Het is nu 26-09-2017 01:34:43
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Is de fiets een gevaarlijk vervoermiddel?

    -> Verhaal Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 3069
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-06-2014 09:34:47    Onderwerp: Is de fiets een gevaarlijk vervoermiddel?
 Reageren met citaat  

Gelezen op de website van Het Nieuwsblad op dinsdag 24 juni 2014:
Citaat:
Fiets is gevaarlijkste vervoermiddel voor kinderen

dinsdag 24 juni 2014, 06u20 Bron: BELGA bvb


POL DE WILDE - CORELIO

Kinderen die met de fiets naar school rijden, hebben 63 keer meer kans op een ernstig verkeersongeval dan kinderen die meerijden in de auto van hun ouders. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV), waarover De Morgen, Het Laatste Nieuws en de kranten van de groep SudPresse berichten.

De fiets is daarmee het gevaarlijkste vervoermiddel voor kinderen, zo blijkt uit het onderzoek naar de risico's voor de verschillende weggebruikers. De studie is gebaseerd op cijfers van ziekenhuizen en politieverslagen.

'Het grootste gevaar is er bij kinderen die pas kunnen fietsen', zegt hoofdonderzoekster Heike Martensen van het BIVV in de krant. 'Ze kennen de verkeersregels te weinig en schatten de snelheid van het andere verkeer fout in.'

Mobiliteitslessen voor ouderen

Ook bejaarden zijn erg kwetsbaar. Welk vervoermiddel zij ook kiezen, een 75-plusser loopt altijd het hoogste risico om zwaargewond te raken of te sterven. De helft van de slachtoffers van fietsongelukken is ouder dan 65. In de auto hebben senioren 3,4 keer meer kans op zware verwondingen dan de gemiddelde chauffeur.

Het BIVV pleit dan ook voor mobiliteitslessen voor wie ouder is dan 75 en nog geregeld in het verkeer komt. Ook wil het BIVV infrastructuuraanpassingen, zoals het conflictvrij maken van verkeerspunten. Links afslaan aan een kruispunt is één van de manoeuvres waarbij ouderen de meeste ongevallen hebben. Kruispunten moeten ook beter worden verlicht en verkeersborden zouden groter mogen.

'Getrapt rijbewijs' voor jongeren

Tot slot lopen ook jongeren een groot risico om betrokken te raken bij een zwaar ongeval. Het BIVV wil hen pas een definitief rijbewijs geven als ze minstens 3.000 km hebben gereden. 'We zijn voorstander van een getrapt rijbewijs', licht Heike Martensen van het BIVV toe op VRT-radio. 'Op die manier kunnen jongeren hun rijbewijs niet langer na één test krijgen waarna ze plots onbeperkt het verkeer in mogen.'

'We stellen voor om na een eerste evaluatie een voorlopig rijbewijs te geven. Pas als ze minstens 3.000 kilometer hebben gereden, kunnen ze een proef afleggen voor hun definitieve rijbewijs. Zo hebben ze toch al enige rijervaring. Zelfs nà dit definitieve rijbewijs stellen we beperkingen voor. Zo zouden we nog 2 jaar een nultolerantie voor alcohol invoeren of het aantal inzittenden beperken.'

Wat een redenering! Auto's zijn dus veilig, want met een auto kun je tenminste fietsers doodrijden zonder zelf een schrammetje op te lopen ... Het verkeer zou dus pas veilig worden met alleen maar auto's, zonder fietsers of voetgangers ...

Komt het gevaar dan niet eerder door de auto's, die op fietsers en voetgangers afkomen als ongeleide projectielen? Zijn het niet de auto's die de gevaarlijkste voertuigen zijn?

Zijn al die onderzoekers niet bekend met het artikel 7.1 van de wegcode, ... Lees
Citaat:
Onverminderd de naleving van de bepalingen in dit reglement mag de bestuurder kwetsbaardere verkeersdeelnemers niet in gevaar brengen, met name wanneer het gaat om fietsers en voetgangers, inzonderheid wanneer het kinderen, bejaarden of personen met een handicap betreft.

... of met het artikel 40ter van de wegcode, ... Lees
Citaat:
De bestuurder van een auto of van een motorfiets mag een fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets die zich op de openbare weg bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden niet in gevaar brengen.

Hij moet dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van fietsende kinderen en bejaarden.
...

... of met nog andere artikels van de wegcode, die automobilisten er op wijzen dat ze met hun gevaarlijk voertuig geen andere weggebruikers in gevaar mogen brengen?

Het is onrustwekkend, hoe tegenwoordig het "gevaar" en de "verantwoordelijkheid" verlegd wordt van de veroorzakers naar de slachtoffers!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 3069
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 09-07-2014 08:40:07    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Uit de Gazet van Antwerpen van woensdag 9 juli 2014:



Een tragisch ongeval, maar is daarom een rollator ook "gevaarlijk"? Van waar komt het echte gevaar?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 3069
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 12-06-2017 20:46:18    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Afgaande op sommige verkeersborden moeten fietsers toch zeer gevaarlijke weggebruikers zijn. Dit gevaarsbord staat bijvoorbeeld in het begin van de Grote Dweersstraat in Temse, als je die inslaat vanaf de Hoogkamerstraat.


Nog nooit heb ik ergens een dergelijk gevaarsbord A51 gezien met een onderbord "OPGEPAST AUTOBESTUURDERS" of iets dergelijks.

Het "gevaar" blijkt van fietsers te komen in de Grote Dweersstraat in Temse. Of moeten de andere weggebruikers in deze straat er speciaal van verwittigd worden dat ze aandacht moeten hebben voor fietsers? Moeten ze dat dan in de andere straten niet doen? Of zijn de fietsers in deze straat misschien speciaal "gevaarlijk"?

Misschien zou je kunnen denken: "Waarom een gevaarsbord A51 met onderbord gebruiken? Er bestaat toch een gevaarsbord voor fietsers?". Er bestaat inderdaad een gevaarsbord A25, maar als je kijkt naar de betekenis van dat gevaarsbord, dan staat in artikel 66.4 van het verkeersreglement het volgende Lees :
Citaat:
A25. Oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen of plaats waar die bestuurders van een fietspad op de rijbaan komen.

Dat gevaarsbord mag dus eigenlijk alleen gebruikt worden aan een fietsoversteekplaats of aan het einde van een fietspad.

Het komt mij persoonlijk (maar wie ben ik?) wel eigenaardig over, dat er gevaarsborden bestaan voor zowat alles wat er zich op de weg kan begeven: voetgangers, kinderen, fietsers, groot wild, vee, treinen, trams en zelfs vliegtuigen. Er worden zelfs onbestaande gevaarsborden geplaatst voor overstekende eendjes, padden, ouderlingen, ... maar dit gevaarsbord heb ik tot nu toe nog nooit ergens gezien ...



Ha neen! Want auto's zijn toch altijd veilig ... Of heb ik het verkeerd voor Hihi Vraag

Waaruit maar weer eens blijkt van uit welk oogpunt naar het verkeer gekeken wordt: van achter de voorruit van een auto, van uit het "voorruitperspectief".
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen


Berichten van afgelopen:   

    -> Verhaal

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005