|
De fietsstraat in de stationstunnel |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 19-04-2019 10:01:03 Onderwerp: De fietsstraat in de stationstunnel |
|
|
|
|
Op donderdag 18 april 2019 zijn de laatste voorbereidende werken begonnen aan de fietsstraat door de stationstunnel, tussen het Stationsplein en de Guido Gezelleplaats. Die fietsstraat komt er na de gewijzigde toegang naar perron 2.
De schildering van de wegmarkeringen is aangevat, en de verwittigingsaffiches zijn al geplaatst.
Mijn opmerking over deze affiches blijft geldig, maar de gemeente Temse wil het blijkbaar zo. En de omstreden fietsoversteekplaats, die eindelijk weg was, is ook opnieuw geschilderd! Het was nu toch de gelegenheid om dit onding niet meer opnieuw aan te brengen! Fietsers zullen dus nog altijd "uitgenodigd" worden, om te spookrijden naar de Parklaan op het Stationsplein! Zou men het ooit leren in Temse?
Het begin van de fietsstraat aan het Stationsplein is al aangeduid met een schildering op het wegdek. Het verkeersbord zelf staat er nog niet.
Op de helling zijn parkeervakken aangebracht.
Dit wordt een "kus- en rijzone". Is het dan eigenlijk wel nodig om deze zone in vakken te verdelen? Men zal hier immers maar even mogen blijven staan om personen te laten in- of uitstappen. Moet men dan eerst keurig in een vakje gaan staan? Of is het eerder een parkeerzone met een zeer beperkte wachttijd? Bijvoorbeeld tot de trein vertrokken is?
De wegmarkeringen zijn aangebracht tot tegen de stationstunnel. Daar stoppen ze voorlopig.
Aan de kant van de Guido Gezelleplaats staan enkel de affiches.
Fietsers en voetgangers kunnen wel al door de tunnel. Overdag, tijdens de werken, moeten fietsers soms nog wel eens afstappen.
Toch nog enkele opmerkingen:
- Alleen voertuigen met een beperkte hoogte kunnen gebruik maken van de stationstunnel. Dikke en brede auto's en vrachtwagens kunnen er niet door. Kon de middenstreep dan niet wat breder gemaakt worden, zoals we dat gevraagd hebben?
Daardoor zouden de twee rijstroken wat smaller zijn, en wat verder van elkaar verwijderd liggen! Dat zou een veel betere indruk geven dat gemotoriseerde voertuigen fietsers niet mogen inhalen, en het zou de veiligheid verhogen aan de bocht naar de stationstunnel.
- Waarom wordt die doorlopende streep eigenlijk niet doorgetrokken tot tegen het graspleintje met het verkeersbord D1?
Afslaan naar links mag toch niet, maar dan ligt natuurlijk die omstreden fietsoversteekplaats in de weg! Het zou nochtans een veel duidelijker richtingaanduiding zijn, niet alleen voor fietsers, maar ook voor automobilisten.
Om automobilisten en fietsers toe te laten om vanaf de Parklaan naar het station te rijden, kan nog altijd een streepjeslijn links van die doorlopende lijn geplaatst worden.
We zullen nog wel zien hoe dat alles afloopt ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 02-05-2019 18:45:17 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Zou daar ook nog een rode rand omheen komen, zoals op het Stationsplein?
... |
(Zie hierboven.)
Die rode rand is er nu ook langs de kant van de Guido Gezelleplaats. Dus aan die kant waar de fietsstraat begint met ... een oversteekplaats voor fietsers.
Denk maar even aan de affiche "absolute voorrang voor de fietser". Geldt dat ook voor deze oversteekplaats voor fietsers?
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Nu nog de verplichte borden F113 om ook het einde van de fietsstraat aan te duiden ...
... |
(Zie hierboven.)
Die borden F113 zijn eveneens geplaatst. Dit staat aan de kant van de Guido Gezelleplaats.
Natuurlijk met een bord "einde snelheidsbeperking" erbij. Dat bord is totaal overbodig, omdat de snelheidsbeperking van het verbodsbord C43 — dat ook al overbodig was in deze fietsstraat — telt tot aan het volgende kruispunt. En dat is dus hier! Dit vergroot alleen maar het verkeersbordenbos en de onoverzichtelijkheid.
Tussen haakjes: De fietsstraat eindigt met het begin van een verplicht fietspad. Wil dat nu zeggen dat fietsers vanaf hier verder moeten rijden op dat fietspad?
Eenzelfde configuratie van verkeersborden is te zien op het einde van de fietsstraat aan het Stationsplein, al begint daar het fietspad een beetje voorbij het einde van de fietsstraat, weliswaar met een oversteekplaats voor fietsers er tussenin.
Er staan trouwens nog een aantal overbodige verkeersborden in deze fietsstraat. Zo staan er verbodsborden E3 voor de stationstunnel, die stilstaan en parkeren in de tunnel verbieden, terwijl het zo al verboden is om in tunnels stil te staan of te parkeren door het artikel 24.5° van het verkeersreglement.
Zou het verkeersreglement beter opgevolgd worden als een bos aan (overbodige) verkeersborden geplaatst wordt? Kunnen weggebruikers de nuttige verkeersborden opmerken tussen al die onnodige?
En ... de ingebouwde reflectoren en ribbels in de witte doorlopende lijn, zoals beloofd in een artikel in Het Nieuwsblad van donderdag 27 september 2018, zijn er nog altijd niet. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 30-08-2019 10:01:24 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Citaat: |
... een volle witte lijn met ribbels ... |
Dat was inderdaad beloofd, maar die ribbels zie ik nergens ... Er waren zelfs reflectoren beloofd op dat wit lijntje ... En zoals ik het gedacht heb, houden automobilisten weinig rekening met dat dunne witte lijntje ...
... |
(Zie hierboven.)
Bijna telkens ik door de fietsstraat rij, merk ik dat automobilisten inderdaad over het witte lijntje rijden als ze vanaf het station de helling naar beneden rijden in de fietsstraat. Hier zijn twee foto's kort na elkaar genomen om dat te bewijzen.
Zelden passeert een automobilist(e) die binnen zijn/haar rijstrook blijft. In de helling naar beneden gaat men met een motorvoertuig trouwens gemakkelijk ongemerkt boven de maximum toegelaten snelheid van 30km/u!
Maar de beloofde, en zelfs bij de opening aan de pers meegedeelde ribbels op de middenstreep zijn er helemaal niet, "zodat een automobilist meteen merkt wanneer hij of zij over de lijn rijdt". De automobilist merkt dat helemaal niet! Er zijn trouwens ook reflectoren op de middenstreep beloofd, en die zijn er natuurlijk evenmin!
Fietsersbond Temse had een duidelijke scheiding tussen de twee rijrichtingen en voldoende smalle rijstroken gevraagd. We zullen de gemeente Temse hieraan herinneren, en een veel bredere middenstreep blijven vragen. Daardoor worden de rijstroken smaller en komt er een betere scheiding. Tevens zullen we vragen hoe dat zit met die ribbels waarover zoveel verteld wordt maar die er niet zijn, en waar die beloofde reflectoren staan. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|