Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 07-04-2019 13:38:04 Onderwerp: De aanduiding van dubbelrichtingsfietspaden
In de wegcode staat geen verplichting om aan te duiden dat een fietspad een dubbelrichtingsfietspad is. Dat is een spijtige tekortkoming, want dat zou duidelijker en vooral veiliger zijn voor de gebruikers van een dubbelrichtingsfietspad.
Gelukkig is het evemin verboden om dat aan te duiden, en op sommige plaatsen gebeurt dat zoals bijvoorbeeld op de Kruibeeksesteenweg in Burcht .
Het dubbelrichtingsfietspad is aangeduid met een verkeersbord D9 met onderbord M5. Dat is volledig correct. Als een fietspad aangeduid is met een D9 mogen daar enkel fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A gebruik van maken. Zo is het aangeduid op het onderbord. Ook met niet te brede (maximum 1 meter) drie- en vierwielers zonder motor mag dat fietspad gebruikt worden. Dat alles volgens artikel 9.1.2.1° van het verkeersreglement.
Maar ... Op T-kruispunten wordt datzelfde fietspad in dezelfde straat aangeduid met een langsgeplaatst verkeersbord D7 met onderbord M10.
Een dubbelrichtingsfietspad mag op deze wijze aangeduid worden. Het verkeersbord dat evenwijdig met het fietspad geplaatst is, is goed zichtbaar vanuit de dwarsstraat en duidt er op dat het over een dubbelrichtingsfietspad gaat. Dat wordt nog verduidelijkt door het onderbord M10. En dat onderbord M10 hoort bij dit verkeersbord D7, want op een fietspad aangeduid met een D7 mogen alle bromfietsen rijden, ook bromfietsen klasse B en speed pedelecs. Dat staat in artikel 9.1.2.2° van het verkeersreglement ...
... En dat is in dit geval niet consequent! Hetzelfde fietspad wordt immers aangeduid met verkeersborden D7 en D9 door elkaar, en deze twee verkeersborden hebben een verschillende betekenis!
Mogen bromfietsers klasse B en speed pedelecs nu wel of niet op dat dubbelrichtingsfietspad rijden op de Kruibeeksesteenweg in Burcht?
Tussen haakjes, vergeet niet dat ook gebruikers van voortbewegingstoestellen gebruik moeten maken van alle aangeduide fietspaden als ze sneller dan stapvoets rijden, volgens artikel 7bis van het verkeersreglement.
Meer en meer wordt tegenwoordig een dubbelrichtingsfietspad aangeduid met twee witte pijlen in tegengestelde richting, aangebracht op het fietspad zelf, zoals bijvoorbeeld in de Sint-Amelbergalaan.
Het is misschien ook wel duidelijk, maar wettelijk is dat niet! Nergens in de wegcode wordt het gebruik van pijlen voor dat doel gereglementeerd!
Pijlen op het wegdek aangebracht worden enkel gereglementeerd als voorsorteringspijlen, aangebracht in een rijstrook (artikel 77.1) of in een fietspad dat aangebracht is als voorsorteringsstrook (artikel 77.6), ofwel als rijstrookverminderingspijlen (artikel 77.2), maar nergens als aanduiding voor een dubbelrichtingsfietspad. En als eerste artikel in het reglement voor de wegbeheerder is ondubbelzinnig bepaald:
Het is verboden verkeerstekens voor andere doeleinden te gebruiken.
En het "algemeen reglement op de politie van het wegverkeer" is het verkeersreglement. Kan het nog duidelijker?
Er staat wel in het verkeersreglement dat witte opschriften op de rijbaan de door verkeersborden gegeven aanwijzingen mogen herhalen (artikel 77.3). Die pijlen zouden er dus alleen mogen staan als het dubbelrichtingsfietspad ook met een verkeersbord is aangeduid, hoewel ... Het fietspad is geen rijbaan!
Dus ... Waarom onwettige aanduidingen gebruiken als er wettige bestaan? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum