|
Een brug tussen de Zaat en de Wilfordkaai |
|
|
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
|
|
|
|
|
Geplaatst: 10-07-2018 18:47:17 Onderwerp: Een brug tussen de Zaat en de Wilfordkaai |
|
|
|
|
Ik kreeg in mijn mailbox een voorstel voor een 'fiets- en wandelbrug in Temse', tussen het einde van het 'jaagpad' langs de Zaat en wat vroeger de 'kleine kaai' was op de Wilfordkaai. De dubbele lichte lijnen op onderstaande luchtfoto geven weer waar deze brug zou moeten komen.
Op het eerste zicht is dat een prima idee. We hebben met onze Fietsersbondafdeling daarover ook al nagedacht. Maar bij nader inzien is het niet zo vanzelfsprekend om daar een volwaardige 'fiets- en wandelbrug' van te maken, door de constructie van het gedeelte van de Wilfordkaai waarop deze brug zou aansluiten. En door het 'in concessie geven' van de Wilfordkaai, is het er zeker niet eenvoudiger op geworden om daar een brug aan te leggen.
Ik verklaar mij nader.
De 'fiets- en wandelbrug' zou komen tussen dit punt op de Zaat ...
... en dit punt op de Wilfordkaai.
Hier zou dus een deel van het muurtje (en het vuilbakje) moeten verwijderd worden. Dat is niet zeer onoverkomelijk, maar er is meer slecht nieuws ...
Het pad, dat fietsers in de twee richtingen zal moeten kunnen verwerken, is hier niet veel meer dan 2,50m breed tussen twee verticale afsluitingen.
Fietsers bewaren een "schrikafstand" van minstens een halve meter van dergelijke afsluitingen, waardoor er slechts 1,50m bruikbare breedte overblijft voor fietsers in twee rijrichtingen. Dat is veel te smal, zeker als verlengde van een druk toeristisch jaagpad zoals dit langs de oever van de Schelde. Stel je dit pad maar eens voor als een wirwar van fietsers en voetgangers in de twee richtingen!
En dat is nog niet alles! Hier is een hoek van 90°, en er volgen er zo nog drie!
De loopbrug naar de vlottende aanlegsteiger moet immers ontweken worden. Daar kan niet 'overheen' gefietst of gewandeld worden. De stand van deze loopbrug verschilt nogal veel bij eb ...
... en bij vloed.
Fietsers kunnen elkaar onmogelijk kruisen in een hoek van 90° op een dergelijk smal pad, en ze moeten vier keer na elkaar een rechte hoek van 90° beschrijven om omheen de vlottende aanlegsteiger te komen ...
... en hier uit te komen ...
... op de veel bredere 'promenade' van de Wilfordkaai die aangeduid is als fietspad!
In de omgekeerde rijrichting zijn de problemen natuurlijk dezelfde.
Een dergelijke brug op die plaats zou dus wel kunnen dienen als voetgangersbrug, maar als fietsbrug zie ik dat helemaal niet zitten wegens veel te smal en met vier onmogelijke hoeken van 90°.
Om daar een volwaardige 'fiets- en wandelbrug' te maken, zijn op de Wilfordkaai zelf zeer ingrijpende werken nodig, om fietsers op een fietsvriendelijke en veilige wijze voorbij de loopbrug van de vlottende aanlegsteiger te leiden. En probeer dat maar eens gedaan te krijgen op die autoparkeerplaats. Dat zal niet alleen ten koste van een groot aantal autoparkeerplaatsen zijn — een onmogelijke opdracht in Temse — maar ... die parkeerplaatsen zijn ook nog eens in concessie gegeven. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
|
|
|
|
|
Geplaatst: 09-03-2019 07:19:47 Onderwerp: |
|
|
|
|
Ik verneem wat teleurstelling bij sommigen, omdat ik én Fietsersbond Temse geen duidelijke uitspraak doen PRO deze fiets- en wandelverbinding tussen het pad op de Zaat en de Wilfordkaai ...
De echte vraag naar deze verbinding is redelijk nieuw (van juli vorig jaar). Voor zover ik weet is ze nog niet ter sprake gekomen bij gesprekken met onze leden, op vergaderingen, ... Ik denk dat de vraag nog niet echt leeft bij onze leden.
Natuurlijk zou het een mooie verwezenlijking zijn en ik denk dat niemand er tegen kan zijn. Maar er zijn zeker grote technische en andere bezwaren die de bouw van zo een verbinding allesbehalve vanzelfsprekend maken. De "uitbesteding" van de promenade en de parking is één van die andere bezwaren.
Ik zeg niet dat zo een brug onmogelijk is, maar er zal niet alleen nog goed moeten over nagedacht worden, er zal ook nog veel moeten verbeteren aan de "fietsmentaliteit" in Temse. Op korte termijn, de eerstevolgende jaren dus, valt zo een brug volgens mij niet in de mogelijkheden.
Dat wil niet zeggen dat we deze fiets- en wandelbrug niet mogen voorstellen of vragen. We zullen dat zeker doen, maar we zullen die veel gemakkelijker echt kunnen krijgen als we er eerst voor zorgen dat in Temse meer aan fietsers gedacht wordt bij al hun projecten. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 1 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur
|