Het is nu 28-10-2020 03:33:31
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Aanpassing kruispunt Hoogkamerstraat

    -> Temse - N16 (gewestweg) Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 4395
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-12-2017 11:23:56    Onderwerp: Aanpassing kruispunt Hoogkamerstraat
 Reageren met citaat  

Uit de Gazet van Antwerpen van donderdag 28 december 2017 (klik om te vergroten) ...



... of uit Het Nieuwsblad van donderdag 28 december 2017 (klik om te vergroten).



Het artikel staat ook te lezen op de website van Het Nieuwsblad.

Voor de zoveelste keer zal het kruispunt van de N16 met de Hoogkamerstraat heringericht worden, maar nog altijd zonder fietstunnel. Dat is trouwens wat ook een fietser in het artikel opmerkt.

Blijkt uit dit artikel nu niet een beetje dat het project van het dubbelrichtingsfietspad in de Hoogkamerstraat over de viaduct van de E17 eigenlijk in de schaduw staat van dit project? Het is in alle geval door het idee van het eenrichtingsverkeer in de Kapelanielaan dat de veiliger enkelrichtingsfietspaden in de Hoogkamerstraat zullen verdwijnen ten noorden van de N16 en dat we een minder veilig dubbelrichtingsfietspad in de plaats zullen krijgen Triest ...

Als het verkeerslicht in de Hoogkamerstraat apart groen zal worden voor rechtdoor rijdend en afslaand autoverkeer, zal het voor fietsers minder onveilig kunnen gemaakt worden om de N16 over te steken, maar niet meer dan dat! Fietsers zullen dan geen groen licht meer hebben gelijktijdig met het gemotoriseerd verkeer dat afslaat vanaf de Hoogkamerstraat uit de richting Sint-Niklaas naar Bornem. Tenminste, dat belooft men toch. Hopelijk zullen fietsers dan langer groen licht krijgen dan nu.

Maar ... die fietsers zullen wel nog altijd op de twee bypassen geconfronteerd worden met het autoverkeer dat afslaat vanaf de Hoogkamerstraat uit de richting Temse naar Bornem, en dat afslaat vanaf de N16 uit de richting Bornem naar Sint-Niklaas.

Houdt de "vergroting van het kruispunt" ook in dat er een rijstrook bijkomt in de Hoogkamerstraat aan de kant van Temse, om vlotter te kunnen afslaan in de richting naar Bornem? Waarschijnlijk wel, want dat is zowat het enige "afslaand verkeer dat opgehouden wordt", zoals in de krantenartikels aangekondigd wordt:
Citaat:
Nu is het heel vaak aanschuiven, zowel vanuit het centrum van Temse als vanuit de industriezone TTS. Door de heraanleg van het kruispunt worden beide files in één keer opgelost.
Ook de lichtenregeling wordt aangepast. Fietsers krijgen enkel nog groen wanneer de auto's oversteken. Het afslaand verkeer krijgt een andere groenfase. Dat is veiliger voor fietsers maar bovendien wordt het afslaand verkeer niet meer opgehouden en ook dat betekent vlotter verkeer", kondigt de Temsese schepen van Mobiliteit Lieve Truyman (N-VA) aan.

Beide files worden immers opgelost. Als "het afslaand verkeer" — het autoverkeer dus — niet meer opgehouden wordt (dank zij de bijkomende rijstrook), zal er vanzelfsprekend een meer doorlopende autostroom, en met een grotere snelheid, afslaan over die bypass richting Bornem.

Dat ziet er in het geheel niet veiliger uit voor fietsers!

Op die bypassen staan geen verkeerslichten en moeten de rechtdoor rijdende fietsers voorrang verlenen aan het afslaand autoverkeer! Terwijl dat autoverkeer enkele meters verder op zijn beurt toch voorrang moet verlenen aan dat andere autoverkeer ...

Van logica en vooral van fietsvriendelijkheid gesproken. Hier wordt de normale voorrangsregeling van de wegcode volledig omgedraaid door verkeerstekens, vanzelfsprekend ten nadele van fietsers. Zie ook dit topic in dit verband!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 4395
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-03-2018 18:40:30    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Gelezen op editietemse:

Citaat:

Open VLD Temse vraagt conflictvrije kruispunten langs de N16
Posted on 20 maart 2018 by Administrator

TEMSE - Het verkeer op de N16 neemt jaar na jaar toe en ook het aantal, al dan niet elektrische, fietsers die de N16 kruisen langs de Hoogkamerstraat en Doornstraat/Gasthuisstraat stijgt. Deze combinatie zorgt dagelijks voor levensgevaarlijke situaties op beide kruispunten. Het kruispunt aan de Hoogkamerstraat werd bovendien ook opgenomen in de lijst van Zwarte Punten in Vlaanderen. Open VLD Temse vraagt om deze conflictsituaties op te lossen.

De automobilisten die links en rechts afslaan op de N16 moeten momenteel voorrang verlenen aan de zwakke weggebruikers die de gewestweg kruisen.

"We zien dagelijks automobilisten die een fietser te laat of niet opmerken waardoor zowel de automobilist als de fietser de remmen moet dichtslaan, met alle gevolgen vandien.

Conflictvrije kruispunten

"Conflictvrije kruispunten zijn kruispunten waarop elke verkeersstroom op zijn beurt voorrang krijgt" verklaart Gert Poppe (bestuurslid Open Vld Temse). "Dit zou ervoor zorgen dat enerzijds de zwakke weggebruikers probleemloos kunnen oversteken en anderzijds het aantal ongevallen drastisch afneemt."

Volgens een studie door het Steunpunt Verkeersveiligheid kan dit leiden tot een afname van het aantal ongevallen met 45%."

Definitieve oplossing

"Deze ingreep hoeft ook niet duur te zijn. Een aanpassing van de bestaande verkeerslichten is voldoende. We vragen dan ook met aandrang aan het schepencollege om zo snel mogelijk met het Agentschap Wegen en Verkeer samen te zitten en werk te maken van conflictvrije kruispunten. Op korte termijn kan met enkele kleine ingrepen veel leed vermeden worden!" Op lange termijn Naast deze oplossing op korte termijn moeten we ook denken aan een definitieve oplossing voor de oplopende verkeersdruk. "Met de aanleg van ronde punten en tunnels voor de N16 zouden we deze problematiek voorgoed kunnen oplossen. Het doorgaand verkeer van de N16 wordt niet meer onderbroken en de afwikkeling van het verkeer in de Hoogkamerstraat en Doornstraat/Gasthuisstraat zal veel vlotter verlopen voor zowel zwakke weggebruikers als voertuigen." stelt Bart Van Geyt, Ondervoorzitter Open Vld Temse.



Open VLD Temse vraagt conflictvrije kruispunten langsheen de N16. (foto: (C) Fietsersbond Temse)

Dit initiatief kunnen we als Fietsersbond alleen maar aanmoedigen, als het maar geen verkiezingspropaganda is ... De gebruikte foto op editietemse is wel een oude foto van oktober 2009. Ondertussen is de toestand daar al wat gewijzigd, en het zal er nog aangepast worden zoals hierboven is beschreven.

Maar dit kruispunt van de N16 met de Hoogkamerstraat zal voor fietsers nooit volledig conflictvrij worden, zolang de bypassen blijven bestaan, waarop aan afslaand autoverkeer voorrang moet verleend worden door rechtdoor rijdende fietsers! De omgekeerde wereld!

Het kruispunt van de N16 met de Doornstraat/Gasthuisstraat daarentegen, zou wel volledig conflictvrij kunnen gemaakt worden. Daar zijn geen bypassen voor het autoverkeer die dat verhinderen. Ik vraag al sinds 2007 om dat kruispunt conflictvrij te maken, en de plaats waar fietsers oversteken beter aan te duiden, toen dit kruispunt in 2007-2008 werd heringericht, zelfs voor het oprichten van onze Fietsersbondafdeling!

Maar ... de "vlotte autodoorstroming" was veel belangrijker dan de veiligheid van fietsers ...

Nu riskeren fietsers telkens hun leven tussen afslaande auto's als ze daar nu de N16 bij groen fietserslicht (en rood voertgangerslicht!) oversteken, ...



... van de Doornstraat naar de Gasthuisstraat, ...



... of van de Gasthuisstraat naar de Doornstraat.

En aan de Hoogkamerstraat is het zeker niet beter, integendeel!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 4395
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 26-12-2019 11:30:34    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit stond te lezen in Het Nieuwsblad van donderdag 26 december 2019 (klik om te vergroten):



Het staat ook op de website van deze krant. Je kunt het ook lezen op internetkrant Editietemse.

Nu dit kruispunt "gepromoveerd" is bij de 10 gevaarlijkste zwarte punten in Vlaanderen — nummer 9 namelijk — komt het weer eens in het nieuws, en is er geld om het nog maar eens te "heraanleggen", voor de zoveelste keer.

Ik begin er zelf niet meer aan uit te kunnen. Dit kruispunt zou al aangepast worden samen met de aanleg van nieuwe fietspaden in de Hoogkamerstraat vanaf de N16 richting Sint-Niklaas. Is dit alweer een aparte kijk op de zaak?

Wij vragen al lang fietstunnels onder dit kruispunt om veilig te kunnen oversteken. En sinds het aanbrengen van andere wegmarkeringen voor fietsers is het hier lang niet veiliger geworden.

Wat zal het nu weer worden?


(Aanpassing op 28-12-2019: Link Editietemse toegevoegd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 4395
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-05-2020 08:24:30    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Wat zal het nu weer worden?
(Zie hierboven.)

Op 8 mei 2020 heeft een eerste online-vergadering plaats gevonden over het kruispunt N16 - Hoogkamerstraat, waarbij Fietsersbond Temse betrokken is. De werken aan dit kruispunt hangen nauw samen met de aanleg van een nieuw fietspad in de Hoogkamerstraat ten noorden van de N16.

Over heel wat zaken "wordt nog nagedacht", maar dit zal voor fietsers belangrijk zijn:
  • De Kapelanielaan wordt enkelrichting voor het gemotoriseerd verkeer met fietsers in beide richtingen. We vragen daar veilige fietsvoorzieningen!
  • We vragen een opvallende oversteekplaats voor fietsers tussen de Eurolaan en de Kapelanielaan, zoals nu.
  • We hebben onze bezwaren geuit tegen de geplande aanleg van de bypassen met fietsers uit voorrang. Vooral de bypass zuid, van Hoogkamerstraat richting Bornem, zal gevaarlijker worden.
  • We hebben eveneens bezwaren geuit tegen de aanduiding van de fietsoversteekplaatsen op de bypassen, met "fietslogo-verbinding", en we hebben een zebrapad voor voetgangers gevraagd op de zuidelijke bypass.
  • De verkeerslichtenregeling om de N16 over te steken zal wel volledig conflictvrij zijn. Het volledige kruispunt is echter niet conflictvij, door de bypassen.
  • We hebben degelijke, goed geplaatste bedieningsknoppen voor de verkeerslichten gevraagd voor fietsers.

Men hoopt met de werken te kunnen starten in maart 2021. De viaduct over de E17 in de Hoogkamerstraat wordt met deze werken meegenomen, in juli en augustus 2021. Omdat er drie maanden voor nodig zijn, zal ook juni of september 2021 de viaduct beperkt of niet bruikbaar zijn.

Er wordt geen fietstunnel onder de N16 aangelegd, omdat op lange termijn de N16 zelf in een tunnel onder de Hoogkamerstraat zal gestoken worden.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - N16 (gewestweg)

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005