Het is nu 28-03-2024 18:45:38
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Kan het kruispunt Hoogkamerstr/Schoolstr fietsveiliger?

    -> Temse - Hoogkamerstraat Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 11-11-2016 11:09:08    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Na onze eerste opmerking op 7 juni 2016, een eerste melding op het Meldpunt Fietspaden op 10 juni 2016, daarna onze officiële vraag op 27 juni 2016, en nog een tweede melding op het Meldpunt Fietspaden op 17 oktober 2016, zijn nu eindelijk ook de wettelijk verplichte voorrangsborden geplaatst op het Luizemarktje (de Edgard Tinelplaats) waar fietsers de voorrangsweg oversteken aan de verkeerslichten.





Door het plaatsen van deze voorrangsborden B1 (omgekeerde driehoek) hebben de haaientandjes ook een betekenis gekregen.

Let wel! Dit betekent NIET dat fietsers nu altijd voorrang moeten verlenen aan het verkeer op de rijbaan alvorens over te steken! Zolang de verkeerslichten werken hebben voorrangsborden namelijk geen enkele betekenis! Dit staat in artikel 6.3 van het verkeersreglement: Lees
Citaat:
6.3. Als de verkeerslichten op een bepaalde plaats werken gelden hier de verkeersborden betreffende de voorrang niet die op dezelfde weg geplaatst zijn.
...

Die voorrangsborden moeten daar alleen staan voor het geval de verkeerslichten niet werken! Als het verkeerslicht voor fietsers op groen staat, moeten de links afslaande bestuurders op de rijbaan (vanuit de Hoogkamerstraat) altijd voorrang verlenen aan de overstekende fietsers!

Er is verder nog iets anders in orde gebracht op dit kruispunt, dat hier vroeger reeds opgemerkt is en dat we ook op 27 juni 2016 officieel gevraagd hebben aan het gemeentebestuur: het voetgangerslicht aan het lange zebrapad over de Hoogkamerstraat blijft nu langer op groen staan, zoals dat wettelijk moet. Dat zebrapad is ongeveer 21 meter lang en het verkeerslicht gaf minimaal slechts 10 seconden groentijd aan voetgangers om de rijbaan over te steken. Dat was niet zoals het bepaald is in het artikel 4.1 van het reglement voor de wegbeheerder: Lees
Citaat:
4.1. Voetgangerslichten.
...
Het vaste groene licht brandt minimaal gedurende een periode die de voetganger in staat stelt over te steken met een snelheid van 1,20 m/s.
...

Met een snelheid van 1,20 m/s heb je 17,5 seconden nodig om 21 meter af te leggen. Nu blijft dat voetgangerslicht minimaal ongeveer 20 seconden op groen staan, dus ook dat is nu in orde Goed zo!.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 07-04-2017 12:32:29    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ik ben op iets opmerkzaam gemaakt door een van onze kernleden:

Jozef Van Breuseghem schreef:
... Dit groene licht over de Schoolstraat komt drie seconden eerder dan het groene licht voor het gemotoriseerd verkeer dat uit de Hoogkamerstraat komt. Daarbij is er nog een redelijke afstand, vooraleer dat afslaand gemotoriseerd verkeer tot hier gekomen is. Bovendien knippert aan de overkant een oranje knipperlicht, zo lang het fietserslicht op groen staat. Persoonlijk vind ik dat het enkele seconden langer mocht knipperen, en dat er een fietssymbool op het oranje licht mocht staan, maar deze lichtenregeling met voorstart voor fietsers (en voetgangers) is zeker positief te noemen. ...
(Zie hiervoor.)

Het is dan wel eigenaardig dat het verkeerslicht aan de andere kant van dit kruispunt, aan de oversteekplaats voor voetgangers over de Sint-Amelbergalaan, recht tegenover de schoolpoort, geen voorstart van drie seconden heeft, maar gelijktijdig groen wordt met het verkeerslicht voor het gemotoriseerd verkeer uit de Hoogkamerstraat.

Het zou voor voetgangers, en vooral voor schoolkinderen, heel wat veiliger zijn als ze ook drie seconden vroeger de rijbaan konden oversteken, vooraleer het gemotoriseerd verkeer uit de Hoogkamerstraat groen licht krijgt om af te slaan naar de oversteekplaats!

Daarom heb ik deze mail verstuurd naar onze schepen van mobiliteit, evenals naar de verantwoordelijken voor verkeer bij de politie en de gemeente.
Citaat:
Geachte mevrouw schepen en verantwoordelijken voor verkeer in Temse,


Het is een goede en veilige maatregel om het verkeerslicht voor fietsers aan de Edgard Tinelplaats, voor het oversteken van het verlengde van de Schoolstraat, drie seconden vroeger groen licht te geven dan het verkeerslicht van het gemotoriseerd verkeer uit de Hoogkamerstraat. Het verkeerslicht voor voetgangers op het zebrapad ernaast heeft dezelfde veilige voorstart-regeling.

Maar het verkeerslicht voor voetgangers aan de andere kant van het kruispunt, voor het zebrapad over de Sint-Amelbergalaan recht tegenover de schoolpoort, heeft deze voorstart-regeling niet.



Dat verkeerslicht voor voetgangers krijgt pas groen licht gelijktijdig met het verkeerslicht voor het gemotoriseerd verkeer uit de Hoogkamerstraat.

Bij deze gelegenheid wil ik het opnemen voor voetgangers. Het zou hun veiligheid ten goede komen als dat verkeerslicht voor voetgangers met dezelfde cyclus zou werken als het verkeerslicht voor voetgangers aan de andere kant van het kruispunt. De voetgangers kunnen dan ook hier al drie seconden, of bijna vier meter van hun oversteekbeweging afgelegd hebben vooraleer het gemotoriseerd verkeer uit de Hoogkamerstraat afslaat naar het zebrapad.


Met vriendelijke groeten,

Jozef Van Breuseghem
Secretaris Fietsersbond afdeling Temse

Het is alweer afwachten of dat resultaat zal opleveren.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-06-2017 18:29:51    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Onze voorzitter heeft nog iets eigenaardig opgemerkt met de verkeerslichten op de Edgard Tinelplaats, ditmaal met een fietsverkeerslicht.

Als je vanaf de Schoolstraat naar de Sint-Amelbergalaan fietst, gaat het fietsverkeerslicht minstens 5 seconden vroeger op rood dan het verkeerslicht voor de rijbaan voor het gemotoriseerd verkeer.



Nochtans staat het verkeerslicht voor fietsers meer dan 10 meter dichter bij het kruispunt dan het verkeerslicht voor het gemotoriseerd verkeer. Gezien deze 'voorsprong' voor fietsers, en de snelheidsbeperking tot 30 km/u voor alle rijdend verkeer, is in dit geval eerder een gelijktijdige overgang naar de rood-fase logisch en fietsvriendelijker: onnodige wachttijden voor fietsers wordt hiermee vermeden. Immers:

  • De lengte van de oversteek naar de Sint-Amelbergalaan is voor fietsers ongeveer 20 meter. Tegen een fietssnelheid van 20km/u leg je deze afstand af in 3,6 seconden.
  • Aangezien het verkeerslicht op de rijbaan zeker 10 meter meer naar achter staat, moet op de rijbaan zeker 30 meter afgelegd worden om het kruispunt over te steken. Tegen de maximum toegelaten snelheid van 30 km/u leg je deze afstand af in ... dezelfde 3,6 seconden.

Er is bijgevolg geen enkele reden om fietsers vroeger 'tegen te houden' dan de automobilisten en hen te beletten het kruispunt over te steken.

Tussen haakjes, op de vorige opmerking over het voetgangerslicht is nog geen reactie gekomen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-06-2017 20:12:21    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Aan dit voorgaande is nog een bijkomend nadeel voor fietsers verbonden. Ik hoop dat het nooit gebeurt, maar als een automobilist — die afslaat van de Schoolstraat naar de Hoogkamerstraat — een fietser aanrijdt — die rechtdoor rijdt van de Schoolstraat naar de Sint-Amelbergalaan — dan zou die automobilist altijd zijn fout in twijfel kunnen trekken door te zeggen dat hij niet verwachtte dat de fietser rechtdoor zou rijden aangezien het voor de fietser al rood geworden was, terwijl het voor hem nog altijd groen was. Zelfs als dit gelogen is zal er altijd twijfel zijn als er geen getuigen zijn. Deze twijfel zou niet bestaan, als beide verkeerslichten gelijktijdig rood worden.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-10-2017 19:06:02    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op de laatste vergadering van onze Fietsersbondafdeling met de gemeente Temse (20 september 2017) is in verband met de lichtenregeling op de Edgard Tinelplaats (het Luizemarktje) gezegd dat de gemeente aan het studiebureau niet meer kan vragen om bijkomende simulaties te doen voor aanpassing van de "V-plannen" (= verkeersplannen). Lichtenregeling is een complexe materie en de gemeente wil niet verder ingaan op deze vraag.

Waarvan akte Triest ...

Het voetgangerslicht aan het zebrapad over de Sint-Amelbergalaan recht tegenover de schoolpoort blijft dus later op groen komen dan het voetgangerslicht aan het zebrapad over de Schoolstraat. De voetgangers (schoolkinderen) die oversteken aan de schoolpoort krijgen dus gelijktijdig groen met de afslaande vrachtwagens vanuit de Hoogkamerstraat.

Het fietserslicht over de Hoogkamerstraat blijft eerder op rood komen dan het verkeerslicht op de rijbaan, met een mogelijk nadelig gevolg voor fietsers.

Maar dit zal waarschijnlijk wel passen in de fietscultuur en de positieve acties van de gemeente Hihi.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 26-10-2017 08:06:28    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op het verslag van de laatste vergadering van onze Fietsersbondafdeling met de gemeente Temse (20 september 2017) staat dat op de Edgard Tinelplaats het bord D9 zou vervangen worden door een D6, vergezeld van een foto van deze D9.


Verder bestaat een bord D6 niet Knipoog ... maar waarschijnlijk bedoelt het gemeentbestuur een D7?

Wat zou daarvan de bedoeling zijn? Mogelijk om ook bromfietsen klasse B en speed pedelecs toe te laten dit fietspad te gebruiken?

In dat geval moet dan eveneens het bord D9 aan de andere kant van dit tweerichtingsfietspad vervangen worden door een D7.



En wat met het bord D9 dat het tweerichtingsfietspad nog enkele meters verder laat lopen in de Sint-Amelbergalaan, om dan dood te lopen op een verbodsbord voor fietsers en bromfietsers?



Ik heb vroeger al gemeld dat dit misleidend is, zeker voor fietsers en bromfietsers die de plaatselijke toestand niet kennen. Het zou beter zijn om ook hier een gelijkaardig verbodsbord aan te brengen zoals verderop er eentje staat (een combinatie van de verbodsborden C9 en C11), met een onderbord "uitgezonderd school". Dat is immers de bedoeling van dit stukje tweerichtingsfietspad.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 16-11-2017 19:49:06    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op het verslag van de vorige vergadering van onze Fietsersbondafdeling met de gemeente Temse (20 september 2017) staat dat lichtenregeling een complexe materie is en dat de gemeente niet verder wenst in te gaan op onze vraag om de lichtenregeling aan te passen voor voetgangers en fietsers ... waarvan we akte genomen hebben Hihi.

Nochtans lijkt het geen enkel probleem te zijn voor de gemeente Temse om de lichtenregeling te laten aanpassen voor automobilisten aan de Biezestraat in Hamme, ter gelegenheid van de lange files automobilisten bij de heropening van de N41.

We zijn dat vergeten te vermelden op onze laatste vergadering met de dienst mobiliteit van de gemeente Temse, op maandag 13 november 2017. We houden dat vast voor de volgende vergadering op 15 januari 2018.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-06-2018 14:06:44    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op onze vergadering met de dienst mobiliteit van de gemeente Temse, op maandag 18 juni 2018, zijn we nogmaals teruggekomen op de lichtenregeling van de Edgard Tinelplaats, zowel voor voetgangers als voor fietsers. Men lijkt (nog) geen besluit te willen nemen ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-09-2018 10:30:29    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Tijdens onze vergadering met de mobiliteitsdienst op 24 september 2018, is gezegd dat de lichtenregeling van de Edgard Tinelplaats niet zal aangepast worden voor fietsers uit veiligheidsoverwegingen, maar dat een aanpassing voor voetgangers wel mogelijk is.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 18-02-2019 10:58:41    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op onze vergadering met de dienst mobiliteit van 28 januari 2019 hebben we nogmaals gevraagd om de groen-lichtregeling aan het zebrapad tegenover de school, dus over de Sint-Amelbergalaan, aan te passen. Die loopt immers nog steeds niet gelijk met die van het evenwijdige zebrapad op de Edgard Tinelplaats. Antwoord:

Het is zeer gevaarlijk om vanuit de Hoogkamerstraat de Sint-Amelbergalaan in te draaien. Je ziet het zebrapad niet. Het is nodig om tellingen te doen en de beweging van de voetgangers na te gaan.

Het gevaar bestaat dus en is onderkend, het is zelfs als "zeer gevaarlijk" beschreven. Moeten er dan noodzakelijk eerst nog tellingen gebeuren? Is het gevaarlijker bij 100 voetgangers dan bij 10? Ik denk eerder, hoe minder voetgangers daar oversteken, hoe gevaarlijker het oversteken is. Veel voetgangers zijn beter zichtbaar dan één enkele!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 11-05-2019 09:33:57    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op het overleg met de mobiliteitsdienst op 6 mei 2019, is gezegd dat de aanpassing van deze lichtenregeling niet de enige gewenste aanpassing is op dit kruispunt. Mogelijk zal een aparte groenlichtfase kunnen voorzien worden voor fietsers en voetgangers. Hiermee zou gelijktijdig het voorrangsprobleem voor fietsers opgelost worden. Bovendien is een aparte groenlichtfase volledig conflictvrij en veel veiliger.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 07-08-2019 19:32:22    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Wat in september 2017 is aangekondigd (zie hierboven) is ondertussen uitgevoerd. Als je vanaf de rotonde van de Leie naar de Edgard Tinelplaats fietst, is daar aan het begin van het fietspad het verkeersbord D9 vervangen door een D7.



Dat heeft voor gevolg — en als enige gevolg — dat bromfietsen klasse B en speed pedelecs dit fietspad voortaan ook mogen gebruiken.

Maar ... waarom mogen bromfietsen klasse B en speed pedelecs dan ook niet in de andere richting dat fietspad gebruiken? Daar is de D9 immers blijven staan.



En waarom mogen bromfietsen klasse B en speed pedelecs ook niet verder het fietspad gebruiken richting Sint-Amelbergalaan aan de verkeerslichten? Ook daar staat nog altijd de D9.



En als die bromfietsen klasse B en speed pedelecs aan de verkeerslichten naar het fietspad van de Hoogkamerstraat rijden, wat hun enige mogelijkheid is(!), waarom mogen ze dat fietspad niet verder volgen? Daar staat eveneens een D9.



Zie trouwens ook dit topic, over het rijden met bromfietsen klasse B en speed pedelecs op het fietspad van de Hoogkamerstraat.

Wiens idee was dat om die ene D9 te vervangen door een D7? Of is dit weer een typisch voorbeeld van de willekeurige aanduiding van fietspaden in Temse (uit onwetendheid?) zoals dat ook uitgevoerd is op de rotonde van de Leie? Dit laatste heb ik trouwens al eens gevraagd aan de gemeente Temse, maar nog geen antwoord ontvangen. Het is de moeite om dat nu nog eens opnieuw te vragen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 07-04-2020 06:45:03    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit stond op zondag 5 april 2020 op de website van Het nieuwsblad (klik om te vergroten).



In Brussel kunnen dus blijkbaar de verkeerslichten op een honderdtal kruispunten in een mum van tijd aangepast worden, als coronamaatregel ten gunste van voetgangers en fietsers. In Temse daarentegen vragen wij al sinds 7 april 2017, dat is dus juist drie jaar geleden(!), een aanpassing van de voetgangerslichten aan het zebrapad over de Sint-Amelbergalaan op het Luizemarktje.

De gemeente Temse kon daar toen niet op ingaan omdat lichtenregeling een complexe materie is, en een studiebureau dan bijkomende simulaties moet doen. Hoe complex moet dat in Brussel dan wel niet geweest zijn? Dat studiebureau zal daar nogal een hoop simulaties moeten doen hebben, om al die verkeerslichten aan te passen ... Hihi Knipoog ...

Wie gelooft die mensen nog?

Achteraf is Temse wel door de mand gevallen met haar drogredenen. En twee jaar later, in februari 2019, verklaarde de gemeente Temse dan zelf maar dat het gevaarlijk is aan dit zebrapad, maar de lichtenregeling is vandaag ( 7april 2020) nog altijd niet aangepast!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-10-2020 08:54:12    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op onze laatste vergadering met de mobiliteitsdienst van Temse, op woensdag 23 september 2020, is gezegd dat nog samen met de installateur van de verkeerslichten rond de tafel gezeten wordt, voor de aanpassing van de voetgangerslichten aan het zebrapad over de Sint-Amelbergalaan. Er is dus nog hoop dat het ooit op de twee zebrapaden gelijktijdig groen licht zal worden.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-09-2021 19:00:43    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Tijdens ons overleg met de mobiliteitsdienst van Temse, op woensdag 22 september 2021, is gezegd dat een bedrijf gevonden is, waarmee een snellere aanpassing van de verkeerslichten zal mogelijk worden. Dit in verband met de aanpassing van de voetgangerslichten aan het zebrapad over de Sint-Amelbergalaan. Het zal dan zelfs mogelijk worden om een volledig conflictvrije regeling van de verkeerslichten te programmeren, voor voetgangers en fietsers, zoals gevraagd op onze fietsactie van maandag 30 augustus 2021.

Als dat geen goed nieuws is Lach.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - Hoogkamerstraat

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 7 van 8 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005