Het is nu 27-11-2024 00:21:29
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Fietsen op de durmedijken, weldra verleden tijd.

    -> Schelde en Durme Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4 ... 16, 17, 18  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

ROP





Geregistreerd op: 19 Jun 2010
Berichten: 69

     
Bericht Geplaatst: 19-11-2017 18:10:38    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Men zal het gebied ontpolderen. Dergelijke ingreep heeft een immense zandafzetting in de polder tot gevolg. Als de afzetting hoog genoeg is, zal zich schorre ontwikkelen en dat is het doel van deze ingreep.

De waterberging in het ontpolderde gebied zal dus geleidelijk aan verloren gaan tot de polder vol ligt met zand. Veiligheid?

In het begin zal er dus een aanzienlijke hoeveelheid water door de bressen stromen met de tijd almaar minder.

Maar die stroming stelt niets voor. Het water zal immers even snel stromen als het water in de Durme. Dat er geen overbrugging kan komen, is een smoesje.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

ROP





Geregistreerd op: 19 Jun 2010
Berichten: 69

     
Bericht Geplaatst: 19-11-2017 20:19:22    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Een aanvulling met een krantenartikel. Ik sprak al over een smoesje. oordeel zelf maar.


Stadsregio Amsterdam, Rijkswaterstaat en provincie Noord-Holland hebben samen deze fietsverbinding over het Amsterdam-Rijnkanaal gefinancierd. Totale kosten van de fietsbrug bedragen € 21 miljoen.
Het fietspad tussen Muiden en Diemen is een belangrijke route voor fietsende forenzen, schoolgaande kinderen en recreanten. De Muiderfietsbrug is een cruciale schakel in de regionale en landelijke fietsroutes, omdat het één van de weinige plekken is om het Amsterdam-Rijnkanaal per fiets over te steken. Amsterdammers kunnen zo op de fiets de Groene Uitweg bereiken, het landelijk gebied tussen Amsterdam en het Gooi. De brug sluit ook aan op het netwerk van fietsrouteknooppunten van de 16 gemeenten in de stadsregio Amsterdam.
De stalen Muiderfietsbrug is 4,6 meter breed, 318 meter lang en ligt ruim 9 meter boven het water van het Amsterdam-Rijnkanaal. De fietsbrug is ontworpen door Benthem Crouwel Architekten. Vergeleken met andere fietsbruggen is de Muiderfietsbrug groter en breder. Bovendien versterken de Muiderfietsbrug en de Muiderbrug elkaar in hun ontwerp. De brug is zeer robuust vormgegeven en opgewassen tegen de markante constructie van de Muiderbrug. In de nogal ruige omgeving waar auto’s langs je heen zoeven en grote containerschepen onder je doorvaren, heb je als fietser niet het gevoel weg te waaien, waardoor je kunt genieten van het uitzicht, aldus Rijkswaterstaat.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-11-2017 09:46:09    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het Agentschap Waterwegen en Zeekanaal heeft jammer genoeg niet de ingesteldheid en de financiële middelen van Rijkswaterstaat Nederland. Voor fietsbruggen over de bressen is geen krediet voorzien. Die bruggen zouden er na aandringen van de gemeente Temse enkel kunnen komen, als dat budgettair kon verhaald worden op de gemeente ... die er ook niet het geld voor heeft.

Zeer waarschijnlijk zal bovendien de overblijvende dijk tussen de twee bressen gedeeltelijk afgegraven en verlaagd worden, zodat bij zeer hoge waterstanden het water ook over de dijk zou stromen. Dit opdat stroomopwaarts het water minder snel zou stijgen en er minder overstromingsgevaar zal zijn. Dat zou onmogelijk zijn met bruggen over de bressen.

Ondertussen weten we dat het jaagpad langs de Durme in Elversele zeker tot einde september 2018 zal afgesloten blijven, om daarna waarschijnlijk nooit meer bruikbaar te worden. Men hoopt tegen dan de binnendijk klaar te hebben voor fietsers en wandelaars.

Fietsen boven op de dijk zou wel mogelijk zijn, maar de verharding zou zodanig ontworpen worden dat geen hoge snelheden kunnen ontwikkeld worden. Wie sneller wil fietsen zal moeten gebruik maken van het pad beneden achter de dijk.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

ROP





Geregistreerd op: 19 Jun 2010
Berichten: 69

     
Bericht Geplaatst: 28-11-2017 10:49:28    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Deze reactie gaat terug naar de essentie van het ontpolderingsdossier.

De Durme is aldaar laat ons zeggen 80 m breed en de bressen 300 meter. Dat heeft natuurlijk geen zin. Maar als men niet mag discussiëren over de grond van de zaak, dan stopt de discussie natuurlijk.

Ontpoldering leidt tot volledige opslibbing van het gebied zodat er op termijn nog slechts een heel beperkte waterberging zal zijn en dus nog nauwelijks instromend water. Waartoe dienen die bressen dan?
Wie niet gelooft in opslibbing moet maar eens denken aan al de autowrakken die voorheen achter de Koolputten lagen en nu onder het slib verdwenen zijn.

Overigens is een overbrugging uiteraard wel betaalbaar. Je hoeft natuurlijk geen fietsautostrade te leggen zoals Rijkswaterstaat. Rijkswaterstaat heeft een constructie gemaakt over een belangrijke waterweg. Hier moet men een overbrugging maken over water dat nauwelijks stroomt. Heel dat verhaal over veiligheid is enkel een verhaal dat goed plakt.



Of je n
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 372

     
Bericht Geplaatst: 28-12-2017 19:53:07    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Patrick Robberecht heeft volkomen gelijk als hij zegt dat die brede bressen geen enkele zin hebben. Het gebied gaat binnen de kortste keren dichtgeslibd zijn. Je moet maar eens inzoomen op het Burchtse weel met google earth. Daar hebben ze twee bressen gemaakt langs de Schelde van 8 meter breed (veel minder dus dan men aan de Durme van plan is) en het Burchtse weel zat binnen de kortste keren compleet vol slib. Er is enkel nog een smal stroompje overgebleven. Ze kunnen even goed met smalle bressen kunnen werken als ze perse bressen willen maken, dan is de kost van de fietsbruggen ook veel beperkter.



Is er helemaal geen mogelijkheid meer om de plannen bij te sturen, voor de zaak onherroepelijk verloren is? Dit is zo'n mooie fietsroute! De bewoners van Hamme en Tielrode beseffen nu pas dat ze nooit meer langs de Durme zullen kunnen fietsen en zijn erg verontwaardigd, te zien aan de vele reacties op het artikel in Het Laatste Nieuws. Of is het te laat en zijn de bressen al gemaakt?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

ROP





Geregistreerd op: 19 Jun 2010
Berichten: 69

     
Bericht Geplaatst: 12-01-2018 21:28:33    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Natuurlijk dat die bressen nog overbrugd kunnen worden, dat is maar een klein kunstje voor Waterwegen en Zeekanaal, thans de Vlaamse Waterweg.

Dat de mensen verontwaardigd zijn, logisch toch. Mensen uit de wijde omgeving die aldaar komen om lans de Durme een luchtje te scheppen, recreatieve fietsers, mensen die naar hun werk gaan, mensen die de Durme willen zien, .... en tegelijk het Sigmplan verkopen als een redding voor de recreanten terwijl ze aan de voet van de omleggingsdijk mogen fietsen.
En wat velen nog niet weten, daarna is het gedaan met de dijk tussen de Mirabrug en Waasmunster. Red de dijken aub!!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 18-01-2018 09:53:00    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De meningen verschillen grondig over het Sigmaplan en de werken aan de durmedijken. Er zijn de bomen die gekapt worden, het zicht op de natuur dat zal veranderen, fietswegen die anders worden, kikkerpoelen die zullen vervangen worden, natuurwandelingen die niet meer zullen kunnen, de bescherming tegen overstromingen ... Twee artikels uit de Gazet van Antwerpen tonen dit aan:

Uit de krant van woensdag 17 januari 2018 (klik om te vergroten), ...



... en uit de krant van donderdag 18 januari 2018.


_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

ROP





Geregistreerd op: 19 Jun 2010
Berichten: 69

     
Bericht Geplaatst: 20-01-2018 20:16:56    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Men moet in dit dossier dringend de ontkoppeling maken tussen de openbare toegankelijkheid van de dijken en de natuurinvulling.

Bressen zijn immers makkelijk te overbruggen. Ook de brug van Waasmunster rust op houten pijlers. Men moet daar toch geen mastadont van een stalen constructie maken om een bresje te overbruggen!

Overigens in de studies staat dat de bressen dubbel zo breed zijn voorzien als berekend.

Als men vlonderpaden kan aanleggen in het ontpolderde gebied waarom kan men dan geen overbrugging maken?

De besturen van Waasmunster en Temse moeten er alles aan doen om de bressen overbrugd te krijgen. Wat is de hinderpaal? Geld? Belachelijk in een project dat zoveel geld opsoupeert.

Zij die van de natuur houden, houden zij ook van mensen die gewoon willen fietsen en een luchtje scheppen? Waar haalt men het toch uit om de mensen weg te jagen?
https://www.zuidhollandslandschap.nl/ruigeplaat
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 30-01-2018 16:16:57    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Tijdens de gemeenteraad van Temse op 29 januari 2018 is nogmaals aangedrongen bij de schepen van openbare werken, om W&Z (nu eigenlijk "De Vlaamse Waterweg NV" genaamd) te overhalen om de bressen in de durmedijk toch te overbruggen. De ontevredenheid bij een groot deel van de bevolking groeit en er naderen verkiezingen ...

De kans op slagen wordt zeer klein geacht, omdat W&Z gepland zou hebben om de durmedijk zelf te verlagen volgens de schepen, maar hij zal nogmaals pleiten voor overbruggingen.

Er zijn nochtans plaatsen waar een bres in de dijk wel overbrugd wordt door W&Z. Bijvoorbeeld in de "Kennisgeving van het Sigmaplan Zeeschelde Gentbrugge-Melle & Bastenakers-Ham", een pdf die je hier kunt downloaden, vind je in bijlage 5 dit inrichtingsplan van de zandput in Melle (klik om te vergroten).



Daar wordt de bres in de dijk wel degelijk overbrugd met een "passerelle".
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

ROP





Geregistreerd op: 19 Jun 2010
Berichten: 69

     
Bericht Geplaatst: 30-01-2018 20:40:40    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Inderdaad, WenZ heeft dat in haar vergunning aangevraagd, versta verlaging van de resterende dijken. De vraag is waarom dit moet. Het antwoord is niet "omdat wij dat plannen".

WenZ komt honderden ha grond in de Durmevallei opsouperen door onteigening maar respect voor de honderden en honderden wandelaars/fietsers is er niet.

Wie de dossiers leest ziet dat men argumenten uit zijn mouw schudt naar gelang het hen uitkomt. Eerst kwam er geen toegang op de ringdijk omwille van de privacy (het staat zo in de dossiers) en nu kan het ineens wel. Terwijl in de dossiers van Wetteren precies staat dat men langs de Schelde wil blijven fietsen om de bewoners van de achterliggende verkavelingen niet te hinderen.

Het wordt tijd dat Waasmunster en Temse de handen in elkaar slaan en een logische fietsverbinding bepleiten. Wie is daar tegen?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 06-02-2018 11:38:41    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De weerstand en het ongenoegen tegen de bressen in de dijken groeit. Dit artikel stond in de Gazet van Antwerpen van dinsdag 6 februari 2018 (klik om te vergroten):



Hetzelfde artikel stond ook in Het Nieuwsblad van dezelfde datum, en op de website van die krant.

Door de bestaande dijken te onderbreken en het aanleggen van een binnendijk (ringdijk) wordt de toestand helemaal anders voor fietsers en wandelaars. Het uitzicht op de rivier zal vervangen worden door achtertuinen en verkavelingen. De rivier zal alleen nog zichtbaar zijn op een kort stukje oorspronkelijke dijk tussen de N41 en de mirabrug.

Het wordt aantrekkelijk voorgesteld aan de andere zijde van de dijk. Dat zouden slikken en zoetwaterschorren worden waarop zich spontaan rietvelden en wilgenvloedbossen zullen ontwikkelen. Zal het eerder geen grijze slibmassa worden zoals in het Burchtse Weel?

Bovendien wordt de logische fietsverbinding langs het fietsnetwerk veranderd in een belangrijke omweg tussen de fietsknooppunten 47, 79 en 76 langs de Durme in de brede omgeving van Elversele.





Dat maakt deze fietswegen veel minder geschikt voor school- en werkverkeer en zelfs onaantrekkelijk voor toeristisch verkeer. Een overbrugging van de bressen zou heel wat ongenoegen wegnemen. De aanleg van aparte fietswegen langs de ringdijken is dan zelfs niet nodig.

We hebben het op deze wijze medegedeeld aan De Vlaamse Waterweg NV, en aan de schepenen van openbare werken, toerisme en mobiliteit van Temse.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

ROP





Geregistreerd op: 19 Jun 2010
Berichten: 69

     
Bericht Geplaatst: 06-02-2018 12:39:03    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

In de aanvang van de ontpoldering zal het gebied mooi zijn. Groene graslanden zullen afgewisseld worden met waterplassen. Die graslanden zullen verdwijnen onder het slib. Het water stroomt immers 730 maal per jaar in en uit de polder. Het gebied slibt dus op en de waterhoeveelheid die het gebied binnenkomt wordt almaar kleiner.

Als het slib hoog genoeg ligt, zal er zich spontaan vegetatie vestigen die overgaat in een bebost gebied. Men moet niet doen alsof dat gebied open zal blijven. In de bouwaanvraag van Zeekanaal staat uitdrukkelijk dat heel het gebied verbost, versta visueel ontoegankelijk.

Ik neem dat men beseft dat heel de polder gevuld zal worden met zand en dat de waterberging dus verloren gaat. Toch blijft men dit voorstellen als een veiligheidsproject. Wie met veiligheid bezig is, legt potpolders aan.

Overigens, ik heb documenten waarin Waterwegen en Zeekanaal verklaart dat de ontpoldering weinig bijdraagt aan de veiligheid langs de Durme. In de folders klinkt het anders.

Red de dijken.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 07-02-2018 11:08:43    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Helemaal akkoord met Rop. Is dit onzalige idee van ontpoldering bedacht door diensthoofden en ingenieurs aan tekentafels in hun kantoren en met weinig kennis van de plaatselijke situatie?
Vragen die daarbij rijzen: is het nodig? Is het efficiënt??
Of is het misschien een wild ideetje van een natuurvereniging met een aantal dictatoriale beheerders?
In ieder geval een ernstige achteruitgang voor het landschap, de toerist, de wandelaar, de fietser.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 17-02-2018 09:54:14    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op 16 februari 2018 kreeg ik een antwoord van de Vlaamse Waterweg op mijn vraag om de bressen te overbruggen. Het antwoord was heel beleefd en voorspelbaar:
Citaat:
Het overbruggen van de bressen is echter niet mogelijk is omdat de Durmedijk tussen de bressen zal worden afgegraven.

Ik vraag mij ook af waarom die durmedijk eigenlijk moet afgegraven worden, maar ik vrees dat het nu veel te laat is om daar nog verandering in te brengen, tenzij veel hogere machten nog kunnen ingrijpen ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

ROP





Geregistreerd op: 19 Jun 2010
Berichten: 69

     
Bericht Geplaatst: 17-02-2018 13:21:11    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De Vlaamse Waterweg zal het antwoord ten gronde altijd verschuiven. Zoals blijkt. Als het antwoord is dat de overbrugging onmogelijk is omdat de dijken worden afgegraven, dan is het wederantwoord aan hen natuurlijk "graaf dan de dijken niet af".

Maar de zaak is veel fundamenteler. Waar is de wettelijke basis om een jaagpad te onderbreken? Hebben ze daar al op geantwoord?? Een jaagpad is immers een wettelijke erfdienstbaarheid die niet kan opgeheven worden, ze is voorzien in de wet zelf.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht


Berichten van afgelopen:   

    -> Schelde en Durme

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4 ... 16, 17, 18  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 3 van 18 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4 ... 16, 17, 18  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005