|
Fietstunnel onder de N16 -Hoogkamerstraat |
|
Trobken
Site Admin
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 701 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 25-10-2012 09:18:07 Onderwerp: Parlementaire vraag over de aanleg van fietstunnels |
|
|
|
|
Zeer interessant!
Vraag nr. 279 - van 28 maart 2003 van de heer CARL DECALUWE
Fietstunnels – Criteria,onderhoud,veiligheid
Voor de veiligheid van dwarsende fietsers van een drukke gewestweg wordt wel eens geopteerd voor de aanleg van een fietstunnel.
1. Wanneer wordt geopteerd voor de aanleg van een fietstunnel als oplossing voor de veiligheid van dwarsende fietsers ?
Wat zijn de criteria ?
2. Wie betaalt deze fietstunnels ?
Wat zijn de criteria voor subsidiëring ingeval ge- meentebesturen zelf voor deze aanleg moeten instaan ?
In welke mate wordt er gesubsidieerd ?
3. Hoe worden deze fietstunnels onderhouden ?
Wie is verantwoordelijk voor het onderhoud ?
Wat is de frequentie van dit onderhoud ?
4. Kan de minister een overzicht geven van de nieuw aangelegde fietstunnels onder gewestwe- gen sedert de start van deze legislatuur ?
Om welke investeringsbedragen en subsidies gaat het telkens ?
5. Welke maatregelen worden genomen voor de veiligheid van de fietsers die gebruikmaken van de fietstunnels ?
Antwoord
1. Deconstructie van een fietstunnel(of-brug)is steeds een relatief dure investering en de beslissing om al dan niet een ongelijkvloerse kruising aan te leggen, hangt af van verschillende factoren, waaronder :
- de wegcategorisering;
- het potentieel belang van de fietsrelatie;
- de grootte van de omrijfactor en het belang van de maaswijdtevergroting door barrièrevorming.
2. Fietstunnels ter hoogte van gewestwegen worden in principe betaald door het Vlaams gewest.
Een fietstunnel wordt beschouwd als een mogelijk onderdeel van de aan te leggen fietsinfrastructuur.
Hiervoor kan dus een beroep worden gedaan op de bestaande subsidiemodules/verdeelsleutels voor de aanleg van fietsvoorzieningen.
Dit betekent dat het Vlaams gewest in voorkomend geval 80 of 100% van de kostprijs betaalt.
Fietstunnels worden ook aangelegd in het kader van andere, ruimere projecten zoals bijvoorbeeld de aanleg van nieuwe ringwegen, waarbij het Vlaams gewest in voorkomend geval de volledige kostprijs betaalt.
3. Het onderhoud van fietstunnels gebeurt door de beheerder van de tunnel. Voor tunnels onder gewestwegen is dit meestal het Vlaams gewest.
In een aantal gevallen gebeurt het onderhoud door de stad of gemeente (bijvoorbeeld de fiets- tunnels onder E17 en A17 in de regio West-Vlaanderen).
De frequentie van het onderhoud wordt dan door de gemeente zelf bepaald.
In het algemeen gebeurt het onderhoud van fietstunnels onder gewestwegen via een onderhoudsbestek "reinigen van tunnels", opgenomen in het onderhoudsprogramma van de afdeling, en wordt in gemiddeld 3 à 4 onderhoudsbeurten jaarlijks voorzien.
De kleinere en minder gebruikte fietstunnels hebben geen afzonderlijk onderhoudscontract.
Het onderhoud hiervan gebeurt via de gewone onderhoudsbestekken (groenonderhoud, netheid, signalisatie, onderhoud wegdek, enz...) van elk district wanneer nodig.
4. Het is niet mogelijk om de uitgegeven bedragen voor fietstunnels afzonderlijk te vermelden, aangezien fietstunnels meestal een integraal on- derdeel zijn van een ruimer project dat in zijn geheel aanbesteed wordt.
Voorbeelden van gerealiseerde projecten of projecten in uitvoering zijn de aangelegde fietstunnels ter hoogte van de N49 in de provincie Oost-Vlaanderen, ter hoogte van de N16 in de provincie Antwerpen, ter hoogte van het knooppunt N21/N26 in Kampenhout-Sas, ter hoogte van de verbinding N34 Oostende (Kennedy–De Bolle) in de provincie West- Vlaanderen en ter hoogte van de R71 in de provincie Limburg.
5. Om de veiligheid te garanderen van de fietsers die gebruik maken van fietstunnels worden onder andere volgende maatregelen genomen.
- Uit het oogpunt van sociale veiligheid wordt een geïsoleerde ligging van een fietstunnel ten opzichte van de bewoonde wereld vermeden.
- Goede openbare verlichting.
- Het vermijden van steile taluds bij tunnelingangen (max. 1 : 1).
- Het vermijden van hoeken (en struiken) waarachter iemand zich kan verschuilen.
- Aandacht besteden aan de overzichtelijkheid van de tunnelingang : bij het inrijden een zo open mogelijk zicht bieden op de overzijde ; een recht tracé heeft dan ook duidelijk de voorkeur op een bochtig.
- De tunnel dient voldoende breed te zijn.
- Voldoende vrije doorrijhoogte : deze bedraagt voor fietsers minimaal 2,50 m.
- Wordt de tunnel intensief gebruikt door fietsers en voetgangers dan is een materiële scheiding tussen beide (bv. een licht hoogteverschil) wenselijk.
- Onvoldoende onderhoud nodigt uit tot vandalisme en versterkt het gevoel van subjectieve onveiligheid. Geregeld onderhoud , het opruimen van (zwerf)vuil, afval en dergelijke, is dan ook noodzakelijk.
- Zorgen voor een verzorgde afwatering (bv. om plassen en het ophopen van vuil te voorkomen). _________________ Forumbeheerder |
|
Terug naar boven |
|
Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 372
|
|
|
|
|
Geplaatst: 12-12-2012 10:47:24 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het zou nochtans geen overbodige luxe zijn met het toenemende verkeer op de N16. Het valt mij op dat de N16 sedert de opening van de tweede Scheldebrug almaar drukker wordt. Zeker wanneer er een ongeval gebeurd is op de E17 wordt hij gebruikt als alternatieve route. Hoe komt het toch dat Temse weer hopeloos achterblijft? |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 28-12-2017 09:42:41 Onderwerp: |
|
|
|
|
Volgens een mail van de Fietsersbond op 4 augustus 2015, was toen de rangschikking van de top 10 projecten als volgt:
- Leuven: N26 x E314 Ongelijkgrondse kruising
- Heist-op-den-Berg: Veilig fietspad N10
- Affligem: Centrum Hekelgem = 1 richting
- Antwerpen: Geef de Turnhoutsebaan een fietspad!
- Antwerpen: Metamorfose straat naar fietsstraat.
- Temse: Fietstunnels onder de N16 en de Hoogkamerstraat
- Olen: Fiets(O)lenstrade
- Hove: Fietsostradebrug
- Malle: Doortrekken van suggestiestrook als fietspad
- Brussel: Een ander gezicht voor de Wetstraat
Uit de 10 projecten met de meeste publieksstemmen zal immers één winnaar gekozen worden, en voorgesteld aan de beslisende instanties.
Wij stonden met ons project toen op plaats 6.
Vandaag, 10 augustus 2015 in de vroege morgen, zou dit de rangschikking zijn, op voorwaarde natuurlijk dat geen andere projecten ondertussen nog meer stemmen gekregen hebben. Het eerste getal is het aantal publieksstemmen, het tweede getal na het plusteken is het aantal stemmen dat er bijgekomen is sedert 4 augustus 2015:
- Leuven: N26 x E314 Ongelijkgrondse kruising - 272 +45
- Heist-op-den-Berg: Veilig fietspad N10 - 204 +24
- Antwerpen: Geef de Turnhoutsebaan een fietspad! - 192 +71
- Temse: Fietstunnels onder de N16 en de Hoogkamerstraat - 155 +56
- Olen: Fiets(O)lenstrade - 150 +62
- Hove: Fietsostradebrug - 100 +28
- Affligem: Centrum Hekelgem = 1 richting - 94 +2
- Antwerpen: Metamorfose straat naar fietsstraat. - 88 +9
- Brussel: Een ander gezicht voor de Wetstraat - 76 +21
- Malle: Doortrekken van suggestiestrook als fietspad - 54 +9
We zijn gestegen naar de vierde plaats, maar die wordt nog bedreigd door Olen. Het project van Olen is later ingediend, en het aantal stemmen is veel sterker gestegen dan bij ons.
Het is bijna onmogelijk om in de top drie te dringen, maar in alle geval is de kans kleiner geworden dat we nog uit de top 10 vallen. Het ziet er zeker niet slecht uit
(Aanpassing op 28-12-2017: Verplaatst van 'Fietsbrug over de N16' naar hier.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|