dan nu.

Maar ... die fietsers zullen wel nog altijd op de twee bypassen geconfronteerd worden met het autoverkeer dat afslaat vanaf de Hoogkamerstraat uit de richting Temse naar Bornem, en dat afslaat vanaf de N16 uit de richting Bornem naar Sint-Niklaas.

Houdt de "vergroting van het kruispunt" ook in dat er een rijstrook bijkomt in de Hoogkamerstraat aan de kant van Temse, om vlotter te kunnen afslaan in de richting naar Bornem? Waarschijnlijk wel, want dat is zowat het enige "afslaand verkeer dat opgehouden wordt", zoals in de krantenartikels aangekondigd wordt:
Citaat:
Nu is het heel vaak aanschuiven, zowel vanuit het centrum van Temse als vanuit de industriezone TTS. Door de heraanleg van het kruispunt worden beide files in één keer opgelost.
Ook de lichtenregeling wordt aangepast. Fietsers krijgen enkel nog groen wanneer de auto's oversteken. Het afslaand verkeer krijgt een andere groenfase. Dat is veiliger voor fietsers maar bovendien wordt het afslaand verkeer niet meer opgehouden en ook dat betekent vlotter verkeer", kondigt de Temsese schepen van Mobiliteit Lieve Truyman (N-VA) aan.

Beide files worden immers opgelost. Als "het afslaand verkeer" — het autoverkeer dus — niet meer opgehouden wordt (dank zij de bijkomende rijstrook), zal er vanzelfsprekend een meer doorlopende autostroom, en met een grotere snelheid, afslaan over die bypass richting Bornem.

Dat ziet er in het geheel niet veiliger uit voor fietsers!

Op die bypassen staan geen verkeerslichten en moeten de rechtdoor rijdende fietsers voorrang verlenen aan het afslaand autoverkeer! Terwijl dat autoverkeer enkele meters verder op zijn beurt toch voorrang moet verlenen aan dat andere autoverkeer ...

Van logica en vooral van fietsvriendelijkheid gesproken. Hier wordt de normale voorrangsregeling van de wegcode volledig omgedraaid door verkeerstekens, vanzelfsprekend ten nadele van fietsers. Zie ook dit topic in dit verband!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-03-2018 18:40:30    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Gelezen op editietemse:

Citaat:

Open VLD Temse vraagt conflictvrije kruispunten langs de N16
Posted on 20 maart 2018 by Administrator

TEMSE - Het verkeer op de N16 neemt jaar na jaar toe en ook het aantal, al dan niet elektrische, fietsers die de N16 kruisen langs de Hoogkamerstraat en Doornstraat/Gasthuisstraat stijgt. Deze combinatie zorgt dagelijks voor levensgevaarlijke situaties op beide kruispunten. Het kruispunt aan de Hoogkamerstraat werd bovendien ook opgenomen in de lijst van Zwarte Punten in Vlaanderen. Open VLD Temse vraagt om deze conflictsituaties op te lossen.

De automobilisten die links en rechts afslaan op de N16 moeten momenteel voorrang verlenen aan de zwakke weggebruikers die de gewestweg kruisen.

"We zien dagelijks automobilisten die een fietser te laat of niet opmerken waardoor zowel de automobilist als de fietser de remmen moet dichtslaan, met alle gevolgen vandien.

Conflictvrije kruispunten

"Conflictvrije kruispunten zijn kruispunten waarop elke verkeersstroom op zijn beurt voorrang krijgt" verklaart Gert Poppe (bestuurslid Open Vld Temse). "Dit zou ervoor zorgen dat enerzijds de zwakke weggebruikers probleemloos kunnen oversteken en anderzijds het aantal ongevallen drastisch afneemt."

Volgens een studie door het Steunpunt Verkeersveiligheid kan dit leiden tot een afname van het aantal ongevallen met 45%."

Definitieve oplossing

"Deze ingreep hoeft ook niet duur te zijn. Een aanpassing van de bestaande verkeerslichten is voldoende. We vragen dan ook met aandrang aan het schepencollege om zo snel mogelijk met het Agentschap Wegen en Verkeer samen te zitten en werk te maken van conflictvrije kruispunten. Op korte termijn kan met enkele kleine ingrepen veel leed vermeden worden!" Op lange termijn Naast deze oplossing op korte termijn moeten we ook denken aan een definitieve oplossing voor de oplopende verkeersdruk. "Met de aanleg van ronde punten en tunnels voor de N16 zouden we deze problematiek voorgoed kunnen oplossen. Het doorgaand verkeer van de N16 wordt niet meer onderbroken en de afwikkeling van het verkeer in de Hoogkamerstraat en Doornstraat/Gasthuisstraat zal veel vlotter verlopen voor zowel zwakke weggebruikers als voertuigen." stelt Bart Van Geyt, Ondervoorzitter Open Vld Temse.



Open VLD Temse vraagt conflictvrije kruispunten langsheen de N16. (foto: (C) Fietsersbond Temse)

Dit initiatief kunnen we als Fietsersbond alleen maar aanmoedigen, als het maar geen verkiezingspropaganda is ... De gebruikte foto op editietemse is wel een oude foto van oktober 2009. Ondertussen is de toestand daar al wat gewijzigd, en het zal er nog aangepast worden zoals hierboven is beschreven.

Maar dit kruispunt van de N16 met de Hoogkamerstraat zal voor fietsers nooit volledig conflictvrij worden, zolang de bypassen blijven bestaan, waarop aan afslaand autoverkeer voorrang moet verleend worden door rechtdoor rijdende fietsers! De omgekeerde wereld!

Het kruispunt van de N16 met de Doornstraat/Gasthuisstraat daarentegen, zou wel volledig conflictvrij kunnen gemaakt worden. Daar zijn geen bypassen voor het autoverkeer die dat verhinderen. Ik vraag al sinds 2007 om dat kruispunt conflictvrij te maken, en de plaats waar fietsers oversteken beter aan te duiden, toen dit kruispunt in 2007-2008 werd heringericht, zelfs voor het oprichten van onze Fietsersbondafdeling!

Maar ... de "vlotte autodoorstroming" was veel belangrijker dan de veiligheid van fietsers ...

Nu riskeren fietsers telkens hun leven tussen afslaande auto's als ze daar nu de N16 bij groen fietserslicht (en rood voertgangerslicht!) oversteken, ...



... van de Doornstraat naar de Gasthuisstraat, ...



... of van de Gasthuisstraat naar de Doornstraat.

En aan de Hoogkamerstraat is het zeker niet beter, integendeel!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 26-12-2019 11:30:34    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit stond te lezen in Het Nieuwsblad van donderdag 26 december 2019 (klik om te vergroten):



Het staat ook op de website van deze krant. Je kunt het ook lezen op internetkrant Editietemse.

Nu dit kruispunt "gepromoveerd" is bij de 10 gevaarlijkste zwarte punten in Vlaanderen — nummer 9 namelijk — komt het weer eens in het nieuws, en is er geld om het nog maar eens te "heraanleggen", voor de zoveelste keer.

Ik begin er zelf niet meer aan uit te kunnen. Dit kruispunt zou al aangepast worden samen met de aanleg van nieuwe fietspaden in de Hoogkamerstraat vanaf de N16 richting Sint-Niklaas. Is dit alweer een aparte kijk op de zaak?

Wij vragen al lang fietstunnels onder dit kruispunt om veilig te kunnen oversteken. En sinds het aanbrengen van andere wegmarkeringen voor fietsers is het hier lang niet veiliger geworden.

Wat zal het nu weer worden?


(Aanpassing op 28-12-2019: Link Editietemse toegevoegd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-05-2020 08:24:30    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Wat zal het nu weer worden?
(Zie hierboven.)

Op 8 mei 2020 heeft een eerste online-vergadering plaats gevonden over het kruispunt N16 - Hoogkamerstraat, waarbij Fietsersbond Temse betrokken is. De werken aan dit kruispunt hangen nauw samen met de aanleg van een nieuw fietspad in de Hoogkamerstraat ten noorden van de N16.

Over heel wat zaken "wordt nog nagedacht", maar dit zal voor fietsers belangrijk zijn:
  • De Kapelanielaan wordt enkelrichting voor het gemotoriseerd verkeer met fietsers in beide richtingen. We vragen daar veilige fietsvoorzieningen!
  • We vragen een opvallende oversteekplaats voor fietsers tussen de Eurolaan en de Kapelanielaan, zoals nu.
  • We hebben onze bezwaren geuit tegen de geplande aanleg van de bypassen met fietsers uit voorrang. Vooral de bypass zuid, van Hoogkamerstraat richting Bornem, zal gevaarlijker worden.
  • We hebben eveneens bezwaren geuit tegen de aanduiding van de fietsoversteekplaatsen op de bypassen, met "fietslogo-verbinding", en we hebben een zebrapad voor voetgangers gevraagd op de zuidelijke bypass.
  • De verkeerslichtenregeling om de N16 over te steken zal wel volledig conflictvrij zijn. Het volledige kruispunt is echter niet conflictvij, door de bypassen.
  • We hebben degelijke, goed geplaatste bedieningsknoppen voor de verkeerslichten gevraagd voor fietsers.

Men hoopt met de werken te kunnen starten in maart 2021. De viaduct over de E17 in de Hoogkamerstraat wordt met deze werken meegenomen, in juli en augustus 2021. Omdat er drie maanden voor nodig zijn, zal ook juni of september 2021 de viaduct beperkt of niet bruikbaar zijn.

Er wordt geen fietstunnel onder de N16 aangelegd, omdat op lange termijn de N16 zelf in een tunnel onder de Hoogkamerstraat zal gestoken worden.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-02-2021 20:49:58    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Er is een tekeningetje te vinden van de geplande wijzigingen aan dit kruispunt van de N16 met de Hoogkamerstraat, op de website www.fietspadenhoogkamerstraat.be. Op die website staan ook de inlichtingen over de werken in de Hoogkamerstraat voor de "nieuwe fietsweg tussen Sint-Niklaas en Temse".
Dit is dat tekeningetje (klik om te vergroten).



Erg duidelijk is het niet, maar we hebben een duidelijker plannetje gevonden Knipoog (klik om te vergroten).



Misschien is dit plan niet meer geldig, maar het lijkt toch heel veel op wat op de website www.fietspadenhoogkamerstraat.be te vinden is.

Om nu even terug te komen op wat wij voor fietsers belangrijk vinden, zie hierboven.

  • De Kapelanielaan wordt enkelrichting voor het gemotoriseerd verkeer met fietsers in beide richtingen. We vragen daar veilige fietsvoorzieningen!

    In de Kapelanielaan zou langs beide kanten een enkelrichtingsfietspad gemarkeerd worden. Als dit gebeurt met een veilige tussenruimte tot de rijbaan, zeker voor het fietspad in "tegenrichting", dan kan dit aanvaard worden. Op voorwaarde natuurlijk, dat de wegbedekking niet beschadigd is, op de plaatsen waar die fietspaden gemarkeerd worden.

    De fietsoversteekplaats op de Kapelanielaan komt veel verder van de Hoogkamerstraat dan waar ze nu is. Op het plan lijkt die oversteekplaats aangeduid als een fietspadmarkering, maar we twijfelen er sterk aan of dat zo zal uitgevoerd worden. Het is trouwens niet aangewezen om fietsers daar in voorrang de rijbaan te laten oversteken! Met een schuine fietsoversteekplaats met parallellogrammen, zoals bepaald in artikel 76.4 van het verkeersreglement, met de bijhorende verkeersborden A25 en F50, zullen we heel tevreden zijn. Vóór de fietsoversteekplaats mag op de rijbaan een snelheidsremmende inrichting aangebracht worden.

  • We vragen een opvallende oversteekplaats voor fietsers tussen de Eurolaan en de Kapelanielaan, zoals nu.

    Op het nieuwe plan ziet die er helemaal anders uit! Nu is daar een oversteekplaats voor fietsers met "blokmarkeringen", zoals beschreven in artikel 76.4 van het verkeersreglement: "... afgebakend door twee onderbroken strepen gevormd door witte vierkanten of parallellogrammen". Bovendien staat er een portiek boven met verlichting en een verkeersbord F50.



    Maar !! Op het plan is dat een nietszeggend "stippellijntje" van AWV!



    Bij een dergelijke niet gereglementeerde oversteekplaats moeten bestuurders op de rijbaan met overstekende fietsers helemaal geen rekening houden, en mag er zelfs geen verkeersbord F50 geplaatst worden! En dat terwijl fietsers die van de Kapelanielaan komen, toch moeten oversteken. Dit staat immers in artikel 18.4, 4° alinea van het reglement voor de wegbeheerder, over fietsoversteekplaatsen Lees :
    Citaat:
    De dwarsmarkering moet aangebracht worden wanneer fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen de rijbaan moeten oversteken buiten het kruispunt of de rotonde.

    Fietsers steken hier de Hoogkamerstraat nog altijd over op dezelfde plaats als nu, nog altijd buiten de kruispunten. Dat zou zeker anders moeten!

  • We hebben onze bezwaren geuit tegen de geplande aanleg van de bypassen met fietsers uit voorrang. Vooral de bypass zuid, van Hoogkamerstraat richting Bornem, zal gevaarlijker worden.
  • We hebben eveneens bezwaren geuit tegen de aanduiding van de fietsoversteekplaatsen op de bypassen, met "fietslogo-verbinding", en we hebben een zebrapad voor voetgangers gevraagd op de zuidelijke bypass.
  • De verkeerslichtenregeling om de N16 over te steken zal wel volledig conflictvrij zijn. Het volledige kruispunt is echter niet conflictvij, door de bypassen.
    Deze drie opmerkingen behandelen we samen.

    Deze bypassen zorgen er inderdaad voor, dat dit hele kruispunt NIET CONFLICTVRIJ is, ook al beweert de gemeente Temse of het Agentschap Wegen en Verkeer iets anders! Zoals het nu opgevat is, zijn deze bypassen zelfs heel gevaarlijk voor fietsers, die aan het verkeer op de bypassen voorang moeten verlenen.
    Nochtans zijn deze bypassen een soort van "rechtsaf door rood" voor automobilisten. Als fietsers "rechtsaf door rood" krijgen, dan moeten ze terecht(!) voorrang verlenen aan alle andere weggebruikers. Automobilisten moeten dat blijkbaar niet. Nochtans hebben ze, om op de bypass te komen, een richtingsverandering uitgevoerd en zelfs eventueel de voorrangsweg verlaten. Verkeerskundig gezien, en volgens de regels van artikel 19 van het verkeersreglement, is er geen enkele reden of regel waarom aan automobilisten op een bypass voorrang zou moeten verleend worden, eerder integendeel! Zie artikel 19.4 van het verkeersreglement Lees :
    Citaat:
    19.4. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de bestuurders en aan de voetgangers die de andere delen van dezelfde openbare weg volgen.

    Om te beginnen met de bypass aan de noordkant van de N16, merken we op dat de oversteek van fietsers over die bypass nog verder verwijderd wordt van de Hoogkamerstraat dan dat nu het geval is. Bovendien moeten fietsers weer oversteken langs een nietszeggend "stippellijntje", volledig op eigen risico.



    En dat terwijl het veel meer aangewezen is, om de bypass zo dicht mogelijk tegen de Hoogkamerstraat over te steken. De reden daarvoor staat hier uitgelegd.
    Bovendien kan dan een fietspadmarkering aangebracht worden en moet voorrang verleend worden aan fietsers, net als aan het andere verkeer in de Hoogkamerstraat. Logisch!
    De voorrangsregeling tussen de fietspaden onderling moet eveneens gewijzigd worden: aan het tweerichtingsfietspad langs de Hoogkamerstraat moet voorrang verleend worden. Ook dat staat hier uitgelegd.

    De bypass aan de zuidkant van de N16 is helemaal een ramp voor fietsers!



    Die bypass is veel groter geworden dan nu het geval is. Hij begint verder van het kruispunt, waardoor het een echte startbaan geworden is waarop automobilisten zich kunnen lanceren naar de N16. Halfweg die startbaan, waar de automobilisten voldoende snelheid hebben kunnen ontwikkelen, mogen fietsers trachten de bypass over te steken, weer langs een nietszeggend "stippellijntje", volledig op eigen risico.
    Laat je niet misleiden door het lijntje van de maataanduiding "-4.90-"! Dat is geen wegmarkering!

    De fietsers van de Hoogkamerstraat worden daarbij een heel eind van de Hoogkamerstraat weg geleid, om halfweg de bypass met een hoek van 90° terug te keren naar de Hoogkamerstraat.

    Aan voetgangers is niet al te veel gedacht, ook al zijn er zebrapaden om de N16 zelf en de bypass aan de noordkant over te steken. Hier is geen zebrapad voorzien en blijkbaar verwacht men dat voetgangers dezelfde omweg gaan maken als fietsers. Welke voetganger gaat dat doen? Nemen voetgangers niet altijd de kortste weg? Daar komen dus olifantenpaadjes in het groen!

    Tussen de bypass en de N16 is het fietspad eigenlijk een combinatie van:

    • het enkelrichtingsfietspad dat de N16 volgt.
    • het tweerichtingsfietspad dat de Hoogkamerstraat volgt.

    We vragen ons af, welke voorrangsregeling van kracht is aan de splitsing?

    Als men dan toch zo een uitgebreide bypass wil, dan hebben we andere ideeën over de bijhorende fietsvoorzieningen (en voetgangersvoorzieningen!).



    Het oversteken van de bypassen door fietsers gebeurt hier dicht genoeg tegen de Hoogkamerstraat en de N16 om de fietspadmarkering door te trekken over de bypass en aan fietsers voorrang te verlenen: voorrang aan het fietspad dat de Hoogkamerstraat volgt, en voorrang aan het fietspad dat de N16 volgt. Natuurlijk met de nodige signalisatie.

    Er is geen combinatie van het fietspad langs de N16 en langs de Hoogkamerstraat.

    Er is meer plaats voor fietsers om te wachten voor de verkeerslichten van de N16.

    Wachtende fietsers voor het verkeerslicht staan niet in de weg van fietsers die de Hoogkamerstraat naar links oversteken, of die van daar komen.

    Er zijn betere en logischer voetgangersvoorzieningen.

  • We hebben degelijke, goed geplaatste bedieningsknoppen voor de verkeerslichten gevraagd voor fietsers.

    Al te veel worden te kleine, onhandige knopjes geplaatst op bijna onbereikbare plaatsen voor fietsers, veel te dicht tegen de verkeerslichten. Een automatische detectie voor fietsers zou nog veel beter zijn.

Is dit weer veel te hoog gegrepen voor de veiligheid van fietsers?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 07-03-2021 15:38:57    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Er staat een nieuw plan van dit kruispunt op deze website, met de lopende onderzoeken voor omgevingsvergunningen van Vlaanderen. Dit is dat plan (klik om sterk te vergroten).



Uit dat plan blijkt dat er toch enkele wijzigingen aangebracht zijn die we gevraagd hadden:
  • De fietsoversteekplaats tussen de Eurolaan en de Kapelanielaan is nu aangeduid zoals een fietsoversteekplaats moet aangeduid worden, met twee rijen grote vierkanten, en niet meer met het "stippellijntje". De portiek erboven zou eveneens behouden blijven, maar dat is natuurlijk niet zichtbaar op het plan.



  • De fietsoversteekplaatsen op de bypassen zijn eveneens aangeduid met met twee rijen grote vierkanten, en niet meer met het "stippellijntje". Aan een fietsoversteekplaats moeten fietsers wel altijd eerst voorrang verlenen aan het verkeer op de rijbaan alvorens die over te steken. De voorrang omkeren met een andere en betere aanleg van de fietspaden is tot nu toe onbespreekbaar met AWV. Het dringt (nog) niet door, dat voorrang voor de gebruikers van een bypass geen normale voorrang is volgens het verkeersreglement. De aanduiding van de fietsoversteekplaatsen is dus verbeterd, maar het oversteken zelf blijft even gevaarlijk voor fietsers. De volledige oversteekbeweging van de N16 blijft NIET CONFLICTVRIJ voor fietsers, omdat de twee gevaarlijke bypassen onvermijdelijk bij de oversteekbeweging horen, en nog altijd allesbehalve conflictvrij moeten overgestoken worden.

  • Aan de noordelijke bypass zouden we wat meer opstelruimte voor fietsers willen voor het verkeerslicht om de N16 over te steken. Het rechte gedeelte zou daarvoor wat langer moeten gemaakt worden alvorens weg te draaien naar de bypass. De oversteek van de bypass zelf zou daardoor wat dichter tegen de Hoogkamerstraat komen.



  • Vooral de zuidelijke bypass is gevaarlijk gemaakt, omdat die opgevat is als een verlengde aanloopstrook naar de N16. Ter hoogte van de oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers zullen de gemotoriseerde voertuigen al een zekere snelheid ontwikkeld hebben!



  • Op de zuidelijke bypass is nu wel aan voetgangers gedacht. Er is een zebrapad aangebracht op de bypass. Het voetpad steekt nu ook het fietspad over met een zebrapad, waar fietsers dus voorrang moeten verlenen aan voetgangers. Het valt wel te betwijfelen, of voetgangers dezelfde omweg gaan afleggen als fietsers, en geen kortere weg zullen nemen. Dat zal na verloop van tijd wel merkbaar zijn aan het olifantenpadje dat dan zal ontstaan.

  • Het valt op, dat de nieuwe fietspaden allemaal 2,50 meter breed zijn, ook het "enkelrichtingsfietspad" dat naar de N16 loopt. Misschien is dit een aanzet om de fietspaden langs de N16 tweerichting te maken?

  • De zebrapaden op de bypassen liggen vóór de fietsoversteekplaatsen in de richting van het rijdend gemotoriseerd verkeer. Fietsers kunnen dus "gebruik maken" van de voorrang van een overstekende voetganger om zelf gelijktijdig over te steken op de fietsoversteekplaats. Tevens kunnen fietsers altijd afstappen, en als voetganger met de fiets aan de hand gebruik maken van de voorrang van een zebrapad Knipoog.

  • Het oversteken van de N16 zelf gebeurt langs een "stippellijntje" ... Triest ... (Laat je niet misleiden door de grijze markeringen van een zebrapad. Dat zijn de huidige markeringen die zullen verdwijnen.)



    Eigenlijk heeft het weinig belang, welke wegmarkering hier gebruikt wordt, behalve wanneer de verkeerslichten niet werken! Alleen dan kan een echte fietspadmarkering fietsers beschermen tegen motorvoertuigen die afslaan naar de gewestweg. Gelukkig is deze toestand zeldzaam, want we weten hoe wegbeheerders tegenwoordig denken over fietspadmarkeringen over voorrangswegen.

    Zolang de verkeerslichten werken heeft het geen belang, omdat het oversteken van de N16, enkel de twee rijbanen van de N16, echt conflictvrij zal kunnen gebeuren. Fietsers zullen enkel groen licht krijgen, wanneer motorvoertuigen niet mogen afslaan richting Bornem.

Het wordt eigenlijk een gemiste kans om het kruispunt volledig conflictvrij en veiliger te maken voor fietsers.

Er is nog een vraag van ons onduidelijk gebleven, over de verplaatste fietsoversteekplaats in de Kapelanielaan.



Uit de tekening is niet duidelijk op te maken of die wordt uitgevoerd als een 'echte' fietsoversteekplaats, wat op deze plaats wel verplicht is! Het is evenmin duidelijk of dit nog behoort tot de werken voor AWV, ofwel voor de gemeente Temse. Meer hierover lees je hier

Verder zijn er nog enkele verbeteringen aan fietspaden, die samen met de aanpassing van dit kruispunt verwezenlijkt worden. Die bespreken we apart:

Ook op Editietemse staat een artikel over de herinrichting van dit kruispunt, maar dat is vooral afgestemd op het autoverkeer.

Tot einde maart 2021 kunnen nog bezwaarschriften ingediend worden tegen deze herinrichtingen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 29-03-2021 10:32:33    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

In naam van onze afdeling heb ik op deze website zowat op de valreep een "bezwaarschrift" ingediend, dat niet echt een bezwaar inhoudt, maar wel een opsomming is van onze belangrijkste bezorgdheden en onze voornaamste wensen in verband met de herinrichting van dit kruispunt. Ik heb een ontvangstbevestiging ontvangen en dit is de inhoud van het bezwaarschrift:
Citaat:
Geachte,

De fietspaden op de N16 zijn nog altijd smalle eenrichtingsfietspaden, hoewel ze in de praktijk wel gebruikt worden alsof het tweerichtingsfietspaden zijn. Dat is veel praktischer voor werknemers van TTS, vooral voor de postbodes, die dagelijks het fietspad langs de noordkant in de "verkeerde" richting gebruiken. Dat is zeer begrijpelijk, aangezien een grote omweg moet gefietst worden om de fietspaden op "reglementaire" wijze te gebruiken. De N16 is immers niet oversteekbaar naar de fietspaden in de goede richting. Het "verkeerd gebruik" van deze fietspaden wordt trouwens oogluikend toegestaan door de politie van Temse.
Dat neemt niet weg, dat deze fietspaden eigenlijk veel te smal zijn om veilig als tweerichtingsfietspad gebruikt te worden, en dat de fietspaden op de N16 eigenlijk bredere tweerichtingsfietspaden zouden moeten zijn.
Fietsersbond afdeling Temse stelt daarom voor om de aansluiting voor het fietspad langs de N16 met de Laagstraat reeds zodanig in te richten dat het daarop voorzien is (zie bijlage):
  • Maak het gedeelte van het fietspad op de N16 reeds op de breedte van een tweerichtingsfietspad (minimum 2,50 meter).
  • Maak de aansluiting met de Laagstraat zodanig, dat het fietspad in de twee richtingen kan op- en afgereden worden.

In dit vooruitzicht van tweerichtingsfietspaden op de N16 tussen de Hoogkamerstraat en de Doornstraat - Gasthuisstraat, vragen we tevens om alle aansluitingen met de fietspaden op de N16, aan het kruispunt met de Hoogkamerstraat, met een minimum breedte van 2,50 meter uit te voeren. Op het plan is dat reeds goed aangeduid op het fietspad aan de zuidkant van de N16, maar we vragen dat ook aan de noordkant van de N16, waar de vluchtheuvel naast de bypass aan het zebrapad duidelijk te breed voorzien is voor een fietspad dat verder langs de N16 minstens 2,50 meter breed moet worden.

Fietsersbond afdeling Temse vraagt eveneens om de oversteekplaatsen op de twee bypassen, ten oosten van de Hoogkamerstraat, te markeren met de "blokmarkering" van artikel 76.4 van het verkeersreglement, zoals het trouwens op het plan is aangeduid, en deze oversteekplaatsen te voorzien van de verkeersborden volgens de artikels 7.8 en 12.13bis van het reglement voor de wegbeheerder.

Indien mogelijk vraagt Fietsersbond afdeling Temse om de opstelruimte groter te maken voor de verkeerslichten aan de noordkant van de N16, tussen de noordelijke bypass en de N16, zodat fietsers niet moeten wachten aan de andere kant van de bypass bij druk fietsverkeer.

Fietsersbond afdeling Temse vraagt om de voorrangsregeling tussen de fietspaden te herzien. De fietspaden op de N16 zijn doodlopende fietspaden, terwijl het fietspad op de Hoogkamerstraat doorloopt over de N16. Bij groen verkeerslicht op de N16 kan een grote hoeveelheid fietsers het fietspad van de Hoogkamerstraat volgen, waardoor het logischer is om voorrang toe te kennen aan het fietspad van de Hoogkamerstraat, en niet aan de doodlopende fietspaden die van of naar de N16 lopen, zoals dat nu het geval is, en zoals dat ook op het plan is aangeduid op het noordelijk fietspad.

Naar analogie met de bypassen ten oosten van de Hoogkamerstraat, vragen we om de fietsoversteekplaats op de bypass ten westen van de Hoogkamerstraat te markeren met de "blokmarkering" van artikel 76.4 van het verkeersreglement, in plaats van het enkelvoudig stippellijntje, en deze oversteekplaats te voorzien van de wettige verkeersborden volgens de artikels 7.8 en 12.13bis van het reglement voor de wegbeheerder.

De nieuwe verplaatste schuine fietsoversteekplaats in de Kapelanielaan dient aangeduid te worden met twee rijen parallellogrammen volgens artikel 18.4 van het reglement voor de wegbeheerder. Dat is niet heel duidelijk op het plan.

Uiteraard hoopt Fietersbond afdeling Temse dat de fietsoversteekplaats op de Hoogkamerstraat, tussen de Eurolaan en de Kapelanielaan, behouden blijft zoals die nu is met de "blokmarkering" van artikel 76.4 van het verkeersreglement en zoals het op het plan is aangeduid, en met de verkeersborden die er nu zijn aangebracht.


Met vriendelijke groeten,

Namens Fietsersbond afdeling Temse
Jozef Van Breuseghem
Secretaris Fietsersbond afdeling Temse

En dit is de figuur die toegevoegd is in bijlage.



Na mijn bezwaarschrift waren in totaal al 20 bezwaarschriften ingediend, waarvan de 19 andere anoniem zijn Hihi ...

Er rest nu morgen nog één dag (30 maart 2021) om bezwaarschriften in te dienen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 09-04-2021 08:55:31    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Zolang de verkeerslichten werken heeft het geen belang, omdat het oversteken van de N16, enkel de twee rijbanen van de N16, echt conflictvrij zal kunnen gebeuren. Fietsers zullen enkel groen licht krijgen, wanneer motorvoertuigen niet mogen afslaan richting Bornem.
...

Maar ... wat hebben fietsers aan een conflictvrije oversteek van de N16, als automobilisten voortdurend door het rode licht rijden?

Dit stond te lezen in Het Nieuwsblad van vrijdag 9 april 2021 en het staat ook op Editietemse



_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-04-2021 07:06:29    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Er is natuurlijk heel wat bezwaar tegen het afsluiten van zowel de Secretaris Generaal Boereboomstraat als de Laagstraat van de N16 voor het gemotoriseerd verkeer. Er zijn bijgevolg nog meer bezwaarschriften ingediend. Dit stond te lezen in Het Nieuwsblad van donderdag 15 april 2021 (klik om te vergroten).



We zullen wel zien wat het uiteindelijk resultaat zal zijn, en in hoeverre er met onze wensen zal rekening gehouden worden Hihi ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-07-2021 09:10:15    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Volgens dit artikel op Editietemse zullen de aanpassingswerken aan dit kruispunt pas starten in het voorjaar van 2022.

We zullen dus wat langer moeten wachten om te zien wat het resultaat zal zijn van onze vragen en van alle ingediende bezwaarschriften Hihi.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 17-07-2021 08:09:17    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De vertragingen van de werken, en het verschuiven naar een latere datum, staat nu ook te lezen in de kranten, zoals in Het Nieuwsblad van zaterdag 17 juli 2021 (klik om te vergroten).



Het staat ook op de website van deze krant of op de website van de Gazet van Antwerpen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-08-2021 21:18:06    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
We zullen dus wat langer moeten wachten om te zien wat het resultaat zal zijn van onze vragen en van alle ingediende bezwaarschriften Hihi.
(Zie hierboven.)

Volgens dit artikel op de website van Het Laatste Nieuws zal met alle ingediende bezwaarschriften, tegen het afsluiten van de zijwegen, geen rekening gehouden worden. Dit staat in dat artikel:
Citaat:
Afsluiten zijstraten

Ondanks plaatselijk protest is ook beslist om de aansluitingen van de Laagstraat en de Boereboomstraat op de N16 af te sluiten. Volgens AWV zijn die kruisingen te onveilig. Verkeer vanuit die straten zal de N16 alleen nog via de Hoogkamerstraat kunnen oprijden. Door het vergroten van de capaciteit van het kruispunt Hoogkamerstraat moet ook het verkeer van de Laagstraat hier vlot op ontsluiten.

Hopelijk wordt er dan wel rekening gehouden met ons "bezwaarschrift" ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 04-03-2022 10:21:49    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Zoals voorzien starten de werken aan dit kruispunt in het voorjaar van 2022. Volgens dit bericht uit Het Nieuwsblad van vrijdag 4 maart 2022 begint men met de Kapelanielaan op een andere wijze te verbinden met de N16, op maandag 14 maart 2022 (klik om te vergroten).


_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-05-2022 09:59:03    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Zoals het staat in de nieuwe Omroeper van woensdag 11 mei 2022, is het noordelijk gedeelte van het kruispunt van de N16 met de Hoogkamerstraat bijna afgewerkt, en kan vanaf maandag 17 mei 2022 begonnen worden met de zuidelijke kant van het kruispunt (klik om te vergroten).



Dat gaat gepaard met een aantal versperringen en omleidingen voor het gemotoriseerd verkeer, en wat ongemakken voor fietsers en voetgangers.

Het staat ook vermeld in de kranten, bijvoorbeeld in Het Nieuwsblad van zaterdag 14 mei 2022 (klik om te vergroten).



Nochtans is op zondag 16 mei 2022 het noordelijk gedeelte van het kruispunt nog helemaal afgesloten, en op het zicht toch nog niet helemaal afgewerkt.

Maar één zaak valt mij wel op. De "fietsgeleiding" (het "stippellijntje") over de noordelijke bypass is opnieuw vervangen door een echte fietsoversteekplaats Goed zo!.



Het wordt dus toch uitgevoerd zoals ik het hierboven op een plan heb opgemerkt.



Eigenlijk is dat goed nieuws. Zou men eindelijk afstappen van de slechte gewoonte om overal de echte fietsoversteekplaatsen te vervangen door nietszeggende stippellijntjes?

Vanaf morgen zou men dus beginnen aan de zuidelijke kant van dit kruispunt. Blijkbaar zijn er al wat graafwerken uitgevoerd die het uitzicht en de toestand hier helemaal zullen veranderen.


_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-06-2022 13:25:50    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Aan het kruispunt van de Hoogkamerstraat met de N16, kant centrum Temse, worden de werken nu uitgevoerd volgens dit plan.



Het fietspad van de Hoogkamerstraat zal dus met een ruime bocht naar rechts afdraaien naar het fietspad langs de N16, naast de bypass van het gemotoriseerd verkeer, waarmee motorvoertuigen vanaf de Hoogkamerstraat de verkeerslichten kunnen ontwijken als ze richting Bornem rijden.
Ongeveer halfweg die bocht in dat fietspad zullen fietsers die bypass moeten oversteken (blijkbaar op een "echte" fietsoversteekplaats) als ze richting Sint-Niklaas willen rijden. Ik vraag mij af hoe "veilig" het zal zijn om de bypass op deze plaats over te steken, als de motorvoertuigen zich al aan het "lanceren" zijn om de N16 op te rijden Triest.
Fietsers die uit de richting Sint-Niklaas komen zullen de bypass op dezelfde plaats moeten oversteken, zowel als ze verder rijden langs de N16 of langs de Hoogkamerstraat.
Voetgangers die richting Sint-Niklaas wandelen, zullen deze bypass eveneens moeten oversteken (op een zebrapad), maar het fietspad zullen ze tweemaal moeten oversteken: eens op een zebrapad en eens zonder zebrapad.
Het oversteken van de N16 zelf wordt conflictvrij (hopelijk zonder steeds op een bedelknop te moeten drukken), het volledige kruispunt wordt in geen geval conflictvrij!

Op onderstaande foto zie je reeds de gebogen boordsteen tussen dat fietspad en die bypass.



Links van die boordsteen komt de bypass, rechts ervan komt het fietspad. Het fietspad lijkt even breed te worden als de bypass, maar tussen die boordsteen en het fietspad komt een groenstrook die gedeeltelijk door voetgangers zal moeten gebruikt worden.

Op de N16 aangekomen loopt de gebogen boorsteen natuurlijk rechtuit.



Het fietspad dat van de Hoogkamerstraat komt ligt op de foto nu aan de linkerkant van de boordsteen. De bypass, die op deze plaats invoegstrook van de N16 geworden is, ligt rechts van de boordsteen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - N16 (gewestweg)

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005