Het is nu 28-03-2024 19:01:13
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Groen licht tegelijk voor alle fietsers?

    -> Wetgeving Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 29-05-2013 18:14:59    Onderwerp: Groen licht tegelijk voor alle fietsers?
 Reageren met citaat  

Volgens dit bericht op de website van de Gazet van Antwerpen denkt staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet er aan om de verkeerslichten voor fietsers uit alle richtingen op groen te zetten, terwijl de verkeerslichten voor al het andere verkeer op hetzelfde moment op rood blijven.

Dit systeem bestaat al zeer lang in Nederland, en heeft als voordelen dat dodehoekongevallen met rechts afslaande voertuigen niet meer voorkomen, dat je in één beweging naar links kunt afslaan en dat je niet meer zo lang moet wachten op groen licht. Het heeft als nadeel dat fietsers moeten uitkijken naar elkaar als ze allemaal tegelijk in alle richtingen op het kruispunt komen: wie moet eventueel voorrang verlenen aan wie?

Zou het dan ook niet tegelijkertijd groen voor voetgangers kunnen worden? Of ontstaan dan te veel conflicten tussen voetgangers en fietsers?

De wegcode zal dan wel moeten aangepast worden, want nu mag het groen licht alleen verschijnen als de rode lichten branden op de dwarswegen, volgens artikel 61.3.2 van de wegcode Lees :
Citaat:
61.3.2. Wanneer de verkeerslichten op een kruispunt geplaatst zijn, mogen het groene of oranjegele licht slechts verschijnen wanneer de rode lichten branden voor het verkeer dat uit de dwarswegen komt.

Dus groen in alle richtingen kan voorlopig niet, ook niet alleen voor fietsers Triest .
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Wieland Claes





Geregistreerd op: 03 Mei 2013
Berichten: 2

     
Bericht Geplaatst: 30-05-2013 07:12:36    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

http://www.fietsberaad.nl/library/repository/bestanden/document000170.pdf

Mooi en natuurlijk voor mij bekend concept. In Temse hebben we echter geen kruispunt met verkeerslichten waar dit toegepast kan worden.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 30-05-2013 08:04:23    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op donderdag 30 mei 2013 staat hierover dit artikel in de Gazet van Antwerpen (klik om te vergroten):



(Aanpassing op 18-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 18-12-2015 11:27:06; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 30-05-2013 14:56:58    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Wieland Claes schreef:
.. In Temse hebben we echter geen kruispunt met verkeerslichten waar dit toegepast kan worden.

Ik zou dat niet zo direct durven beweren. Maar volgens mij maakt deze regeling van overal groen voor fietsers alleen zeer weinig kans in ons autolandje België in het algemeen, en in Temse in het bijzonder.

Nog vóór de Fietsersbondtijd in Temse, bij de herinrichting van de kruispunten van de N16, heb ik ooit gevraagd om de verkeerslichten voor fietsers enkel op groen te laten komen na een druk op de knopjes, en het dan ook een aantal seconden groen te laten voor fietsers alleen zodat die conflictvrij kunnen oversteken. Daarna mag het weer rood worden voor fietsers en groen voor het andere verkeer. Het gaat natuurlijk over een gewestweg, en het is niet precies overal groen voor fietsers alleen want je kunt de N16 slechts op één plaats oversteken als fietser. Maar zelfs dat was totaal ondenkbaar, omdat dat de "vlotte doorstroming" (lees "autodoorstroming") in het gedrang zou brengen. Men beweerde zelfs dat een aparte groenfaze voor fietsers de cyclustijd met minstens 120 seconden (minstens 2 minuten!) zou verlengen.

Een overal groen voor fietsers alleen zal dus ook zeker de cyclustijd dermate verlengen, dat de vlotte autodoorstroming al te zeer in het gedrang zal komen in België. Afvoeren dus!

Wat zeker is, indien aan mijn vraag gevolg gegeven was, dan zou dit dodelijk fietsongeval en vele andere fietsongevallen met gekwetsten op de N16 niet gebeurd zijn.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Renaat





Geregistreerd op: 14 Okt 2013
Berichten: 7

     
Bericht Geplaatst: 14-10-2013 22:26:08    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ik weet in Antwerpen minstens één kruispunt waar dat reeds toegepast wordt. Maar als ik het goed begrijp is het voorlopig nog onwettig.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-10-2013 17:22:13    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Welkom op dit forum, Renaat. Welk kruispunt in Antwerpen ken je zo?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Renaat





Geregistreerd op: 14 Okt 2013
Berichten: 7

     
Bericht Geplaatst: 15-10-2013 22:01:57    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
Welkom op dit forum, Renaat. Welk kruispunt in Antwerpen ken je zo?


Het gaat om het kruispunt van de Doornstraat met de Korte Doornstraat in Wilrijk.

Het betreft hier wel een T-kruispunt en omdat de in de Doornstraat tegenover de Korte Doornstraat rechtdoor fietsende fietsers geen verkeerslicht tegen komen zijn er eigenlijk geen linksafslaande bewegingen waar de 'alle richtingen groen' voordeel oplevert voor fietsers.

Enkel voor het zeer beperkte aantal fietsers die komende van de noordzijde van de Doornstraat naar de Najaarsstraat willen fietsen (een klein zijstraatje op 20 meter van het betrokken kruispunt) is die 'alle richtingen groen' handig.

Dat neemt niet weg dat het niet in overeenstemming is met artikel 61.3.2. van de wegcode. Het is overigens ook in Antwerpen niet uitzonderlijk dat verkeersinfrastructuur niet in overeenstemming is met de wegcode of het geïllustreerd reglement van de wegbeheerder. Meestal zijn de fouten echter ten nadele van de fietsers.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-04-2014 08:04:47    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het stond bijna een jaar geleden al op de website van de Gazet van Antwerpen en in dezelfde krant van 30 mei 2013 (klik hier): een voorstel om overal tegelijk groen licht te geven voor fietsers en voetgangers uit alle richtingen, terwijl het andere verkeer overal voor rood blijft staan. Nu wordt dat nog eens opgerakeld op de website van De Morgen:
Citaat:
Waarom overal tegelijk groen voor fietsers wél werkt

Ann De Boeck - 19/04/14, 10u36

Geef alle fietsers op een kruispunt in alle richtingen tegelijk groen, terwijl auto's stilstaan. Dat systeem wil het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid uittesten op de Belgische kruispunten. "Een uitstekende maatregel, als je hem selectief toepast."

Stel: u staat met uw fiets aan een druk kruispunt. U wilt oversteken, maar links naast u staat een rij auto's te wachten om rechts af te slaan. Wanneer het licht op groen springt, duwt u op de trappers om zo snel mogelijk de overkant te bereiken. Of u rijdt trager, en hoopt dat de auto's u netjes voorrang verlenen.

Op drukke kruispunten in België komen fietsers en auto's elkaar onvermijdelijk tegen. Vaak komen auto's die rechts afslaan daardoor in conflict met fietsers die rechtdoor willen. Dat levert gevaarlijke situaties op, zeker als het gaat om vrachtwagens die afslaan. Elke week raken meer dan twintig fietsers dodelijk of zwaargewond. De helft van alle dodelijke fietsongevallen gebeurt op kruispunten.

Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) pleit daarom voor een veiliger alternatief. 'Alle Fietsers Tegelijk Groen' (AFTG) is een systeem waarbij verkeerslichten zo worden afgesteld dat fietsers uit alle richtingen tegelijkertijd groen krijgen. Op dat moment staan alle auto's stil.

Feest
Klinkt als een feest voor fietsers? Dat is het ook. Bij groen rijden fietsers vanuit alle richtingen door. Fietsers die linksaf moeten, steken gewoon diagonaal over. Ze kunnen niet aangereden worden door onoplettende autobestuurders. Die laatsten zullen daarentegen iets langer voor het rode licht moeten wachten.

Het BIVV onderzocht de impact van het systeem in Duitsland, Engeland en het Nederlandse Enschede. "Alle Fietsers Tegelijk Groen is een uitstekende maatregel, op voorwaarde dat je hem selectief toepast. Zo mag een kruispunt niet te groot zijn, anders raken fietsers de weg kwijt. Ideaal zijn de kruispunten met niet al te veel autoverkeer en veel voetgangers en fietsers", zegt onderzoeker Marc Broeckaert van het BIVV.

Het verkeerscentrum wil het systeem zo snel mogelijk uittesten op de Belgische wegen. Geschikte locaties zijn drukke lanen die kruisen met ventwegen (van de rijbanen gescheiden rijstrook langs de huizen), zoals de Brusselse Louizalaan. Ook het Brusselse Muntplein, waar de Schildknaapsstraat en de Kleerkopersstraat samenkomen, zou volgens het BIVV veiliger worden dankzij het nieuwe systeem.

Dode hoek
Eén probleem: het Belgische verkeersreglement stelt dat het groene licht pas mag verschijnen als de rode lichten branden voor het verkeer dat uit de dwarswegen komt. "Wij bevelen de federale overheid aan om de wegcode aan te passen, zodat het systeem kan worden uitgetest en ook op grotere schaal kan worden ingevoerd", stelt Marc Broeckaert.

Kamerlid Jef Van den Bergh, mobiliteitsspecialist bij CD&V, pleit al jaren voor het Nederlandse systeem. Hij hoopt dat het proefproject zo snel mogelijk van start kan gaan. "Fietsers zijn enorm kwetsbaar in het verkeer. Vooral onze kruispunten zijn zwakke schakels. Als we alle fietsers tegelijk groen geven, kunnen we het aantal dodehoekongevallen terugdringen."

Je kunt je afvragen waarop men eigenlijk wacht. Zopas, op 1 maart 2014 en daarna nog eens op 26 maart 2014, zijn een aantal wijzigingen doorgevoerd aan onze wegcode. Waarom heeft men van de gelegenheid geen gebruik gemaakt om ook het artikel 61.3.2 aan te passen, zodat dit systeem kan uitgetest worden op onze Belgische wegen?

Je kunt je zelfs afvragen waarom dat systeem op onze Belgische wegen eerst nog eens moet uitgetest worden, als het in Duitsland, Engeland en Nederland zijn deugdelijkheid al bewezen heeft, terwijl ons "deugdelijk Belgisch systeem" meerdere dode of zwaargewonde fietsers per week als gevolg heeft, volgens het bericht van De Morgen?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 26-05-2017 10:28:57    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Einde mei 2013 dacht toenmalig staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet er al aan, ongeveer een jaar nadien in april 2014 werd het nog even opgerakeld, en nu einde mei 2017 legt huidig Federaal minister van Mobiliteit François Bellot het weer op tafel: groen licht tegelijk in alle richtingen voor fietsers op een kruispunt.

Dit stond in de Gazet van Antwerpen van vrijdag 26 mei 2017 (klik om te vergroten).



(Toch kan men het weer niet laten om over "zwakke weggebruikers" te spreken, in plaats van over "voetgangers en fietsers".)

Zoals hierboven reeds vermeld, zal dan ook artikel 61.3.2 van het verkeersreglement moeten aangepast worden Lees :
Citaat:
61.3.2. Wanneer de verkeerslichten op een kruispunt geplaatst zijn, mogen het groene of oranjegele licht slechts verschijnen wanneer de rode lichten branden voor het verkeer dat uit de dwarswegen komt.

Hopelijk denkt men daaraan, zodat men niet uitspeelt zoals indertijd met "fietsers door rood licht naar rechts" Hihi.

Fietsers zullen dan wel moeten uitkijken en wat discipline vertonen, want zeer waarschijnlijk zal op het kruispunt de voorrang van rechts gelden tegenover fietsers uit andere richtingen die eveneens mogen verder rijden door groen licht.

Er is zelfs sprake van dat ook voetgangers gelijktijdig overal groen licht zullen krijgen. Dan zullen fietsers nog meer moeten uitkijken, want aan overstekende voetgangers zal altijd voorrang moeten verleend worden:

  • Rechtdoor rijdende fietsers volgens artikel 40.4.1 van het verkeersreglement Lees :
    Citaat:
    40.4.1. Op plaatsen waar het verkeer geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, moet de bestuurder, zelfs wanneer het verkeer in zijn rijrichting is opengesteld, de voetgangers die zich regelmatig op de rijbaan hebben begeven, de gelegenheid laten het oversteken met een normale gang te beëindigen.

  • En afslaande fietsers volgens artikel 19.5 van het verkeersreglement Lees :
    Citaat:
    19.5. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de voetgangers die de rijbaan oversteken die hij gaat oprijden.

Of men zou ook die regels moeten aanpassen ...

Als deze nieuwe regeling werkelijkheid kan worden voor einde 2018, zoals in het krantenartikel staat, dan zou dit waarschijnlijk kunnen toegepast worden op het kruispunt Eigenlostraat/Houten Schoen/Hoge Heerweg/Hoogkamerstraat in Sint-Niklaas, waar de overgang zal moeten gebeuren van twee enkelrichtingsfietspaden op de Houten Schoen, naar een dubbelrichtingsfietspad in de Hoogkamerstraat. Bovendien liggen daar ook nog fietspaden in de Eigenlostraat en in de Hoge Heerweg. Dat zou een mogelijkheid zijn om de fietsersknoop op het kruispunt daar te ontwarren, en het fietsverkeer vlot over het kruispunt te loodsen.

Maar ... zullen de wegbeheerders dit systeem wel willen aanvaarden en toepassen? Het systeem van "fietsers door rood licht naar rechts" is al wettelijk mogelijk vanaf 25 september 2012, bijna 5 jaar nu, maar de meeste wegbeheerders weigeren om ook dat toe te passen Triest ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-10-2017 15:34:44    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het is alweer ongeveer een half jaar geleden dat er nog eens over gesproken is. Maar nu er in Antwerpen op twee weken tijd drie dodelijke fietsongevallen zijn gebeurd, en nu de verkiezingen van 2018 dichterbij komen, wordt het weer politiek interessant ... Alle fietsers tegelijk groen licht op kruispunten.

Dit stond in de Gazet van Antwerpen van woensdag 25 oktober 2017, op de buitenste pagina (klik om te vergroten) ... Jazeker, "zwakke weggebruikers" Uitroepteken Uitroepteken



Ze zullen het geweten hebben Hihi ...

En dit stond verder in die krant (klik weer om te vergroten).



In dit laatste artikel spreekt de krant gelukkig al van "fietsers en voetgangers" of "zachte weggebruikers". Dat is al beter, maar bij het onderschrift van het tekeningetje staat nog "zwakke weggebruikers". Dat tekeningetje staat trouwens in spiegelbeeld: iedereen rijdt daar links. Ofwel is het een Engelse tekening.

Ik ben natuurlijk voorstander van dat "vierkant groen" voor fietsers en voetgangers, maar ik ben benieuwd of het nu snel zal gaan. Er zal in alle geval een aanpassing van het verkeersreglement nodig zijn, zoals hierboven al is verklaard. En daarna zullen de wegbeheerders nog moeten overtuigd worden om het toe te passen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-02-2018 10:22:06    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

In Antwerpen is een proefproject gestart met 'vierkant groen' voor fietsers. Dit artikel stond in de Gazet van Antwerpen van maandag 19 februari 2018 (klik om te vergroten):



Men vreesde een zekere chaos en gevaarlijke toestanden, maar dat bleek na de eerste dag nogal mee te vallen volgens dit artikel in de Gazet van Antwerpen van dinsdag 20 februari 2018 (klik om te vergroten):



Het blijft natuurlijk afwachten. Deze regeling is in feite nog altijd onwettig zoals hierboven verklaard, zolang onze wegcode niet aangepast wordt. Maar de meeste fietsers lijken toch zeer tevreden te zijn met dit systeem van vierkant groen.

Gelukkig zijn er ook mensen die er grappen over kunnen maken, zoals Quirit in de Gazet van Antwerpen van dinsdag 20 februari 2018 Lach.


_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-02-2018 09:55:57    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

In dit filmpje kun je zien hoe goed vierkant groen werkt in Nederland.




_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-10-2019 11:04:49    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het proefproject met 'vierkant groen' in Antwerpen is stopgezet. Dit stond in Het Nieuwsblad (editie Antwerpen) op vrijdag 25 oktober 2019 (klik om te vergroten).



De reden: de wegcode zou onduidelijk zijn ... Vraag Vraag

Het verkeersreglement is duidelijk genoeg, maar er zouden wel enkele regels moeten aangepast worden, zoals ik hierboven al schreef.

Het verkeersreglement zegt dat 'vierkant groen' enkel voor fietsers geldt in artikel 61.1.7° Lees :
Citaat:
61.1. De driekleurige verkeerslichten zijn cirkelvormig en hebben de volgende betekenis:
...
Wanneer het groene, oranjegele of rode fietssilhouet omringd is door pijltjes betekent dit dat gelijktijdig groen, oranjegeel of rood geldt voor de dwarsrichting. Deze lichten gelden enkel voor fietsers.

Daar is niets onduidelijk aan.

Wat voorrang betreft, zijn er evenmin onduidelijkheden. Er zijn werkende verkeerslichten, dus gelden de voorrangsborden niet, dus geldt de voorrang van rechts. Zo simpel is dat. Ook daar is niets onduidelijk aan.

Maar ... de 'bevestiging' van de Vlaamse Stichting voor Verkeerskunde (VSV) en het Belgisch kenniscentrum voor verkeersveiligheid Vias, dat de wegcode aan duidelijkheid ontbreekt, wekt heel wat argwaan bij mij.
Volgens het artikel zegt VSV-woordvoerder Werner De Dobbeleer: "Een bromfiets klasse A mag op het fietspad, net als een speed pedelec". Niets is minder waar! Een speed pedelec mag enkel en alleen op fietspaden rijden waarop ook bromfietsen klasse B mogen rijden!
En als voor de politie het verschil tussen een fiets en een speed pedelec niet direct zichtbaar is, zoals hij verder in het artikel beweert, dan moet de politie hoognodig een bril kopen! Een speed pedelec is heel wat forser geconstrueerd dan een fiets, en een speed pedelec heeft een heel goed zichtbare nummerplaat!

En dat zijn dan onze "deskundigen" ... Triest Triest

Diezelfde "deskundigen" vinden onze wegcode trouwens ook onduidelijk voor het gebruik van het fietspad door speed pedelecs ...


(Aanpassing op 30-10-2019: Opmerking over speed pedelecs op fietspaden bijgevoegd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-10-2020 19:01:11    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Twee punten ter aanvulling op wat hierboven gezegd is.
  1. Het artikel 61.1.7° van het verkeersreglement is aangepast Lees:
    Citaat:
    61.1. De driekleurige verkeerslichten zijn cirkelvormig en hebben de volgende betekenis:
    ...
    Wanneer het groene, oranjegele of rode fietssilhouet omringd is door pijltjes betekent dit dat gelijktijdig groen, oranjegeel of rood geldt voor de dwarsrichting. Deze lichten gelden uitsluitend voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen indien ze op het fietspad mogen rijden.

    'Vierkant groen' telt nu dus ook voor bestuurders van tweewielige bromfietsen, als ze op het fietspad mogen rijden. Dat "probleem" is dus opgelost.

  2. Maar er is wel degelijk nog altijd een juridisch probleem met 'vierkant groen' in het verkeersreglement, dat ik meer dan drie jaar geleden al aangehaald heb. Het artikel 61.3.2 zegt namelijk nog altijd Lees:
    Citaat:
    61.3.2. Wanneer de verkeerslichten op een kruispunt geplaatst zijn, mogen het groene of oranjegele licht slechts verschijnen wanneer de rode lichten branden voor het verkeer dat uit de dwarswegen komt.

    En juist tegen deze regel zondigt het 'vierkant groen', want het groene en het oranjegele licht verschijnt gelijktijdig op de dwarswegen. Er moet dus een uitzondering voorzien worden voor 'vierkant groen'. Zolang die uitzondering er niet is, is 'vierkant groen' juridisch een probleem. Daarom wordt het voorlopig best (nog) niet toegepast!

Het is dus wel degelijk alweer hetzelfde zoals ik drie jaar geleden vreesde:
Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Hopelijk denkt men daaraan, zodat men niet uitspeelt zoals indertijd met "fietsers door rood licht naar rechts" Hihi.
...

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-04-2021 08:50:56    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

In het Belgisch Staatsblad van 4 februari 2021 is uiteindelijk een besluit van 15 januari 2021 verschenen van de Vlaamse regering, dat (onder andere) in het artikel 61.3.2 van het verkeersreglement de volgende zin schrapt:
Citaat:
Wanneer de verkeerslichten op een kruispunt geplaatst zijn, mogen het groene of oranjegele licht slechts verschijnen wanneer de rode lichten branden voor het verkeer dat uit de dwarswegen komt.

Dit is evenwel alleen geldig in het Vlaams Gewest!

En daarmee kan in Vlaanderen "vierkant groen" wettig worden toegepast, zowel voor fietsers als voor voetgangers Lach Goed zo!.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Wetgeving

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005