Het is nu 19-11-2017 04:02:41
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Heraanleg van de Wilfordkaai.

    -> Temse - Wilfordkaai Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 3161
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-09-2015 10:56:40    Onderwerp: Heraanleg van de Wilfordkaai.
 Reageren met citaat  

Ik heb in het AC De Zaat de plannen kunnen inzien van de heraanleg van de Wilfordkaai, en het verbaast mij dat anno 2015 nog zo slechte, en zelfs onwettige fietsvoorzieningen kunnen getekend worden. Het getuigt ofwel van minachting voor fietsers, ofwel kortweg van fiets-onkunde. Een kleine, onvolledige opsomming:

  • Tweerichtingsfietspaden aangeduid door twee evenwijdige witte onderbroken strepen.
  • Fietsoversteekplaatsen op kruispunten, zelfs diagonaal over kruispunten.
  • Hoeken van 90° in fietspaden.
  • Aanliggende tweerichtingsfietspaden zonder afscherming van de rijbaan.
  • Te smalle fietspaden.
  • Te kleine en onaangepaste fietsenstallingen.
  • ...

Ik heb geen volledig plan van de heraanleg, met al deze stommiteiten. De federale auteurswet verbiedt om er foto's van te nemen zonder toestemming van de auteur. Als je de plannen niet zelf bent gaan inzien zul je mij dus op mijn woord moeten geloven welke archaische toestanden voor fietsers voorzien worden. Van west naar oost komen we bijvoorbeeld het volgende tegen op de Wilfordkaai:

  • Veel te smalle fietspaden (1 meter breed) ter hoogte van het "Palingshuis" aan beide kanten van de straat, waar auto's bovendien onmogelijk kunnen passeren zonder over de fietspaden te rijden, wat verboden is. Voor de rijbaan rest daar immers slechts 3,80 meter breedte!
  • Een onwettige fietsoversteekplaats over de Nijsstraat, midden op het kruispunt ter hoogte van de Veerstraat, en een te fietsen hoek van 90°.
  • Een veel te kleine, ouderwetse fietsenstalling aan de horecagelegenheden.
  • Een onafgescheiden tweerichtingsfietspad langs de parkeerplaatsen aan de woningen op de Wilfordkaai, aangeduid door twee evenwijdige witte onderbroken strepen, de aanduiding van een éénrichtingsfietspad.
  • Een diagonale fietsoversteekplaats op het kruispunt(!) aan de Consciencestraat, en weer een ouderwetse fietsenstalling met de fietsen onmogelijk dicht tegen elkaar.
  • Twee tweerichtingsfietspaden die opnieuw aangeduid worden door twee evenwijdige witte onderbroken strepen, waarvan één bovendien een hoek beschrijft van 90° naar/van de trappen van de brug. Fietsers zijn geen springkonijnen!
  • ...

Als Fietsersbondafdeling kunnen we dergelijke fratsen onmogelijk onopgemerkt laten voorbij gaan. Daarom hebben we tijdig, op 8 september 2015, het volgende bezwaarschrift ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, met onze voorstellen tot verbetering.



Het is ondertekend door de voorzitter en de secretaris van onze afdeling, evenals door twee mensen van "Leefbaar Temse", waarvan één ook fietsersbondlid is.

We hopen dat de Wilfordkaai ook voor fietsers aantrekkelijker zal gemaakt worden!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 3161
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-09-2015 16:51:54    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op een overlegmoment tussen de kaaibewoners en het college van burgemeester en schepenen, waarop ook een afvaardiging van onze Fietsersbondafdeling was uitgenodigd, is gezegd dat al de fietsvoorzieningen op het plan er eigenlijk niet veel toe doen ... Het plan gaat enkel over de werken aan de kaai, de verhoging aan de kaaimuur, de parkeerplaatsen, het terras, de groenvoorzienigen, het nieuwe horecagebouw, de wandel-esplanade, enzovoort, ... dus enkel over het gedeelte dat hoort bij de concessie van Waterwegen & Zeekanaal. Vanaf de straat die 'Wilfordkaai' heet, hoort het niet meer bij die concessie.

Als we ons afvroegen waarom al die foute fietsvoorzieningen dan op het plan staan, kregen we als antwoord dat de gemeente Temse het plan ook zo gekregen heeft ...

Het zal dus voor later zijn om de fietsvoorzieningen met een kritische blik te bekijken, als de herinrichting van de Wilfordkaai doorgaat ... Hopelijk krijgen we de gelegenheid om alles vooraf te bekijken!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 3161
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-10-2015 16:19:44    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Als je het plan van de heraanleg van de Wilfordkaai bekijkt, zou je kunnen denken dat de getekende fietsenstallingen overdekt zijn. Maar op de vergadering van de commissie ruimtelijke ordening en openbare werken van donderdag 22 oktober 2015, heb ik op het scherm duidelijk de woorden "onoverdekte fietsenstallingen" zien staan, bij de lijst van voorzienigen op de Wilfordkaai.

Fietsers zullen er dus eigenlijk niet op vooruit gaan met de heraanleg van de Wilfordkaai. De nu bestaande fietsenstalling is wel van het type "wielplooier", maar van welk type zullen de getekende fietsenstallingen op het plan zijn? Ze zien er niet anders uit! En de nu bestaande fietsenstalling is tenminste overdekt!



(Aanpassing op 01-06-2017: Betere vergroting van de afbeelding.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 01-06-2017 09:04:58; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 3161
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-02-2017 08:25:31    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Tegen juni van dit jaar zou onze Wilfordkaai er helemaal anders moeten uitzien. Uit de Gazet van Antwerpen van vrijdag 10 februari 2017 (klik om te vergroten):



Het artikel staat ook in Het Nieuwsblad van dezelfde datum, en op de website van deze krant.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 715
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 12-02-2017 11:32:31    Onderwerp: Rotonde op de Wilfordkaai.
 Reageren met citaat  

"...Dat de Nijsstraat, de Wilfordkaai en de Veerstraat op elkaar uitkomen schept een gevaarlijke situatie."
Een rotonde komt er wellicht niet, want dat zou de toekomst van evenementen als 'Temse in de wolken' hypothekeren.


Okay, er is duidelijk een probleem.
Maar oplossingen hebben we helaas niet...

Hallo?
Het is tweeduizendzeventien (2017)!!!!!

Deze bijvoorbeeld (eerste firma dat ik op het wereldwijde web tegen kwam, lukrake keuze) :

VERPLAATSBAAR dus, bv. bij Temse in de Wolken...
Tenslotte heeft de gemeente Temse toch ervaring met betonnen blokken te (ver-)plaatsen onder de Temsebrug?

Voor de mee-lezende anonieme ambtenaar:
https://www.leicon.nl/products/middengeleiders/


Overigens, wat extra groen in de vele betonprijze straten van het centrum van Temse zou overigens een welkome letterlijke verademing zijn.
Deze zijn ook verplaatsbaar:

_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 3161
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-03-2017 19:36:21    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Nabij de trappen van de Scheldebrug staat een grote reclame van de firma Ghemko, die de Wilfordkaai heraanlegt. Op die reclame staat een afbeelding hoe de Wilfordkaai er zal uitzien na afwerking.



De kerktoren staat op die foto nog wel in de steigers, maar tot daar aan toe. Het is altijd nuttig om naderhand eens te kunnen vergelijken ... Knipoog

Op de website van deze firma kun je verschillende foto's bekijken die gemaakt zijn tijdens de werken (klik op de eerste foto die je ziet).
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 3161
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-06-2017 09:44:21    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit wordt de toegang tot de nieuwe "promenade" langs de Schelde op de Wilfordkaai, recht tegenover de Consciencestraat.



Rechts, gedeeltelijk buiten beeld, is een breed hellend gedeelte met onderaan een greppel. Het is bijna 8 tegels breed, dus ongeveer 8 meter aangezien elke tegel juist een vierkant van één meter groot is. Links is een smaller en minder steil hellend gedeelte van twee tegels, dus twee meter breed en zonder greppel onderaan.

Toen bezwaarschriften konden ingediend worden tegen de heraanleg van de Wilfordkaai heb ik het plan gezien. Daarop stond dit hellend gedeelte van twee meter breed aangeduid als fietspad. Het was zelfs aangeduid met een wegmarkering volgens artikel 74, dus als enkelrichtingsfietspad volgens artikel 9.1.2.1° van het verkeersreglement! Bovendien ging dat fietspad op dat plan met een hoek van 90° naar de trappen van de brug. We hebben als Fietsersbondafdeling daartegen (en tegen nog andere dommigheden) trouwens een bezwaarschrift ingediend. Ik hoop nu maar dat dit gedeelte niet als fietspad zal aangeduid worden.

Als je anderzijds langs het breder gedeelte naar de trappen van de Scheldebrug (of naar de promenade) zult fietsen, zul je door de onaangename greppel moeten rijden ...

Op dat plan van de heraanleg was naast dat breder hellend gedeelte ook nog een "nieuwe fietsenstalling" getekend. Die zie ik echter niet op het grote toekomstbeeld van de Wilfordkaai dat nabij de trappen van de Scheldebrug staat. Het valt dus af te wachten of er fietsenstallingen zullen komen, waar ze dan zullen komen en van welke kwaliteit ze zullen zijn, geschikt voor meerdere soorten fietsen, en of fietsen er diefstalveilig zullen aan kunnen bevestigd worden.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 3161
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-10-2017 16:17:18    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ondertussen is de "promenade" op de Wilfordkaai ongeveer afgewerkt. Als we het echte beeld vergelijken met wat aangekondigd is, zien we dit:




Het valt best mee, alleen is er (nog?) geen wandelwegje in het grasperk, en staan er geen zitbanken.

Maar het valt mij vooral op, dat de promenade verdeeld is in een fietspad en een "trottoir" of een voetpad, met een snelheidsbeperking van maximum 10 km/u, ...



... en de scheiding tussen deze twee is (nog?) niet aangeduid. Dat is wel belangrijk, zie verder! Ik vind een fietspad op de promenade bovendien niet erg verstandig, zie ook verder!

Nabij het "gebouw van de horeca" is deze aanduiding herhaald.



Bij het begin van de promenade aan de andere kant is hetzelfde aangeduid. Volgens de verkeersborden D9 ligt het voetpad langs de kant van de Schelde, en het fietspad langs de kant van het "gebouw van de horeca" en het grasveld.



Ook langs deze kant is de aanduiding herhaald nabij het "gebouw van de horeca".



Maar ...

  • Als er een voetpad is (wat hier dus het geval is) zijn voetgangers verplicht dat voetpad te volgen volgens artikel 42.1 van het verkeersreglement Lees :
    Citaat:
    42.1. De voetgangers moeten de trottoirs, de delen van de openbare weg voor hen voorbehouden door het verkeersbord D9 of D10, of de begaanbare verhoogde bermen volgen en, zo er geen zijn, de begaanbare gelijkgrondse bermen.
    D9 D10


  • Voetgangers mogen dus niet op het fietspad wandelen! Om het fietspad over te steken, van het trottoir naar het "gebouw van de horeca" bijvoorbeeld, is er geen begaanbaar voetpad of geen berm. Dan moeten voetgangers dus het fietspad oversteken waarbij ze voorrang moeten verlenen aan de fietsers volgens artikel 42.2.2.1° van het verkeersreglement Lees :
    Citaat:
    42.2.2. Zijn er geen begaanbare trottoirs of bermen, dan mogen de voetgangers de andere gedeelten van de openbare weg volgen.

    Wanneer de voetgangers het fietspad volgen, moeten zij voorrang verlenen aan de fietsers en bromfietsers.
    ...


  • Ook bromfietsers klasse A zijn toegelaten op het fietspad van de promenade met het verkeersbord D9.

Het is bijgevolg wel belangrijk dat het onderscheid wordt aangegeven tussen het fietspad en het trottoir! Dat is trouwens zelfs verplicht volgens het artikel 10.5 van het reglement voor de wegbeheerder Lees :
Citaat:
10.5. Verkeersbord D9. Deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A.

De scheiding tussen het voetgangersgedeelte, enerzijds, en het gedeelte van de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, anderzijds, wordt gerealiseerd door, hetzij een witte doorlopende streep, hetzij een andere wegbedekking, hetzij om het even welke fysische scheiding of door een combinatie van één of meer van deze middelen.

Desgevallend worden op dit verkeersbord de symbolen van de weggebruikers omgewisseld.

Tussen haakjes, staan al die auto's dan niet op het fietspad geparkeerd? En op het trottoir zouden ze ook al niet mogen staan! Ze zouden hier eigenlijk helemaal niet mogen staan volgens artikel 24, 1° en 2° van het verkeersreglement Lees :
Citaat:
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid:

onverminderd artikel 23.4, op de trottoirs en, binnen de bebouwde kommen, op de verhoogde bermen, behoudens plaatselijke reglementering;

op de fietspaden en op minder dan 5 meter van de plaats waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden of de rijbaan te verlaten om op het fietspad te rijden;
...


Maar ... (nogmaals Knipoog)
Is het wel verstandig om een fietspad op de promenade te voorzien? Zou het niet veel verstandiger zijn om van de promenade een "voetgangerszone" te maken, volgens de artikels 2.35 en 22sexies van het verkeersreglement? Lees de teksten maar eens Lees :
Citaat:
2.35. "Voetgangerszone": een of meer openbare wegen waarvan de toegang aangeduid is met het verkeersbord F103 en de uitgang met het verkeersbord F105.
F103 F105

Citaat:
Artikel 22sexies. Verkeer in de voetgangerszones

F103 F105

22sexies.1. Tot voetgangerszones hebben alleen voetgangers toegang.

Evenwel :

hebben toegang tot die zones :

a) [ ... ] opgeheven (art. 8, KB 13-02-2007, BS 23-02-2007);
b) de voertuigen voor toezicht, controle en onderhoud van deze zone en de voertuigen voor het wegruimen van vuilnis;
c) de prioritaire voertuigen als bedoeld in artikel 37, wanneer de aard van hun opdracht het rechtvaardigt;
d) de voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer;
e) de bestuurders van voertuigen waarvan de garage binnenin die zones is gelegen en slechts toegankelijk is via die zones;
f) in geval van absolute noodzaak, de voertuigen van handelsondernemingen die in die zones gevestigd zijn en slechts via die zones toegankelijk zijn, wanneer deze voertuigen bestemd zijn voor leveringen en indien die leveringen een hoofdactiviteit van deze ondernemingen uitmaken;
g) in geval van absolute noodzaak, de voertuigen die dienen voor een werk in die zones.
h) toeristische miniatuurtreinslepen, bespannen voertuigen, rijwieltaxi's;
i) de voertuigen die gebruikt worden in het kader van de uitoefening van een medisch beroep of thuisverzorging.
j) [ ... ] opgeheven (art. 8, KB 13-02-2007, BS 23-02-2007).

In de gevallen bedoeld onder e) tot i) moeten de begunstigden aan de binnenkant van de voorruit van hun voertuig een vrije doorgangskaart aanbrengen die door de burgemeester of zijn gemachtigde is afgegeven; voor de bespannen voertuigen en de rijwieltaxi's moet de bestuurder in het bezit zijn van de vrije doorgangskaart.

tot die zones hebben toegang, indien verkeerstekens het voorschrijven en volgens de beperkingen die daarop vermeld staan :

a) de voertuigen die in die zones moeten laden of lossen;
b) de taxi's, die binnen die zones een welbepaalde bestemming hebben om personen te laten in- en uitstappen;
c) de fietsers.

22sexies.2. In die zones mogen de voetgangers de volledige breedte van de openbare weg volgen.

De bestuurders die er mogen in rijden, moeten stapvoets rijden; ze moeten de doorgang vrij laten voor de voetgangers en zo nodig stoppen. Ze mogen de voetgangers niet in gevaar brengen en niet hinderen.

In die zones moeten de fietsers van hun fiets afstappen wanneer de dichtheid van het voetgangersverkeer hun doorgang bemoeilijkt.

Het spelen is toegelaten.

Het is verboden te parkeren in die zones.

Dus zoneborden F103 en F105, met een fietsje erbij (zonder tekst) kunnen volstaan. Daarmee is alles gezegd. De voertuigen die er moeten zijn kunnen er komen, en de borden met de onozele snelheidsbeperking tot 10 km/u zijn dan ook overbodig, want fietsers (en andere bestuurders) moeten voorrang verlenen aan voetgangers, moeten stapvoets rijden en desnoods stoppen. Bromfietsen zijn niet toegelaten.


(Aanpassing op 09-11-2017: Artikel reglement wegbeheerder toegevoegd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 3161
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 16-11-2017 18:40:07    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op onze vergadering met de dienst mobiliteit van de gemeente Temse, op maandag 13 november 2017, hebben we de niet reglementaire aanduiding van fietspad en voetpad op de promenade ter sprake gebracht, en tevens de juiste manier aangewezen hoe dat kan gebeuren, zie hierboven. Volgens de gemeente Temse is dat gedeelte van de Wilfordkaai nu echter in privéhanden, en hebben ze daarin geen zeggenschap meer. Onze opmerking zal wel medegedeeld worden aan het college.

Als dat gedeelte van de Wilfordkaai in privéhanden is, heeft de politie dan wel de mogelijkheid om daar verbaliserend op te treden bij een verkeersovertreding? Waarom zouden fietsers zich dan bijvoorbeeld aan de snelheidslimiet van 10 km/u moeten houden op de promenade? Dat is een vraag waard aan de politie Hihi ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - Wilfordkaai

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005