Het is nu 28-03-2024 20:34:10
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Een brug tussen de Zaat en de Wilfordkaai

    -> Schelde en Durme Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-07-2018 18:47:17    Onderwerp: Een brug tussen de Zaat en de Wilfordkaai
 Reageren met citaat  

Ik kreeg in mijn mailbox een voorstel voor een 'fiets- en wandelbrug in Temse', tussen het einde van het 'jaagpad' langs de Zaat en wat vroeger de 'kleine kaai' was op de Wilfordkaai. De dubbele lichte lijnen op onderstaande luchtfoto geven weer waar deze brug zou moeten komen.



Op het eerste zicht is dat een prima idee. We hebben met onze Fietsersbondafdeling daarover ook al nagedacht. Maar bij nader inzien is het niet zo vanzelfsprekend om daar een volwaardige 'fiets- en wandelbrug' van te maken, door de constructie van het gedeelte van de Wilfordkaai waarop deze brug zou aansluiten. En door het 'in concessie geven' van de Wilfordkaai, is het er zeker niet eenvoudiger op geworden om daar een brug aan te leggen.

Ik verklaar mij nader.

De 'fiets- en wandelbrug' zou komen tussen dit punt op de Zaat ...



... en dit punt op de Wilfordkaai.



Hier zou dus een deel van het muurtje (en het vuilbakje) moeten verwijderd worden. Dat is niet zeer onoverkomelijk, maar er is meer slecht nieuws ...

Het pad, dat fietsers in de twee richtingen zal moeten kunnen verwerken, is hier niet veel meer dan 2,50m breed tussen twee verticale afsluitingen.



Fietsers bewaren een "schrikafstand" van minstens een halve meter van dergelijke afsluitingen, waardoor er slechts 1,50m bruikbare breedte overblijft voor fietsers in twee rijrichtingen. Dat is veel te smal, zeker als verlengde van een druk toeristisch jaagpad zoals dit langs de oever van de Schelde. Stel je dit pad maar eens voor als een wirwar van fietsers en voetgangers in de twee richtingen!

En dat is nog niet alles! Hier is een hoek van 90°, en er volgen er zo nog drie!



De loopbrug naar de vlottende aanlegsteiger moet immers ontweken worden. Daar kan niet 'overheen' gefietst of gewandeld worden. De stand van deze loopbrug verschilt nogal veel bij eb ...



... en bij vloed.



Fietsers kunnen elkaar onmogelijk kruisen in een hoek van 90° op een dergelijk smal pad, en ze moeten vier keer na elkaar een rechte hoek van 90° beschrijven om omheen de vlottende aanlegsteiger te komen ...



... en hier uit te komen ...



... op de veel bredere 'promenade' van de Wilfordkaai die aangeduid is als fietspad!



In de omgekeerde rijrichting zijn de problemen natuurlijk dezelfde.

Een dergelijke brug op die plaats zou dus wel kunnen dienen als voetgangersbrug, maar als fietsbrug zie ik dat helemaal niet zitten wegens veel te smal en met vier onmogelijke hoeken van 90°.

Om daar een volwaardige 'fiets- en wandelbrug' te maken, zijn op de Wilfordkaai zelf zeer ingrijpende werken nodig, om fietsers op een fietsvriendelijke en veilige wijze voorbij de loopbrug van de vlottende aanlegsteiger te leiden. En probeer dat maar eens gedaan te krijgen op die autoparkeerplaats. Dat zal niet alleen ten koste van een groot aantal autoparkeerplaatsen zijn — een onmogelijke opdracht in Temse — maar ... die parkeerplaatsen zijn ook nog eens in concessie gegeven.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 11-07-2018 19:21:48    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dat heb ik mij al DIKWIJLS afgevraagd Uitroepteken Zeer hinderlijk voor de fietser dat ommetje via de kerk in Temse. Vanuit Tielrode naar Steendorp valt het nog enigszins mee, maar in de tegenovergestelde richting moet je DRIE KEER LINKS AFSLAAN Uitroepteken Dus telkens opletten voor autoverkeer in beide richtingen.
Ook toeristisch zou het toch veel aantrekkelijker zijn voor Temse indien de scheldedijk zou doorlopen tussen de Zaat en de Wilfordkaai Verliefd
Wie naar het centrum van Temse wil kan op verschillende plaatsen de dijk verlaten.
Dom van die doorsteek niet te hebben gemaakt bij de heraanleg van de Wilfordkaai Triest
Maar het kan nog Uitroepteken Waar een WIL is is een WEG Idee
( Gewoon ) DOEN zou ik zeggen Knipoog
Is Temse een fietsgemeente Vraag
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 26-07-2018 15:08:00    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Er zijn toch nog heel wat andere dingen die het fietsen langs Schelde en Durme in Temse niet zo aangenaam en toeristisch maken, zoals het onnodig smal gemaakt fietstunneltje onder de Rik De Rycklaan. Maar in die "strijd" voor een degelijke en veilige fietstunnel werd de Fietsersbond door niemand gesteund. En is het fietsrotondeke daar vlakbij een toeristische topper?

Geen enkele fietser is opgezet met de twee opeenvolgende hoeken van 90° aan het 'domein Cordeel', tussen het fietspad langs de Frank Van Dyckelaan en het jaagpad langs de Schelde. Maar bij deze 'fietsbrug' zou er niemand bezwaar tegen hebben om in de aanloop naar die 'fietsbrug' of daarna vier opeenvolgende hoeken van 90° te verwerken en op een veel te smal 'fietspad' te rijden?

En waarom is De Zaat toendertijd zodanig ontworpen, dat fietsers niet langs de dijken van Durme en Schelde in Tielrode naar Temse kunnen rijden, maar altijd door de Tielrodebroekpolder moeten met een abnormale steile helling? Ook als een toeristisch hoogstandje?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-02-2019 09:44:55    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Je kunt vragen stellen bij het nut en de mogelijkheid van een fietsbrug tussen de Zaat en de Wilfordkaai, maar als je het einde van het "jaagpad" op de Zaat bekijkt ...



... dan kun je daar toch ook vragen bij stellen.

Waarom loopt dat zo rechtdoor, en stopt dat plots? Ook die fietser lijkt zich daar vragen bij te stellen Knipoog ... Het lijkt er toch op dat het de bedoeling is dat die weg ooit eens verder afgewerkt wordt ...

En als het nooit de bedoeling geweest is om die weg verder af te werken, waarom is er dan zo een hoekige aansluiting gemaakt met het pad naar de Dijkstraat? Dan had men toch veel beter een vloeiende bocht aangelegd? Er is toch meer dan plaats genoeg?

Of denken "wegenontwerpers" nooit na? Of is dat het resultaat van het werk van twee totaal aparte "wegbeheerders" die nooit met elkaar overleggen?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 01-03-2019 10:37:22    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ik vind het een geweldig Idee om het dijkfietspad door te trekken van de Zaat tot de Wilfordkaai en tot op de scheldebrug Verliefd

Akkoord het vraagt enige aanpassing op de Wilfordkaai.
Volgens mij ruimte én mogelijkheden genoeg.
En waar een wil is is ....

Het fietstraject dat we nu moeten volgen van de Zaat naar Schouselbroek en omgekeerd is verwarrend, onveilig wegens het herhaalde oversteken van de straat , oncomfortabel ...

De aansluiting van de Conscienestraat met het fietspad naar de scheldebrug is veel te haaks en het fietspad op de helling is veel te smal Triest

Dus stel je eens voor Uitroepteken een mooie doorlopende fietsboulevard tussen de Zaat en Schouselbroek Verliefd

Wat een verrijking voor Temse Uitroepteken
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 09-03-2019 07:19:47    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ik verneem wat teleurstelling bij sommigen, omdat ik én Fietsersbond Temse geen duidelijke uitspraak doen PRO deze fiets- en wandelverbinding tussen het pad op de Zaat en de Wilfordkaai ...

De echte vraag naar deze verbinding is redelijk nieuw (van juli vorig jaar). Voor zover ik weet is ze nog niet ter sprake gekomen bij gesprekken met onze leden, op vergaderingen, ... Ik denk dat de vraag nog niet echt leeft bij onze leden.

Natuurlijk zou het een mooie verwezenlijking zijn en ik denk dat niemand er tegen kan zijn. Maar er zijn zeker grote technische en andere bezwaren die de bouw van zo een verbinding allesbehalve vanzelfsprekend maken. De "uitbesteding" van de promenade en de parking is één van die andere bezwaren.

Ik zeg niet dat zo een brug onmogelijk is, maar er zal niet alleen nog goed moeten over nagedacht worden, er zal ook nog veel moeten verbeteren aan de "fietsmentaliteit" in Temse. Op korte termijn, de eerstevolgende jaren dus, valt zo een brug volgens mij niet in de mogelijkheden.

Dat wil niet zeggen dat we deze fiets- en wandelbrug niet mogen voorstellen of vragen. We zullen dat zeker doen, maar we zullen die veel gemakkelijker echt kunnen krijgen als we er eerst voor zorgen dat in Temse meer aan fietsers gedacht wordt bij al hun projecten.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 09-03-2019 10:53:40    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ok. Dank voor je antwoord.
Goede moed Fietsersbond Temse!
Volhouden want er moet nog véél verbeteren in Temse Knipoog
Ik blijf vurige pleitbezorger van een mooie fiets- en wandel boulevard van De Zaat tot op de Temse brug Verliefd
Moeilijkheden zijn er om opgelost te worden Idee
Waar een wil is is een weg Idee [/img]
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 04-04-2019 17:38:34    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Een bijkomende moeilijkheid voor de fiets- en wandelverbinding tussen het pad op de Zaat en de Wilfordkaai:



Naast de helling voor dat fietspad van op deze parking tot boven de kaaimuur, moet voldoende plaats blijven zodat deze vrachtwagens tot daar kunnen rijden voor hun leveringen aan de Bloemmolens van Temse.

Maar moeilijkheden zijn er om overwonnen te worden.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Schelde en Durme

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005