Het is nu 26-11-2024 22:03:08
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Verdwenen fietspad langs de N16

    -> Temse - N16 (gewestweg) Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
 Auteur   Bericht 

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 372

     
Bericht Geplaatst: 13-10-2009 19:55:12    Onderwerp: Frustrerend bericht
 Reageren met citaat  

Ik stel voor dat we dringend contact opnemen met minister Crevits, wij weten in elk geval waarvoor dat geld dat maar niet opgeraakt alvast kan dienen!

Tandje bijsteken
Uit De Standaard

12-10-2009


WAAROMVEEL GELD NOG MAAR WEINIG FIETSPADEN OPLEVERDE

Sinds 2000 heeft slechts een kwart van het budget voor de aanleg van fietspaden een bestemming gekregen
De Vlaming is, in verhouding tot onze noorderburen, geen al te fervente fietser. Voor een afstand van vijf kilometer neemt een kwart van de Vlamingen de fiets. In Nederland springt een derde van de bevolking op de tweewieler, zelfs als de afstand tot 7,5 kilometer oploopt.
Het Vlaamse 'bovenlokaal functioneel fietsnetwerk', dat zijn fietspaden die leiden naar school, het werk of de winkel, vertoont dan ook mankementen. Van de 11.000 kilometer aan fietspaden is slechts drieëntwintig procent in goeie staat. Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) maakt er daarom een prioriteit van die fietspaden te verbeteren en uit te breiden. Maar daarvoor moet ze eerst weten hoe het gesteld is met dat fietsnetwerk. En dat is niet eenvoudig.
Traag verkeer
'Vandaag is het niet mogelijk op een knop te drukken en te zien hoeveel kilometer fietspad er jaarlijks bijkomt', verklaarde de minister bij de voorstelling van het Mobiliteitsrapport, enkele weken geleden. 'De informatie daarover is gewoon veel te verspreid.'
Minister Crevits wil tegen midden volgend jaar een inventaris van het functioneel fietsnetwerk, want 'dat vormt een ideale kapstok om ervoor te zorgen dat al onze fietspaden in orde zijn. Wat extra aandacht voor verbindingsgwegen voor traag verkeer kan een hele buurt doen opleven.'
Alleen moet de Mobiliteitsraad (MORA), die de fietspaden in kaart zal brengen, eerst uitmaken welke parameters bepalen wat goed en wat slecht is. 'Ze moeten op zoek gaan naar wat een weg fietsvriendelijk maakt', legt minister Crevits uit. 'Een fietspad met een gracht ernaast is bijvoorbeeld gevaarlijk. Paden waarvan de kanten helemaal zijn afgereden, moeten we ook heraanleggen.'
Aan geld is er in ieder geval geen gebrek. Sinds 2000 maakte de Vlaamse regering al 350 miljoen euro vrij voor de aanleg van fietspaden. Vandaag blijft daar nog altijd 256 miljoen van over. Op negen jaar tijd heeft dus slechts een kwart van het beschikbare budget ook een bestemming gekregen.
Dat komt doordat het systeem voor de verdeling van de middelen niet afgesteld is op hoe het er in de praktijk aan toegaat. Voor de aanleg van fietspaden kunnen de steden en gemeenten een beroep doen op het geld van de Vlaamse overheid.Crevits: 'Wij stellen het budget ter beschikking, de gemeente zorgt voor de uitvoering van de werken. Zodra een gemeente te kennen geeft dat ze een fietspad wil aanleggen, zetten wij het geld daarvoor vast.'
Daar knelt het schoentje. De uitvoering van de werken verloopt te traag. Daarvoor zijn er volgens de minister verschillende oorzaken. Zo loopt de aanleg van fietspaden dikwijls samen met het aanpassen van de rioleringen. Het ene project kan niet van start gaan zonder het andere, om van de voorstudie nog maar te zwijgen.
Het grootste probleem zijn echter de onteigeningen. 'Stel dat je langs een gewestweg een lange fietsstrook wil aanleggen, dan moet je al snel 300 voortuintjes onteigenen. Die dossiers kunnen gemakkelijk vier of vijf jaar aanslepen', zegt Crevits. Bovendien is een deel van die onteigeningsprocedure nog steeds federale materie. 'Maar het is niet nodig die bevoegdheid volledig te regionaliseren. Een beter voorbereide aanpak in het veld kan al een verschil maken.'
Elk dossier heeft zijn knelpunten. Zo kan het ook gebeuren dat werken aan de wegen zelf niet afgestemd zijn op het heraanleggen van fietspaden, doordat de beslissing daarvoor op een verschillend beleidsniveau wordt genomen. Ondertussen is dat geld vastgelegd, maar wordt er niks mee gedaan. Kortom: de procedure voor de aanleg van een fietspad is erg tijdrovend.
Dat vindt Crevits onaanvaardbaar. 'Ik wil dat er dossier per dossier wordt uitgezocht waarom er geen schot in de zaak zit. Ik beschuldig niemand van kwade wil, maar zo kan het niet verder. De projecten die vastzitten moeten eruit. Als je weet dat we met 10 miljoen euro vijfhonder kilometerd fietspad kunnen aanleggen, is er werk aan de winkel.'

Nikolas Vanhecke is redacteur binnenland.
Elke dag beantwoordt De Standaard een actuele vraag.
www.standaard.be/analyse
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-10-2009 19:43:58    Onderwerp: En de oversteekplaatsen?
 Reageren met citaat  

Als ze dan toch zo graag meer fietspaden en fietsvriendelijke verbindingen willen, kunnen ze al eens beginnen met:
En dat kost zelfs niet veel!
Als ze daarvoor problemen zoeken met het artikel 12.4bis van de wegcode, dan mogen ze dat gerust uit de wegcode verwijderen: het is totaal overbodig en het wordt bovendien misbruikt in het nadeel van de fietsers. Het komt de veiligheid en de fietsvriendelijkheid niet ten goede, ook al was dat de bedoeling van dat artikel!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-12-2009 15:28:39    Onderwerp: Het wordt nog gebruikt!
 Reageren met citaat  

Zo te zien aan de sporen in de sneeuw wordt het "verdwenen fietspad" langs de N16 nog steeds gebruikt ...


... in de richting Doornstraat, ...


... maar ook in de richting Viaduct! Langs hier wordt de Gasthuisstraat overgestoken, ...


... en hier wordt verder gereden ...


... richting Viaduct!
De alternatieve weg door de dorpskom is alleszins voor deze fietser geen waardig alternatief.

(Aanpassing op 09-02-2015: Verdwenen foto hersteld.)
(Aanpassing op 01-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 01-12-2015 08:56:27; in totaal 3 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-09-2011 14:09:15    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Er zijn er nog die zich kwaad maken over het verdwijnen van het fietspad langs de N16 ...




_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 701
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-09-2011 21:08:57    Onderwerp: Schitterend
 Reageren met citaat  

Goe gedaan Jozef!

Hahahahaha!

Goed zo!
_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 29-09-2011 07:24:52    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Een beetje tot mijn verwondering, staat het zelfs op de website van de Gazet van Antwerpen (klik hier) Uitroepteken
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

bauwelinck





Geregistreerd op: 17 Sep 2010
Berichten: 12
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 29-09-2011 12:56:30    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Journalist Guy Van Vliet heeft het zeker via Facebook opgepikt. Filmpje wordt daar duchtig gedeeld en inmiddels al 145 bekeken. Kan succesnummer worden Goed zo!

bb
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 30-09-2011 17:50:26    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

En vandaag (vrijdag 30 september 2011) staat het artikeltje zelfs in de krant (Gazet van Antwerpen):



(Aanpassing 03-10-2011: krantenartikel toegevoegd.)
(Aanpassing op 01-12-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 01-12-2015 08:58:04; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 372

     
Bericht Geplaatst: 30-09-2011 18:12:20    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Geweldig!! Wie had dat durven denken, en wij maar elke maand fietsen Lach
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 372

     
Bericht Geplaatst: 01-12-2011 10:46:03    Onderwerp: Vlaams gewest sponsort fietspad
 Reageren met citaat  

Daarmee vergeleken is 20.000 euro voor de onteigeningen die in Temse zouden moeten gebeuren natuurlijk peanuts...


In Het Laatste Nieuws van 30-11-2011

Vlaams gewest sponsort fietspad


De Vlaamse overheid heeft 173.060,46 euro over voor de aanleg van het fietspad langs de spoorlijn Gent-Antwerpen vanaf de Hoge Bokstraat in Belsele tot aan het vernieuwde Westerplein in Sint-Niklaas. Dat vernam Vlaams volksvertegenwoordiger Jos De Meyer (CD&V) van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V). Het fietspad is intussen al volledig aangelegd. Alleen aan de spoorwegovergang met de Hoge Bokstraat ligt er nog een tijdelijk fietspad, rond de werkzaamheden voor de aanleg van de westelijke tangent. Momenteel wordt er aan de spoorwegovergang een fietstunnel onder het spoor aangelegd. Daar zal het nieuwe fietspad tegen eind volgend jaar op aansluiten. (JVS)

© 2011 Het Laatste Nieuws
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - N16 (gewestweg)

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005