Het is nu 28-03-2024 11:03:56
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Een fietssnelweg of gewoon een fietspad langs de N41?

    -> Elversele - N41 (Nieuwe Steenweg & Pontweg) Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 16-09-2018 20:36:49    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
De wegmarkeringen voor het gemotoriseerd verkeer op de ventweg zijn nog niet aangebracht. Daar zullen onvermijdelijk haaientanden voor het fietspad van de rotonde aangebracht worden. Hopelijk zullen die niet vlakbij het fietspad geschilderd worden, want dan zullen de fietsers over de haaientanden moeten rijden om het dubbelrichtingsfietspad te bereiken vanaf de rotonde.
(Zie hierboven.)

Die wegmarkeringen zijn nu aangebracht en de haaientanden op het einde van de ventweg staan niet te dicht tegen het fietspad van de rotonde. Er is zelfs nog een lijntje bijgeschilderd, in een poging om aan te duiden dat het fietspad ook naar rechts 'afbuigt', hoewel dit helemaal geen wettige aanduiding is. De wegmarkering van een fietspad bestaat immers uit twee evenwijdige witte onderbroken strepen.



Maar er schort nog iets helemaal anders op deze foto. Er staat namelijk geen verbodsbord C1 voor deze ventweg! Tijdens het nemen van deze foto heb ik automobilisten zien twijfelen om er in te rijden! Daar zouden wel eens gevaarlijke spookrijders van kunnen komen!

Aan de andere kant van de rotonde, aan de andere ventweg, stond dat bord er van bij de openstelling!



Dit is wel iets dat fietsers niet aanbelangt, maar het kan toch gevaar veroorzaken. Daarom heb ik het gemeld op het Meldpunt Wegen. Mijn melding heeft het nummer KM-2018-19653 gekregen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 17-09-2018 10:52:14    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Good job Jozef,
Jij ziet alles Knipoog
Ik heb het hele fietspad langs de N41 verkend. Ik ga het nog eens overdoen in beide richtingen mét notaboekje Idee. Verslag volgt. Zie mailtje dat ik je stuurde.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-09-2018 18:11:30    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

luk schreef:
...
Jij ziet alles Knipoog
...

Er zijn er nog die dat (met lichte tegenzin) zeggen, en die werken op de dienst mobiliteit van Temse Knipoog ...

Maar als het de veiligheid in het gedrang brengt, dan is het Agentschap Wegen en Verkeer er vlug bij om de toestand recht te trekken. Het ontbrekend bord C1 was daarna vlug aangebracht. Om er niet naast te kijken staat er zelfs een tweede bord bij aan de linkerkant van de rijbaan.


_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 25-09-2018 18:54:20    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Goed zo!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

bart1984





Geregistreerd op: 16 Okt 2018
Berichten: 2

     
Bericht Geplaatst: 17-10-2018 10:09:06    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
Jozef Van Breuseghem schreef:
...
En blijkbaar is alles zo goed als klaar om dit fietspad op maandag 10 september 2018 officieel te openen. ...
(Zie hierboven.)

Het fietspad is pas op dinsdag 11 september 2018 officieel geopend. Dit stond in Het Nieuwsblad van woensdag 12 september 2018:



Er staat nog meer te lezen, met meer foto's en een filmpje op onze internetkrant Editie Temse.

Het 'project' is dus nog niet af, en zou pas einde november voltooid zijn.

Ik ben er zelf nog niet gaan fietsen, maar ik heb toch al gehoord dat er eigenlijk van een fietssnelweg zeker geen sprake kan zijn (om niet het onmogelijke woord 'fietsOstrade' te gebruiken). Fietsers zouden aan elk verkeerslicht moeten stoppen voor rood licht, en telkens op een moeilijk bereikbare knop moeten drukken om groen licht te krijgen ... Zouden fietsers dan, na deze telkens gedwongen stop, het groen licht voor hen alleen hebben? Of zouden ze zelfs dan nog moeten opletten voor mogelijk afslaande motorvoertuigen?

Ik zal zelf eens ter plaatse moeten gaan zien Hihi.


Beste fietsvrienden,

Sinds enkele weken 'probeer' ik met de fiets van mijn woonplaats Lebbeke naar Sint-Niklaas te rijden.

Op zich vind ik het fietspad naast de N41 een mooi initiatief, maar ik stoor me mateloos aan de verkeerslichten (6 kruispunten + kruisen van de weg op grondgebied Hamme over een afstand van 2.5km) die voor de fietser altijd op rood staan. Om maar te zwijgen van de moeilijk bereikbare knoppen inderdaad.

Als ik onderweg een praatje sla met andere fietsers, lijkt dit 'issue' niet alleen bij mezelf te leven. Ik vrees dat de drempel om de fiets te gebruiken alleen maar verhoogd wordt of dat fietsers naar (gevaarlijke) alternatieven zoeken (rondrijden via het centrum, dijken).

Hoe leeft dit bij andere gebruikers van deze fietsweg? Raden jullie aan dit ergens te melden in de hoop dat er beterschap komt?

Enfin, ik ben niet echt vertrouwd met het aankloppen bij overheden... dus alle hulp/info is meer dan welkom. Mij lijkt het jammer dan een aardig initiatief ter promotie van het fietsverkeer teniet wordt gedaan door een 'bizarre' beslissing omtrent de regeling van de verkeerslichten.

PS: Ik kan trouwens bevestigen dat een groen licht voor fietsers geen garantie is op het veilig oversteken van het kruispunt (lees: afslagende auto's)

Grtn,

Bart
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 17-10-2018 11:59:46    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Hoi Bart,

Je hebt volkomen gelijk!
We werken er ook aan Lach
Je kan ons volgen op Fietsersbond Temse evenals op Fietsersbond Hamme Waasmunster.
Je hoort nog van ons en wij hopelijk van jou Knipoog

doei,
luk hulpiau Fietsersbond Hamme Waasmunster Knipoog
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 17-10-2018 13:01:43    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Hierbij het verslag van mijn testritjes op het fietspad naast de N41.



1. Algemeen.

Goed dat het is aangelegd. Voldoende breed en goede ondergrond.
Goed dat bij groen voor het fietspad N41 conflictvrij kan doorgereden worden.

Enkele bedenkingen:

– De oude spoorweg Hamme Dendermonde is een kortere weg en bovendien aangenamer ( vrije natuur ). Waarom die niet uitwerken als fietssnelweg?

– Waarom werd het fietspad niet verder weg van de auto rijbaan gelegd? Plaats te over! Zo kon tussen auto rijweg en fietspad een groenscherm worden aangelegd. Goed tegen de visuele- en de geluidshinder én tegen uitlaatgassen en fijn stof.

Slecht:

– De drukknoppen om de verkeerslichten te bedienen zijn slecht geplaatst. Lastig om er bij te komen. Je moet al met je voorwiel op de rijbaan gaan staan en dan wat achteruit deinzen om de verkeerslichten voor fietsers te zien. De knoppen staan ook op moeilijk bereikbare plaats op de paal. De oplossing is nochtans éénvoudig: een paaltje met drukknop enkele meters voor het verkeerslicht. De drukknop op armhoogte naast de fietser. Op 1 kruispunt heb ik er 1 gezien.
Kruispunt met de Noordstraat ( zie foto in bijlage ) En de rest???


– Te veel bochtenwerk. Soms bochten van 90°. Zou zijn vermeden indien het fietspad over de hele lengte recht en verder van de rijbaan was aangelegd.




2. Het traject.

2.1 Rond punt Elversele.

Goed dat het fietspad behoort tot de rotonde. Fietsers op de rotonde hebben voorrang.
Opletten voor automobilisten die van op de ventwegen op de rotonde komen!
Aansluiting rotonde op fietspad N41 is in orde.

2.2 Biezestraat.

Aandachtspunt: wanneer fietsers hier de N41 oversteken gebeurt dit samen met groen voor het autoverkeer in de Biezestraat. Vooral fietsers op de N41 die van de Durmebrug af komen en rechts afslaan in de Biezestraat zijn een verrassing voor de auto’s.
( Zelfde probleem bij de oversteekplaats aan het kruispunt met Broekstraat – Hooirt )

2.3 Noordstraat.
OK

2.3 Veldstraat.
OK

2.4 Broekstraat – Hooirt

Hier moeten de fietsers de N41 oversteken. De fietsers kunnen dat in groen samen met de auto’s van de Broekstraat – Hooirt. Automobilisten die vanuit Broekstraat of Hooirt afslaan op de N41 verwachten daar geen fietsers! Die fietsers rijden namelijk op het fietspad van de N41. Dat ze een hoek maken van 90° en de N41 oversteken zien de automobilisten helemaal niet aankomen.
Hetzelfde probleem als aan de Biezestraat.
Oplossing: groen voor de fietsers in alle richtingen samen met rood voor alle autoverkeer.
Opmerking: op het fietspad bevindt zich een rioolrooster met brede gleuven in de lengterichting van de wielen van de fiets.

2.5 Neerstraat.

Fietspad véél te dicht bij de baan. Hierdoor moeten ook bochten gemaakt worden, dichter bij en dan weer verder af …

2.6 Verbindingsweg N470. Zonneken

Waarom hebben de fietsers die de N41 ( fietssnelweg : D ) volgen geen voorrang???
Veel hoffelijke automobilisten én vrachtwagen chauffeurs geven die voorrang …. gevolg = verwarring. Zou het niet logischer, hoffelijker en veiliger zijn fietsers in de voorrang te zetten!!! HALLO AWV???

2.7 Aan banden Cosseyns eindigt het fietspad met een bocht van 90° naar rechts
onmiddellijk gevolgd door een bocht van 90° naar links.

2.8 Vanaf de Lange Maat tot aan de Vlassenbroekbrug is er geen verlichting.
Bovendien rijden er auto’s en tractoren. Kom je er in het donker een tegen moet je naast het fietspad in het gras gaan staan.

2.9 Kruispunt Denstraat.
De fietser heeft er geen voorrang en heeft slecht uitzicht op aankomend verkeer. De Denstraat maakt een bocht zowel in de richting van Grembergen als in de richting van de verkeerslichten op de N 41.
Waarom hebben de fietsers die de N41 ( fietssnelweg : D ) volgen geen voorrang???
Veel hoffelijke automobilisten chauffeurs geven die voorrang …. gevolg = verwarring.
Zou het niet logischer, hoffelijker en veiliger zijn fietsers in de voorrang te zetten!!!
HALLO AWV???

2.10 Op het einde van de Lange Maat bij het oprijden van de helling naar de Vlassenbroekbrug weer hetzelfde scenario: eerst 90° naar links onmiddellijk gevolgd door 90° naar rechts.







Kom je van uit Dendermonde langs de N 17.

Aan de verkeerslichten op het kruispunt N17 met N41 moet je eerst de N41 oversteken, dan de N17 oversteken, dan terug de N41 oversteken om op het fietspad naar de Vlassenbroekbrug te komen.
Oplossing: een dubbelrichtingsfietspad aanleggen in het verlengde van het fietspad naar de brug om vanuit Dendermonde de N17 aan de verkeerslichten in één keer over te steken.

Kom je van uit Dendermonde langs de Schelde dijk.

Aan de Vlassenbroekbrug moet je bocht van 180° maken om op het fietspad over de brug te komen.
Oplossing: een helling aanleggen die vanop de dijk aansluit op het fietspad naar de brug.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

bart1984





Geregistreerd op: 16 Okt 2018
Berichten: 2

     
Bericht Geplaatst: 24-10-2018 09:18:23    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ik wou jullie deze reactie nog meegeven van het AWV (18/10/2018).

Citaat:
Beste mijnheer Roels

Wij begrijpen uw ongenoegen over het gebruik van de drukknop voor fietsers langs het fietstraject op de N41.

Hieronder kunt u meer lezen over het nieuwe fietspad langs de N41.

Officiëel kunnen wij niet spreken van een fietssnelweg. De fietspaden langs de N41 werden in drie grote werven over een afstand van 10 km aan elkaar verbonden van Dendermonde tot de grens in Sint-Niklaas.

Over deze 10 km moet de fietser inderdaad 5 kruispunten tussen gemeentewegen en de N41 nemen. Deze kruispunten zijn al jarenlang uitgerust met lichten, om alle verkeer, ook het gemotoriseerd verkeer veilig te laten kruisen.

Aangezien de fietspaden dubbelrichtingsfietspaden zijn, moeten deze volgens onze nieuwe richtlijnen conflictvrij zijn. Dit wil zeggen dat het verkeer in een eigen groenfase over het kruispunt kan gaan.
Dit is aangepast en uitgevoerd bij de aanleg van dit dubbelrichtingsfietspad waarbij alle 5 de kruispunten zijn heraangelegd. Een eigen groenfase voor de fietsers komt alleen op als er gedrukt wordt op de drukknoppen, waarbij een gemiddelde wachttijd van 1 min per stuk zich voordoet.

We zijn ondertussen op één van de kruispunten gestart met een pilootproject waar een camera de naderende fietsers probeert te detecteren om zo de fietsers sneller groen te kunnen geven. We zitten momenteel in de eerste evaluatiefase. Indien deze technologie vlot werkt, zullen we deze zeker uitbreiden de komende maanden.

Hiermee heeft u zicht op onze werking.

Met vriendelijke groeten

Stefanie
Klantendienst AWV
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-12-2018 10:17:34    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit stond in Het Nieuwsblad van vrijdag 7 december 2018:



Het staat ook op de website van die krant.

Men worstelt er nog altijd mee, of langs de N41 nu een fietspad of een fietssnelweg aangelegd is. Dat blijkt uit deze zin:
Citaat:
De nieuwe fietssnelweg van negen kilometer tussen Dendermonde en Elversele sluit perfect aan bij het fietspad dat vorig jaar op het grondgebied van Temse richting Sint-Niklaas is aangelegd.

In die zin zou ik de woorden 'fietssnelweg' en 'fietspad' omwisselen. Het nieuwe gedeelte tussen Dendermonde en Elversele kan met zijn vele onderbrekingen onmogelijk een fietssnelweg genoemd worden. Het gedeelte dat vorig jaar op het grondgebied van Temse richting Sint-Niklaas is aangelegd, verdient daarentegen eerder de naam fietssnelweg dan fietspad.

Het staat ook op editietemse, maar de tekst is daar een beetje anders.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 12-01-2019 10:02:53    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ik heb op donderdag 10 januari 2019 die hele "fietssnelweg" langs de N41 eens afgefietst vanaf de Duivenhoek tot aan het kruispunt met de N17 in Dendermonde. Ik vind deze fietssnelweg helemaal geen succesverhaal! Als je de verkeerslichten respecteert heb je ellenlange wachttijden aan je been! Bovendien zijn de bedieningsknopjes voor die fietsverkeerslichten zeer oncomfortabel en zelfs onbereikbaar aangebracht, en je moet ze echt wel bedienen als je niet wilt blijven staan! Het gevolg is dat heel wat fietsers zich van deze verkeerslichten weinig aantrekken ... Als het autoverkeer op de N41 groen licht heeft, kun je als fietser immers zonder veel gevaar verder rijden op het fietspad. Een eventuele auto die afslaat van de N41 zie je van ver komen!

Ik ben helemaal akkoord met de bevindingen van Luk hierboven ...

AWV lijkt het ook niet zo nauw te nemen met de regels van de wegcode, of toch niet voor fietsers. Op de brug over de Durme is het dubbelrichtingsfietspad immers aangeduid met twee evenwijdige witte onderbroken strepen, volgens artikel 74 van het verkeersreglement:



Fietspaden die op deze wijze zijn aangeduid mogen fietsers alleen volgen als die rechts in hun rijrichting liggen volgens artikel 9.1.2.1° van het verkeersreglement. Die aanduiding is dus voorbehouden aan enkelrichtingsfietspaden!

Dezelfde foute aanduiding is gebruikt op de Vlassenbroekbrug over de Schelde nabij het kruispunt met de N17.


_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Elversele - N41 (Nieuwe Steenweg & Pontweg)

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005