Het is nu 26-09-2018 00:19:21
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Fietspad op viaduct over E17, enkel- of dubbelrichting?

    -> Temse - Hoogkamerstraat Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 3531
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-12-2017 20:48:51    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Ik heb wel nog altijd mijn bedenkingen bij de 'nieuwe' aanduiding van de plaats waar fietsers een voorrangsweg oversteken. Wettelijk betekent die aanduiding helemaal niets. Bovendien is deze aanduiding aan het kruispunt met de Kapelanielaan (noord) helemaal niet duidelijk. Ik heb hiervan geen afbeelding omdat dit kruispunt helemaal gewijzigd wordt, maar het komt hierop neer: de plaats waar fietsers oversteken wordt met deze 'nieuwe' wegmarkering aangeduid met één lijntje dat langs de kant staat van het kruispunt. Aan de andere kant is (meestal) een zebrapad geschilderd. Fietsers kunnen dan oversteken tussen dat lijntje en het zebrapad. Maar ... wat als er geen zebrapad geschilderd is? En dat is nu juist het geval aan de Kapelanielaan (noord). Alle autoverkeer, behalve één autobus van De Lijn om het uur, zal daar vanuit de richting Temse komen. Met het lijntje langs de kant van het kruispunt steken fietsers over vóór dat lijntje ten opzichte van het autoverkeer. Is het niet logischer om fietsers te laten oversteken achter dat lijntje? Hier zou het lijntje dan moeten geschilderd worden langs de kant die het verst van het kruispunt verwijderd is.

Ik blijf deze 'nieuwe' wegmarkering overbodig en gevaarlijk vinden. Geef mij maar de normale, wettige oversteekplaats voor fietsers, of de wettige fietspadmarkering, naargelang de omstandigheden. Aan de Kapelanielaan (noord) zou wettelijk gezien een fietspadmarkering mogen aangebracht worden, maar ... dat wil men niet meer doen Triest.
...
(Zie hierboven.)

Nu ik het dienstorder van deze 'nieuwe' aanduiding van AWV te weten ben gekomen, twijfel ik er aan of men de plaats van het lijntje zal veranderen, aangezien in dit dienstorder staat dat het lijntje steeds aan de binnenkant van het kruispunt moet geplaatst worden.

Nochtans staat dit in het laatste (definitief) verslag van de IGBC-vergadering over de oversteekplaats aan dit kruispunt:
Citaat:
... De fietsmarkering aan de zuidzijde van het kruispunt (tak Hoogkamerstraat) wordt wel verplaatst naar de zuidzijde (en niet de kant van het kruispunt zoals nu voorzien), aangezien alle gemotoriseerd verkeer (met uitzondering van het busverkeer) zuid-noord is georiënteerd en op deze manier dus beter zicht krijgt op de markering.

Er is dus misschien toch een mogelijkheid dat de wegmarkering "omgekeerd" aangebracht wordt.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 3531
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 29-12-2017 11:58:52    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op de vergadering van de IGBC op 16 november 2016 kreeg ik al een vermoeden dat Temse een bijkomende agenda had met dit fietspad, toen voor de eerste keer (bij mijn weten) gesproken werd over de 'omleiding' van het autoverkeer vanuit de Eurolaan langs de Kapelanielaan. Maar door deze berichten ben ik er zeker van dat dit oorspronkelijk fietsdossier door de gemeente Temse is omgevormd tot een mobiliteitsproject voor het autoverkeer, waarbij het fietspad een vervelende maar noodzakelijke bijkomstigheid is.


(Aanpassing op 13-06-2018: Link verbeterd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 13-06-2018 19:15:05; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 3531
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-02-2018 20:00:32    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit "fietsdossier" kan blijkbaar vanuit nog een andere hoek bekeken worden. Dit artikel stond in de Gazet van Antwerpen van woensdag 14 februari 2018 (klik om te vergroten):



Het stond eveneens in Het Nieuwsblad van die datum en op de website van deze krant.

Het fietspad in de Hoogkamerstraat op de viaduct over de E17 komt er nu "in het kader van een grondige opknapbeurt van vier bruggen over de E17". Voor mij niet gelaten, als er maar een fietspad komt. Het is alleen spijtig dat het geen twee enkelrichtingsfietspaden zullen zijn.

Na de Hoogkamerstraat zal nu ook de viaduct in de Korte Landmolenstraat aangepakt worden, en misschien komen daar ook fietspaden. Dat is eigenlijk goed nieuws als dat uitgevoerd wordt. Die viaduct ligt er namelijk niet al te best bij, zeker niet op de rechtse kanten van de rijbaan waar fietsers rijden. Van mij mogen ze de fietspaden daar zelfs nog verder doortrekken voorbij de viaduct.

En ... waarom ook niet de viaduct over de E17 in de Veldstraat op een dergelijke wijze renoveren?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 3531
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 02-06-2018 07:08:55    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Volgens de laatste berichten die ik heb opgevangen, zou dit fietspad pas in 2020 afgewerkt worden Triest. Hopelijk wordt er in 2019 aan begonnen, zodat het dan toch minstens begin 2020 is?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 3531
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 13-06-2018 07:08:23    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
Volgens de laatste berichten die ik heb opgevangen, zou dit fietspad pas in 2020 afgewerkt worden Triest. Hopelijk wordt er in 2019 aan begonnen, zodat het dan toch minstens begin 2020 is?
(Zie hierboven.)

Volgens dit krantenbericht, uit de Gazet van Antwerpen van woensdag 13 juni 2018, zal er toch in het voorjaar van 2019 begonnen worden met de werken aan het fietspad over de viaduct van de E17 in de Hoogkamerstraat (klik om te vergroten).



Dit staat ook op de website van die krant.

Hetzelfde is eveneens te lezen in Het Nieuwsblad van woensdag 13 juni 2018 (klik om te vergroten).



En ook op de website van die krant.

Eindelijk dus! Alleen zijn wij als Fietsersbond niet zo gerust in die "veilige" kruispunten met ons dubbelrichtingsfietspad, vooral niet aan de Eurolaan.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

steven





Geregistreerd op: 11 Okt 2010
Berichten: 21

     
Bericht Geplaatst: 13-06-2018 12:44:58    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

ik lees dat één van de pijlers "een vlotte doorgang N16-Hoogkamerstraat "wordt. Zou dat dan mee aangepakt worden?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 3531
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 13-06-2018 21:29:49    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

steven schreef:
ik lees dat één van de pijlers "een vlotte doorgang N16-Hoogkamerstraat "wordt. Zou dat dan mee aangepakt worden?

Die "vlotte doorgang N16-Hoogkamerstraat" heb ik in dit forum inderdaad nog niet helemaal uitgelegd, omdat tot nu toe nog niets echt definitief was. Maar nu "de administratie achter de rug is" en "de aanleg van de fietsverbinding zal starten in het voorjaar van 2019", denk ik wel dat alles nu mag geweten zijn.

Voor zover ik het begrepen heb, zal het als volgt in elkaar zitten:

  • Alle gemotoriseerd verkeer dat vanuit de Eurolaan naar de Hoogkamerstraat rijdt, zal aan het kruispunt met de Hoogkamerstraat altijd naar rechts moeten afslaan, dus zal richting Sint-Niklaas moeten rijden.

  • Het gedeelte van het gemotoriseerd verkeer dat vanuit de Eurolaan naar het kruispunt met de N16 wil, zal even verder in de richting naar Sint-Niklaas, aan het kruispunt met de Kapelanielaan naar links moeten afslaan en helemaal rond rijden langs de Kapelanielaan naar het kruispunt met de N16.

  • Alle gemotoriseerd verkeer dat in de Hoogkamerstraat van Sint-Niklaas komt, zal aan het eerste kruispunt met de Kapelanielaan altijd naar rechts moeten afslaan, en zal eveneens helemaal rond moeten rijden langs de Kapelanielaan.

  • Het gedeelte van het gemotoriseerd verkeer dat de Kapelanielaan rond rijdt en dat naar de Eurolaan wil, kan op het einde van de lus rond de Kapelanielaan naar links afslaan. Al het andere gemotoriseerd verkeer slaat rechts af naar het kruispunt met de N16.

  • Deze regeling geldt niet voor buslijn 93 van De Lijn! De bus die van Sint-Niklaas komt, mag nog altijd rechtstreeks langs de Hoogkamerstraat naar het kruispunt met de N16 blijven rijden, op een bijzondere overrijdbare bedding.

Tussen haar twee kruispunten met de Kapelanielaan wordt de Hoogkamerstraat dus een enkelrichtingstraat in de richting naar Sint-Niklaas, behalve voor de autobussen van De Lijn.

De Kapelanielaan zelf wordt eveneens een enkelrichtingstraat in tegenwijzerzin.

Dat zou de volgende voordelen moeten hebben:

  • Alle gemotoriseerd verkeer dat naar het kruispunt met de N16 rijdt komt langs de Kapelanielaan (behalve ongeveer elk uur die ene autobus van De Lijn).

  • Daardoor kunnen 3 zeer lange voorsorteerstroken aangelegd worden:

    • één voor het links afslaand gemotoriseerd verkeer (richting Bornem),
    • één voor het rechtdoor rijdend gemotoriseerd verkeer (verder in de Hoogkamerstraat),
    • één voor het rechts afslaand gemotoriseerd verkeer (richting Sint-Niklaas).


  • De lichtenregeling op het kruispunt N16/Hoogkamerstraat zal eveneens aangepast worden:

    • Het links afslaand verkeer en het rechtdoor rijdend verkeer krijgen elk een aparte groenfaze.
    • Het rechts afslaand verkeer zal buiten de lichtenregeling vallen, zoals dat ook nu het geval is.
    • Om de N16 over te steken zullen fietsers alleen groen licht krijgen gelijktijdig met het rechtdoor rijdend gemotoriseerd verkeer.

Daardoor wordt dat kruispunt "conflictvrij", want er zullen geen conflicten meer zijn tussen overstekende fietsers en afslaand gemotoriseerd verkeer naar Bornem.

Dat is tenminste de uitleg, en die klopt voor fietsers bij het oversteken van de N16 zelf, en voor het gemotoriseerd verkeer dat vanuit Sint-Niklaas komt. Maar ...

  • Fietsers moeten op dat kruispunt niet alleen de N16 oversteken, maar ook nog twee bypassen.

    • Op de ene bypass rijdt het gemotoriseerd verkeer vanuit richting Bornem naar Sint-Niklaas,
    • Op de andere bypass rijdt het gemotoriseerd verkeer vanuit de richting Temse naar Bornem.

    Deze bypassen vallen buiten de lichtenregeling. Conflicten tussen overstekende fietsers en afslaand gemotoriseerd verkeer blijven bijgevolg zeer goed mogelijk. Dit kruispunt wordt dus helemaal niet conflictvrij!

  • Daar komt nog bij, dat rechtdoor rijdende bestuurders (fietsers, bromfietsers, ...) op het fietspad voorrang moeten verlenen aan afslaand gemotoriseerd verkeer op de rijbaan. Dat is het tegengestelde van de voorrangsregels in de wegcode, maar de normaalste zaak voor het Agentschap Wegen en Verkeer.

  • Deze regeling, met 3 lange aparte voorsorteerstroken, kan de "vlotte doorgang N16-Hoogkamerstraat" verbeteren voor het gemotoriseerd verkeer dat uit Sint-Niklaas komt. Maar ik begrijp niet hoe deze nieuwe lichtenregeling de "vlotte doorgang N16-Hoogkamerstraat" gaat verbeteren voor het gemotoriseerd verkeer dat uit Temse komt. Of gaat men de Hoogkamerstraat vanuit Temse breder maken, om er ook 3 lange voorsorteerstroken te kunnen aanleggen?

En eigenlijk heb ik nog een kleine bedenking: hoe gaat men kunnen beletten, dat gemotoriseerde voertuigen vanuit de Eurolaan toch naar links afslaan om een omweg van meer dan een kilometer te vermijden en te vervangen door een "overbrugging" van nog geen 50 meter Vraag Hihi Knipoog

En zoals hierboven al meermaals gezegd, ben ik lang niet gerust in de veiligheid van het dubbelrichtingsfietspad dat zal aangelegd worden, vooral niet aan het kruispunt met de Eurolaan. Als het gemotoriseerd verkeer vanuit de Eurolaan altijd naar rechts moet afslaan, zullen de meeste bestuurders alleen even naar links kijken alvorens naar rechts af te slaan. Van rechts kan toch niets komen ... behalve ... fietsers ... De tragische gevolgen zijn voorspelbaar. De vraag is niet of ze zullen gebeuren, de vraag is wanneer ze zullen gebeuren Triest ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 3531
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-06-2018 07:51:15    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het nieuws over het fietspad over de viaduct van de E17 in de Hoogkamerstraat staat ook te lezen in het wekelijks advertentieblad "Deze Week" (de Streekkrant) van week 25 - 20/06/2018 t.e.m. 26/06/2018:



Het is misschien wel wat verwarrend om te zeggen dat het huidige dubbelrichtingsfietspad op de Houten Schoen (Sint-Niklaas) blijft liggen. Dat fietspad blijft inderdaad waar het nu is, maar het blijft geen dubbelrichtingsfietspad. Aangezien er langs de andere kant van de weg een enkelrichtingsfietspad bij komt, wordt dat huidige dubbelrichtingsfietspad een enkelrichtingsfietspad richting Sint-Niklaas.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - Hoogkamerstraat

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 4 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005