Het is nu 28-03-2024 17:14:32
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Een fietssnelweg of gewoon een fietspad langs de N41?

    -> Elversele - N41 (Nieuwe Steenweg & Pontweg) Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-12-2014 09:07:27    Onderwerp: Een fietssnelweg of gewoon een fietspad langs de N41?
 Reageren met citaat  

Gelezen in de Gazet van Antwerpen van het weekend 27-28 december 2014:

(Klik op het artikel, en klik daarna nogmaals, voor een grotere en leesbare versie.)


Het staat ook op de website van Het Nieuwsblad en in die krant.

Goed nieuws voor fietsers natuurlijk, maar ... is de term 'fietssnelweg' niet wat overdreven? Een tweerichtingsfietspad van 2,50 meter breed is maar juist het minimum dat aanbevolen wordt door het Vademecum Fietsvoorzieningen! Wees bescheiden Hihi!

Bovendien valt het af te wachten of deze 'snelweg' zijn voorrang zal behouden aan de vele kruispunten onderweg. Een belangrijk bijkomend probleem zal deze 'snelweg' in Hamme ontmoeten aan het kruispunt van de N41 met 'Hooirt' en de Broekstraat: daar zal die 'snelweg' van kant moeten veranderen met de N41 ... Hoe gaat dat opgelost worden? Zal dat op de wijze van een 'fietssnelweg' zijn, of op zijn Belgisch?

En in de andere richting, naar Sint-Niklaas dus?

Daar is nog altijd dat levensgevaarlijk, smal, onwettig aangeduid tweerichtingsfietspad. Ook dat zal verbeterd worden, maar de plannen zijn nog in de maak. En wat nog erger is: je raakt niet meer in Sint-Niklaas met dat fietspad want vanaf de Kettermuit is er gewoon geen fietspad meer sinds het daar 'veiliger gemaakt is voor fietsers' (klik hier)!

Nog een detail: Op het kaartje van Elversele in het artikel lijkt de Priester Poppeschool van plaats verhuisd te zijn Knipoog.

(Aanpassing op 05-01-2016: Betere vergroting van de afbeeldingen.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 05-01-2016 13:38:30; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-07-2015 09:56:34    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Aan dat actiecomité 'N41 Veilig door Hamme' kan onze Fietsersbondafdeling een voorbeeld nemen! Uit de Gazet van Antwerpen van het weekend 25-26 juli 2015 (klik om te vergroten):



Op de website van Het Laatste Nieuws kun je hierover ook iets lezen.

Het artikel staat ook in Het Nieuwsblad en op de website van die krant.

Het is niet omdat het gewest een mooie "fietssnelweg" belooft, dat je moet geloven dat daarmee alles in orde is! Je moet daarentegen altijd bij de pinken blijven, controleren wat ze echt gaan doen, en reageren als het nodig is.

Het gemeentebestuur van Temse kan trouwens ook een voorbeeld nemen aan het gemeentebestuur van Hamme: in Hamme krijgt dat actiecomité daadwerkelijke steun!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-11-2017 08:49:33    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Citaat:
Er komt een nieuwe dubbelrichtingsfietspad tussen de rotonde Duivenhoek in Elversele en de Zandvoordstraat (voorbij de Dendermondsesteenweg).

Dat staat te lezen in dit krantenartikel uit de Gazet van Antwerpen van donderdag 23 november 2017 (klik om te vergroten).



Deze twee fietsers rijden naar een fietsgevaarlijk stukje naast de tunnel op de Pontweg ten zuiden van de rotonde van de Duivenhoek.



Zou dit gedeelte eindelijk ook aangepakt worden met deze werken? Op dinsdag 23 januari 2018 is er om 20u een informatievergadering in het cultureel centrum Jan Tervaert (Kaaiplein, Hamme).

Deze werken zijn al lang aangekondigd, reeds in een krantenartikel van 27-28 december 2014. Toen was er al sprake van om "het verkeer" over de parallelwegen langs de tunnel in slechts één richting meer te laten verlopen. Bedoelt men daarmee het autoverkeer, het fietsverkeer, of beiden?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-11-2017 10:12:00    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit is een schematisch beeld van de beloofde fietssnelweg langs de N41 tussen Elversele en Dendermonde, op het grondgebied van Hamme (klik om te vergroten).



Aan het kruispunt met de Broekstraat en het Hooirt in Hamme, zal die fietssnelweg de drukke N41 moeten oversteken. Ik ben benieuwd hoe dat veilig zal verwezenlijkt worden: met een volledig aparte lichtenregeling voor fietsers of ... met een ondertunneling?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 09-01-2018 19:04:46    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Aan onze collega’s van de Fietsersbond Sint-Niklaas, Temse, Dendermonde,

Graag brengen we jullie op de hoogte van onze plannen om te starten met een afdeling Hamme/Waasmunster.

Hallo,

Belangrijke gebeurtenis voor de Fietsersbond Hamme/Waasmunster
( waarvan we in blijde verwachting zijn ):

Dinsdag 23 januari 2018 20 uur CC Jan Tervaert infobijeenkomst AWV omtrent de aanleg van het dubbelrichtingfietspad vanaf de Duivenhoek ( Elversele ) tot de Mechelse steenweg ( Dendermonde ).

Laten we onze stem horen!

Ik denk dat ( volgens de huidige richtlijnen ) de breedte van het fietspad en de onderlaag wel ok zullen zijn.

Maar is op de kruispunten het comfort en de veiligheid van de fietsers gerespecteerd?


Aandachtspunten:

1° Hoe gebeurt aan de rotonde Duivenhoek de aansluiting van het nieuwe dubbelrichtingfietspad op de enkelrichtingfietspaden aangelegd vanaf de Kettermuit
( Sint-Niklaas ) tot de Duivenhoek ( Elversele ) ?
     Zijn de fietsers daar in de voorrang?

2° De 5 kruispunten in Hamme: N 41 met Biezestraat, Noordstraat, Veldstraat, Broekstraat, Neerstraat. Zijn de fietsers op de fietssnelweg steeds in de voorrang?
Fietspadmarkering van de fietssnelweg doormarkeren over het kruispunt ( rode kleur, twee evenwijdige witte onderbroken lijnen evenals het aanbrengen van haaientanden en de verkeersborden B 1 en B 15 )
     Worden die kruispunten zo heringericht dat wanneer de fietsers op het dubbelrichting fietspad N 41 groen hebben ze conflictvrij kunnen oversteken?
     Dit wil zeggen geen rechts of links afslaande van voertuigen vanop de N 41!

3° Het dwarsen van de N 41 ter hoogte van de Broekstraat hoe wordt dat beveiligd? Conflictvrij d.w.z. geen confrontatie met afslaande voertuigen!
Tunnel?

4° De aansluiting met de Dendermondse steenweg ( N 470 ) blijft die bestaan? Komen daar verkeerslichten? Blijven de fietsers langs de N 41 in de voorrang?

5° Zijn de fietsers op het fietspad naast de N 41 bij het kruisen van de Denstraat ( Grembergen ) in de voorrang?

6° Vlassenbroekburg: worden comfortabele ( helling! ) op- en afritten van de nieuwe fietssnelweg naar de fietspaden op de dijk gelegd?
( zodat op de rechter Schelde oever niet eerst tot aan de verkeerslichten op de Mechelse steenweg moet gereden worden )


luk hulpiau
stationsstraat 21
9250 waasmunster
Hieronder stuur ik nog een bedenking mee van jaak ( ook een drijvende kracht achter de oprichting van de nieuwe afdeling )


“Wat me bijzonder ergert, is het feit dat de verkeersraad in Hamme in een korte tijdsstonde geëvalueerd is van een debatmoment naar een infomoment. Je krijgt daar te horen wat er gaat gebeuren nàdat alles uitgewerkt en beslist is.
Ze hoorde ik ruim een jaar geleden dat de oversteekplaats van de fietssnelweg aan het Zwaarveld zou ingericht worden. Tunnel/brug/lichten/...: dat was toen nog niet beslist.
Ruim een maand terug hoor ik op de verkeersraad dat de werken in maart beginnen, en dat de oversteek naar de Broekstraat verhuist; blijkbaar is alles tot in de puntjes vastgelegd.
Het gaat uiteraard om een gewestweg, maar: in hoeverre hebben de betreffende gemeenten (Temse, Hamme, en Dendermonde) inspraak daaromtrent ? Hoe komt het dat er op de verkeersraad geen meningen gevraagd worden ? Weten de afdelingen van De Fietsersbond in Temse en/of Dendermonde daar iets van ? Wordt  dat allemaal uit- en afgewerkt door Wegen En Verkeer zonder dat daar plaatselijke besturen of verenigingen bij betrokken worden ?”
Jaak

Dit is helaas dikwijls maar al te waar.
Wat zijn de ervaringen van de Fietsersbond nationaal en de betreffende afdelingen?

Vriendelijke groet!
luk
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-01-2018 17:11:30    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Er zijn inderdaad een belangrijk aantal kruispunten en andere knelpunten waar het nog lang niet duidelijk is, hoe de veiligheid van fietsers daar zal aangepakt worden.

Aan Fietsersbond afdeling Temse is (tot nu toe) in het geheel niets gevraagd, gezegd of voorgesteld in verband met deze fietssnelweg. Dat is een beetje begrijpelijk omdat slechts en zeer klein gedeelte op het grondgebied van Temse (Elversele) ligt, maar dat gedeelte bevat de aansluiting op de rotonde van de Duivenhoek en de twee dubbelrichtingsfietspaden langs de N41 tot aan de Kettermuit. En juist daarom zijn wij toch ook geïnteresseerd in de plannen.

Enkele van de hierboven opgelijste aandachtspunten had ik ook al eens vermeld. Ik vind het daarenboven nog altijd raar dat men soms spreekt van een fietssnelweg Dendermonde - Sint-Niklaas, terwijl de snelweg in Elversele stopt aan het kruispunt van de Kettermuit. Als men echt een fietssnelweg tot Sint-Niklaas wil, dan moet die langs de N41 verder lopen, met een fietsbrug over de E17 en fietstunnels onder haar op- en afritten. Dat moet niet langs beide kanten zijn, ik zou zeer tevreden zijn als dat al langs één kant uitgevoerd wordt! De plaats om dat te verwezenlijken is er, ook al zal de fietssnelweg dan wel enkele bochten moeten nemen. Maar dan kan deze fietssnelweg aansluiten bij deze langs de spoorlijn Gent - Antwerpen, en passeert hij bovendien langs de locatie waar het toekomstig ziekenhuis van Sint-Niklaas zal gebouwd worden.

Maar dat gedeelte ligt dan weer op het grondgebied van Sint-Niklaas, dus dat is meer iets voor de Fietsersbond afdeling Sint-Niklaas ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-01-2018 09:51:49    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft gisteren, 23 januari 2018, informatie vertrekt over de aanleg, de werken en de hinder in verband met een nieuw dubbelrichtingsfietspad langs de N41 tussen de rotonde van de Duivenhoek en het kruispunt met de N17, de Mechelsesteenweg, in Dendermonde. Een overzicht en inlichtingen vind je op deze website van Wegen en Verkeer.

Op die website vind je ook deze kaart met het overzichtsplan van het fietspad (klik om te vergroten).



Detailplannen van de kruispunten zijn nog niet vrijgegeven, maar AWV verzekert dat maximaal ingezet wordt op de veiligheid van fietsers.

Ons interesseert natuurlijk speciaal het gedeelte Temse, de bovenkant van het plan boven de Durme. Ik heb begrepen dat het volgende zal uitgevoerd worden:

  • De rotonde van de Duivenhoek zelf krijgt een nieuw wegdek.

  • Op de beide ventwegen ten zuiden van de rotonde komt een breed dubbelrichtingsfietspad.

  • Tijdens de werken zullen fietsers altijd kunnen passeren, maar soms wel enkel als voetganger met de fiets aan de hand.

  • Het gemotoriseerd verkeer op deze ventwegen zal slechts in één richting meer kunnen gebeuren: aan de westzijde naar het zuiden, aan de oostzijde naar het noorden.

  • Ter hoogte van het kruispunt met de Drapstraat (op het plan) komt een "keermogelijkheid" om van de westelijke ventweg naar de oostelijke ventweg te rijden. Detailplannen zijn er nog niet.

  • Op datzelfde kruispunt zou er ook een verbinding komen tussen de twee fietspaden, aangezien verderop alleen nog een dubbelrichtingsfietspad is langs de oostzijde van de N41. Detailplannen zijn er nog niet.

  • In Dendermonde, aan de Mechelsesteenweg, komt een verbinding tussen dit fietspad en het jaagpad langs de Schelde (zie het plan). Er is gevraagd om een gelijkaardige verbinding te voorzien aan de brug over de Durme, tussen dat fietspad en het jaagpad langs de Durme. AWV zal de mogelijkheid hiervan onderzoeken met Waterwegen & Zeekanaal.

In de marge van deze informatievergadering heb ik de oprichting vernomen van een Fietsersbondafdeling Hamme-Waasmunster, op 27 februari 2018 Goed zo!.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-01-2018 09:17:01    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Een artikel over de komende werken uit de Gazet van Antwerpen van donderdag 25 januari 2018 (klik om te vergroten).



Je vindt het artikel ook in Het Nieuwsblad en op de website van deze krant.

Natuurlijk gaat het artikel vooral over het autoverkeer. Fietsers kunnen de werken op de N41 in Hamme vermijden als ze een deel door het centrum van Hamme rijden, bijvoorbeeld vanaf de Mirabrug langs de Roodkruisstraat, Marktplein, Plezantstraat, Slangstraat, Posthoornstraat, Strijderslaan en Molenaarsdreef (kasseien!) naar de oude spoorwegbedding richting Dendermonde. Deze spoorwegbedding loopt grotendeels parallel met de N41.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 17-02-2018 19:16:02    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De "keermogelijkheid" van de westelijke naar de oostelijke ventweg ten zuiden van de rotonde, waarvan sprake was op de infoavond van Wegen en Verkeer, zal waarschijnlijk niet voor fietsers bedoeld zijn, denk ik. Het fietspad langs de westelijke ventweg zal naar de mirabrug leiden, het fietspad langs de oostelijke ventweg zal aansluiten op het fietspad richting Dendermonde langs de N41.

Op de rotonde zullen fietsers dus het gepaste fietspad moeten kiezen om op hun bestemming te geraken. Als je richting Dendermonde wilt, zul je altijd langs de rotonde enkele ventwegen moeten passeren. Als de inrichting van de rotonde blijft zoals ze nu is, moet aan fietsers op het fietspad wel voorrang verleend worden, maar met al de afslagmogelijkheden naar de dubbelrichtingsfietspaden zou dat wel gevaarlijke toestanden kunnen geven. Bredere aangeduide fietspaden dan nu het geval is zou dat misschien een beetje kunnen verhelpen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 02-08-2018 09:40:37    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Vanaf maandag 6 augustus 2018 beginnen de werken op de Pontweg, het gedeelte van de N41 ten zuiden van de rotonde van de Duivenhoek. De werken zouden de rest van de maand augustus kunnen duren.

Het dubbelrichtingsfietspad zal daar aangelegd worden, tussen de rotonde van de Duivenhoek en de brug van de N41 over de Durme. Dat fietspad komt langs de oostelijke ventweg naast de toegang tot de tunnel.



Normaal gesproken zullen fietsers van deze werken weinig of geen bijkomende hinder ondervinden. Tussen Hamme en de Duivenhoek moeten fietsers immers nu al langs de westelijke ventweg en de Mirabrug rijden. Dat blijft zo gedurende deze werken. De weinige fietsers die toch de oostelijke ventweg gebruiken, zullen dat niet meer kunnen gedurende de werken, tenzij misschien met de fiets aan de hand.

Gedurende één dag zal de rotonde van de Duivenhoek volledig afgesloten worden om de toplaag van asfalt te vernieuwen en wegmarkeringen aan te brengen. De juiste dag moet nog medegedeeld worden, maar volgens de belofte van AWV zullen fietsers dan wel met de fiets aan de hand de werken kunnen passeren.

Na afloop van deze werken zal het nieuw fietspad langs de N41 kunnen gebruikt worden om helemaal rond Hamme te rijden vanaf de rotonde van de Duivenhoek langs de N41.

Zie ook dit bericht op editietemse.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-08-2018 18:58:47    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De oostelijke ventweg ten zuiden van de rotonde van de Duivenhoek, bestond vroeger uit twee rijstroken, één in elke rijrichting. Nu wordt op die ventweg een dubbelrichtingsfietspad aangelegd, met daarnaast één enkele rijstrook, die alleen in de richting naar de rotonde zal mogen gebruikt worden.



Je kunt het verschil met vroeger duidelijk zien als je deze foto vergelijkt met de foto in het eerste krantenartikel van dit thema.

Het fietspad komt op het gedeelte waarop de wals staat. Aan de drempel vooraan is te merken dat het fietspad waarschijnlijk verhoogd zal aangelegd worden.

Dit dubbelrichtingsfietspad zal aansluiten op het fietspad dat rond de rotonde loopt.



Dat fietspad rond de rotonde is echter een enkelrichtingsfietspad, dat de rijrichting van de rotonde volgt. Je zult dus altijd van rechts op de foto moeten komen, om dit dubbelrichtingsfietspad op te rijden in de richting van Hamme. En als je van het dubbelrichtingsfietspad op de rotonde komt, zul je nooit naar links mogen afslaan, maar zul je altijd rechts de rotonde moeten volgen.

Om langs de N41 in de richting van Hamme te fietsen, zullen fietsers op het fietspad van de rotonde steeds voorbij de westelijke ventweg moeten rijden. De bestuurders op de rijbaan van de rotonde, die in de richting van Hamme rijden, zullen daarentegen steeds dat fietspad van de rotonde moeten oversteken naar de westelijke ventweg ... Hopelijk houden die bestuurders rekening met die fietsers, want aan die fietsers moet voorrang verleend worden: de fietsers volgen de rotonde, de andere bestuurders verlaten de rotonde. Het verlaten van een rotonde is een richtingsverandering (artikel 19.2.1°, vierde alinea van het verkeersreglement Lees) ...
Citaat:
Het verlaten van een rotonde is een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers wel gebruikt moeten worden.

... waarbij voorrang moet verleend worden aan andere bestuurders (ook fietsers), die andere delen (het fietspad) van dezelfde openbare weg (de rotonde) volgen (artikel 19.4 van het verkeersreglement Lees).
Citaat:
19.4. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de bestuurders en aan de voetgangers die de andere delen van dezelfde openbare weg volgen.

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-09-2018 18:34:30    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het fietspad langs de N41, vanaf de rotonde van de Duivenhoek, nadert zijn voltooiing tot voorbij Hamme. Dit dank zij een 21 jaar lange inspanning van het actiecomité 'N41 Veilig door Hamme'. Dit stond in Het Nieuwsblad van zaterdag 1 september 2018 (klik om te vergroten):



Maar blijkbaar is de strijd nog niet volledig gestreden Knipoog ... Er zijn nog knelpunten.

Het valt wel op, dat de krantenartikels begonnen met een fietssnelweg, later overgingen op een fietspad, en nu spreken van een fietsboulevard.

Ik houd het bij een gewoon dubbelrichtingsfietspad, en ik zal wel zien of het echt zo goed is als aangekondigd, als het af is op maandag 10 september 2018 ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 02-09-2018 10:06:56    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Een hele verbetering Verliefd Proficiat voor actiecomité 'N41 veilig door Hamme'.
Maar écht gààn voor de fiets doen ze bij AWV nog niet Triest
Het is géén 'fietssnelweg' geworden: er zijn geen conflictvrije kruispunten en op het einde van De Lange Maat moeten de fietsers zelfs voorrang verlenen aan het verkeer in de Denstraat Uitroepteken
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 09-09-2018 22:49:17    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De mensen van het Actiecomité 'N41 Veilig door Hamme' hebben hun verrassingsfeest al vooraf gevierd, voor de opening van het fietspad langs de N41. Dit stond in Het Nieuwsblad van zaterdag 8 september 2018 (klik om te vergroten):



En blijkbaar is alles zo goed als klaar om dit fietspad op maandag 10 september 2018 officieel te openen. Dit is het begin van dat fietspad aan de rotonde van de Duivenhoek (links is het fietspad, rechts is de ventweg voor het gemotoriseerd verkeer).



Het geeft wel een raar effect, dat het fietspad op de rotonde en heel ander uitzicht heeft dan het fietspad langs de N41. Het zijn ook twee totaal verschillende fietspaden: langs de rotonde loopt een enkelrichtingsfietspad, terwijl langs de N41 een dubbelrichtingsfietspad loopt. Het enkelrichtingsfietspad is aangeduid met de wegmarkering van twee evenwijdige witte onderbroken strepen, het dubbelrichtingsfietspad is aangeduid met het verkeersbord D7.

De wegmarkeringen voor het gemotoriseerd verkeer op de ventweg zijn nog niet aangebracht. Daar zullen onvermijdelijk haaientanden voor het fietspad van de rotonde aangebracht worden. Hopelijk zullen die niet vlakbij het fietspad geschilderd worden, want dan zullen de fietsers over de haaientanden moeten rijden om het dubbelrichtingsfietspad te bereiken vanaf de rotonde.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 12-09-2018 20:03:13    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
En blijkbaar is alles zo goed als klaar om dit fietspad op maandag 10 september 2018 officieel te openen. ...
(Zie hierboven.)

Het fietspad is pas op dinsdag 11 september 2018 officieel geopend. Dit stond in Het Nieuwsblad van woensdag 12 september 2018:



Er staat nog meer te lezen, met meer foto's en een filmpje op onze internetkrant Editie Temse.

Het 'project' is dus nog niet af, en zou pas einde november voltooid zijn.

Ik ben er zelf nog niet gaan fietsen, maar ik heb toch al gehoord dat er eigenlijk van een fietssnelweg zeker geen sprake kan zijn (om niet het onmogelijke woord 'fietsOstrade' te gebruiken). Fietsers zouden aan elk verkeerslicht moeten stoppen voor rood licht, en telkens op een moeilijk bereikbare knop moeten drukken om groen licht te krijgen ... Zouden fietsers dan, na deze telkens gedwongen stop, het groen licht voor hen alleen hebben? Of zouden ze zelfs dan nog moeten opletten voor mogelijk afslaande motorvoertuigen?

Ik zal zelf eens ter plaatse moeten gaan zien Hihi.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Elversele - N41 (Nieuwe Steenweg & Pontweg)

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005