Het is nu 17-01-2018 06:34:02
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Fietsen op de durmedijken, weldra verleden tijd.

    -> Schelde en Durme Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
 
 Auteur   Bericht 

ROP





Geregistreerd op: 19 Jun 2010
Berichten: 15

     
Bericht Geplaatst: 19-11-2017 18:10:38    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Men zal het gebied ontpolderen. Dergelijke ingreep heeft een immense zandafzetting in de polder tot gevolg. Als de afzetting hoog genoeg is, zal zich schorre ontwikkelen en dat is het doel van deze ingreep.

De waterberging in het ontpolderde gebied zal dus geleidelijk aan verloren gaan tot de polder vol ligt met zand. Veiligheid?

In het begin zal er dus een aanzienlijke hoeveelheid water door de bressen stromen met de tijd almaar minder.

Maar die stroming stelt niets voor. Het water zal immers even snel stromen als het water in de Durme. Dat er geen overbrugging kan komen, is een smoesje.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

ROP





Geregistreerd op: 19 Jun 2010
Berichten: 15

     
Bericht Geplaatst: 19-11-2017 20:19:22    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Een aanvulling met een krantenartikel. Ik sprak al over een smoesje. oordeel zelf maar.


Stadsregio Amsterdam, Rijkswaterstaat en provincie Noord-Holland hebben samen deze fietsverbinding over het Amsterdam-Rijnkanaal gefinancierd. Totale kosten van de fietsbrug bedragen € 21 miljoen.
Het fietspad tussen Muiden en Diemen is een belangrijke route voor fietsende forenzen, schoolgaande kinderen en recreanten. De Muiderfietsbrug is een cruciale schakel in de regionale en landelijke fietsroutes, omdat het één van de weinige plekken is om het Amsterdam-Rijnkanaal per fiets over te steken. Amsterdammers kunnen zo op de fiets de Groene Uitweg bereiken, het landelijk gebied tussen Amsterdam en het Gooi. De brug sluit ook aan op het netwerk van fietsrouteknooppunten van de 16 gemeenten in de stadsregio Amsterdam.
De stalen Muiderfietsbrug is 4,6 meter breed, 318 meter lang en ligt ruim 9 meter boven het water van het Amsterdam-Rijnkanaal. De fietsbrug is ontworpen door Benthem Crouwel Architekten. Vergeleken met andere fietsbruggen is de Muiderfietsbrug groter en breder. Bovendien versterken de Muiderfietsbrug en de Muiderbrug elkaar in hun ontwerp. De brug is zeer robuust vormgegeven en opgewassen tegen de markante constructie van de Muiderbrug. In de nogal ruige omgeving waar auto’s langs je heen zoeven en grote containerschepen onder je doorvaren, heb je als fietser niet het gevoel weg te waaien, waardoor je kunt genieten van het uitzicht, aldus Rijkswaterstaat.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 3236
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-11-2017 09:46:09    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het Agentschap Waterwegen en Zeekanaal heeft jammer genoeg niet de ingesteldheid en de financiële middelen van Rijkswaterstaat Nederland. Voor fietsbruggen over de bressen is geen krediet voorzien. Die bruggen zouden er na aandringen van de gemeente Temse enkel kunnen komen, als dat budgettair kon verhaald worden op de gemeente ... die er ook niet het geld voor heeft.

Zeer waarschijnlijk zal bovendien de overblijvende dijk tussen de twee bressen gedeeltelijk afgegraven en verlaagd worden, zodat bij zeer hoge waterstanden het water ook over de dijk zou stromen. Dit opdat stroomopwaarts het water minder snel zou stijgen en er minder overstromingsgevaar zal zijn. Dat zou onmogelijk zijn met bruggen over de bressen.

Ondertussen weten we dat het jaagpad langs de Durme in Elversele zeker tot einde september 2018 zal afgesloten blijven, om daarna waarschijnlijk nooit meer bruikbaar te worden. Men hoopt tegen dan de binnendijk klaar te hebben voor fietsers en wandelaars.

Fietsen boven op de dijk zou wel mogelijk zijn, maar de verharding zou zodanig ontworpen worden dat geen hoge snelheden kunnen ontwikkeld worden. Wie sneller wil fietsen zal moeten gebruik maken van het pad beneden achter de dijk.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

ROP





Geregistreerd op: 19 Jun 2010
Berichten: 15

     
Bericht Geplaatst: 28-11-2017 10:49:28    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Deze reactie gaat terug naar de essentie van het ontpolderingsdossier.

De Durme is aldaar laat ons zeggen 80 m breed en de bressen 300 meter. Dat heeft natuurlijk geen zin. Maar als men niet mag discussiëren over de grond van de zaak, dan stopt de discussie natuurlijk.

Ontpoldering leidt tot volledige opslibbing van het gebied zodat er op termijn nog slechts een heel beperkte waterberging zal zijn en dus nog nauwelijks instromend water. Waartoe dienen die bressen dan?
Wie niet gelooft in opslibbing moet maar eens denken aan al de autowrakken die voorheen achter de Koolputten lagen en nu onder het slib verdwenen zijn.

Overigens is een overbrugging uiteraard wel betaalbaar. Je hoeft natuurlijk geen fietsautostrade te leggen zoals Rijkswaterstaat. Rijkswaterstaat heeft een constructie gemaakt over een belangrijke waterweg. Hier moet men een overbrugging maken over water dat nauwelijks stroomt. Heel dat verhaal over veiligheid is enkel een verhaal dat goed plakt.



Of je n
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 364

     
Bericht Geplaatst: 28-12-2017 19:53:07    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Patrick Robberecht heeft volkomen gelijk als hij zegt dat die brede bressen geen enkele zin hebben. Het gebied gaat binnen de kortste keren dichtgeslibd zijn. Je moet maar eens inzoomen op het Burchtse weel met google earth. Daar hebben ze twee bressen gemaakt langs de Schelde van 8 meter breed (veel minder dus dan men aan de Durme van plan is) en het Burchtse weel zat binnen de kortste keren compleet vol slib. Er is enkel nog een smal stroompje overgebleven. Ze kunnen even goed met smalle bressen kunnen werken als ze perse bressen willen maken, dan is de kost van de fietsbruggen ook veel beperkter.



Is er helemaal geen mogelijkheid meer om de plannen bij te sturen, voor de zaak onherroepelijk verloren is? Dit is zo'n mooie fietsroute! De bewoners van Hamme en Tielrode beseffen nu pas dat ze nooit meer langs de Durme zullen kunnen fietsen en zijn erg verontwaardigd, te zien aan de vele reacties op het artikel in Het Laatste Nieuws. Of is het te laat en zijn de bressen al gemaakt?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

ROP





Geregistreerd op: 19 Jun 2010
Berichten: 15

     
Bericht Geplaatst: 12-01-2018 21:28:33    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Natuurlijk dat die bressen nog overbrugd kunnen worden, dat is maar een klein kunstje voor Waterwegen en Zeekanaal, thans de Vlaamse Waterweg.

Dat de mensen verontwaardigd zijn, logisch toch. Mensen uit de wijde omgeving die aldaar komen om lans de Durme een luchtje te scheppen, recreatieve fietsers, mensen die naar hun werk gaan, mensen die de Durme willen zien, .... en tegelijk het Sigmplan verkopen als een redding voor de recreanten terwijl ze aan de voet van de omleggingsdijk mogen fietsen.
En wat velen nog niet weten, daarna is het gedaan met de dijk tussen de Mirabrug en Waasmunster. Red de dijken aub!!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht


Berichten van afgelopen:   

    -> Schelde en Durme

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005