Het is nu 28-03-2024 19:55:45
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Elektrische fietsen en verzekering.

    -> Wetgeving Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-08-2009 19:25:31    Onderwerp: Elektrische fietsen en verzekering.
 Reageren met citaat  

Volgens de wegcode worden elektrische fietsen behandeld als rijwielen. Ze zijn dus aan dezelfde verkeersreglementering onderworpen als de "pure spierkrachtfietsen".

Volgens de wet van 21 november 1989 betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen echter, is het verplicht een verzekering te hebben voor een elektrisch aangedreven fiets Triest Uitroepteken

Dat interesseert mij persoonlijk (voorlopig nog) niet, maar ik ben er zeker van dat weinig mensen dit weten. Ik wist het ook niet, tot ik het toevallig las op de vraagbaak van de wegcode, klik hier, of ook nog hier of hier.

Er is sprake van om deze wet aan te passen, maar we weten allemaal hoe lang dat kan duren, en zolang dit niet gebeurd is ...

Een verwittigd mens is er twee waard!

(Aanpassing 13-02-2011: links aangepast naar de gewijzigde website van de wegcode.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 13-02-2011 21:12:29; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 712
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 16-08-2009 15:37:06    Onderwerp: Verzekering Elektrische fiets verdwijnt
 Reageren met citaat  

"Als u in het bezit bent van een elektrische fiets, is het verstandig om een WAM-verzekering (Wet Aansprakelijkheid Motorvoertuigen verzekering) af te sluiten.
De jaarlijkse premie die u hiervoor betaalt bedraagt ongeveer 35 tot 40 euro. Gepaard bij deze verzekering gaat het WAM-verzekeringsplaatje. Dit plaatje dient u altijd bij u te hebben wanneer u gebruik maakt van uw fiets. Overigens hoeft het plaatje niet op uw fiets geplakt te worden.

Deze verzekeringen kunt u direct afsluiten wanneer u uw fiets koopt. Wanneer u al een elektrische fiets heeft, maar nog niet verzekerd bent, kunt u te allen tijde nog langs de fietsendealer gaan. Daarnaast is het mogelijk om deze verzekering af te sluiten bij de ANWB of een andere verzekeringsinstantie.

Let wel, deze verzekering is niet verplicht, maar wel aanraadbaar omdat dit een hoop moeilijkheden kan voorkomen wanneer uw voertuig problemen heeft veroorzaakt.

Dit geldt voor zowel Nederland als België wat betreft de pedelec."


Informatie staat op deze website
http://www.elektrischefiets.com/wetgeving.html

Dus deze informatie is verkeerd?
_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-06-2010 09:25:48    Onderwerp: Een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid is verplicht!
 Reageren met citaat  

Volgens sommige interpretaties zou een elektrische fiets geen motorvoertuig zijn, omdat de motor van een elektrische fiets uit zichzelf de fiets niet in beweging kan brengen. De motor komt enkel in actie als de fietser spierkracht uitoefent, en dit slechts tot een maximum snelheid bereikt is van 25 km/u.
Doch dit is een interpretatie, en die kunnen verschillen naargelang de persoon.

Volgens het Hof van Cassatie, het hoogste rechtscollege in België, valt een elektrische fiets ondubbelzinnig onder artikel 1 van de WAM (Wet Aansprakelijkheid Motorvoertuigen).
Een BA-verzekering (burgerrechtelijke aansprakelijkheid) is dus verplicht!

Volgens mij valt daar weinig tegen in te brengen...

Het kan enorme gevolgen hebben voor een niet verzekerde fietser, die met een elektrische fiets een ongeval veroorzaakt. Een slachtoffer kan hem aanspreken op grond van artikel 1 van de WAM. Bij gebrek aan BA motorvoertuigenverzekering kan het gemeenschappelijk motorwaarborgfonds wel tussenkomen, maar dit zal al de kosten recupereren bij de bestuurder van de elektrische fiets. Bij lichamelijke schade kan de schadevergoeding vlug in de € 10.000 of zelfs € 100.000 lopen. Een rechtbank kan nog van mening zijn dat voor een elektrische fiets geen verzekering hoeft, maar als de zaak doorgedreven wordt naar Cassatie, zal blijken dat een verzekering wel degelijk moet!

Het zou wel nuttig zijn om dit meer onder de aandacht te brengen van eigenaars en verkopers van elektrische fietsen!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 18-07-2010 20:07:27    Onderwerp: Het zou al kunnen ter sprake komen...
 Reageren met citaat  

Op 17 juli 2010 gebeurde een botsing tussen twee fietsers in Ekeren, met een zwaar gekwetste als gevolg. Dit stond vermeld o.a. op de website van:
- Gazet van Antwerpen (klik hier).
- De Standaard (klik hier).
- Het Nieuwsblad (klik hier).
- De Morgen (klik hier).
- Het Laatste Nieuws (klik hier).
Waarschijnlijk zal het ook wel in de papieren kranten komen.
De tekst op de website van Het Nieuwsblad luidde als volgt:
Citaat:
Vrouw in kritieke toestand na botsing tussen fietsers in Ekeren

zondag 18 juli 2010, 10u54 Bron: belga oom

EKEREN - In Ekeren is zaterdagavond een 38-jarige vrouw levensgevaarlijk gewond geraakt bij een botsing tussen twee fietsers. Dat maakt de Antwerpse politie zondag bekend.

De aanrijding gebeurde rond 18 uur op het fietspad langs de Puihoek. Een 63-jarige man uit Ekeren was er aan het fietsen in de richting van Schriek. Ter hoogte van huisnummer 90 wilde een andere fietsster het fietspad oprijden vanuit een doorsteek met de rijbaan. De zestiger had de vrouw niet tijdig opgemerkt en reed op haar in. Daarbij kwam de 38-jarige dame uit Stabroek zwaar ten val en liep ze zware verwondingen op.

Ze werd ter plaatse door het personeel van een medisch urgentieteam verzorgd en in kritieke toestand afgevoerd naar het Stuivenbergziekenhuis.

De 60-jarige man raakte lichtgewond bij de aanrijding . De politie heeft de twee fietsen meegenomen met het oog op verder onderzoek.


De tekst van de andere kranten is gelijkaardig.
Ik ken de omstandigheden van het ongeval niet. Ik weet ook niet of er een elektrische fiets bij betrokken is. Maar in geval van wel zou de kat al op de koord kunnen komen...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-09-2017 21:17:10    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Elektrische fietsers zijn lang in de onzekerheid gehouden. Is een aparte verzekering nu verplicht of niet (zie hierboven)? Allerlei geruchten deden de ronde. Aangezien een elektrische fiets, waarvan de motor hulp biedt tot maximum 25 km/u, door de wegcode beschouwd wordt als een gewone fiets, is een aparte verzekering niet verplicht en volstaat de familiale verzekering ... Maar ... Sommige elektrische fietsen hebben een zogenaamd "garageknopje", waarmee die fiets op eigen kracht stapvoets kan rijden tegen maximum 6 km/u. Wettelijk gezien maakt dat van die fiets een motorvoertuig, met een verplichte verzekering burgerlijke aansprakelijkheid als gevolg.

Dat is natuurlijk te zot om los te lopen, en daar gaat nu eindelijk een mouw aan gepast worden in de wetgeving. Tenminste, dat staat toch in de Gazet van Antwerpen van maandag 25 september 2017 (klik om te vergroten).



Dat geldt niet voor de snellere speed pedelecs, die motorhulp krijgen tot 45 km/u. Die worden immers door de wegcode beschouwd als bromfietsen! Daarvoor blijft een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid nodig!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 30-01-2021 10:33:59    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Voor de wegcode zijn de gebruikers van voortbewegingstoestellen, die sneller rijden dan stapvoets, gelijkgesteld met fietsers. Dat staat in artikel 7bis van het verkeersreglement. Voortbewegingstoestellen kunnen gemotoriseerd zijn, net zoals een elektrische fiets een motor heeft. Een gemotoriseerd voortbewegingstoestel mag, evenals een elektrische fiets, niet sneller kunnen rijden dan 25 km/u op motorkracht. Ook dat staat in het verkeersreglement in artikel 2.15.2.2°.

Maar toch is er een belangrijk verschil tussen elektrische fietsen en gemotoriseerde voortbewegingstoestellen. Bij een elektrische fiets moet je nog altijd zelf trappen om hem in beweging te krijgen. Maar vele gemotoriseerde voortbewegingstoestellen rijden op motorkracht zonder dat je zelf iets hoeft te doen, zoals bijvoorbeeld elektrische steps, hoverboards, eenwielers, rolstoelen, ... En dat lijkt nu een probleem te vormen voor de verzekering. Daarvoor zijn dat eigenlijk motorvoertuigen die op eigen kracht rijden ... Daarom zegt nu het Grondwettelijk Hof dat een verzekering verplicht is, om met dergelijke voortbewegingstoestellen te rijden.



Je kunt dit lezen op deze website van Het Laatste Nieuws en op deze website van de VRT. De verklaring staat er wel iets anders, en waarschijnlijk is die onjuist, want voortbewegingstoestellen mogen niet sneller dan 25 km/u kunnen rijden!

Dit heeft Philip Heymans voor de VRT geschreven:
Citaat:
Grondwettelijk Hof: ook elektrische rolstoelen, steps en hoverboards hebben verplichte verzekering nodig

Mag u nog de straat op met een elektrische step, een monowiel of zelfs een elektrische rolstoel als u niet verzekerd bent? Het Grondwettelijk Hof vindt van niet. Een opmerkelijke uitspraak met mogelijk grote gevolgen.


Tot nu toe was de regel duidelijk: als een voertuig uit zichzelf kan voortbewegen (dus zonder te trappen), en het kan sneller rijden dan 25 kilometer per uur, dan moet de bestuurder een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten. Daar waren wel uitzonderingen op: zo moet een bromfiets klasse A ook verzekerd zijn, ook al kan die niet sneller dan 25 per uur. Maar in grote lijnen was het criterium dus de snelheid van 25 kilometer per uur.

En net daar ziet het Grondwettelijk Hof een probleem. Het Hof had een vraag gekregen van de rechtbank van Oost-Vlaanderen, over twee zaken waarin er discussie was over die snelheidsbepaling. De eerste zaak ging over een man die met een bromfiets klasse A reed zonder verzekering. De man werd daarvoor veroordeeld, maar ging in beroep. Hij vond het niet eerlijk dat zijn bromfiets wél verzekerd moet zijn, en steps of elektrische fietsen niet, terwijl die even snel kunnen rijden. De tweede zaak ging over een man die was veroordeeld omdat hij met een hoogtewerker reed die niet verzekerd was. Maar, argumenteerde de man: die hoogtewerker kan niet sneller dan 25 en is geen bromfiets, en dus is een verzekering niet nodig.

Het Grondwettelijk Hof ziet dat probleem ook: de snelheid van een voertuig is geen goed criterium. Want waarom moet een bromfiets wel verzekerd zijn en een elektrische fiets die even snel rijdt en ongeveer evenveel weegt, niet? En een hoogtewerker van 7,5 ton evenmin? Uit de bespreking blijkt dat de parlementsleden een bromfiets gevaarlijk vonden door de combinatie van zijn snelheid en zijn massa. Maar in de wet gaat het alleen over de snelheid, niet meer over de massa. Waardoor je dus het rare effect krijgt dat een zware hoogtewerker als minder gevaarlijk wordt beschouwd dan een bromfiets. Dat is geen redelijk, objectief onderscheid, vindt het Grondwettelijk Hof.

Heb ik nu een verzekering nodig?

Alvast voor de hoogtewerker is er intussen meer duidelijkheid: uitgerekend gisteravond - toevallig op de dag van de uitspraak van het Grondwettelijk Hof - heeft de Kamer een wetsontwerp goedgekeurd waardoor ook zware werf- en bouwmachines een aansprakelijkheidsverzekering nodig hebben als ze op de openbare weg rijden. Daar bestaat dus geen discussie meer over.

En hoe zit het dan met elektrische steps, elektrische rolstoelen, hoverboards, monowielen? In principe kunnen de bestuurders nu bekeurd worden als ze niet verzekerd zijn. Of de kans groot is dat politiemensen nu massaal boetes gaan uitschrijven, is een open vraag. Maar in theorie kan het wel. Rechtbanken zullen daarover moeten oordelen, en zich allicht baseren op deze uitspraak van het Grondwettelijk Hof. "Het is de vraag of de rechters ten gronde de uitspraak van het Grondwettelijk Hof gaan volgen", legt Barbara Van Speybroeck uit. Zij is woordvoerster van Assuralia, de koepel van verzekeringsmaatschappijen.

"Als de rechtbanken dit volgen, dan is het aan de politiek, die hier verschillende dingen mee kan doen. Die zou een nieuwe wet kunnen schrijven, met duidelijke criteria. Of we zouden kunnen terugvallen op een Europese richtlijn, die bepaalt dat alle gemotoriseerde voertuigen een verplichte aansprakelijkheidsverzekering moeten hebben. Als ons land terugvalt op die richtlijn, dan zouden ook elektrische steps en dergelijke een verzekering nodig hebben." In sommige Europese landen, die de richtlijn nu al strikt toepassen, is zo'n verzekering al verplicht.

Is het sowieso geen goed idee dat zo'n verplichte aansprakelijkheidsverzekering voor degelijke voertuigen in te voeren? "Die verzekering is in de eerste plaats goed nieuws voor mogelijke slachtoffers. Zij worden beter beschermd door die verzekering."

Het laatste woord is hierover nog niet gezegd.


(Aanpassing op 13-04-2021: Link vergroting verbeterd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 13-04-2021 09:33:46; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 11-02-2021 08:17:06    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Het laatste woord is hierover nog niet gezegd.
(Zie hierboven.)

Hier is dat laatste woord, want het klopt helemaal niet dat elektrische rolstoelen, steps, hoverboards ... een verplichte verzekering burgelijke aansprakelijkheid (BA) moeten hebben! Een gewone familiale verzekering is voldoende voor deze voortbewegingstoestellen.

Verzekeraars zouden wel graag hebben dat al deze voertuigen een aparte verzekering moeten hebben. Daarom verspreiden ze halve waarheden en hele leugens.

Hoe zit de vork in de steel?

In 2019 is wettelijk bepaald, dat een BA-verzekering niet nodig is voor verplaatsingen met een elektrische fiets, step, rolstoel, monowheel, hoverboard ... als die op eigen kracht niet harder gaat dan 25 km/u, ook als je daarvoor niet hoeft te trappen of een andere beweging uit te voeren om het voertuig aan de gang te houden. Een familiale verzekering volstaat voor deze toestellen.

Maar door deze wet is evenmin een BA-verzekering verplicht voor bijvoorbeeld een bulldozer of een werfkraan die niet sneller kan rijden dan 25 km/u. En dat is toch ook niet erg logisch. Daarom heeft het Grondwettelijk Hof in een arrest gesteld dat snelheid alleen geen goede richtlijn is om te bepalen of een BA-verzekering nodig is of niet. Er zou ook rekening moeten gehouden worden met het gewicht van het voertuig.

Daaruit besluiten de verzekeraars dat deze hele wet door het Grondwettelijk Hof op de schop gezet is, en dat voortaan ook elektrische rolstoelen, steps, hoverboards ... verplicht een BA-verzekering moeten hebben, wat natuurlijk niet waar is!

Deze wet bestaat nog, maar zal moeten aangepast worden. Zware voertuigen, die niet sneller kunnen rijden dan 25 km/u, zullen dan wel een BA-verzekering moeten hebben. Voor elektrische fietsen, steps, rolstoelen, monowheels, hoverboards, ... verandert er niets! en blijft een familiale verzekering volstaan.

(Gelezen in Test-Aankoop.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Wetgeving

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005