Het is nu 28-03-2024 18:22:53
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 17-10-2017 18:56:19    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
In het persartikel hierboven wordt wel vermeld dat fietsers, en de bussen van de Lijn, wel doorgang zouden krijgen bij deze "volledige onderbreking". Dat kun je echter niet opmaken uit dit bericht van de gemeente Temse. Wat wordt het nu? Fietsers zullen het waarschijnlijk alweer zelf moeten ondervinden ... zoals gewoonlijk.
...
(Zie hierboven.)

Eerst het goede nieuws: Nu de N41 gedurende zeker 3 weken "volledig onderbroken" is, kunnen fietsers nog steeds langs de N41 rijden tussen de rotonde van de Duivenhoek en de Mirabrug in Hamme. Ook de bussen van De Lijn kunnen er trouwens door ... evenals sommige "onwetende automobilisten" die dezelfde weg als de bus volgen (zelf gezien ...). Deze signalisatie staat op de rotonde aan de toegang tot de ventweg richting Hamme:



Het onderbord M3 met de uitzondering voor fietsers en bromfietsers klasse A is voor fietsers eigenlijk overbodig, omdat fietsers altijd bij het "plaatselijk verkeer" gerekend worden, volgens artikel 2.47 van het verkeersreglement Lees :
Citaat:
2.47. "Plaatselijk verkeer" of "plaatselijke bediening": de voertuigen van de bewoners en hun bezoekers, de voertuigen voor levering inbegrepen, de voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer, de voertuigen voor onderhoud en toezicht, wanneer de aard van hun opdracht dit rechtvaardigt, de prioritaire voertuigen bedoeld in artikel 37 en fietsers en ruiters.

Maar dat onderbord is wel nodig voor de bromfietsers klasse A! Eigenlijk zou trouwens naast de letter A ook nog een letter P moeten staan (onderbord M12 in plaats van M3), om de speed pedelecs eveneens doorgang te verlenen. Die worden nog altijd "vergeten"!

Dan het minder goede nieuws: Het nieuw tweerichtingsfietspad langs de oostkant van de N41 mag niet meer gebruikt worden door bestuurders van rijwielen of bromfietsen vanaf de rotonde aan de Duivenhoek, richting Kettermuit ...



Wat zou daarvan de reden zijnVraag

Om dat te weten te komen, tracht ik dat oostelijk fietspad langs de N41 te bereiken langs de Landbouwstraat. Waar de Landbouwstraat begint, aan het kruispunt met de Burggravestraat, staat al maanden lang deze signalisatie:



Er staat een verbodsbord C3 met "uitgezonderd plaatselijk verkeer". Daar mogen fietsers dus verder rijden volgens artikel 2.47 van het verkeersreglement, zoals hierboven reeds verklaard is. Er staat ook een bord F45 "Doodlopende weg", maar de ondervinding heeft mij geleerd dat fietsers daar meestal wel doorheen geraken, desnoods als voetganger met de fiets aan de hand.

Ik rij dus de Landbouwstraat in, richting N41. Daar aangekomen merk ik helemaal geen doodlopende weg, en ook geen enkele belemmering of verbod om richting Kettermuit te fietsen, zoals trouwens deze fietser doet van uit de Landbouwstraat.



(Tussen haakjes: de verplichte fietspadmarkering is nog niet aangebracht op de kruispunten met de Landbouwstraat, maar dat is voor later.)

Zou er dan een hindernis zijn tussen hier en de rotonde aan de Duivenhoek? Maar ook in de richting van de Duivenhoek is geen enkel verbod of belemmering op het fietspad in zicht.



Ik fiets dan maar naar de rotonde van de Duivenhoek, en de enige hindernis die ik tegenkom is ... het verbodsbord voor bestuurders van rijwielen en bromfietsers midden op het fietspad aan de Duivenhoek (zie de tweede foto hierboven).

Om geen verkeersovertreding te begaan, rij ik vervolgens langs het fietspad aan de westkant van de N41 naar het kruispunt van de Kettermuit. Daar aangekomen zie ik geen enkel verbod om het fietspad langs de oostkant van de N41 te gebruiken richting Duivenhoek.



Iets verder zijn duidelijk wel werken aan de gang. Misschien is daar de doorgang versperd?



Dit oostelijk fietspad is daar rechtdoor inderdaad onderbroken, maar rechts daarnaast is een brede doorgang gemaakt met metalen platen, waarlangs bestuurders van rijwielen en bromfietsers de werken kunnen passeren en hun weg kunnen vervolgen op het fietspad.



De doorgang is breed genoeg om zelfs "verloren gereden" of "onwetende" automobilisten doorgang te verlenen!



En dat deze doorgang wel degelijk bedoeld is voor fietsers, kun je zien als je aan de andere kant gekomen bent. Daar staat immers het bekende bordje "fietsers afstappen" Hihi ...



Dat bordje heeft natuurlijk geen enkele wettelijke betekenis. Dat dient enkel als paraplu voor de aannemer, voor het geval er een fietser op die platen onderuit zou gaan. Dit bordje staat trouwens slechts langs één kant van de doorgang, en ... waarom zouden bromfietsers dan niet moeten afstappen?

Maar wat eigenlijk veel belangrijker is: waarom is het verboden dit fietspad te gebruiken aan de Duivenhoek? Daar is blijkbaar geen enkele reden toe. Het maakt het alleen moeilijker voor de omwonende fietsers, voor wie per fiets een bedrijf of een handelaar wil bereiken aan de oostkant van de N41, of voor wie naar de Landbouwstraat wil. Bovendien is dit oostelijk fietspad properder en veiliger dan het westelijke, omdat er geen werfverkeer overheen rijdt. Dat vraag ik bij deze aan het gewest ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 18-10-2017 09:20:33    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Goed gezien Jozef en rijk gedocumenteerd zoals we van jou gewend zijn.
De verkeersborden aan de werken op de N 41 zijn een zootje.
Aannemers 'kennen' geen fietsers en zij niet alleen Triest
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 18-10-2017 09:48:14    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Maar dat onderbord is wel nodig voor de bromfietsers klasse A! Eigenlijk zou trouwens naast de letter A ook nog een letter P moeten staan (onderbord M12 in plaats van M3), om de speed pedelecs eveneens doorgang te verlenen. Die worden nog altijd "vergeten"!
...
(zie hierboven.)

Omdat de N41 nu volledig is afgesloten, en om de bestuurders van bromfietsen klasse B een hele omweg te besparen, is het nu tijdelijk toegelaten om met de bromfiets klasse B aan de hand de Mirabrug over te steken. Dit staat in de Gazet van Antwerpen van woensdag 18 oktober 2017 (klik om te vergroten).



Deze bromfietsen klasse B passeren bijgevolg ook in de richting naar Hamme aan de rotonde van de Duivenhoek. Daarom moet nu eigenlijk de letter "A" verwijderd worden van het onderbord M3 onder het verbodsbord C3.



Dit volgens artikel 68.4.2° van het verkeersreglement Lees:
Citaat:
...
Indien het verbod evenmin geldt voor de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, worden die verkeersborden aangevuld met een onderbord van het model M3 bedoeld in artikel 65.2. De letter "A" wordt weggelaten op het onderbord indien het verbod evenmin geldt voor de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B en speed pedelecs.
...

Het is dan meteen in orde voor speed pedelecs. Alweer melden?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 18-10-2017 12:18:51    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Knap Jozef Goed zo! Jij volgt het op de voet (fiets Knipoog ).
In Waasmunster is de Stationsstraat afgesloten wegens heraanleg. Wat een geluk Goed zo! . Zoniet werden we verpletterd door urenlange stilstaande en stapvoets rijdende auto's in onze woonstraat nu de N 41 dicht is. Oef dus wat een geluk. 't Is hier ook héérlijk stil, geen lawaai, geen stank, geen gevaar Verliefd .
Uiteraard is ook hier de signalisatie ( zeker voor fietsers ) verwarrend en soms tegenstrijdig. Zullen ze het nooit leren???
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 18-10-2017 16:18:19    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Ik fiets dan maar naar de rotonde van de Duivenhoek, en de enige hindernis die ik tegenkom is ... het verbodsbord voor bestuurders van rijwielen en bromfietsers midden op het fietspad aan de Duivenhoek (zie de tweede foto hierboven).
...
(Zie hierboven.)

Dat verbodsbord voor bestuurders van rijwielen en bromfietsen staat nog altijd in de weg op het oostelijk tweerichtingsfietspad van de N41 aan de rotonde van de Duivenhoek. Maar nu is op dat fietspad ook nog de signalisatie bijgeplaatst, die voor het verkeer op de ventweg bedoeld is.



Wie verplaatst die signalisatie altijd? Stond die niet goed waar ze stond? Waarom moet het fietspad altijd onnodig belemmerd worden? Ik zal dit nog maar aan de vorige melding toevoegen, zeker?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 18-10-2017 17:37:59    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Wegbeheerders en aannemers denken nog steeds in functie van de auto Triest
Borden voor het autoverkeer worden vaak OP fietspaden geplaatst!!!
De auto is nog steeds de koning en de fietser wordt nog steeds gemarginaliseerd ondanks mooie woorden en krokodillentranen bij de vele dodelijke slachtoffers bij de fietsers. Zie de actualiteit.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-10-2017 15:48:33    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Vandaag, donderdag 19 oktober 2017, krijg ik bericht van de politie van Temse dat alles in orde gebracht is, zowel het verboden fietspad als het onderbord M3 voor bromfietsen.

Het oostelijk fietspad langs de N41 is nu inderdaad normaal toegankelijk voor de gebruikers. Was er dan toch geen enkele reden om de doorgang te verbieden voor bestuurders van rijwielen en bromfietsen?



Dit fietspad is trouwens veel geschikter om te gebruiken dan het andere tijdens de werken aan de N41. Het is veiliger want er rijdt bijna geen werfverkeer overheen en het is properder. Alleen bijna aan het kruispunt van de Kettermuit moet je even over enkele metalen platen rijden. Het bordje "fietsers afstappen" is aan deze kant wonderbaarlijk vermenigvuldigd, ...



... en aan de andere kant is er nu ook eentje geplaatst.



Aan bromfietsers wordt nog altijd niet gevraagd om af te stappen. Aan automobilisten vraagt men evenmin om even uit te stappen Hihi (want die passeren hier ook!). Men blijft het alleen op fietsers gemunt hebben. De politie deelt mij zelfs mee dat "Fietsers dienen wel af te stappen t.h.v. de rijplaten". Dan zullen ze er toch moeten komen bijstaan en mij daartoe het bevel geven. Alleen dan moet ik wettelijk gehoorzamen.

En aan de ventweg richting Hamme is nu inderdaad de letter "A" op het bordje M3 overplakt, waardoor nu ook bromfietsen klasse B, en eveneens speed pedelecs verder mogen rijden naar de Mirabrug.



Zoals altijd is het alleen spijtig dat we voor deze gewone dingen voor fietsers altijd opnieuw moeten zagen.

Ik vraag mij ook af, waarom ik nu antwoord krijg van de politie van Temse, die de aanpassingen blijkbaar heeft laten uitvoeren. Als we aan de gemeente Temse, of aan de politie van Temse een wijziging vragen aan een toestand op een gewestweg, krijgen we steeds het antwoord dat ze aan gewestwegen geen zeggenschap hebben en dat we ons moeten richten tot het Agentschap Wegen en Verkeer. Dat heb ik deze keer ook gedaan, en toch komt nu de politie van Temse tussenbeide. Van het gewest heb ik nog geen antwoord ontvangen.

Of zou dit passen in de nieuwe "fietscultuur" van Temse?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-10-2017 16:13:50    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het houdt niet op! Vandaag vrijdag 20 oktober 2017 kreeg ik melding van een fietser dat de rijbaan aan de Pontweg volledig bedekt ligt met grof grint, op de plaats waar de vele fietsers nu moeten rijden tussen Elversele en Hamme. Voor de autobussen van De Lijn is daar immers een "noodweg" gemaakt met deze materie, en die was blijkbaar nogal ver verspreid.

Er zijn al fietsers gevallen en anderen kregen een lekke band, waaronder de melder ...

Ik heb de melding doorgestuurd naar de schepenen van mobiliteit en openbare werken, en aan de dienst mobiliteit van de politie. Weer stuurde de politie mij een antwoord, zoals hierboven. Er lag inderdaad veel steengrind (of steengrint) op de rijbaan, afkomstig van de doorsteek voor de lijnbus. Ook de ventwegen langs de N41 waren met modder bevuild. Alles is doorgegeven aan de aannemer.

Met resultaat, want als ik in de vroege namiddag naar de Pontweg ging kijken was die opgeruimd op de plaats waar fietsers rijden.



(Let ook op de afgeplakte "A" onder het brommertje op het verkeersbord M3 Knipoog Goed zo!.)

Als een autobus van De Lijn op de noodweg deze bocht neemt, is het niet te verwonderen dat er keitjes en grint op de weg terecht komen waar fietsers rijden.



Hopelijk ruimt de aannemer dat nu in het vervolg regelmatig eens op.

Ook op de ventwegen naast de N41 is opgeruimd. Dit is het fietspad langs de westkant, op de plaats waar dikwijls werfverkeer overheen rijdt, gezien in noordelijke richting.



Dezelfde plaats in zuidelijke richting.



Het is duidelijk wat properder gemaakt. Eergisteren reed ik op deze plaats door slijk, nu is er wat geveegd.

Maar toch ... moeten we dat weer telkens opnieuw vragen. Blijven aannemers het dan zo normaal vinden dat fietsers over hun vuiligheid rijden?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 20-10-2017 16:47:15    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Groot gelijk Jozef. Volhouden! Je ziet dat het resultaat heeft. Zéér bemoedigend dat er stilaan meer belang wordt gehecht aan de veiligheid en het comfort van de fietser. Maar er is nog een lange weg te gaan. We komen uit een halve eeuw dat alles moest wijken voor de auto. We zien waar dit ons heeft gebracht Triest
En nu moeten we nog de tanker van de 'gewoonte' en de 'luiheid' keren Hihi
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 31-10-2017 11:11:43    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Maar wat eigenlijk veel belangrijker is: waarom is het verboden dit fietspad te gebruiken aan de Duivenhoek? Daar is blijkbaar geen enkele reden toe. Het maakt het alleen moeilijker voor de omwonende fietsers, voor wie per fiets een bedrijf of een handelaar wil bereiken aan de oostkant van de N41, of voor wie naar de Landbouwstraat wil. Bovendien is dit oostelijk fietspad properder en veiliger dan het westelijke, omdat er geen werfverkeer overheen rijdt. Dat vraag ik bij deze aan het gewest ...
(Zie hierboven.)

Vandaag, 31 oktober 2017, ontvang ik een vriendelijk en beleefd antwoord van het Agentschap Wegen en Verkeer op bovenstaande melding, en tevens is het een antwoord op de daaropvolgende meldingen (deze, deze en deze). De inhoud van de e-mail komt hierop neer:

Oorspronkelijk was het voorzien om het fietspad aan de oostzijde volledig af te sluiten, zodat de aannemer dit kon gebruiken om zijn werken uit te voeren. Dat bleek echter niet nodig, waardoor het fietspad dadelijk in één richting werd opgengesteld, en pas wat later in beide richtingen.

De fietspaden zullen tevens tijdens de werken zo proper mogelijk gehouden worden, en het werfverkeer op de fietspaden zal tot een minimum beperkt worden. Er zal voor gezorgd worden dat fietsers altijd kunnen passeren als het fietspad kortstondig ingenomen wordt door werkvoertuigen.


Zo hebben fietsers het graag. Het Agentschap Wegen en Verkeer lijkt steeds tot meer samenwerking bereid te zijn.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 05-11-2017 09:25:28    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Een artikeltje in de Gazet van Antwerpen van het weekend 4-5 november 2017:



De fietstunnel zal dus morgen, maandag 6 november 2017, "officieel ingefietst" worden door Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken en door onze burgemeester Hihi Hihi ... Jammer dat er niet bij staat om hoe laat dat gebeurt, want onze Fietsersbondafdeling is niet van de partij (letterlijk en figuurlijk) ...

Ik ben benieuwd naar de foto in de krant en de commentaar erbij.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 06-11-2017 17:05:40    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
En er is nog iets zeer belangijks! Dat fietspad moet op deze twee kruispunten nog aangeduid worden met de verplichte wegmarkering van twee evenwijdige witte onderbroken strepen. De haaientandjes en de voorrangsborden alleen zijn niet voldoende. Ik ben benieuwd of AWV dat in orde zal brengen zonder dat we het weer eens moeten vragen.
...
(Zie hierboven.)

Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft dat inderdaad in orde gebracht bij de heropening van de N41. De verplichte fietspadmarkeringen zijn aangebracht op het oostelijke fietspad aan de twee kruispunten met de Landbouwstraat, ...





... en op het westelijke fietspad aan het kruispunt met de enige zijstraat, die even verder overgaat in een voetweg.



Maar het fietspad is op dit kruispunt van het westelijke fietspad veel beter en fietsvriendelijker aangelegd dan op de twee vorige kruispunten van het oostelijke fietspad. Dit westelijke fietspad is ononderbroken aangelegd zoals het hoort voor een voorrangsfietspad. Het oostelijke fietspad wordt aan de kruispunten met de Landbouwstraat onderbroken door — weliswaar verlaagde — boordstenen. Gelukkig zijn ze verlaagd, maar ze blijven goed voelbaar als je er overheen fietst. Dat is nergens voor nodig en het vermindert het fietscomfort. Het helpt ook niet om visueel aan te duiden dat voorrang moet verleend worden aan de gebruikers van het fietspad. Het zou logischer zijn dat de ondergeschikte zijstraat onderbroken wordt door het voorrangsfietspad.

Dat wordt uiteraard gemeld aan het Agentschap Wegen en Verkeer.

De fietstunnel is eveneens afgewerkt. Om hem te bereiken moet een ventweg worden overgestoken, en om daarna het fietspad aan de overkant te bereiken moet de andere ventweg worden overgestoken. Om van het ene fietspad op het andere te geraken moet je dus de twee ventwegen oversteken.

De oversteekplaatsen van de ventwegen zijn niet aangeduid met de wegmarkering van een fietsoversteekplaats (twee onderbroken strepen gevormd door witte vierkanten of parallellogrammen). Dat is ook niet verplicht, want fietsers moeten hier niet oversteken. In het artikel 18 van het reglement voor de wegbeheerder staat immers over de fietsoversteekplaats Lees :
Citaat:
De dwarsmarkering moet aangebracht worden wanneer fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen de rijbaan moeten oversteken buiten het kruispunt of de rotonde.

Er is wel de "nieuwe wegmarkering voor fietsers" aangebracht ...



Alleen ... heeft deze wegmarkering geen enkele wettige betekenis. Het is juist alsof er geen enkele wegmarkering is aangebracht. Fietsers hebben met deze wegmarkering geen enkele bescherming, en het verkeer op de rijbaan moet niet verwittigd worden dat er een oversteekplaats is voor fietsers, want ... wettelijk is er geen oversteekplaats voor fietsers!

Er staat inderdaad geen enkel verkeersbord dat het verkeer op de rijbaan verwittigt voor mogelijke overstekende fietsers.



Je kunt je afvragen waarom men nep-fietsoversteekplaatsen aanbrengt?

De fietstunnel zelf is ruim breed genoeg. Dat is iets helemaal anders dan de smalle mollenpijp onder de Rik De Rycklaan.

Er is een goed uitzicht op het verkeer op de ventweg als je de tunnel uitkomt.



Je moet er als fietser wel rekening mee houden, dat de tunnel lager ligt dan de ventwegen. Als je bij het uitkomen van de tunnel moet stoppen voor het verkeer op de ventweg, dan zul je bergop moeten aanzetten. Het is dus aan te raden om deze tunnel door te rijden met een kleine versnelling.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 07-11-2017 08:30:43    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Gisteren, maandag 6 november 2017, is de fietstunnel onder de N41 ingefietst door Vlaams minister van mobiliteit Ben Weyts, samen met leerlingen van de nabijgelegen Priester Poppeschool in Elversele. Dit is het artikel daarover in de Gazet van Antwerpen van dinsdag 7 november 2017 (klik om te vergroten).



Een gelijkaardig artikel staat in Het Nieuwsblad van dezelfde datum. Het staat eveneens op de website van deze krant. Ook Het Laatste Nieuws wijdt er een artikel aan en het staat ook op hun website.

Maar als ik naar de foto kijk, heb ik toch de indruk dat onze minister bij het uitkomen van de fietstunnel te vroeg afslaat. Hij vergeet blijkbaar om eerst de ventweg over te steken en pas daarna af te slaan op het fietspad. Met het stuur in die stand komt hij niet op het fietspad terecht, maar op de ventweg! Hihi

In de tekst van het artikel is er sprake van "de langverwachte fietssnelweg Sint-Niklaas - Dendermonde". Maar dan is men toch vergeten dat er fietspaden verdwenen zijn tussen Elversele en Sint-Niklaas langs de N41, "om het veiliger te maken voor fietsers". Het kan dus hooguit nog een fietssnelweg Elversele - Dendermonde worden Triest ... Het traject Elversele - Sint-Niklaas verloopt langs "gewone" fietspaden, die niet altijd van goede kwaliteit zijn.

Ook op internetkrant editietemse staat een artikel over dit bezoek van minister Ben Weyts, met veel meer foto's en zelfs een filmpje! In dat filmpje kun je zien dat onze minister wel op het fietspad terecht komt, maar inderdaad te vroeg afdraait. Hij fietst niet langs de daarvoor voorziene oprit naar het fietspad (en hij niet alleen!).


(Aanpassing op 08-11-2017: Artikel Het Laatste Nieuws toegevoegd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 08-11-2017 08:31:35; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-11-2017 08:28:55    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het gevaarlijk en asociaal gedrag van sommige automobilisten, waarvoor ik vroeger al verwittigd heb en waarop ik geen reactie heb ontvangen, herneemt zich op de N41. Ze rijden weer over de nieuwe fietspaden en zelfs door de fietstunnel zoals blijkt uit dit artikel uit de Gazet van Antwerpen van woensdag 8 november 2017 (klik om te vergroten).



Hetzelfde artikel staat in Het Nieuwsblad van woensdag 8 november 2017 en op de website van die krant. Het staat eveneens te lezen op de internetkrant editietemse.

Maar als ik daartegen verwittig, dan hoeft men daar geen rekening mee te houden. Pas als het zaakje uit de hand loopt wordt men wakker.

De gemeente Temse "eist" nu extra verkeersborden ... alsof die automobilisten gaan tegenhouden. Het is typisch voor Temse om verkeersbordenwouden te planten. Temse "eist" zelfs paaltjes in de fietstunnel. Ook dat is typisch voor het paaldorp Temse. Hopelijk worden die paaltjes ver genoeg van elkaar geplaatst om geen fietsers te hinderen of zelfs een gevaar te vormen voor fietsers!


(Aanpassing op 11-11-2017: Artikel editietemse toegevoegd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 11-11-2017 13:56:30; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 09-11-2017 17:13:50    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Niet alleen in de kranten, ook op onze regionale zender, TV Oost, komt de vernieuwde N41 druk ter sprake.

Vooreerst is er de ontevreden buurtbewoner, en de fietser die de ongemakken van de fietstunnel aan den lijve ondervindt in dit filmpje van dinsdag 7 november 2017:




Citaat:
Bewoners die 's avonds niet meer met de auto van hun oprit raken, verkeersborden die fout zijn of verkeerd geplaatst staan en een gebrekkige signalisatie aan de gloednieuwe fietstunnel. De vernieuwde N41 is nog maar pas open en het regent al klachten. Een aantal mensen uit Elversele die langs de gewestweg wonen stelden samen een klachtenbrief op. Ze rekenen erop dat het Agentschap Wegen & Verkeer snel ingrijpt.

Wat die fietser zegt, heb ik hierboven ook al opgemerkt:
Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Je moet er als fietser wel rekening mee houden, dat de tunnel lager ligt dan de ventwegen. Als je bij het uitkomen van de tunnel moet stoppen voor het verkeer op de ventweg, dan zul je bergop moeten aanzetten. Het is dus aan te raden om deze tunnel door te rijden met een kleine versnelling.

De oostelijke ventweg ligt zelfs wat hoger dan de westelijke ventweg, waardoor de helling langs de oostkant van de fietstunnel nog wat steiler is dan aan de westkant.

Aan de westelijke kant van de fietstunnel moet je een halve meter omhoog op op iets meer dan 5 meter afstand, dat betekent een helling van bijna 10%. Aan de oostelijke kant moet je 60 cm stijgen op een afstand van 5 meter. Dat is een helling van 12%! Als je vanuit stilstand gemakkelijk wilt kunnen vertrekken op die helling, heb je een kleine versnelling nodig!

En natuurlijk de reactie op al die klachten van het Agentschap Wegen en Verkeer, ook een filmpje van dinsdag 7 november 2017:




Citaat:
Het Agentschap Wegen & Verkeer wijt de problemen aan het feit dat alles nog nieuw is en de mensen met andere woorden nog moeten wennen aan de nieuwe verkeerssituatie. Mochten de problemen toch blijven aanslepen, zal er misschien wel ingegrepen worden.

Blijkbaar waren er heel veel ontevredenen, want de gemeente Temse werd "opverstelpt met mailtjes". Bijgevolg een reactie van Temse in een filmpje van woensdag 8 november 2017:




Citaat:
De gemeente Temse en het agentschap Wegen en Verkeer hebben vandaag samen gezeten om de problemen aan de N41 te bespreken. De gewestweg onderging de voorbije maanden een ware metamorfose. Zo liggen er nu veiligere fietspaden en wordt ook het verkeer er ontkoppeld. Een weg voor lokaal én een voor doorgaand verkeer. Maar toch lijken de fileproblemen er nog lang niet opgelost. Soms is het er zo erg, dat automobilisten door de gloednieuwe fietserstunnel rijden om aan het aanschuiven te ontsnappen.

Eén zaak valt mij bijzonder op. In een poging om het "fileleed" op de N41 te verminderen zou de lichtenregeling aan de Biezestraat in Hamme aangepast worden. Voor auto's is een aanpassing van de lichtenregeling blijkbaar geen "complexe materie", maar voor fietsers en voetgangers wel ...

Voor de fietstunnel op de N41 zijn nu inderdaad verbodsborden C31a geplaatst. Er staan er zelfs twee achter elkaar op de oostelijke ventweg, ...



... en evenzo op de westelijke ventweg Lach ...



... Er staat telkens een voorlopig bord op voet van de Technische Dienst van de gemeente, en daarna zal het Agentschap Wegen en Verkeer een definitief bord geplant hebben. Die voorlopige borden zullen wel verdwijnen.

Tussen haakjes voor wie er mocht aan twijfelen: deze verbodsborden tellen niet voor de gebruikers van het fietspad want ze staan links van het fietspad.

Maar ... wat betekent zo een verbodsbord C31a eigenlijk volgens artikel 68.3 van het verkeersreglement Lees ?
Citaat:
C31a en C31b. Verbod aan het volgend kruispunt af te slaan in de richting door de pijl aangegeven.

De fietstunnel is geen kruispunt van de N41! Het is een doorsteek (onder)door de N41. Zelfs als je door de fietstunnel heen gaat, kun je niets anders doen dan de N41 blijven volgen! Wat is immers een kruispunt volgens artikel 2.9 van het verkeersreglement Lees ?
Citaat:
2.9. "Kruispunt": de plaats waar twee of meer openbare wegen samenlopen.

Hier is slechts één openbare weg, namelijk de N41. Het verkeersbord C31a kan dus niet gebruikt worden om automobilisten te verbieden in de fietstunnel te rijden!

Zoals die verbodsborden C31a er nu staan, is het voor het verkeer op de ventweg dat naar het noorden rijdt, verboden om links af te slaan aan de verkeerslichten op het kruispunt van de Kettermuit, het eerstvolgende kruispunt. Voor het verkeer op de ventweg dat naar het zuiden rijdt is het volgende kruispunt op de N41 ... aan de Biezestraat in Hamme. Dat verkeer mag daar niet links afslaan. En dat verbod om links af te slaan slaat dus enkel op het verkeer dat op de ventweg rijdt, want wie op de N41 over de fietstunnel rijdt heeft deze borden C31a niet gezien!

Nogal ridicuul, vind je niet Hihi Vraag

Gelukkig is ook dat niet helemaal juist, want in het artikel 9.5.1° van het reglement voor de wegbeheerder staat over dit verbodsbord o.a. Lees :
Citaat:
9.5. Verkeersbord C31. Verbod aan het volgend kruispunt af te slaan in de richting door de pijl aangegeven.

Dit verkeersbord wordt geplaatst in de onmiddellijke nabijheid van het kruispunt. ...

En dat is hier zeer duidelijk niet het geval!
Voor de fietstunnel staat wel een geldig verbodsbord C3 dat de toegang verbiedt in beide richtingen aan alle bestuurders, behalve aan fietsers en bromfietsers klasse A, zowel aan de oostelijke ...



... als aan de westelijke kant van de fietstunnel. ...



Maar ... worden de bromfietsers klasse B en de speed pedelecs weer niet vergeten? Die mogen immers wel rijden op de fietspaden langs de N41. Waarom zouden die dan niet door de fietstunnel mogen? Dus de letter "A" moet verwijderd (of overplakt) worden van het onderbord M3. Bovendien mogen drie- en vierwielige rijwielen met deze aanduiding evenmin gebruik maken van de fietstunnel, terwijl ze wel op de fietspaden mogen rijden als ze niet breder zijn dan 1 meter ...

Hoe lossen we dat op? Heel simpel! Verwijder die borden C3 met hun onderborden M3. Voor de fietstunnel staat nu immers een gebodsbord D7, dat van de tunnel een fietspad maakt, toegelaten voor alle rijwielen die minder dan 1 meter breed zijn en voor alle voortbewegingstoestellen, en verboden voor alle andere voertuigen.

Ook deze verbodsborden staan op voet, dus ze staan er voorlopig. Ik wacht nog even af om opmerkingen te maken tot er definitieve borden aangebracht worden en ... tot er paaltjes staan, als die er komen?

Verder is alles in orde Hihi ... De fietstunnel is iets meer dan 5 meter breed en iets meer dan 2,50 meter hoog. Op dat gebied voldoet hij aan de normen van het Vademecum Fietsvoorzieningen.


(Aanpassing op 11-11-2017: Artikel 9.5.1° uit regelement wegbeheerder toegevoegd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Elversele - N41 (Nieuwe Steenweg & Pontweg)

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 5 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005