|
Waarom stukjes afgeschermd fietspad op de Oostberg? |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
|
|
|
|
|
Geplaatst: 26-04-2009 21:35:05 Onderwerp: Waarom stukjes afgeschermd fietspad op de Oostberg? |
|
|
|
|
Als men op de Oostberg richting Steendorp fietst, ontmoet men twee keer een stukje fietspad van ongeveer 20 meter lengte achter paaltjes.
Het nut hiervan ontgaat mij helemaal.
Het eerste 'afgeschermd fietspad' ligt juist voorbij de Oostbergdreef:
Het tweede 'afgeschermd fietspad' ligt bijna aan het kruispunt met de Vijfhuizenstraat:
Aan dit tweede fietspad is ook aan de overkant van de straat in de richting Temse een fietspad geschilderd. Paaltjes zijn daar niet aangebracht, waarschijnlijk om het autoverkeer niet te hinderen, aangezien de rijbaan dan te smal wordt? Hoewel, of er nu paaltjes staan of niet, op een fietspad mogen geen auto's rijden! Is de rijbaan hier dan toch niet nutteloos wat smal gemaakt door dit bijkomend fietspad te schilderen? Welke automobilist houdt trouwens rekening met dit 'geschilderd fietspad zonder paaltjes'?
Ook van dat fietspad ontgaat mij de bestaansreden.
Let terloops op de elegante gewoonte om ook de goot als fietspad te gebruiken ... over fietsvriendelijkheid gesproken ... terwijl er plaats genoeg achter de paaltjes is om het fietspad volledig op de straat te schilderen!
De enige reden voor deze 'fietspaden achter paaltjes' die mij medegedeeld is, is dat deze paaltjes dienen om de fietsers te beschermen ... Doch dit antwoord roept bij mij weer twee onbeantwoorde vragen op:
- Welk speciaal gevaar loert er juist op die twee plaatsen op de Oostberg - en niet op de rest van de Oostberg - waartegen de fietsers moeten beschermd worden?
- Hoe komt het dat dit gevaar zich enkel voordoet in de richting Steendorp, en dat de fietsers er in de richting Temse blijkbaar niet tegen moeten beschermd worden?
Dit deel van de Oostberg ligt bovendien in de bebouwde kom van Temse, waar fietsers dus met twee naast elkaar mogen fietsen als het tegenliggend verkeer niet gehinderd wordt. Dit naast elkaar fietsen wordt op deze twee plaatsen onmogelijk gemaakt door het "verplicht fietspad". Dit lijkt eigenlijk meer op 'fietsertje pesten'!
Deze 'beschermende fietspaden' bieden nog ongemakken aan de fietsers. Vooral nabij het eerste fietspad staan dikwijls auto's geparkeerd. Dat mag natuurlijk, maar als die dicht bij het begin van dat fietspad staan, dan moet je als fietser een korte S-bocht maken om achter die paaltjes te geraken. Eenmaal je op dat fietspad bent, en er staat een auto dicht tegen het einde van dat fietspad, dan kun je moeilijk inschatten of je het fietspad wel op een normale manier zult kunnen verlaten, zonder dus al te veel naar het midden van de rijbaan te moeten uitwijken.
Wat is nu eigenlijk het nut of het voordeel voor fietsers van deze stukjes fietspad op de Oostberg? Kan mij dat iemand uitleggen?
(Aanpassing op 25-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 25-12-2015 10:41:03; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Nicole Van der Vieren
|
|
|
|
|
Geplaatst: 27-04-2009 11:13:03 Onderwerp: |
|
|
|
|
Ik dacht dat men dit gedaan heeft om de snelheid van de auto's af te remmen (beetje asverschuiving). Actiegroep'FLITS' ijverde jaren voor een verkeersveiligere straat en de gemeente heeft het op die manier proberen oplossen... |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
|
|
|
|
|
Geplaatst: 16-05-2016 11:30:56 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het twijfelachtig nut van de stukjes "afgeschermd fietspad" op de Oostberg, of "fragmentfietspaden" zoals Temse die graag aanlegt, is hierboven al besproken. Maar het zijn en blijven wettige, reglementaire fietspaden volgens het artikel 74 van het verkeersreglement:
Citaat: |
Artikel 74. Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden
Het deel van de openbare weg dat afgebakend is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen en dat niet breed genoeg is voor het autoverkeer, is een fietspad.
|
Alle verkeersregels over fietspaden blijven dus van toepassing, ook deze regel uit het artikel 24 van het verkeersreglement:
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :
1° ...
2° op de fietspaden en op minder dan 5 meter van de plaats waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden of de rijbaan te verlaten om op het fietspad te rijden;
3° ... |
Maar wat zien we op de Oostberg?
Deze wegmarkering is ongetwijfeld bedoeld als afbakening van de parkeerzone voor voertuigen volgens het artikel 77.5 van het verkeersreglement, maar dat is overduidelijk strijdig met artikel 24.2° van het verkeersreglement! Deze wegmarkering laat stilstaan en parkeren immers toe tot op minder dan een halve meter van het begin van het fietspad, terwijl die afstand wettelijk minstens 5 meter moet zijn.
Het is gemeld op het Meldpunt fietspaden, en de melding heeft referentienummer C04DB435E0 gekregen. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
|
|
|
|
|
Geplaatst: 26-01-2017 19:03:15 Onderwerp: |
|
|
|
|
We zijn weer twee maand verder dan de vorige melding, waarop nog steeds geen reactie gekomen is. Op de Oostberg is het nog altijd toegelaten om te parkeren op minder dan 5 meter van het begin van een fietspad. Het is zelfs niet nodig om een nieuwe foto te nemen. Buiten de blauwe vuilniszak is de toestand nog altijd dezelfde.
Die "parkeerhaak", als aanduiding van de parkeerplaats, heeft daar niet altijd gestaan, zoals blijkt uit onderstaande foto van Google Street View van oktober 2009.
Na mijn eerste melding C04DB435E0 op 16 mei 2016, waarna het op de verkeerscel zou geplaatst worden, en na mijn tweede melding 7529204F97 op 23 november 2016, waarna geen reactie meer gekomen is, heb ik het nog een derde keer gemeld op het Meldpunt Fietspaden, nogmaals met de bijkomende vraag om eventueel zelfs dat hele "fietspad in de goot" op te ruimen.
Mijn derde melding heeft referentienummer B1F5B6E199 gekregen. Aangezien op mijn vorige melding niet binnen de maand gereageerd is, heb ik dat bovendien gemeld aan het Meldpunt Fietspaden op hun e-mail info@meldpuntfietspaden.be.
Benieuwd of er deze keer zal op gereageerd worden ... _________________ Queen:
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
|
|
|
|
|
Geplaatst: 18-04-2017 17:49:46 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Het wordt dus afwachten tot einde maart (2017 hopelijk). Zou bij die schilderwerken ook het "fietspad in de goot" aangepakt worden? Jammer dat het met schilderwerken alleen niet volledig kan opgeruimd worden met paaltjes en al! |
(Zie hierboven.)
Het is midden april 2017 geworden en ... met schilderwerken alleen is het fietspad toch volledig opgeruimd ...
... maar niet met paaltjes en al .
De afbakening door twee evenwijdige witte onderbroken strepen is weg, bijgevolg is het fietspad weg. De linkse witte onderbroken streep is in het (oker)geel overschilderd, de rechtse witte onderbroken streep heeft ook het geelzucht gekregen. Dezelfde behandeling dus als de vroegere fietspaden iets verder op de Oostberg.
Aangezien er geen fietspad meer is, heeft de afstand van het parkeervak geen belang meer. Dat "probleem" is opgelost zonder gezichts- of parkeerplaatsverlies .
Aangezien er geen fietspad meer is, zijn fietsers niet meer verplicht om achter die paaltjes te rijden. Het pijltje voor de paaltjes geeft zelfs een andere aanwijzing, die nu ook voor fietsers geldt!
De gele onderbroken strepen die nu op de boordsteen van het voetpad staan, zijn voor automobilisten bedoeld, volgens artikel 75.1.2° van het verkeersreglement :
75.1. Markeringen die de werkelijke rand van de rijbaan aanduiden.
...
2° Een gele onderbroken streep mag op de werkelijke rand van de rijbaan, op een trottoirband of op de boordsteen van een verhoogde berm aangebracht worden.
Langs deze gele streep is het parkeren op de rijbaan verboden. |
Automobilisten mogen dus niet parkeren naast deze gele onderbroken strepen, ook niet achter de paaltjes ... Dezelfde regeling dus als even verder op de Oostberg.
Vermits deze gele onderbroken streep de werkelijke rand van de rijbaan aanduidt, is het wel opletten geblazen voor die reeks groene paaltjes midden op de rijbaan ...
Ik vraag mij soms af, hoe vreemde fietsers en automobilisten hierover zouden denken als ze hier voor de eerste keer passeren? "Waarom duidt men een fietssuggestiestrook aan achter paaltjes?" of "Waarom is dat parkeerverbod aangeduid achter die paaltjes?". Misschien kunnen ze zich ook afvragen: "Waarom zijn daar paaltjes geplaatst voor een fietssuggestiestrook?" of "Waarom zijn er nog paaltjes bijgeplaatst als parkeren er al verboden was?" Het kan natuurlijk ook dat ze gewoon denken "Rare jongens, die Temsenaars." _________________ Queen:
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|