Het is nu 28-03-2024 11:43:21
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 02-05-2017 19:06:23    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
Wat in de krant en op editietemse stond klopt blijkbaar niet helemaal, toch niet voor fietsers. Het is nu 2 mei 2017, ongeveer half tien in de voormiddag. Als ik richting Duivenhoek fiets op de Legen Heirweg, dan zie ik aan de Burggravetraat nog altijd de omleidingswegwijzers voor fietsers staan.
...
Het is deze avond natuurlijk nog altijd 2 mei 2017. Als het weer het toelaat kom ik dan nog wel eens kijken of de aankondiging van de "nieuwe fase" of de "nieuwe verkeerssituatie" ook telt voor fietsers.
...
(Zie hierboven.)
Het weer laat het toe, het regent immers bijna nooit ... Hihi

En het fietspad is inderdaad opengesteld ... Eindelijk zijn we verlost van de omleidingen, eindelijk hebben we een veilig fietspad langs de N41 Goed zo!.



Ik vraag mij wel af, waarom er een omleidingswegwijzer voor fietsers staat naar Sint-Niklaas? Dit is nu toch de normale weg voor fietsers?

Het is even na zes uur 's avonds, dus volop spitsuur. Er staan lange files aan te schuiven richting Hamme naar de tunnel onder de Duivenhoek en aan de rotonde zelf. Maar ... wat komt daar nu af op het fietspad?



Die automobilist beschouwt het fietspad als een tweede rijvak om de file voorbij te rijden! Daar gaat ons "veilig" fietspad! Dat smeekt om een actie (zie verder).



Ondertussen groeit die file snel aan.



Tijdens mijn rit naar de Kettermuit kom ik nog twee automobilisten tegen op het fietspad. Spijtig dat ik al rijdend in die omstandigheden geen foto kon nemen. Ik ben wel in het midden van het fietspad blijven rijden, zodat zij moesten uitwijken in het zand naast het fietspad.

Als ik aan het kruispunt van de Kettermuit kwam, stond de file al tot daar.



En als ik daar de N41 overstak aan de verkeerslichten, moest ik al laveren tussen de auto's die op het kruispunt geblokkeerd stonden ... Leve de fiets Knipoog Uitroepteken

Maar dat autorijden op het fietspad kunnen we niet toelaten. Daarom heb ik volgende mail gestuurd naar de politie, onze schepen van mobiliteit en onze dienst mobiliteit.
Citaat:
Nieuw fietspad langs de N41 in Elversele


Geachte mevrouw schepen en verantwoordelijken voor verkeer in Temse,


Een nieuw tweerichtingsfietspad is vandaag opengesteld langs de N41. Eindelijk zijn fietsers verlost van het oude onveilige fietspad en van de omleidingen tijdens de werken.

Maar op de spitsuren blijkt dat fietspad toch niet zo veilig te zijn voor fietsers als aangekondigd. Tijdens mijn ritje daarjuist vanaf de Duivenhoek naar de Kettermuit ben ik op nog geen tien minuten tijd op dat fietspad drie rijdende auto's tegengekomen, waarvan de bestuurders het fietspad gebruiken om de file voorbij te rijden. Van de eerste heb ik fotografisch bewijs, omdat ik toevallig even gestopt was om een foto van de file te nemen.





Dit is nog maar de eerste dag. Als meer automobilisten merken dat het fietspad eigenlijk een mooi tweede rijvak is voor hen, zal dit aantal auto's op het fietspad tijdens de spitsuren zeker toenemen tot onveiligheid van de fietsers.

In naam van alle fietsers vraag ik hiertegen op te treden om erger te voorkomen.


Met vriendelijke groeten,

Jozef Van Breuseghem
Secretaris Fietsersbond afdeling Temse

Tegenwoordig krijg ik geen antwoord meer op mijn mails, waarschijnlijk zijn mijn vragen te moeilijk. Ik ben eens benieuwd of hierop zal gereageerd worden, of ik de pers zou moeten inschakelen Knipoog ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 16-05-2017 21:54:48    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

We zijn wel blij met dat eerste nieuw dubbelrichtingsfietspad langs de ventweg van de N41, maar ik heb de indruk dat er toch iets schort aan de plaatsing van de verkeerstekens. Aan de Duivenhoek, waar dat dubbelrichtingsfietspad begint, zie je dit.


rechts van de ventweg staat een verbodsbord C1. Dat is normaal, omdat het gemotoriseerd verkeer op de rijbaan de ventweg langs hier niet mag oprijden. Maar ... zo een verbodsbord is geldig voor de hele openbare weg links van dat bord. Anders gezegd, een verbodsbord is geldig voor al wie dat bord langs zijn rechterkant heeft. Het is bijgevolg ook geldig voor het fietspad, dat nochtans aangeduid staat als dubbelrichtingsfietspad.
Hier is dus een tegenstrijdigheid. In feite zou het verbodsbord C1 moeten voorzien worden van een onderbord M3 of M12, of zo een onderbord zonder letter onder de bromfiets.

Hetzelfde verbodsbord staat nog eens ongeveer waar de tunnel onder de Duivenhoek begint, ...



... en nog eens ter hoogte van de bushalte.



Ook op deze twee plaatsen moet een onderbord aangebracht worden om in orde te zijn. Dat heb je nu met dubbelrichtingsfietspaden langs enkelrichtingswegen.

In de tegenovergestelde richting is dat ongeveer hetzelfde, maar daar valt het nog beter op. Waar de ventweg begint staat een eerste bord F19.



Dat bord moet er staan omdat de ventweg enkelrichting is, maar volgens de wegcode betekent dit verkeersbord letterlijk: "Openbare weg met eenrichtingsverkeer." De openbare weg omvat de volledige breedte van de weg, inclusief fietspaden, voetpaden en bermen. Dat verkeersbord telt dus ook voor het fietspad, tenzij ook dit bord voorzien wordt van het nodige onderbord.

Juist voorbij de bushalte staat nog zo een bord.


Op deze plaats staat nog een verkeersbord verkeerd. Het verkeersbord D7 dat het dubbelrichtingsfietspad aanduidt, staat met zijn rug naar hier gericht. Het is de bedoeling dat dit bord het fietspad aanduidt na het kruispunt, dus moet het met zijn gezicht naar hier gericht staan.

Tenslotte staat er nog een bord F19 ongeveer aan het begin van de tunnel onder de Duivenhoek.



Al deze borden F19 moeten eigenlijk een onderbord krijgen om fietsers geen verkeersovertreding te laten begaan als ze in 'tegenrichting' op het dubbelrichtingsfietspad rijden, en om de tegenstrijdigheid op te heffen tussen de verkeersborden die de enkelrichting van de rijbaan aanduiden en de dubbelrichting van het fietspad.

Het loont dus de moeite om het Agentschap Wegen en Verkeer daarvan in te lichten Knipoog ...
Citaat:
Geachte,


Het nieuw dubbelrichtingsfietspad langs de westelijke ventweg van de N41 in Elversele is een grote verbetering voor fietsers tegenover wat het vroeger was. Maar ik ben niet zeker of alle verkeersborden overeenkomstig de wegcode geplaatst zijn.

Het verbodsbord C1 op de rotonde van de Duivenhoek aan de westelijke ventweg is normaal geldig voor elke bestuurder die dat bord aan zijn rechterkant heeft. Dus ook voor (brom)fietsers op het fietspad, dat nochtans aangeduid is als een dubbelrichtingsfietspad.



Om deze tegenstrijdigheid op te heffen zou er normaal gesproken een onderbord met een uitzondering voor fietsers en bromfietsers onder het bord C1 moeten aangebracht worden.

Hetzelfde doet zich voor ter hoogte van het begin van de tunnel onder de Duivenhoek, ...



... en ter hoogte van de bushalte.



In de omgekeerde rijrichting staat een verkeersbord F15 aan het begin van de ventweg.



De betekenis van dit bord is volgens de wegcode: "Openbare weg met eenrichtingsverkeer". De openbare weg omvat rijbaan, fietspaden, trottoirs en bermen. Zonder onderbord met een uitzondering, geldt eenrichtingsverkeer dus ook voor het fietspad. Dit bord wordt herhaald juist voorbij de bushalte na een kruispunt.



Op deze plaats staat ook het bordje verkeerd dat het fietspad aanduidt: het staat met zijn rug naar hier gericht.

Tenslotte staat nog een laatste bord F15 ter hoogte van het begin van de tunnel onder de Duivenhoek.



Het lijkt er op dat (brom)fietsers, die in 'tegenrichting' rijden, een overtreding begaan tegen de verkeersborden C1 en F15.


Met vriendelijke groeten,

Jozef Van Breuseghem
Secretaris Fietsersbond afdeling Temse

Ik ben weeral benieuwd naar de reactie, als die er komt ... In de mail heb ik wel een foutje geschreven over de nummering van het verkeersbord F15: dat moet F19 zijn natuurlijk. Dat zouden ze mij nu wel kunnen aanwrijven Knipoog ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-05-2017 19:31:56    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Om eerst nog even terug te komen op de signalisatie op de westelijke ventweg van de N41, ter hoogte van de enige zijstraat juist voor de bushalte. Zoals reeds gezegd, staat het verkeersbordje D7 langs deze kant van de zijstraat verkeerd gericht.



Deze foto kijkt in de richting van de Kettermuit, en dit bordje moet zichtbaar zijn voor wie uit die richting komt. Het moet het fietspad aanduiden in de richting naar de Duivenhoek.

Het andere verkeersbordje D7 voorbij de zijstraat, dat de eerste auto gedeeltelijk verbergt, duidt het fietspad aan in de richting van de Kettermuit. Dat staat juist gericht.

Maar er is eigenlijk ook nog wat aan de hand met de verkeersborden voor wie uit de zijstraat komt.



Alle bestuurders moeten verplicht naar rechts afslaan, behalve fietsers en tweewielige bromfietsers klasse A, volgens het onderbord.

Enerzijds plaatst het Agentschap Wegen en Verkeer hier een onderbord voor fietsers en bromfietsers, anderzijds doet ze dat niet bij het verbodsbord C1 even verder. Dat zijn "tegenstrijdige verkeersaanduidingen", woorden die AWV zelf ook graag gebruikt. Zoals hierboven reeds gemeld is dit verkeersbord C1 zonder onderbord ook tegenstrijdig met het verplicht fietspadbord D7.

En er is zelfs nog meer op te merken. Tweewielige bromfietsers klasse B mogen ook op een fietspad rijden dat aangeduid is met een verkeersbord D7, tenzij een onderbord dat verbiedt. Het is op dit fietspad niet verboden, dus het mag. Maar ... Dit onderbord bij de verplichte afslagpijl laat toch aan bromfietsers klasse B niet toe om het fietspad naar links op te rijden ... Weer een tegenstrijdige verkeersaanduiding van AWV.

Tussen haakjes, deze zijstraat is slechts een kort eindje bruikbaar door voertuigen. Na nog geen honderd meter stopt de rijbaan en is het nu een versperde voetweg geworden door de werken.



Het is wel positief, dat het fietspad over deze zijstraat is doorgetrokken zonder onderbreking of zonder drempel Goed zo!. Beginnen ze het eindelijk te leren?



Maar hier moet nog wel de wettelijk verplichte fietspadmarkering aangebracht worden op dit kruispunt volgens artikel 16.1°, eerste lid van het reglement voor de wegbeheerder. Maar om hierover te reclameren wacht ik tot alles is afgewerkt en alle andere wegmarkeringen zijn aangebracht.

Het is langs de andere kant wel spijtig dat aannemers en hun werklui zo weinig respect opbrengen voor fietsers, en op het einde van een werkdag de "inrit" over het fietspad naar hun werkterrein niet opkuisen, zeker voor een verlengd weekend van vier dagen zoals dit Hemelvaartweekend. Er mogen nu toch meer fietsers verwacht worden, zeker met dit mooie weer! Daarna is men verwonderd dat fietsers uitschuiven en vallen, en dat er zoveel "eenzijdige fietsongevallen" gebeuren ...



Even verder richting Kettermuit zal de fietstunnel onder de N41 komen, en daar wordt al aan gewerkt.



Aan de breedte van het ijzervlechtwerk te zien, ziet het er op het eerste zicht naar uit dat de tunnel breed genoeg zal worden voor fietsers in de twee richtingen. Hij zal in alle geval wel breder worden dan het armzalig fietstunneltje onder de Rik De Rycklaan. Het hangt er natuurlijk van af hoe dik de betonmuren zullen worden.

Maar eigenlijk moet dit een voetgangers- en fietserstunnel worden. Ik vraag mij nu al af waar de plaats voorzien is voor voetgangers? Of zullen die op het fietspad moeten gaan? Krijgen die dan zebrapaden om de ventwegen over te steken? Zullen er voor fietsers trouwens wel fietsoversteekplaatsen voorzien worden? Want tegenwoordig durven de wegbeheerders die ook al weglaten waar die wel wettelijk verplicht zijn! Ik krijg nu al het gevoel dat we nog zullen moeten ageren Hihi ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 04-06-2017 07:47:14    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Na onze fietsactie van zaterdag 3 juni 2017 kunnen we de gelegenheid niet laten voorbijgaan om deze voor fietsers onaangename plaats te melden aan het Agentschap Wegen en Verkeer.



De steeds dikker wordende laag van zand en steentjes op het nieuw fietspad, ter hoogte van de "inrit" van het werfverkeer, zou toch minstens voor elk weekend eens kunnen opgeruimd worden zoals wij dat gedaan hebben.





Dit is dus gemeld op het Meldpunt Fietspaden. Mijn melding heeft referentienummer 9258481DCF gekregen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 07-06-2017 05:38:42    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Nog nooit heb ik zo vlug een reactie gekregen van het Agentschap Wegen en Verkeer op een melding via het Meldpunt Fietspaden Goed zo!. Dit is hun antwoord:

Op 6 juni 2017 om 15:53 schreef Wegbeheerder <wegen.oostvlaanderen@vlaanderen.be>:
Citaat:
Beste Van Breuseghem Jozef,

Als reactie op uw melding van een knelpunt voor fietsers (referentie : 9258481DCF) op volgende locatie :

N41
Temse
Oost-Vlaanderen

Melden we u het volgende :

In antwoord op uw melding in verband met vuil op het fietspad op de N41 te Temse lichten wij u eerst graag kort even toe hoe de fietspaden in het beheer van het Agentschap Wegen en Verkeer onderhouden worden.

De fietspaden langs gewestwegen in het beheer van het Agentschap Wegen en Verkeer worden ongeveer 5 maal per jaar geborsteld. Er worden steeds 2 bijkomende veegbeurten per jaar uitgevoerd voor de campagnes "lenteschoonmaak" (periode april) en "op een proper fietspad terug naar school" (periode augustus).

Uiteraard primeert ook voor ons de verkeersveiligheid. We sturen naar aanleiding van uw melding een wegentoezichter ter plaatse. Indien het vuil op het fietspad een gevaar betekent voor de fietser, wordt zo snel als mogelijk overgegaan tot een plaatselijke veegbeurt.

Wij willen u graag bedanken voor uw bezorgdheid over de weginfrastructuur en de veiligheid van de weggebruikers en hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groeten


Ir. Peter De Backer
Afdelingshoofd
Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen

Uiteraard waardeer ik het dat de fietspaden langs gewestwegen geregeld geborsteld worden door het Agentschap Wegen en Verkeer. Maar tijdens deze werken is het eerder de taak van de aannemer om de fietspaden proper en berijdbaar te houden, en dat zou moeten gebeuren zonder een wegentoezichter ter plaatse te sturen.

Als die wegentoezichter nu gaat kijken in het begin van deze week, nu we zelf pas opgeruimd hebben, dan zal die niet veel vuil op het fietspad zien liggen. Als het weer het toelaat ga ik in alle geval volgende zaterdag nog eens ter plaatse kijken of al het vuil van een werkweek (van 4 dagen) nog op het fietspad ligt.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-06-2017 09:00:19    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het is nu zaterdag 10 juni 2017, een werkweek van 4 dagen na onze opruimactie van 3 juni is voorbij. We hebben toen het fietspad langs de N41 opgeruimd van alle vuiligheid die de aannemer daarop had achtergelaten, en dat gemeld aan het Agentschap Wegen en Verkeer via het Meldpunt Fietspaden. Wat is het resultaat van de wegentoezichter die Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen ter plaatse gestuurd heeft?
Als positief punt kunnen we zeggen dat het verkeersbord D7 dat verkeerd gericht stond ter hoogte van het enige zijstraatje, in de goede richting gedraaid is. Het fietspad wordt nu goed aangeduid in de richting van de Duivenhoek.



Langs de andere kant is nu het verkeersbord D7, dat het fietspad daar aanduidt in de richting naar de Kettermuit, met een kwart slag verdraaid.



De bandensporen op het fietspad verraden dat dit verkeersbordje wel eens een duwtje zou kunnen gekregen hebben van een of ander werfvoertuig.



Maar dat is voorlopig een detail. Het is veel ergerlijker dat op het fietspad andermaal een niet opgeruimde laag zand en steentjes ligt van vier dagen wegenwerken.



Het zand ligt zelfs nog wat verder verspreid dan vorig weekend, ...



... en de steentjes zijn er niet kleiner op geworden.



De aannemer doet blijkbaar nog altijd geen moeite om het fietspad proper te houden, al is het maar tijdens het weekend. Volgende werkweek kan er dus alweer een laag zand en steentjes bovenop komen, enzovoort. Fietsers kunnen de boom in?

Het artikel 7.3 van het verkeersreglement zegt nog altijd Lees :
Citaat:
7.3. Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen, zwerfvuil of stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen, hetzij door er rook of stoom te verspreiden, hetzij door er enige belemmering aan te brengen.

En dat geldt ook voor aannemers van wegenwerken.

Dat vraagt opnieuw een melding op het Meldpunt Fietspaden. Deze tweede melding heeft referentienummer E9E0E3D5EF gekregen. Als toelichting heb ik geschreven:
Citaat:
Zie melding 9258481DCF van 4 juni 2017.
Na onze opruimactie, en na een werkweek van amper 4 dagen, is opnieuw een laag zand en steentjes achtergebleven op het fietspad.
Ik waardeer het dat het Agentschap Wegen en Verkeer ongeveer 5 maal per jaar de fietspaden borstelt, maar hier is het de aannemer die minstens voor elk weekend het fietspad zou kunnen proper maken.
Zoniet, zal volgende week de laag nog wat dikker zijn, tot gevaar (uitschuiven, vallen, ...) en ongemak (lekke banden, ...) voor fietsers.

Volgende week zaterdag ga ik weer eens kijken, als ik tijd heb en als het weer het toelaat. Als het niet betert kunnen we nog altijd de pers inlichten ... Hihi.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 17-06-2017 09:21:58    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Volgende week zaterdag ga ik weer eens kijken, als ik tijd heb en als het weer het toelaat. Als het niet betert kunnen we nog altijd de pers inlichten ... Hihi.
(Zie hierboven.)
Ik ben vandaag, zaterdag 17 juni 2017 gaan kijken, en deze keer is het fietspad opgeveegd Goed zo!.



Het helpt dus wel om te blijven zagen. Het is alleen spijtig dat we voor dergelijke dingen nog altijd moeten zagen. Het zou een doodnormale werkwijze moeten zijn, om fietspaden op te ruimen van alle hinderlijke vuiligheid en rommel, zonder dat we dat steeds opnieuw moeten vragen.

Hopelijk houden ze het vol om het fietspad geregeld eens proper te maken.

Ondertussen vorderen de werken aan de fietstunnel.


_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-06-2017 20:26:55    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Hopelijk houden ze het vol om het fietspad geregeld eens proper te maken.
...
(Zie hierboven.)

Vorig weekend leek het fietspad beter opgeveegd dan dit weekend van 24-25 juni 2017.



Zou het eigenlijk wel opgeveegd zijn? Er ligt deze keer niet zo veel zand en steentjes op het fietspad dat het echt hinderlijk is, maar proper geveegd is het nu ook precies niet.

Het lijkt er op dat we dit geregeld zullen moeten nazien zo lang de werken bezig zijn, en eventueel zullen we de aannemer herhaaldelijk op zijn plichten moeten wijzen via het AWV. Het is jammer dat we ons moeten gedragen als een opzichter in een papschool, maar er zit blijkbaar niets anders op.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-07-2017 17:57:11    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

We zijn weer een weekend verder, 1-2 juli 2017. Het heeft goed geregend, er is dus wat slijk en modder.



Echt slecht is het fietspad weer niet, maar als het vrijdagavond opgeveegd zou zijn, zou het er toch beter uitgezien hebben. Er ligt zeker niet minder vuil op het fietspad dan vorig weekend, en er zijn duidelijke slijksporen van fietsbanden zichtbaar.

Misschien wordt er niet zo veel meer "gemorst" als de vrachtwagens over het fietspad rijden, maar zachtjesaan lijkt er toch steeds meer vuil op het fietspad achter te blijven. Als ik kan kom ik volgend weekend weer eens kijken, en ik ben benieuwd of er dan weer wat meer zal liggen ... Dan mogen ze bij AWV nog eens een melding op het Meldpunt Fietspaden verwachten.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-07-2017 18:02:37    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Met het weekend van 8-9 juli 2017 ziet het fietspad er heel wat beter uit.



Deze keer is het echt proper geveegd. Mogelijk met de vakantie in zicht.

Nu maar hopen dat deze regelmatige kuisbeurten worden volgehouden.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-07-2017 18:05:30    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op 12 juli 2017 om 17:02 ontving ik antwoord van Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen op mijn vraag over mogelijk onjuiste, onvolledige of verwarrende verkeersborden langs deze N41. Hun antwoord is zeer degelijk en omschreven. Het komt hierop neer:

Een fietspad maakt geen deel uit van de rijbaan (artikel 2.7 van het verkeersreglement). Het fietspad moet dus apart worden bekeken, iets als een 'rijbaan' voor fietsers, ook wat signalisatie betreft. Fietsers volgen dus de signalisatie voor fietsers, die hier aangeeft dat het een verplicht dubbelrichtingsfietspad is, wat geen afbreuk doet aan de enkelrichting op de rijbaan voor het gemotoriseerd verkeer.

Dat kan zeer juist zijn. Deze uitleg zal zeker nog van pas komen bij andere gelegenheden ... Knipoog
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-07-2017 18:15:39    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op 12 juli 2017 om 16:25 ontving ik antwoord van Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen op mijn melding E9E0E3D5EF. Ze hebben de aannemer gevraagd het fietspad dagelijks na het beëindigen van de werken te vegen. Ze volgen de situatie verder op.

En zoals hierboven reeds vermeld, lijkt dat nu toch een goed resultaat op te leveren Goed zo!.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-09-2017 09:22:25    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Vanaf midden september 2017 start een "nieuwe fase" van de werken aan de N41 in Elversele, volgens dit bericht in de nieuwe Omroeper van woensdag 13 september 2017:



Op "nieuwe" de N41 zelf, tussen de rotonde van de Duivenhoek en de Kettermuit, zal dat voor fietsers zeer waarschijnlijk geen probleem vormen, aangezien de nieuwe fietspaden langs beide kanten van de N41 dan volledig klaar zullen zijn. Tenminste, als de automobilisten weer geen gebruik maken van dat fietspad! Maar op de ventwegen ten zuiden van de rotonde van de Duivenhoek, en op die rotonde zelf, zou het voor fietsers wel eens zeer gevaarlijk kunnen worden. Daar is immers "gemengd verkeer"! En dat "gemengd verkeer" gaat deze keer tussen alle autoverkeer op de N41, omdat de tunnel onder de rotonde wordt afgesloten!

Dat wordt voor fietsers extra gevaarlijk, vooral:

  • Op de zuidelijke ventweg langs de kant van Elversele dorp, waar fietsers zelfs in beide richtingen rijden, dus ook tegen het autoverkeer in! En vermits de durmedijk nu ook is afgeloten zullen meer fietsers dan gewoonlijk vanuit richting Hamme in tegenrichting op deze ventweg rijden, om de fietsomleiding langs de Legen Heirweg te volgen!
  • Op de rotonde zelf zullen de fietsers geconfronteerd worden met het drukke autoverkeer van de N41. Het is een rotonde van het type "met fietspad op de rand". Die staan bekend als rotondes van de gevaarlijkst soort. En ook hier zullen meer fietsers dan gewoonlijk de rotonde, en het autoverkeer op de N41, moeten dwarsen van Elversele naar Tielrode, of omgekeerd, omdat de durmedijk nu ook is afgeloten.

Zou er enige maatregel genomen worden om te verwittigen voor deze onveilige toestanden voor fietsers, of om er zelfs voor te zorgen dat het wat minder onveilig wordt voor fietsers? Of wachten wegbeheerders, diensten mobiliteit, politie, ... af tot er eerst iets ernstigs gebeurt?

Deze fase zou een maand lang duren tot half oktober. Vanaf dan staat er iets anders te wachten volgens de Gazet van Antwerpen van maandag 11 september 2017 (klik om te vergroten):



Dit gaat natuurlijk over een "autoverkeersinfarct". Voor het fietsverkeer zal dat voor geen infarct zorgen.

Hopelijk zal het autoverkeer dan andere wegen gebruiken, waardoor het voor fietsers rustiger en minder gevaarlijk wordt. Evenzeer hopelijk wordt een degelijke doorgang voorzien voor fietsers tijdens deze werken, zoals in dit krantenartikel beloofd wordt.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-09-2017 10:05:32    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Zou er enige maatregel genomen worden om te verwittigen voor deze onveilige toestanden voor fietsers, of om er zelfs voor te zorgen dat het wat minder onveilig wordt voor fietsers? Of wachten wegbeheerders, diensten mobiliteit, politie, ... af tot er eerst iets ernstigs gebeurt?
...
(Zie hierboven.)

Er wordt verwittigd voor de onveilige toestand voor fietsers met ... omleidingsbordjes zoals gewoonlijk: oranje bordjes met zwarte tekst. Dat zou wel moeten opvallen, maar veel meer moeten fietsers niet verwachten.

Op de Legen Heirweg, nabij de rotonde van de Duivenhoek, staat bijvoorbeeld dit bordje dat moet verwittigen voor fietsers en voetgangers, ...



... of worden de voetgangers en de fietsers er van verwittigd dat ze moeten opletten? Het is hier een hachelijke toestand voor fietsers. Gelukkig mogen ze hier op dit voetpad rijden in de richting van de rotonde Hihi ...

Op de ventweg richting Hamme staat een bordje met "fietsers op de rijbaan", ...



... maar niet dat fietsers daar ook uit de tegenrichting kunnen komen!

Als je per fiets vanuit de richting Hamme komt, dan ondervind je wel welk gevaar je te wachten staat.



Fietsers moeten voorrang verlenen, maar als geen enkele automobilist de beleefdheid aan de dag legt om even te stoppen, dan kun je daar lang staan schilderen. Gelukkig rijden de meeste automobilisten tijdens het spitsuur wel voorzichtig en houden ze wat rekening met de moeilijkheden van de fietsers.

En hoe zit het nu met het nieuw tweede tweerichtingsfietspad vanaf de rotonde aan de Duivenhoek tot aan het kruispunt met verkeerslichten aan de Kettermuit?

Vooreerst een moeilijke situatie. Als je vanop dat fietspad naar de rotonde rijdt, en je wilt naar de Legen Heirweg, dus naar links op de foto, dan moet je eigenlijk naar rechts afslaan en rond de hele rotonde fietsen ...



Ik denk dat het eenvoudiger en minder gevaarlijk is om dan even van de fiets af te stappen en met de fiets aan de hand de Legen Heirweg over te steken om uw weg te vervolgen.

Maar verder is dat tweede fietspad nu ook berijdbaar in de twee richtingen. Dit is een zicht op dat fietspad vanaf de Duivenhoek in de richting van de Kettermuit. Het is natuurlijk bergop.



En als je boven bent en achterom kijkt naar de Duivenhoek zie je dit.



Van op dezelfde plaats wordt het wat vlakker richting Kettermuit.



Als we verder fietsen passeren we de tunnel onder de N41 in aanbouw.



Die tunnel lijkt wel in de diepte te liggen. Hoe zullen fietsers dat ervaren als ze bij het uitkomen van de tunnel bergop moeten rijden om dan voorrang te verlenen aan een ventweg die ze moeten oversteken? Ik denk dat die tunnel eerder geschikt zal zijn voor voetgangers dan voor fietsers.

Dan komen we aan twee opeenvolgende kruispunten met de Landbouwstraat. Het fietspad is aan geen enkel van deze kruispunten doorgetrokken, maar het wordt onderbroken door de boordstenen van de zijstraten.





Gelukkig liggen deze boordstenen min of meer op dezelfde hoogte als het fietspad, maar het zou beter geweest zijn om het fietspad gewoon door te trekken over de zijstraten. Het fietspad hoort immers bij de voorrangsweg, het is dus logisch dat de voorrangsweg doorloopt over de ondergeschikte zijstraten. Maar dat moet men bij het AWV blijkbaar nog leren.

En er is nog iets zeer belangijks! Dat fietspad moet op deze twee kruispunten nog aangeduid worden met de verplichte wegmarkering van twee evenwijdige witte onderbroken strepen. De haaientandjes en de voorrangsborden alleen zijn niet voldoende. Ik ben benieuwd of AWV dat in orde zal brengen zonder dat we het weer eens moeten vragen.

De twee tweerichtingsfietspaden die we nu hebben langs de N41 zijn ontegensprekelijk een hele verbetering tegenover de smalle zelfmoordstrook die het fietspad vroeger was.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 05-10-2017 09:49:51    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Wat hierboven reeds aangekondigd is in een artikel van de Gazet van Antwerpen, staat nu bij de gemeenteberichten in de nieuwe Omroeper van woensdag 4 oktober 2017 (klik om te vergroten).



Waarschijnlijk vanaf 16 oktober 2017 wordt de N41 in Elversele dus "volledig onderbroken" tot ongeveer midden november 2017.

In het persartikel hierboven wordt wel vermeld dat fietsers, en de bussen van de Lijn, wel doorgang zouden krijgen bij deze "volledige onderbreking". Dat kun je echter niet opmaken uit dit bericht van de gemeente Temse. Wat wordt het nu? Fietsers zullen het waarschijnlijk alweer zelf moeten ondervinden ... zoals gewoonlijk.

Verkeer = alleen auto's voor de gemeente Temse ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Elversele - N41 (Nieuwe Steenweg & Pontweg)

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 4 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005