|
Fietsremmers op de "Kleine Heide"? |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 26-08-2014 15:26:19 Onderwerp: Fietsremmers op de "Kleine Heide"? |
|
|
|
|
De "Kleine Heide" is de nieuwe straat of doorsteek die gemaakt is tussen de Gasthuisstraat en de Eeckhoutdriesstraat ('t Klanaai op zijn temsts ). Alleen langs de kant van de Eeckhoutdriesstraat is die toegankelijk voor auto's. Aan de kant van de Gasthuisstraat komt ze als een smal steegje uit ongeveer recht tegenover Mariadal en de oprit van het OCMW. Om daar de doorgang van auto's te verhinderen — want sommige automobilisten rijden overal door als ze kunnen, toegelaten of niet — is dit smal gedeelte aan beide uiteinden voorzien van een paaltje in het midden.
Dit is het uiteinde aan de Gasthuisstraat.
Om te verhinderen dat fietsers hier aan deze afdaling met een duizelingwekkende snelheid () zouden komen uit gevlogen, denkt het gemeentebestuur er aan om snelheidsremmers te plaatsen onder de vorm van barelen, op het gedacht van de barelen aan het veer van Tielrode ... Want fietsen zouden wel eens dodelijke verwondingen kunnen aanbrengen aan een voetganger! Dat is immers enkel aan auto's toegestaan !
Daar ben ik niet voor te vinden, aangezien dergelijke barelen moeilijk manoeuvreerbaar zijn voor fietskarren, tandems, bakfietsen, ... evenals voor voertuigen voor minder mobiele mensen. Bovendien zullen die barelen extra hinderlijk zijn voor wie vanaf de Gasthuisstraat in de Kleine Heide bergop fietst, en daarvoor zijn ze juist niet bedoeld!
Als het gemeentebestuur het 'veiliger' wil, waarom staat het paaltje aan de Gasthuisstraat dan in het midden, en vlak aan het uiteinde ter hoogte van de huisgevels? Fietsers moeten daardoor dicht langs een muur rijden, waardoor ze slechts langs één kant een goed uitzicht hebben. Ook dat komt de 'veiligheid' niet ten goede. Het paaltje zal hetzelfde effect hebben als het enkele meters verder in het steegje staat. Aan het voetpad kan de fietser dan weer naar het midden komen, om beter naar beide kanten te kunnen uitkijken.
Als tweede mogelijkheid kan de doorgang versmald worden met twee paaltjes dichter tegen de muren (maar daarvoor zal een putdeksel in de weg liggen), zodat er slechts één fietser tegelijk ruim(!) door kan. Dat zal een nog beter 'remmend effect' hebben dan één paal in het midden, vooral als er juist een tegenligger komt.
(Aanpassing op 26-09-2014: Juiste benaming "Kleine Heide" gebruikt.)
(Aanpassing op 07-01-2016: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 07-01-2016 22:46:17; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 11-09-2014 09:15:02 Onderwerp: |
|
|
|
|
Van fietsremmers gesproken, hoe zit dat met het afremmen van de auto's?
Auto's kunnen alleen langs de kant van de Eeckhoutdriesstraat in of uit de Kleine Heide. Van autoremmers wordt daar niet gesproken, integendeel: aan de kant van de Eeckhoutdriesstraat is al lang een afgeschuinde kant aan het voetpad aangebracht, opdat de automobilisten en hun passagiers vlot en comfortabel het voetpad zouden kunnen oversteken.
De afschuining is wat breder dan de Kleine Heide zelf, want auto's moeten kunnen afdraaien, nietwaar? Er is wel een goot tussen het voetpad en de rijbaan, maar die is ondiep en tamelijk breed waardoor de overgang weinig voelbaar is.
Vanzelfsprekend kunnen fietsers ook genieten van die afschuining in de Eeckhoutdriesstraat. Maar hoe zit dat in de Gasthuisstraat waar geen auto's het voetpad moeten op- of afrijden maar enkel fietsers dat moeten doen?
Daar is de drempel enkel een beetje verlaagd, maar er is nog altijd een belangrijke drempel te nemen! Bovendien is hier de goot dieper en smaller dan in de Eeckhoutdriesstraat, waardoor de overgang tussen voetpad en rijbaan beduidend slechter is. Op één plaats is de goot door een herstelling wat minder diep, maar dat is recht tegenover de paal die midden in de toegang naar de Kleine Heide staat. Het is dus vrijwel onmogelijk om juist daar te fietsen.
Aangezien net als auto's ook fietsen wielen hebben en geen voeten om over drempels en greppels te kunnen stappen, vragen we om aan de kant van de Gasthuisstraat ook een gelijkaardige afschuining te voorzien die beduidend breder is dan de breedte van de doorgang naar de Kleine Heide. Want ook fietsers moeten kunnen afdraaien, en moeten zelfs een kortere bocht kunnen nemen dan de automobilisten.
(Aanpassing op 26-09-2014: Juiste benaming "Kleine Heide" gebruikt.)
(Aanpassing op 07-01-2016: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 07-01-2016 22:48:49; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 02-01-2015 10:26:43 Onderwerp: |
|
|
|
|
Een verlaagde, comfortabele boordsteen zou tevens een duidelijker signaal zijn dat hier eigenlijk een straat is, dus een kruispunt, waar zo maar niet voor geparkeerd mag worden.
Maar het zal nog heel wat voeten in de aarde hebben alvorens hier iets zal aangepast worden, vrees ik, want ... het is maar voor fietsers, nietwaar?
Daarbij, is dat hier wel een kruispunt? En welke voorrangsregels zouden er gelden?
Als je uit de Kleine Heide komt aan de Gasthuisstraat, dan staat er geen enkel verkeersbord meer.
Vroeger was dat anders, dan stond er een stopbord (klik hier). Als het een kruispunt is, geldt dus nu de voorrang aan rechts.
Hetzelfde besluit kun je trekken uit de verkeersborden die in de Gasthuisstraat staan (of die er niet staan). Als je in de richting van de verkeerslichten rijdt, dan staat er wel een voorrangsbord B15 (dikke zwarte pijl) dat aangeeft dat de Gasthuisstraat de voorrangsweg is tegenover Mariadal dat links gelegen is, maar niet tegenover de Kleine Heide iets verder aan de rechterkant.
En als je van de verkeerslichten de Gasthuisstraat inrijdt, dan staat er weer geen enkel voorrangsbord tegenover de Kleine Heide. Het eerste voorrangsbord B15 staat weer voor Mariadal, dat nu rechts gelegen is.
Is de Kleine Heide dan geen straat? Nochtans, als je de Kleine Heide verlaat aan de kant van de Eeckhoutdriesstraat, dan staat er een voorrangsbord B1 (omgekeerde driehoek).
Maar als je vanaf het kruispunt Schoolstraat/Pastoor Boelstraat in de Eeckhoutdriesstraat rijdt, dan zie je geen enkel voorrangsbord.
Nochtans staat in de plaatsingsvoorwaarden, artikel 8.1.2° in verband met het voorrangsbord B1 het volgende :
Citaat: |
2° Dit verkeersbord wordt slechts geplaatst indien terzelfdertijd het verkeersbord B9 of B15 wordt geplaatst op de openbare weg of op de rijbaan die gevolgd wordt door de bestuurders aan wie voorrang moet verleend worden.
B9 B15 |
Ook als je naar het kruispunt Schoolstraat/Pastoor Boelstraat toe rijdt, staat enkel een voorrangsbord B15 voor de rechts gelegen "Woonboot", maar niets meer voor de verderop links gelegen Kleine Heide.
Hier is nog heel wat werk aan de winkel om in orde te zijn met de verkeersreglementering!
(Aanpassing op 07-01-2016: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 07-01-2016 22:54:20; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 29-10-2017 16:53:24 Onderwerp: |
|
|
|
|
(Zie hierboven.)
Het voorrangsbord B1 is even plots teruggekomen. De gemeente Temse heeft met mijn melding met referentienummer A4E8BB4FFD toch rekening gehouden, maar zonder iets te laten weten. Ik moet toegeven dat de mensen van het Agentschap Wegen en Verkeer beleefder zijn.
Een verkeersbord B5 (stopbord), zoals het oorspronkelijk aangebracht was, zou logischer zijn op deze plaats. Het reglement voor de wegbeheerder zegt immers in zijn artikel 8.3.1°.a) :
Citaat: |
8.3 Verkeersbord B5. Stoppen en voorrang verlenen.
1° Dit verkeersbord mag slechts geplaatst worden :
a) indien, ingevolge de plaatsgesteldheid, het uitzicht zodanig beperkt is dat de bestuurders geen voorrang zouden kunnen verlenen zonder te moeten stoppen;
... |
Het uitzicht is hier wel degelijk zodanig beperkt dat je eerst moet stoppen om zeker te zijn dat je geen voetganger aanrijdt!
Het verkeersbord B1 is deze keer bevestigd aan de paal van het straatnaambord.
En eigenlijk mag ook dat niet volgens artikel 1.2 van het reglement voor de wegbeheerder :
Citaat: |
1.2. Op verkeerstekens noch op hun steunen mag een vermelding voorkomen of aangebracht worden die met het doel daarvan niets te maken heeft. |
Want door dat verkeersbord aan te brengen op die paal, is dat een steun geworden van het verkeersteken, en mag er geen straatnaambord op aangebracht zijn. De straatnaam is immers een vermelding die niets te maken met het doel van het verkeersbord. Het kan verschoond worden, omdat het bordje met de straatnaam 90° gedraaid is ten opzichte van het verkeersbord, en dat de vermelding dus zo goed als onleesbaar is als je naar het verkeersbord kijkt.
Maar er worden nog wel andere bordjes op steunen van verkeersborden bevestigd in Temse!
(Aanpassing op 04-11-2017: Uitleg B5 toegevoegd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 20-05-2018 13:17:06 Onderwerp: |
|
|
|
|
In de procesnota, in de startnota en in de analyse van het masterplan van het RUP Sint-Amelberga, staat de Kleine Heide vermeld als een "fiets- en wandelas".
Toch heeft de aansluiting van deze Kleine Heide met de Gasthuisstraat lang niet het voorkomen van een "fietsas". In tegenstelling tot de aansluiting met de Eeckhoutdriesstraat, waar de auto's een vlotte op- en afrit gekregen hebben, moeten fietsers aan de Gasthuisstraat het nog altijd doen met een combinatie van greppel en drempel om de Kleine Heide per fiets in of uit te rijden.
Mede daardoor ziet de Kleine Heide in de Gasthuisstraat er niet uit als een echte straat, waardoor dagelijks meermaals auto's geparkeerd staan op het kruispunt van de Kleine Heide met de Gasthuisstraat. Dat was dus ook vandaag, 20 mei 2018, het geval.
Op deze plaats is bovendien nog altijd een slecht uitgewiste wegmarkering van een oude parkeerplaats zichtbaar op het wegdek, wat natuurlijk ook niet helpt om auto's hier weg te houden!
Deze verkeersovertreding hindert de doorgang van fietsers, waardoor een andere verkeersovertreding veroorzaakt wordt en fietsers een eind op het voetpad verder rijden!
Wanneer wordt dit kruispunt duidelijker zichtbaar gemaakt voor alle weggebruikers en comfortabeler voor fietsers, zoals dat ook in de Eeckhoutdriestraat gebeurd is? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 25-05-2018 19:32:44 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Wanneer wordt dit kruispunt duidelijker zichtbaar gemaakt voor alle weggebruikers en comfortabeler voor fietsers, zoals dat ook in de Eeckhoutdriestraat gebeurd is? |
(Zie hierboven.)
In afwachting van een fietsvriendelijker en comfortabeler inrichting, zou de gemeente Temse aan de kant van de Gasthuisstraat een gele onderbroken streep op de trottoirband kunnen aanbrengen. Dat zou het hinderend parkeren al wat tegenhouden, zie artikel 75.1.2° van het verkeersreglement:
Citaat: |
75.1. Markeringen die de werkelijke rand van de rijbaan aanduiden.
...
2° Een gele onderbroken streep mag op de werkelijke rand van de rijbaan, op een trottoirband of op de boordsteen van een verhoogde berm aangebracht worden.
Langs deze gele streep is het parkeren op de rijbaan verboden.
|
Maar anderzijds zou dit dus de indruk kunnen geven dat men er wel mag stilstaan, wat op een kruispunt ook niet mag volgens artikel 24.7° van het verkeersreglement:
Citaat: |
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid:
...
7° in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering; |
_________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 28-06-2018 10:11:50 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Maar als je vanaf het kruispunt Schoolstraat/Pastoor Boelstraat in de Eeckhoutdriesstraat rijdt, dan zie je geen enkel voorrangsbord.
...
Ook als je naar het kruispunt Schoolstraat/Pastoor Boelstraat toe rijdt, staat enkel een voorrangsbord B15 voor de rechts gelegen "Woonboot", maar niets meer voor de verderop links gelegen Kleine Heide.
... |
(Zie hierboven.)
Daar is verandering in gekomen. Als je nu vanaf het kruispunt Schoolstraat/Pastoor Boelstraat in de Eeckhoutdriesstraat rijdt, staat er wel degelijk een voorrangsbord dat aanduidt dat de Eeckhoutdriesstraat de voorrangsweg is ten opzichte van de Kleine Heide.
Hetzelfde als je naar het kruispunt Schoolstraat/Pastoor Boelstraat toe rijdt.
Dat is dus in orde gekomen, maar in de Gasthuisstraat staan nog altijd geen voorrangsborden om de voorrangsweg aan te duiden tegenover de Kleine Heide ... De uitrit wordt evenmin beter gemaakt voor fietsers, en duidelijker als "straat" aangeduid, om te beletten dat er bijna steeds een auto voor geparkeerd staat.
Tussen haakjes, wie zou er op dit paaltje getrapt hebben in de Kleine Heide
_________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 03-02-2020 10:24:35 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het paaltje, dat altijd stond aan de Kleine Heide aan de Gasthuisstraat, is weg!
Goed zo
Fietsers kunnen nu dit smal straatje in het midden uitrijden, waardoor ze zowel links als rechts een beter zicht hebben op voetgangers op het voetpad. Hopelijk blijft dat paaltje dus weg, maar dat zal wel niet, want ...
... het is waarschijnlijk enkel weggenomen om de tuigen van deze werken doorgang te verlenen .
Aan de andere kant van het smalle gedeelte van de Kleine Heide is het paaltje ook weg. Er staat nu dit in de plaats.
Wat zou dat betekenen voor fietsers?
Volgens het verkeersreglement, artikel 68.3, betekent het verkeersbord C3:
Citaat: |
C3. Verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder. |
Het onderbord M5 verandert daar niets aan. Het benadrukt volgens mij enkel dat het verbod ook geldt voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsers klasse A in beide richtingen, want in het artikel 68.4.2° van het verkeersreglement staat :
Citaat: |
2° Een onderbord van het model M2 bedoeld in artikel 65.2. moet de verkeersborden C3 en C31 aanvullen wanneer het verbod niet geldt voor de fietsers.
Indien het verbod evenmin geldt voor de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, worden die verkeersborden aangevuld met een onderbord van het model M3 bedoeld in artikel 65.2. De letter "A" wordt weggelaten op het onderbord indien het verbod evenmin geldt voor de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B en speed pedelecs. |
Opdat het verbod niet zou gelden voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, moet dus een onderbord M3 aangebracht worden. Dat ziet er zo uit:
M3
Maar voor fietsers steekt het verkeersreglement niet zo nauw ... tot fietsers zelf dat reglement niet meer volgen. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|