Het is nu 26-09-2017 01:27:23
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Fietspad op viaduct over E17, enkel- of dubbelrichting?

    -> Temse - Hoogkamerstraat Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 3069
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 30-11-2016 16:38:18    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Om op de viaduct over de E17 verhoogde en voldoende brede fietspaden te kunnen aanleggen, zal vanzelfsprekend het bestaande "voetpad" moeten aangepast worden, evenals de bestaande rioolkolken. Aangezien de viaduct zelf bij de E17 hoort, en onder de bevoegdheid valt van AWV (het Agentschap Wegen en Verkeer), zal AWV de mogelijkheden daarvan onderzoeken, in het kader van de stabiliteit van deze viaduct.

Het resultaat zal bepalend zijn voor de fietspaden, of het fietspad, op de viaduct. Er zijn immers nog altijd twee mogelijkheden: één dubbelrichtingsfietspad langs één kant, of twee enkelrichtingsfietspaden langs elke kant van de rijbaan.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 08-02-2017 11:53:39; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 3069
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 03-12-2016 14:28:15    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op de helling van de viaduct over de E17 in de Hoogkamerstraat, langs de kant van Sint-Niklaas, liggen al ruim een week twee kabels over de hele breedte van de weg.



Zou dat iets te maken hebben met het fietspad tussen Temse en Sint-Niklaas dat hier zal aangelegd worden? Wat zou men willen te weten komen met deze kabels?

Telt men het aantal voertuigen? Kan men hiermee fietsers apart tellen? Wordt ook de snelheid gemeten en de richting waarin het verkeer rijdt? Wil men de verkeersdrukte in kaart brengen?

Ook in de Eigenlostraat, nog altijd op het grondgebied van Sint-Niklaas, zijn gelijkaardige kabels gelegd.



Het kan dus ook iets te maken hebben met het verkeer naar en van de industrieterreinen, en met de toekomstige oostelijke tangent.

Misschien liggen er nog wel kabels op andere plaatsen in Sint-Niklaas?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 3069
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-03-2017 08:28:43    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Er zijn nog geen officiële vergaderingen geweest, maar we hebben vernomen dat de voorkeur toch zou gaan naar twee enkelrichtingsfietspaden langs elke kant van de rijbaan, over de hele lengte van het traject. Dit natuurlijk binnen de perken van de technische mogelijkheden ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 3069
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 04-05-2017 16:11:32    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Volgens onze laatste gegevens komt op de Houten Schoen in Sint-Niklaas langs beide kanten van de rijbaan een enkelrichtingsfietspad, tussen het lichtengeregeld kruispunt aan de Eigenlostraat en de Damstraat. Maar in Temse zou ons gemeentebestuur toch kiezen voor een dubbelrichtingsfietspad op de viaduct over de E17 in de Hoogkamerstraat. Er zou dus een dubbelrichtingsfietspad komen in de Hoogkamerstraat over de volledige afstand tussen de N16 en het lichtengeregeld kruispunt aan de Eigenlostraat.

Zoals alles in het leven, heeft dit voor fietsers voor- en nadelen.

Voordelen

  • Op het lichtengeregeld kruispunt aan de Eigenlostraat kan een veilige oversteek voor fietsers gemaakt worden voor de fietsers die in de richting van Temse rijden, van het enkelrichtingsfietspad naar het dubbelrichtingsfietspad.
  • De verkeerslichten op het kruispunt met de N16 kunnen fietsvriendelijker en conflictvrij ingesteld worden, met apart groen licht voor het verkeer rechtdoor en het afslaand verkeer richting Bornem. Dit wordt bij een dubbelrichtingsfietspad in de Hoogkamerstraat mogelijk gemaakt door alle verkeer naar de N16 via de Kapelanielaan rond te laten rijden.

Nadelen

  • Aan elke zijstraat ontstaat een conflictsituatie omdat fietsers die links van de rijbaan op het fietspad rijden "uit de verkeerde richting" komen. Er zijn drie dergelijke gevaarspunten: de Nederlandstraat en de Eurolaan in Temse en de oprit van de Hoogkamerstraat in Sint-Niklaas. De Nederlandstraat komt bovendien met een zeer scherpe hoek uit op de Hoogkamerstraat, waardoor een bestuurder bijna helemaal achterom moet kijken om fietsers te kunnen zien die "tegenrichting" rijden. Aangezien een bestuurder meestal langs de linkerkant van het voertuig zit, is de zichtbaarheid naar achter belemmerd, vooral bij vrachtwagens!
  • Fietsers die links van de rijbaan op het fietspad rijden worden verblind door de asymmetrische koplampen van het tegemoetkomend autoverkeer. Dat is zeker het geval bij de duisternis van begin- en einduren van scholen en werken tijdens de donkere dagen, en dat verhoogt de kans op ongevallen.
  • Op de hellingen van de viaduct kunnen dalende fietsers een merkelijk hogere snelheid ontwikkelen dan de stijgende fietsers. Bij tweerichtingsverkeer verhoogt dat weer de kans op ongevallen, vooral bij verblinding.
  • Voor fietsers die links van de rijbaan op het fietspad rijden is het altijd onaangenaam om tegen de windstoten in te rijden van het tegemoetkomend autoverkeer.


Wie nog voor- of nadelen voor fietsers weet, mag ze gerust toevoegen.

Onze voorkeur gaat nog steeds naar overal enkelrichtingsfietspaden. Er zijn ontegensprekelijke voordelen:

  • Zelfs met de gewijzigde verkeersafwikkeling, door alle verkeer naar de N16 via de Kapelanielaan rond te laten rijden, blijft er slechts één (reeds bestaand) conflictpunt tussen fietsers en afslaand autoverkeer aan de Kapelanielaan-noord. Aangezien fietsers daar slechts uit één richting komen, moet daaraan toch een veilige oplossing kunnen gegeven worden. Het autoverkeer komt immers ook uit slechts één richting ten opzichte van het fietspad. Bovendien kan de toegang naar de Kapelanielaan versmald worden aangezien het een eenrichtingstraat wordt. De oversteeklengte voor fietsers wordt daarmee een flink stuk korter dan ze nu is.
  • Het voordeel van de conflictvrije verkeerslichten voor fietsers op de N16 blijft behouden.
  • De bestaande oversteekplaats voor fietsers, tussen de Eurolaan en de Kapelanielaan naar het dubbelrichtingsfietspad, wordt ook veiliger omdat het autoverkeer uit slechts één richting meer komt.
  • Alle bovengenoemde nadelen verdwijnen ...

Na een volgende vergadering van de IGBC weten we hopelijk meer ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 3069
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-05-2017 15:59:55    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Na een volgende vergadering van de IGBC weten we hopelijk meer ...
(Zie hierboven.)

Het zal helaas een dubbelrichtingsfietspad worden in de Hoogkamerstraat, tussen de N16 en het lichtengeregeld kruispunt aan de Eigenlostraat Triest ... Als Fietsersbond zaten we eigenlijk als decoratie zonder inspraak of stemrecht op die IGBC op 18 mei 2017, om te luisteren naar een in feite reeds genomen beslissing.

Een scenario met enkelrichtingsfietspaden met gewijzigde verkeersafwikkeling naar de N16 kwam zelfs niet ter sprake. Een enkelrichtingsfietspad over het versmalde kruispunt Kapelanielaan-noord, met autoverkeer uit slechts één richting, werd als veel te gevaarlijk beschouwd, in vergelijking met de gevaren van de kruispunten met het dubbelrichtingsfietspad.

De toekomst zal het uitwijzen, hopelijk niet ten koste van fietsongevallen, of ten koste van een niet-gebruik van dit dubbelrichtingsfietspad wegens te onveilig.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 3069
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-05-2017 10:53:12    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Volgens het studiebureel Talboom, dat de nieuwe fietspaden ontwerpt over de viaduct van de E17 in de Hoogkamerstraat, is dit fietspad in de Hoogkamerstraat een dubbelrichtingsfietspad op de plaats waar het de Eurolaan oversteekt.



Hier mag echter geen enkele fietser van uit de richting Sint-Niklaas komen — dus van op het smal fietspadje op de voorgrond — om de Eurolaan vanaf hier over te steken richting N16. Dat smal fietspadje op de voorgrond is immers een enkelrichtingsfietspad in de richting van Sint-Niklaas. En fietsers die uit de Eurolaan komen en richting N16 willen rijden, moeten zich naar het midden van de rijbaan (van de Eurolaan) begeven om naar links af te slaan om de rijbaan te verlaten naar het dubbelrichtingsfietspad, dat volgens artikel 19.3 van het verkeersreglement.
Het dubbelrichtingsfietspad begint pas aan de overkant van de Eurolaan, op de plaats waar het verkeersbord D7 staat.

Ik vraag mij af wat dat zegt over de kennis over de verkeersreglementering voor fietsers van dat studiebureau?

Dit fietspad zal wel dubbelrichting worden door de aanleg van het fietspad op de viaduct over de E17. Je kunt je het gevaar voor fietsers zo al voorstellen, met al de vrachtwagens die hier de Eurolaan zullen uitkomen en allemaal naar rechts zullen moeten afslaan, waarbij de bestuurder enkel naar links zal kijken, want alleen uit die richting zal autoverkeer kunnen komen ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 3069
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-05-2017 17:43:18    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Vandaag, dinsdag 23 mei 2017, staan op kruispunten "verkeerstellers" met registratieformulieren. Ze staan (of zitten eerder) tegenover het kruispunt van de Hoogkamerstraat met de Kapelanielaan-noord, waar in de toekomst alle rijbaanverkeer naar de N16 zal moeten afslaan (behalve de bussen van De Lijn).



Ze zitten ook te tellen op het kruispunt van de Hoogkamerstraat met de N16. Je kunt duidelijk zien wie de fietsers moet tellen en wie het autoverkeer Knipoog ...



Op het kruispunt van de Hoogkamerstraat met de Eurolaan heb ik er geen gezien (waar het studiebureau Talboom zegt dat er een dubbelrichtingsfietspad op het kruispunt ligt). Dat is wel eigenaardig als deze tellingen gebeuren in het kader van het nieuw aan te leggen fietspad. Het is dan even eigenaardig dat deze tellingen pas uitgevoerd worden nadat de beslissing over dat fietspad genomen is ... Ik vermoed dat Sint-Niklaas al veel vroeger tellingen heeft uitgevoerd, en over een lange termijn.

Ook op het kruispunt van de N16 met de Gasthuisstraat/Doornstraat was men aan het tellen. De fietsteller was even de benen aan het strekken buiten beeld.



Zou dat verband kunnen houden met de beloofde wijziging van de toekomstige regeling van de verkeerslichten op het vorige kruispunt van de N16 met de Hoogkamerstraat?

Het is in alle geval mooi weer vandaag. Er zullen veel fietsers geteld worden Lach Goed zo! ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 3069
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 11-06-2017 20:13:51    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit is een idee van één van onze kernleden: "Als ze dan toch voor het dubbelrichtingsfietspad kiezen, waarom dan niet naast het viaduct, het traject van de oude Hoogkamerstraat volgen, en met een (bijna gelijkgronds) tunneltje onder de E17?"

Daar is inderdaad nog niet over gesproken, omdat we tot nu toe ijverden voor twee enkelrichtingsfietspaden, één langs elke kant van de rijbaan van de viaduct over de E17. Met een fietstunnel onder de E17 zouden we op dit kruispunt richting Sint-Niklaas niet langs links boven de viaduct rijden, maar de "oude" Hoogkamerstraat naar rechts volgen.



We kunnen die oude Hoogkamerstraat nog altijd volgen tot tegen de E17. Op deze plaats, ter hoogte van het straatnaambord "Nederlandstraat", zouden we dan aan de zuidkant van de E17 er onderdoor moeten met een fietstunnel.



En hier zouden we aan de noordkant van de E17 weer uit de fietstunnel komen, op de plaats waar de twee auto's naast elkaar geparkeerd staan. We staan nog altijd in de oude Hoogkamerstraat. Boven de E17 zie je aan de andere kant van de E17 de daken van de woningen langs beide kanten van de oude Hoogkamerstraat.



De oude Hoogkamerstraat kan aan de noordkant van de E17 nog altijd gevolgd worden tot aan het kruispunt met de Eigenlostraat.



Natuurlijk zal die oude Hoogkamerstraat dan ten noorden en ten zuiden van de E17 moeten voorzien worden van een dubbelrichtingsfietspad volgens de normen van het Vademecum Fietsvoorzieningen.

Maar met een fietstunnel zijn helemaal geen dure werken nodig op de hellingen naar de viaduct over de E17, noch op de viaduct zelf. Volgens het Agentschap Wegen en Verkeer zijn de werken op de viaduct zelf zo ingrijpend, dat gedurende 3 à 4 maanden de viaduct volledig zal moeten afgesloten worden voor alle verkeer, dus ook voor fietsers! Dat is toch ook geen klein probleem, dat zich niet stelt bij een fietstunnel.

Maar er is nog wel de kostprijs van zo een fietstunnel. Die zal zeer waarschijnlijk nog heel wat hoger uitvallen dan al die werken aan de viaduct. Het zal immers geen klein tunneltje worden, als je de breedte bekijkt van de E17 op die plaats. Dit is de rijrichting naar Antwerpen waar de tunnel onderdoor zou komen. Als je goed kijkt zie je de bocht van de Nederlandstraat (je kunt de foto vergroten).



En dit is de rijrichting naar Gent boven de voorgestelde fietstunnel. Als je goed kijkt zie je de twee naast elkaar geparkeerde auto's (je kunt de foto vergroten).



Het zijn in totaal wel 10 of 11 rijvakbreedtes, plus een middenberm, plus twee brede zijbermen. Daar komt nog bij dat de E17 binnen enkele jaren nog wat breder zal gemaakt worden, voor de op- en afritten van de oostelijke tangent van Sint-Niklaas.

Ik vrees dat de kostprijs een veelvoud zal zijn van een fietspad over de viaduct, maar vragen staat natuurlijk vrij.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 3069
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 22-08-2017 09:49:47    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

In Het Nieuwsblad en in de Gazet van Antwerpen van dinsdag 22 augustus 2017 komen de fietspaden op de viaduct over de E17 in de Hoogkamerstraat weer eens ter sprake. Dit is het artikel dat in de Gazet van Antwerpen staat (klik om te vergroten).



Je kunt het ook lezen op de website van Het Nieuwsblad.

Onder de foto van dat artikel op de website van Het Nieuwsblad staat deze tekst: "Omdat de betonstrook in slechte staat verkeert, rijden fietsers vaak op straat."

Daarover heb ik mijn bedenking! Met "straat" bedoelt de schrijver waarschijnlijk "rijbaan", dat is het juiste woord dat in de wegcode gebruikt wordt. En dat is volgens dezelfde wegcode de normale plaats waar fietsers moeten rijden als er geen fietspad is! De betonstrook naast de rijbaan is volgens de wegcode de gelijkgrondse berm. Fietsers mogen daar wel op rijden, maar dat is in het geheel niet verplicht !

Ik zelf rij daar met mijn fiets trouwens nooit op die betonstrookjes, en ik ondervind dat automobilisten afstand houden als ze mij inhalen. Fietsers die op het betonstrookje rijden worden gewoon genegeerd door de automobilisten!

En daarin schuilt nu juist het gevaar van dit waarschijnlijk wel goed bedoeld voorstel. Als een belijning aangebracht wordt, zal zeer waarschijnlijk die slechte betonstrook aangeduid worden als een verplicht fietspad. Fietsers zullen dan verplicht worden om op de slechte betonstrook te rijden en de verflijntjes zullen het rijgedrag van de automobilisten niet veranderen: door een verflijntje houden automobilisten geen grotere afstand tot fietsers. De automobilisten rijden dicht tegen het verflijntje, en houden geen minimum afstand van één meter tot de fietsers erachter.

Volgens mij zal een dergelijke belijning het fietsverkeer op deze viaduct helemaal niet veiliger maken. De betonstrook moet niet "opgewaardeerd" worden tot fietspad of moet ook niet "duidelijker aangeduid" worden. Er moeten heel dringend echte afgescheiden fietspaden komen op deze viaduct, wat we al jaren vragen.

Jammer genoeg zal het een dubbelrichtingsfietspad langs één kant van de rijbaan worden Triest ... Ook dat belooft in de toekomst geen optimale veiligheid voor de fietsers!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - Hoogkamerstraat

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005