Het is nu 28-03-2024 10:15:58
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Wegversmallingen in soorten ...

    -> Steendorp Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 12-06-2016 20:42:07    Onderwerp: Wegversmallingen in soorten ...
 Reageren met citaat  

Ook Steendorp ontsnapt niet aan de "defensieve plantenbakken", zoals men die dingen op de gemeente Temse noemt. Je vindt ze ook in de Sompershoekwijk. Maar tussen deze "defensieve plantenbakken" en de stoep is (nog?) geen fietspad geschilderd. De doorgang is aangelegd met rode klinkers. Er staan ook (nog?) geen "olifantenpoten" op de stoeprand zoals in de Sompershoekwijk gedaan is, om te verhinderen dat automobilisten de rijbaanversmalling langs de "verkeerde" kant voorbij rijden. Misschien zijn de automobilisten braver in Steendorp dan in Temse?

In de Berkenlaan zijn er zo twee rijbaanversmallingen aangebracht.



Ook in de Sparrenlaan zijn er twee, waarvan dit er een is.



In de bocht tussen de Sint-Janslaan en de Sparrenlaan is een extra grote defensieve plantenbak gemaakt, waardoor de bocht op de rijbaan veel ruimer moet genomen worden. Alleen fietsers en bromfietsers kunnen nog een kortere weg nemen, als ze dat willen.



Hopelijk worden er van deze doorsteekjes voor fietsers en bromfietsers ook geen fragmentfietspaden gemaakt, zoals dat gedaan is in de Sompershoekwijk (en op Eigenlo!). Het zou de parkeerruimte voor automobilisten fors beperken, aangezien ze dan 5 meters van het begin en van het einde van elk fragmentfietspad moeten verwijderd blijven. Hoewel ... daar wordt toch niet zo ernstig op gecontroleerd, kijk maar wat in de Sompershoekwijk gebeurt ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 18-06-2017 08:32:26    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Hopelijk worden er van deze doorsteekjes voor fietsers en bromfietsers ook geen fragmentfietspaden gemaakt, zoals dat gedaan is in de Sompershoekwijk (en op Eigenlo!). Het zou de parkeerruimte voor automobilisten fors beperken, aangezien ze dan 5 meters van het begin en van het einde van elk fragmentfietspad moeten verwijderd blijven. Hoewel ... daar wordt toch niet zo ernstig op gecontroleerd, kijk maar wat in de Sompershoekwijk gebeurt ...
(Zie hierboven.)
Jammer genoeg is dat nu toch gebeurd in Steendorp Triest ...





Op de stoeprand van de Berkenlaan zijn nu ook "olifantenpoten" geplaatst. De automobilisten zijn in Steendorp dan toch niet braver dan in de rest van Temse Hihi ...
Jozef Van Breuseghem schreef:
... Er staan ook (nog?) geen "olifantenpoten" op de stoeprand zoals in de Sompershoekwijk gedaan is, om te verhinderen dat automobilisten de rijbaanversmalling langs de "verkeerde" kant voorbij rijden. Misschien zijn de automobilisten braver in Steendorp dan in Temse?
...
(Zie hierboven.)
De rode steentjeslinten tussen de "defensieve plantenbakken" en de voetpaden zijn zelfs wat verlengd, en op de randen zijn nu witte steentjes aangebracht waardoor fietspaden ontstaan volgens artikel 74 van het verkeersreglement Lees :
Citaat:
Artikel 74. Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden

Het deel van de openbare weg dat afgebakend is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen en dat niet breed genoeg is voor het autoverkeer, is een fietspad.


Fietsers zijn dus verplicht het fietspad te volgen, in dit geval als het rechts in hun rijrichting ligt, want het is een enkelrichtingsfietspad volgens Artikel 9.1.2.1°, eerste lid van het verkeersreglement Lees :
Citaat:
9.1.2.

Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.

Het zijn echter slechts korte fragmenten van fietspaden, die bovendien veel te smal zijn volgens de normen van het Vademecum Fietsvoorzieningen. Ze verhinderen dat fietsers op een veilige en aangename wijze met twee naast elkaar kunnen blijven fietsen in deze bebouwde kom.

Kortom, dat is niet het soort fietspaden dat wij vragen, integendeel! Dit is eerder als een mislukking te beschouwen.

Ik vraag mij af of de automobilisten nu de afstand van minstens 5 meter van het begin en het einde van de fietspaden zullen respecteren als ze hun auto parkeren. Uit ondervinding weet ik dat dat dikwijls niet het geval is, en dat het toch niet gecontroleerd en beboet wordt door de politie wegens ... geen prioriteit.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 18-06-2017 14:35:31    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Inderdaad, heel wat lokale ingrepen zijn helemaal niet gericht op het bevorderen van de fietservaring. Wegversmallingen zoals hier getoond dienen om de snelheid van de auto's te verminderen MAAR ze maken het fietsverkeer minder aangenaam. In de bebouwde kom moeten fietsers rustig en veilig NAAST ELKAAR kunnen fietsen. Met de wegversmallingen zoals hier wordt dat onderbroken. Dit doet me denken aan een ander trucje om de snelheid van de auto's te verminderen, stroken kassei inlassen op een asfaltweg. Zéér onaangenaam voor fietsers. Wegbeheerders en -ontwerpers zitten wel aan de tekentafel maar hoogstwaarschijnlijk nooit op de fiets.
Mobiliteit is blijkbaar nog steeds in de eerste plaats auto gericht Triest
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-06-2017 20:29:02    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

In de bocht van de Sint-Janslaan naar de Sparrenlaan is nu eveneens een veel te smal enkelrichtingsfietspad "gemaakt".



Hier had men nochtans meer dan plaats genoeg om dat fietspad breder te maken, als Temse dan toch eens iets goeds voor fietsers wou doen ... Maar zeer waarschijnlijk is zelfs de moeite niet gedaan om daar ook maar even aan te denken uit fietsersoogpunt Hihi.

In de Sparrenlaan zelf zijn de doorgangen naast de "defensieve plantenbakken" ook verlengd en omgevormd tot veel te smalle enkelrichtingsfragmentfietspaden (poging om een lang woord te vormen). In deze straat zijn (nog?) geen olifantenpoten op de stoeprand naast de doorgang geplaatst. Zijn de automobilisten in de Sparrenlaan misschien toch braver dan in de Berkenlaan?

Dicht bij de Eikenlaan is de doorgang slechts langs één kant verlengd, waarschijnlijk omdat de andere kant nogal dicht tegen het kruispunt ligt.



Naast de andere "defensieve plantenbak" is de doorgang wel langs beide kanten verlengd, maar ...



... wat schreef ik gisteren ook alweer (zie hierboven)?
Citaat:
Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Ik vraag mij af of de automobilisten nu de afstand van minstens 5 meter van het begin en het einde van de fietspaden zullen respecteren als ze hun auto parkeren. Uit ondervinding weet ik dat dat dikwijls niet het geval is, en dat het toch niet gecontroleerd en beboet wordt door de politie wegens ... geen prioriteit.

Zoals ik het verwacht heb wordt zelfs op het fietspad geparkeerd tot vlak tegen de "defensieve plantenbak", in plaats van de afstand van minstens 5 meter te respecteren tot begin en einde van het fietspad. Weer een automobilist met rijbewijs, die het artikel 24.2° van het verkeersreglement niet kent Lees :
Citaat:
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :
...
op de fietspaden en op minder dan 5 meter van de plaats waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden of de rijbaan te verlaten om op het fietspad te rijden;

De automobilisten zijn in de Sparrenlaan dan toch weer niet braver dan in de Berkenlaan. Voor mij niet gelaten. Ik heb dan een pracht van een reden om niet meer tussen die ondingen te moeten laveren met de fiets Goed zo!.

De wegen worden inderdaad nog altijd ontworpen en ingericht van achter de voorruit van een auto (in het voorruitperspectief), en de ongemakken en de problemen zijn altijd voor fietsers.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 03-06-2018 08:35:17    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De wijk Hemelrijk ontsnapt evenmin aan de "defensieve plantenbakken". We zien ze nu ook opduiken in de Magnolialaan.



Anders dan in de Sparren- en Berkenlaan — en op nog andere plaatsen in Temse — kunnen fietsers hier niet "achter" de versmalling rijden. Dat heeft voor- en nadelen, maar voor fietsers toch meer voordelen, zoals we op andere plaatsen in dit forum al ondervonden en verklaard hebben, bijvoorbeeld hier en hier.

Wegversmallingen worden in Temse dikwijls gebruikt om de snelheid van het gemotoriseerd verkeer te drukken. Maar dat helpt slechts zeer plaatselijk waar ze aangebracht zijn, en dan nog enkel als er gelijktijdig tegenliggers komen. Sommige "chauffeurs" vinden het zelfs plezant om er met gierende banden doorheen te scheuren.

Deze wegversmallingen in de Magnolialaan zullen volgens mij weinig invloed op de snelheid van de auto's hebben, omdat ze dicht tegen het einde (of het begin) van de straat liggen. Wie de straat uitrijdt nadert een voorrangsweg (de N485) en mindert automatisch snelheid. Wie de straat inrijdt kan nog geen hoge snelheid bereikt hebben op die plaats.

Trouwens, zoals het nu in de Magnolialaan is, kunnen de auto's nog altijd elkaar kruisen ter hoogte van de versmallingen. Het volstaat dat er ene over het voetpad rijdt. De boordstenen hebben speciaal daarvoor schuine randen om er comfortabel te kunnen oprijden! Ik voorspel dus, dat er binnenkort tegenover de versmallingen paaltjes op het voetpad zullen staan Hihi ...

Maar als het de bedoeling is van deze versmallingen om het sluipverkeer uit de woonwijk te houden, dan zullen ze niet helpen, vrees ik. Autoverkeer kun je enkel tegenhouden met "knippen" (één of meerdere) in de wijk, waardoor er geen auto's meer doorheen kunnen rijden, of waardoor ze toch een ernstige omweg moeten maken. Fietsers moeten er natuurlijk wel altijd door kunnen. Maar zoiets moet eerst met de bewoners besproken worden en je moet ze mee hebben, want sommige mensen zien er tegen op om een blokje om te rijden met de auto.

Deze wegversmallingen lijken nogal definitief te zijn aangelegd. Zou men niet beter eerst met een wegneembare proefopstelling getest hebben? Ik vraag mij soms af, wat er met al die wegversmallingen gaat gebeuren als ooit de asfalt moet vernieuwd worden. Geen gemakkelijke klus voor asfaltmachines!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 18-06-2018 13:58:12    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
... Ik voorspel dus, dat er binnenkort tegenover de versmallingen paaltjes op het voetpad zullen staan Hihi ...
(Zie hierboven.)

Die paaltjes staan er nog niet, maar er is wel al iets anders gebeurd.



In het begin van de Magnolialaan, langs de kant van de Hospitaalstraat (de N485), is over de hele breedte enkele meters asfalt vervangen door kasseien. Het nut daarvan ontgaat mij een beetje. Gelukkig voor fietsers zijn het vlakke kasseien. Het valt nogal mee om er overheen te fietsen zonder al te veel dooreen geschud te worden, maar asfalt was natuurlijk beter ...

Het valt op, dat de lengte van de kasseistrook overeenkomt met het stukje groen op het voetpad. Zou dat iets met straat-esthetica te maken hebben, of zou daar een andere reden voor zijn Knipoog Vraag
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Steendorp

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005