Het is nu 28-03-2024 10:48:29
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

De fietsvoorzieningen rond de tunnel aan het station.

    -> Temse - Stationsbuurt Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-12-2018 19:18:31    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De werken lopen toch wat vertraging op tegenover het geplande schema. Maar nu maandag lijkt er weer wat schot in de zaak te komen. Dit staat in Het Nieuwsblad van zaterdag 1 december 2018:



Zeer waarschijnlijk is dit krantenbericht niet helemaal juist. De trottoirs zullen volgens mij niet heraangelegd worden op het Stationsplein, maar wel in de tunnel zelf. Daar moet immers van het gecombineerd voetpad en fietspad nu alleen een voetpad gemaakt worden. Bovendien moet er een niveauverschil overwonnen worden, tussen dat voetpad en de aangelegde helling ...



... en de eerste trede van de aangelegde trap lijkt mij ook nogal hoog uit te vallen Hihi ...



(Aanpassing op 02-12-2018: Foto's toegevoegd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 07-12-2018 17:20:18    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

In de nieuwe Omroeper van woensdag 5 december 2018 staat voor de eerste keer bij de gemeenteberichten officieel vermeld dat er een fietsstraat komt in de stationstunnel.



Het wordt wel zeer voorzichtig aangebracht bij de "auto's" van Temse ...
Citaat:
Auto's zullen dan in beide rijrichtingen (met doorlopende witte lijn) onder de tunnel kunnen passeren maar zullen rekening moeten houden met fietsers die er - net als zij - over een volledige rijstrook mogen beschikken.

Om te beginnen vind ik het al eigenaardig dat auto's, en niet automobilisten en alle andere bestuurders van motorvoertuigen, rekening zullen moeten houden met fietsers. Maar dat is misschien een detail.

Het is waarschijnlijk nog wat te vroeg om uit te leggen wat dat "rekening houden met fietsers" betekent, zoals dat staat in artikel 22novies van het verkeersreglement Lees :
Citaat:
Artikel 22novies. Verkeer in fietsstraten

In fietsstraten mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.

Fietsers mogen dus beschikken over dezelfde volledige rijstrook als de motorvoertuigen. Deze motorvoertuigen mogen fietsers niet inhalen in een fietsstraat, ook motorfietsen mogen dat niet, en de snelheid is er beperkt tot 30km/u. Zelfs bestuurders van speed pedelecs zullen zich wat moeten inhouden ...

We zullen er over waken dat dit tijdig en duidelijk uitgelegd wordt, en dat het ontwerp van de fietsstraat het inhalen van fietsers ontmoedigt ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 09-01-2019 18:07:49    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ook in het gemeentelijk infoblad 'Info Temse' van december 2018 staat bij mobiliteit op pagina 10 een bericht over de eerste fietsstraat van Temse.



Maar andermaal worden automobilisten (nog) niet op hun verplichtingen tegenover fietsers gewezen ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-01-2019 09:51:21    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Door het aanbrengen van een trap en een helling in de tunnel, zou het wel eens kunnen gebeuren dat automobilisten stoppen voor deze toegangen naar perron 2, om treinpassagiers te laten in- of uitstappen. Dat is uiteraard verboden volgens artikel 24.5° van het verkeersreglement Lees :
Citaat:
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid:
...
op de rijbaan in de onderbruggingen, in de tunnels en behoudens plaatselijke reglementering onder de bruggen;

Maar we kennen dat ...

Daarom zal de gemeente Temse een kus & rijzone aanbrengen, naast de fietsstraat, op de helling naar het station.

Dat kan natuurlijk slechts in één rijrichting ... en zal dat veel helpen? Het is misschien beter om in de hele tunnel een scheiding aan te brengen tussen de rijbaan en het voetpad, in plaats van dat enkel te doen juist voor de trap en de helling.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 30-01-2019 19:42:03    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op maandag 28 januari 2019 hadden we een vergadering met de mobiliteitsdienst.

Daar is ons een affiche getoond, die wel degelijk de automobilisten op hun plichten wijst in een fietsstraat. Hopelijk wordt daar nuttig gebruik van gemaakt.

Het kan misschien ook geen kwaad om fietsers in te lichten over de reglementering in een fietsstraat.

We hebben gevraagd om fietsers niet te misleiden bij het in- en uitrijden van de fietsstraat, met onnodige fietspaden en fietsoversteekplaatsen. Na de in gebruik name van de fietsstraat zal het rijgedrag van fietsers in ogenschouw genomen worden om eventueel wijzigingen aan te brengen "buiten het projectgebied". Wij hadden dat graag en beter vooraf bekeken ... Triest
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 07-03-2019 14:26:09    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit is de affiche waarvan hierboven sprake:



Eigenlijk is die tekst niet juist. Van "voorrang voor fietsers" is in een fietsstraat immers helemaal geen sprake! Volgens de wegcode, artikel 22novies mogen fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken in hun rijrichting, motorvoertuigen mogen fietsers niet inhalen en de maximum snelheid is 30km/u. Geen woord over voorrang! Lees
Citaat:
Artikel 22novies. Verkeer in fietsstraten

In fietsstraten mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.


En er is ook wat te melden over onze vraag om fietsers niet te misleiden bij het in- en uitrijden van de fietsstraat, met onnodige fietspaden en fietsoversteekplaatsen. De omstreden fietsoversteekplaats aan de fietsenstalling, die fietsers aanzet tot spookrijden, is samen met het asfalt weggeschraapt.



Hopelijk blijft ze weg! Deze oversteekplaats zal immers juist het begin of het einde van de fietsstraat dwarsen. Waar is dat goed voor? Terloops, de fietsoversteekplaats aan het tunneltje op de Guido Gezelleplaats, aan het andere begin/einde van de fietsstraat, ligt er nog altijd ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 12-03-2019 19:07:40    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

In Temse heeft men nog geen ervaring met fietsstraten, zie de wat foute affiche die weggebruikers een onjuiste verkeersregel zal voorhouden. In Sint-Niklaas heeft men al langer ondervinding met de gedragingen van weggebruikers in fietsstraten, en zelfs na enkele jaren zijn daar nog nieuwe maatregelen nodig om de regels te doen naleven. Dit stond in Het Nieuwsblad op dinsdag 12 maart 2019 (klik om te vergroten).



Hoewel ... In dit krantenartikel is ook sprake van "een reeks ingrepen om de voorrangsregels in de fietsstraten duidelijker te maken"... Het probleem is namelijk, dat in een fietsstraat geen andere voorrangsregels van toepassing zijn dan in gelijk welke andere straat.

Wat staat ons in Temse nog te wachten?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-03-2019 11:59:12    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Aan de Guido Gezelleplaats is de stationstunnel nu volledig afgesloten. Er is geen doorkomen aan en je ziet ook niets.



Maar aan de andere zijde kun je de vordering van de werken wel bekijken.



De weg is al geasfalteerd, en de luifel boven perron 2 wordt opgebouwd.

Vanaf de Guido Gezelleplaats worden voetgangers en fietsers omgeleid met omleidingswegwijzers. Voetgangers langs de Viadukt, fietsers langs de Stationsstraat.

Voor vrijwel alle fietsers die deze omleiding volgen zal dat zeer waarschijnlijk geen probleem zijn. Ze zullen de weg wel kennen in Temse. Maar toch stel ik mij graag in de plaats van een fietser die de weg niet kent, en die moet zoeken. Daarbij valt mij altijd de "leesbaarheid" op van de omleidingsborden en de wijze waarop die voor fietsers geplaatst worden. Ik vraag mij altijd af of ik dat maar alleen zie.

Op de omleidingsweg voor fietsers volgt na de Stationsstraat en stukje Kasteelstraat, en dan kom ik aan de rotonde van de Kasteelstraat ...



... Geen omleidingswegwijzer te zien ... Dan maar verder rond de rotonde draaien misschien? Anders ga ik immers nog verder van mijn doel weg ...



... Ha! Ginder heel ver, aan de overkant van het kruispunt, staat de omleidingswegwijzer die voor mij bedoeld is. Waarom staat die hier niet rechts op de hoek van het voetpad, of toch minstens op het vluchtheuveltje in het midden van de straat? Zou die daar niet veel zichtbaarder staan voor fietsers?

Ik volg dus de Consciencestraat tot op het einde, en kom op de Wilfordkaai ...



... Een gelijkaardige plaatsing als daarjuist. De omleidingswegwijzer staat weer ver aan de overkant, rechts in een straat waar ik niet moet zijn. Was het niet beter om die fietswegwijzer bij de verkeersborden, hier rechts op het voetpad te plaatsen? Tenslotte ligt het fietspad, dat ik verder moet volgen, langs de linkerkant van de rijbaan. Moet een wegwijzer dan langs de rechterkant staan?

Zou het kunnen dat die fietswegwijzers geplaatst zijn door iemand die zelf nooit fietst? Door iemand die alles bekijkt van achter de voorruit van een auto? Of gewoon door iemand die niet nadenkt?

Verder staan geen omleidingswegwijzers meer voor fietsers. Maar eenmaal onder de spoorwegbrug, is het wel duidelijk dat ik de spoorweg moet volgen om terug bij het station te komen.

In de andere richting is de fietsomleiding ook aangeduid, hoewel normaal gesproken iedere fietser, die naar het station gekomen is, wel de weg terug zal vinden. Maar toch één opmerking ...

Op de Wilfordkaai, waar de omleiding naar rechts in de Consciencestraat verder gaat, staat deze keer de fietswegwijzer goed rechts op het voetpad, langs deze kant van de Consciencestraat. Maar ... ik kijk op de achterkant van de omleidingswegwijzer.



Waartoe de omleidingswegwijzer die op de grond ligt zou kunnen dienen, dat weet ik ook niet.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 04-04-2019 17:54:54    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ondertussen wordt het duidelijk dat de werken aan de fietsstraat vertraging aan het oplopen zijn. Meer hierover kun je hier lezen ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-04-2019 10:03:12    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het vervolg van de afwerking van de fietsstraat kun je hier lezen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - Stationsbuurt

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005