Het is nu 26-09-2017 01:33:20
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Ontsluitingsweg Zaat - Kruispunt Leie/Cauwerbug.

    -> Temse - Cauwerburg Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 3069
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 11-04-2017 09:03:59    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Als je dacht dat alles afgewerkt was aan de rotonde van de Leie heb je het verkeerd voor. Nu is blijkbaar de tijd gekomen om blunders te maken.

Van onze voorzitter had ik vernomen dat er een verbetering zou komen aan de oversteekplaats voor fietsers naar het fietspad van Cauwerburg. Ik weet niet welke verbetering, maar vandaag (6 april 2017) zag ik dit:



Op het fietspad van Cauwerburg is nu een voorrangsbord B1 geplaatst, met bijhorende haaientanden. Het fietspad eindigt hier, en fietsers moeten rechtdoor op de rijbaan verder rijden naar de rotonde. Het verkeersreglement zegt hierover in artikel 12.4 Lees :
Citaat:
... Wordt niet als manoeuvre beschouwd: zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden ...


Als het geen manoeuvre is, betekent dit dat fietsers geen voorrang moeten verlenen aan de bestuurders op de rijbaan. Anders zou het immers wel een manoeuvre zijn. Bijgevolg moeten bestuurders op de rijbaan voorrang verlenen aan fietsers die daar het fietspad verlaten.

Dit is toch zeker niet die beloofde verbetering aan de oversteekplaats voor fietsers? Dit heeft met de oversteekplaats voor fietsers helemaal niets te maken. Dit is eerder een ondoordachte maatregel die deze regel uit het verkeersreglement helemaal omkeert in het nadeel van fietsers! Automobilisten worden ontslagen van alle voorzichtigheid en verantwoordelijkheid tegenover fietsers. Alle verantwoordelijkheid en eventuele aansprakelijkheid bij een ongeval wordt op de schouders van fietsers geladen!

Daarom heb ik deze mail verstuurd naar onze schepen van mobiliteit, evenals naar de verantwoordelijken voor verkeer bij de politie en de gemeente.
Citaat:
Geachte mevrouw schepen en verantwoordelijken voor verkeer in Temse,


Aan de rotonde van de Leie is zeer onlangs op het einde van het fietspad van Cauwerburg een verkeersbord B1 geplaatst, met bijhorende haaientanden op het fietspad, op de plaats waar fietsers zich op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden naar de rotonde.



Volgens het verkeersreglement, artikel 12.4, wordt deze rijbeweging van fietsers nochtans niet als een manoeuvre beschouwd, moeten fietsers bijgevolg geen voorrang verlenen aan andere weggebruikers, maar moeten dus de andere weggebruikers op de rijbaan voorrang verlenen aan fietsers.

Door het plaatsen van dit verkeersbord wordt de toestand omgekeerd: het lijkt nu alsof fietsers wel een manoeuvre uitvoeren door voorrang te moeten verlenen als ze zich op het einde van het fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden naar de rotonde.

Zie in dat verband ook "De Nieuwe Verkeersegels" van verkeerskundige Erik Caelen.

Ik vind dat een zeer ongepaste en ongewenste maatregel, die alle verantwoordelijkheid wegneemt van het gemotoriseerd verkeer op de rijbaan, dat de oorzaak is van het gevaar, en alle verantwoordelijkheid bij de fietsers legt, die er de gevolgen van dragen . Dat zal de voorzichtigheid niet verhogen van automobilisten tegenover fietsers. Dat is altijd in het nadeel van fietsers, terwijl het verkeersreglement het anders voor ogen heeft.

Maar in Temse lijkt men er een gewoonte van te maken om het verkeersreglement "aan te passen" in het nadeel van fietsers. Een gelijkaardige maatregel is immers toegepast aan de Guido Gezelleplaats ...



... en aan het nieuw ingerichte "Luizemarktje".



Ik zou er prijs op stellen als het verkeersreglement in Temse meer zou gerespecteerd en toegepast worden in het voordeel van fietsers.


Met vriendelijke groeten,

Jozef Van Breuseghem
Secretaris Fietsersbond afdeling Temse


Moeten we nu verwachten dat ook op de Legen Heirweg de voorrangsregeling zal aangepast worden ten nadele van de fietsers op het einde van het fietspad?



Dat ben ik nog vergeten te vermelden in mijn mail! Ik ben alweer benieuwd hoe hierop zal gereageerd worden, als er wel op zal gereageerd worden ...

Dit is al een goed voorbeeld van de uitvoering van het STOP-principe volgens Temse, zoals dat beloofd wordt met de mobiliteitsstudie! Het is eerder een POTS-principe: Temse geeft nog altijd voorrang aan het autoverkeer in het centrum.

(Aanpassing op 01-05-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 01-05-2017 08:48:22; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 3069
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-04-2017 19:17:16    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

En het is nog niet alles aan de rotonde van de Leie (zie hierboven). Ik had het die vorige keer niet opgemerkt, maar er is nog een voorrangsbord B1 (omgekeerde driehoek) bijgeplaatst aan die rotonde, kennelijk bedoeld "voor fietsers" die vanaf de rotonde naar het fietspad van Cauwerburg rijden.



Ik heb dat voorrangsbordje enkel en alleen gezien, omdat ik daar even halt gehouden heb tijdens een verkennende "knelpunten-fietstocht" samen met nog twee kernleden van onze Fietsersbondafdeling en ... het nieuwe diensthoofd mobiliteit van Temse ...

Ik had dat bordje nog niet opgemerkt, omdat ik op een rotonde fiets zoals het hoort volgens het artikel 9.3.1 van het verkeersreglement Lees ...
Citaat:
Behalve indien een gedeelte van de openbare weg voor hem is voorbehouden, moet de bestuurder niet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan rijden op een rotonde.

... en zoals het ook aan kinderen vanaf 10 jaar geleerd wordt door het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid in hun brochure De Knappe Trapper.

Ik rij met de fiets dus in het midden van de rijbaan op die rotonde, en bij het afslaan naar Cauwerburg blijf ik in het midden om afslaande auto's achter mij te houden. Als er tegenliggers komen uit Cauwerburg, dan wacht ik even in het midden van de rijbaan vóór de fietsoversteekplaats — er is immers geen enkele verplichting om ze te gebruiken en auto's achter mij moeten dan ook maar even wachten — maar meestal kan ik zonder te wachten recht naar het fietspad rijden.

Ik had die B1 dus nog niet opgemerkt, maar hij staat er wel ... op het voetpad, naast het einde van een rode fietssuggestiestrook. Er staan geen haaientanden bij, de voorrang moet bijgevolg verleend worden ter hoogte van het verkeersbord zelf... Betekent dat nu dat de gemeente Temse verwacht dat fietsers daar eerst op de fietssuggestiestrook rijden en zich op het einde van die fietssuggestiestrook even op het voetpad schieten, om de achteropkomende auto's "door te laten" en om hen voorrang te kunnen verlenen aan dat voorrangsbord Vraag Als je niet op deze wijze fietst, merk je dat bordje immers helemaal niet op.

Wie komt toch op dergelijke ideeën Vraag Heeft die persoon ooit wel eens met een fiets gereden, vraag ik mij af Vraag

Bij dit alles, vooral bij de hierboven vermelde "ingreep", vraag ik mij zelfs nog iets af ...

Hoe lang gaat het nog duren, vooraleer er op het einde van de "fragmentfietspadjes" aan de versmallingen, zoals bijvoorbeeld in de Sompershoekwijk, ook telkens een voorrangsbordje B1 zal geplaatst worden Vraag



Fietsers moeten zich daar immers ook op het einde van het fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden. En dat is geen manoeuvre volgens artikel 12.4 van het verkeersreglement. Het wordt dus hoog tijd, dat de fietsers in Temse wel een manoeuvre uitvoeren op het einde van die fragmentfietspadjes, en dat overal een voorrangsbordje B1 geplaatst wordt.

Ik denk dat ze dat (nog) niet durven, maar ik zou van niets meer verwonderd opkijken Knipoog Knipoog
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 3069
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 22-04-2017 10:20:19    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ik heb nog een plaats ontdekt, waar Temse de voorrang van fietsers — en de verantwoordelijkheid van automobilisten — zou kunnen afnemen: op het einde van het fietspad van de Hoogkamerstraat naar de Kapelanielaan, in de nabijheid van de N16.



Ook daar zou Temse een B1 kunnen plaatsen uit "fietsvriendelijkheid" ... Die voorrangsbordjes zijn blijkbaar toch zeer goedkoop en de automobilisten hebben dan geen enkele verantwoordelijkheid meer tegenover fietsers.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 3069
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-04-2017 20:02:52    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Naar aanleiding van het plaatsen van nog een voorrangsbord B1 (omgekeerde driehoek) aan de rotonde van de Leie, heb ik nog maar eens een mail verstuurd naar onze schepen van mobiliteit, evenals naar de verantwoordelijken voor verkeer bij de politie en de gemeente.
Citaat:
Geachte mevrouw schepen en verantwoordelijken voor verkeer in Temse,


Met het plaatsen van een voorrangsbord B1 op het einde van het fietspad van Cauwerburg nabij de rotonde van de Leie — dat de rechtmatige voorrang van fietsers ontneemt, en fietsers opzadelt met alle verantwoordelijkheid bij een ongeval, zie mijn mail "Alle verantwoordelijkheid bij fietsers?" van 6 april 2017 — is ook een voorrangsbord B1 geplaatst aan de overkant van de rijbaan van Cauwerburg, op het voetpad, ter hoogte van de fietsoversteekplaats over de rijbaan.



In het reglement van de wegbeheerder, artikel 18.4, staat inderdaad bij de oversteekplaatsen voor fietsers:
De ondergeschiktheid aan het verkeer op de openbare weg die wordt overgestoken mag verduidelijkt worden door de verkeersborden B1 of B5.

Maar ... fietsers die zich vanaf de rotonde naar Cauwerburg begeven, rijden reeds op de rijbaan en moeten bij het verlaten van de rotonde en het begin van Cauwerburg een richtingsverandering uitvoeren, namelijk naar links afslaan om de rijbaan te verlaten (naar het fietspad), zoals beschreven staat in het artikel 19 "Richtingsverandering" van het verkeersreglement.
In het artikel 19.3 van het verkeersreglement staat nauwkeurig beschreven hoe die richtingsverandering moet uitgevoerd worden. Dat is in dit geval:
19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken indien mogelijk, door een teken met de arm.
Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;
op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;
voorrang verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan die hij gaat verlaten;
de beweging met matige snelheid uitvoeren.


De openbare weg wordt dus niet "overgestoken", maar fietsers verlaten de rijbaan waarop ze zich al bevinden.
Bovendien, aangezien fietsers op de rijbaan rijden, en niet op een fietspad, is het gebruik van de fietsoversteekplaats niet verplicht volgens artikel 43.3 van het verkeersreglement:
43.3. Wanneer er een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen is, moeten de fietsers en de bestuurders van tweewielige bromfietsen die zich op het fietspad bevinden deze gebruiken.

Daarom heb ik hierbij drie vragen:

  1. Waarom staat een voorrangsbord B1 op het voetpad, duidelijk naar gebruikers van het voetpad gericht?
  2. Voor welke bestuurders is dit voorrangsbord bedoeld?
  3. Bij gebrek aan haaientanden, op welke plaats moeten die bestuurders voorrang verlenen?

Mag ik er ook op wijzen dat deze fietsoversteekplaats vlak na het verlaten van de rotonde het bijzonder moeilijk en ingewikkeld maakt voor fietsers die het verkeersreglement willen respecteren. Bij het verlaten van de rotonde moeten ze een teken geven met de rechterarm, en direct daarna een teken met de linkerarm om naar links af te slaan om de rijbaan te verlaten. Het lijkt op molenwieken en het komt de fietsveiligheid en fietsvriendelijkheid niet ten goede.


Met vriendelijke groeten,

Jozef Van Breuseghem
Secretaris Fietsersbond afdeling Temse

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 3069
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-05-2017 08:52:42    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Buiten een stippellijntje op het gemeenteplan van Temse, en het projecteren van een tekeningetje op de vergadering van de Commissie Ruimtelijke Ordening en Openbare Werken van dinsdag 28 oktober 2014, heeft Temse nog niet veel los gelaten over de "nieuwe ontsluitingsweg van de Zaat". Die nieuwe weg zal eigenlijk de Tekenaarslaan op de Zaat verlengen, en uitkomen op de rotonde van de Leie.

Ondertussen zijn de werken aan die ontsluitingsweg wel begonnen. Van op de rotonde van de Leie kun je dit zien.



Die straat, de Tekenaarslaan dus, zal vanaf daar eerst een bocht naar links beschrijven, en daarna met een bocht naar rechts aansluiten aan de bestaande Tekenaarslaan. Er zal wel nog heel wat grond moeten aangevoerd en bijgevuld worden om tot op de hoogte van de rotonde te komen. Vanaf de Zaat zal deze straat een felle kuitenbijter worden voor fietsers Knipoog ...

En dat interesseert ons, want er komt ook een fietspad langs die nieuwe straat. Het bestaande fietspad in de huidige Tekenaarslaan wordt eveneens verlengd en zal dus als tweerichtingsfietspad kunnen aansluiten aan het tweerichtingsfietspad van Cauwerburg. Daarbij stellen we met onze Fietsersbondafdeling enkele vragen:

  • Zullen die fietspaden met elkaar verbonden worden, en indien ja, hoe zal dat gebeuren?
  • Hoe zal dat tweerichtingsfietspad op een veilige en overzichtelijke wijze aangesloten worden op de rotonde?

We hebben er nog niets van vernomen, maar we hopen dat fietsers weer niet stiefmoederlijk zullen behandeld worden, zoals dat zeer onlangs weer eens gebeurd is aan deze zelfde rotonde, niettegenstaande alle beloften van Temse om Temse "veiliger" en "fietsvriendelijker" te maken Triest ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 3069
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 22-06-2017 07:59:31    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het blijft stil over de aanleg van de nieuwe ontsluitingsweg van de Zaat naar de rotonde van de Leie. Ondertussen wordt de 'dijk' waarop de weg zal aangelegd worden steeds verhoogd, en is hij bijna op hoogte aan de rotonde van de Leie. De zandbergen liggen klaar om nog wat bij te vullen.



Vanaf de plaats waar de Tekenaarslaan nu eindigt op de Zaat, en die dus zal verlengd worden met deze nieuwe ontsluitingsweg, ziet de toestand er nu zo uit.



Het lijkt wel alsof men van hieruit alle richtingen uit kan naar die ontsluitingsweg, en dat men nog niet weet welke richting zal gekozen worden.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 3069
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-08-2017 10:02:33    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

We kunnen nu al goed zien hoe de nieuwe ontsluitingsweg van de Zaat zal verlopen tussen de rotonde van de Leie en de Tekenaarslaan. Aan de rotonde van de Leie is de weg nu volledig op hoogte gebracht en berijdbaar gemaakt voor de werfvoertuigen.



Langs de rechterkant van deze nieuwe weg zou een dubbelrichtingsfietspad moeten komen, dat zou moeten aansluiten op de fietspaden van Cauwerburg en de Tekenaarslaan. Maar daarover hebben we nog niets officieel vernomen, enkel wat geruchten hier en daar. We hopen maar dat dit dan een volwaardig dubbelrichtingsfietspad zal worden dat breed genoeg is en aangelegd volgens de nieuwe aanbevelingen van het Vademecum Fietsvoorzieningen, en niet zoals de aansluitende fietspaden op Cauwerburg of in de Tekenaarslaan.

Ook de aansluiting van dit dubbelrichtingsfietspad op de rotonde zelf zou wel eens zeer problematisch kunnen worden. Maar daarover hebben we het vroeger al gehad. Toen werd het duidelijk dat daar nog niemand aan gedacht had en dat men zelfs geen benul heeft van de aanbevelingen daaromtrent! Dat belooft dus alweer gevaarlijk te worden voor fietsers!

Vanaf de rotonde van de Leie daalt deze nieuwe ontsluitingsweg naar de Zaat met eerst een bocht naar links tot voorbij het gele graafwerktuig rechts op bovenstaande foto. Daarna zal deze weg met een zeer scherpe bocht, kleiner dan 90°(!), naar rechts aansluiten op de Tekenaarslaan.

Van op de Tekenaarslaan ziet dat er zo uit.



De weg zal vanaf hier dus met een scherpe bocht naar links, achter het gele graafwerktuig door, stijgen naar de rotonde van de Leie.

Het veel te smalle dubbelrichtingsfietspad van de Tekenaarslaan zal dus hopelijk verlengd worden met een voldoende breed dubbelrichtingsfietspad langs de linkerkant van de ontsluitingsweg. Hopelijk denkt men er aan om dat fietspad in die korte bocht zelfs nog wat breder te maken. Ook fietsers hebben immers meer ruimte nodig om zo een korte bocht te nemen dan om gewoon rechtdoor te rijden. Er is zeker geen plaatsgebrek om het fietspad deze keer eens goed te ontwerpen voor de fietsers van Temse ...

Tussen de Tekenaarslaan en de rotonde van de Leie lijkt de hellingsgraad van de weg nogal mee te vallen.



Het zal natuurlijk wel bergop (of bergaf) te fietsen worden, maar het zal waarschijnlijk niet zo steil zijn als aanvankelijk gevreesd was Hihi.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - Cauwerburg

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005