|
Verkeersdrempels op de dijk. |
|

Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6251 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 19-10-2009 16:04:09 Onderwerp: Niet alleen in Temse! |
|
|
|
|
Ook in Hamme is men hier niet gelukkig mee, zie http://www.gva.be/oost-vlaanderen/Hamme/verkeersremmers-veroorzaken-onrust.aspx
Uit de Gazet Van Antwerpen:
Citaat: |
De afdeling Zeeschelde legde zonder medeweten van de gemeente snelheidsremmers aan op de dijken langsheen Schelde en Durme.
Dat zorgt voor heel wat onrust bij wandelaars en fietsers, maar ook bij het gemeentebestuur. Schepen van mobiliteit Herman Vijt (CD&V) is bijzonder boos. “Deze drempels zijn aangelegd zonder medeweten en zonder enige inspraak van de gemeente en de buurgemeenten. Jonge gezinnen met kinderwagens, fietsers met kinderzitjes en rolstoelgebruikers lijden eronder. Zij alarmeerden ook de gemeente. Die mensen ervaren de verkeersdrempels als gevaarlijk. Een rolstoelgebruiker meldde dat de prachtige Hamse dijken nu voor hem ontoegankelijk geworden zijn.”
“De verkeersremmers waren nodig om fietsers te verplichten hun snelheid te minderen, omdat ze vaak een gevaar vormen voor wandelaars en recreatieve fietsers”, liet de afdeling Zeeschelde weten aan de Toeristische Diensten Oost-Vlaanderen.
Kermisattractie
De verkeersdrempels op de dijken zijn hét gespreksonderwerp aan de Mirabrug. Wandelaars en fietsers geven er ongezouten hun mening. Myriam Baert en Bart Fonck uit Elversele wandelen veel in de omgeving van de Mirabrug. “Dit kan toch niet”, vinden zij. “Onze kinderen worden door mekaar geschud. Dit is toch geen kermisattractie. Vooral voor ouders met kinderen op de fiets is dit uiterst gevaarlijk. Wij hopen dat de bulten vlug verdwijnen.”
“Wat moet dat allemaal gekost hebben?”, vraagt Louis Aelbrecht zich af. “Weggesmeten geld voor een constructie die haar doel voorbij schiet. Mountainbikers vermijden de drempels via de graskant, daar is net voldoende plaats. De anderen nemen met plezier deze leuke hindernis. Remmen doen ze niet. Zij ervaren geen enkele hinder van deze verkeersremmer, die eigenlijk voor hen is gebouwd.”
Overleg met buurgemeenten
Vijt vindt dat de drempels ook het toerisme langs Durme en Schelde grote schade berokkenen. “Daarom nodigen wij al onze buurgemeenten uit tot overleg om tot een gezamenlijk standpunt of actie te komen.”
|
_________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|

Nicole Van der Vieren
Geregistreerd op: 12 Jan 2009 Berichten: 39 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 19-10-2009 20:53:00 Onderwerp: |
|
|
|
|
onaanvaardbaar
Nicole Van der Vieren |
|
Terug naar boven |
|

Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6251 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 20-10-2009 12:08:08 Onderwerp: KB van 1 februari 1934 ?? |
|
|
|
|
Hola! Dat verandert alles!
Mogen wij wel met onze huidige moderne fietsen op de dijken van de afdeling Zeeschelde van Waterwegen en Zeekanaal NV? Hun "algemeen reglement der scheepvaartwegen van het koninkrijk" bepaalt namelijk in dat artikel 93 het volgende:
Citaat: |
...
4. Rijwielen, met of zonder motor, welke voldoen aan de voorwaarden voorzien in het koninklijk besluit van
1 februari 1934, houdende algemene verordening op de politie van het vervoer en van het verkeer,
mogen op de aanhorigheden der bevaarbare waterwegen onder beheer van de Staat rijden, onder de
volgende voorwaarden:
... |
Voldoen onze rijwielen wel aan die voorwaarden voorzien in dat koninklijk besluit van 1 februari 1934, houdende algemene verordening op de politie van het vervoer en van het verkeer? Ik ken dat KB namelijk niet, en ik vind het ook niet op internet.
Wie weet, overtreden wij met zijn allen niet voortdurend het "algemeen reglement der scheepvaartwegen van het koninkrijk"!
Dat wil ik natuurlijk niet op mijn geweten hebben! Kan iemand daarin klaarheid brengen? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|


Trobken
Site Admin
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 701 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 20-10-2009 16:27:59 Onderwerp: Complexe situatie |
|
|
|
|
Volgens de wet zijn er blijkbaar drie verschillende soorten jaagpaden:
't Is een complexe situatie.
Op het forum van de Gentse Liggers las ik dit ook:
Quote:
Er kunnen volgens gevestigde rechtspraak drie types van jaagpaden onderscheiden worden :
— Jaagpaden die een openbare weg zijn, in de zin van artikel 1 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (de zogenaamde « Wegcode »);
— Jaagpaden die een openbare plaats zijn, overeenkomstig artikel 28 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer. Onder « openbare plaats » wordt verstaan : de openbare weg, de voor het publiek toegankelijke terreinen en de niet-openbare terreinen die voor een zeker aantal personen toegankelijk zijn;
— Jaagpaden die een private weg zijn.
Quote:
Jaagpaden hebben ofwel een privaat ofwel een openbaar karakter. Indien ze een privaat karakter hebben zal dat alsdusdanig zijn aangegeven door signalisatie — « private eigendom » — eventueel in combinatie met een fysieke barrière (bijvoorbeeld een slagboom, een hek). De overgrote meerderheid van de jaagpaden hebben evenwel een openbaar karakter.
Wat specifiek de jaagpaden betreft, kan verwezen worden naar een vonnis van de politierechtbank te Hasselt waarin gesteld wordt dat het jaagpad in beginsel behoort tot de openbare weg waar het verkeersreglement toepasselijk is, (Pol. Hasselt, 15 april 1988, RGAR 1990, 11599).
Het beheer van de jaagpaden komt toe aan de gewesten, een aantal werden overgedragen aan de gemeenten. Naargelang het geval zijn de genoemde wegbeheerders bevoegd om de aanvullende reglementering met betrekking tot het verkeer vast te stellen. Zo kunnen deze beslissen de toegang tot de jaagpaden te beperken tot bijvoorbeeld fietsers, voetgangers ...
Op jaagpaden met een openbaar karakter moeten de regels van de wegcode gerespecteerd worden en mag enkel reglementaire signalisatie worden gebruikt. Het toezicht op de naleving van de verkeersregels gebeurt door de personen die krachtens artikel 3 van het verkeersreglement daartoe de vereiste kwalificaties hebben.
Quote:
De meeste jaagpaden maken geen deel uit van de openbare weg, omdat die meestal eigendom zijn van de Dienst der Scheepvaart. Het KB van 01/12/75 is daarop dan ook niet van toepassing. Jaagpaden vallen dus onder een apart KB, dat van van 15/10/35 (!) en dat van 07/09/50. Daarin staat oa :
3° De snelheid der voertuigen mag 30 kilometer per uur niet te boven gaan in het open veld. In de bebouwde kommen, bij het kruisen van wegen, op de sluiswallen, alsook in de nabijheid van bochten waar het uitzicht belemmerd is, wordt de snelheid beperkt op 10 kilometer per uur;
en ook :
Art. 8. De jaagpaden worden beschouwd als openbare wegen bestemd voor het verkeer van personen, paarden en voertuigen. Zij zijn uitsluitend onderworpen aan het onderzoek en het toezicht van het Bestuur van Bruggen en Wegen.
Quote:
<KB 07-09-1950, art. 2, § 16>
Rijwielen, met of zonder motor, welke voldoen aan de voorwaarden voorzien in het koninklijk besluit van 1 Februari 1934, houdende algemeene verordening op de politie van het vervoer en van het verkeer, mogen op de aanhoorigheden der bevaarbare waterwegen onder beheer van den Staat rijden, onder de volgende voorwaarden :
1° De wielrijders en de motorwielrijders moeten zich voegen naar de voorschriften der reglementen betreffende de waterwegen waarvan sprake;
2° Snelheidswedstrijden zijn verboden;
3° De snelheid der voertuigen mag 30 kilometer per uur niet te boven gaan in het open veld. In de bebouwde kommen, bij het kruisen van wegen, op de sluiswallen, alsook in de nabijheid van bochten waar het uitzicht belemmerd is, wordt de snelheid beperkt op 10 kilometer per uur;
4° Bij het naderen van de personen en de gespannen dienende voor het jagen der schepen, moeten de wielrijder en de motorwielrijder derwijze uitwijken, dat zij den doorgang der scheepstrekkers of der gespannen hoegenaamd niet hinderen; desnoods moeten zij van hun voertuig afstijgen; in alle geval mag de snelheid van het voertuig, op ten minste 50 meter afstand van de gespannen, 10 kilometer per uur niet te boven gaan, en deze snelheid moet de motorwielrijder behouden tot op ten minste 20 meter voorbij het gespan;
5° In de nabijheid van de gespannen, is het streng verboden gebruik te maken van de uitlaatbuis der motoren, van den hoorn, de tromp of elk ander middel dat de paarden zop kunnen doen schrikken;
6° Toelating om te rijden wordt enkel verleend voor hetgeen betreft de politie door den Staat uitgeoefend op de aanhoorigheden der bevaarbare waterwegen en onverminderd de rechten van derden, eigenaars der gronden waarop dienstbaarheid van jaagpad bestaat.
Quote:
<KB 07-09-1950, art. 2, § 16>
Rijwielen, met of zonder motor, welke voldoen aan de voorwaarden voorzien in het koninklijk besluit van 1 Februari 1934, houdende algemeene verordening op de politie van het vervoer en van het verkeer, mogen op de aanhoorigheden der bevaarbare waterwegen onder beheer van den Staat rijden, onder de volgende voorwaarden :
1° De wielrijders en de motorwielrijders moeten zich voegen naar de voorschriften der reglementen betreffende de waterwegen waarvan sprake;
2° Snelheidswedstrijden zijn verboden;
3° De snelheid der voertuigen mag 30 kilometer per uur niet te boven gaan in het open veld. In de bebouwde kommen, bij het kruisen van wegen, op de sluiswallen, alsook in de nabijheid van bochten waar het uitzicht belemmerd is, wordt de snelheid beperkt op 10 kilometer per uur;
4° Bij het naderen van de personen en de gespannen dienende voor het jagen der schepen, moeten de wielrijder en de motorwielrijder derwijze uitwijken, dat zij den doorgang der scheepstrekkers of der gespannen hoegenaamd niet hinderen; desnoods moeten zij van hun voertuig afstijgen; in alle geval mag de snelheid van het voertuig, op ten minste 50 meter afstand van de gespannen, 10 kilometer per uur niet te boven gaan, en deze snelheid moet de motorwielrijder behouden tot op ten minste 20 meter voorbij het gespan;
5° In de nabijheid van de gespannen, is het streng verboden gebruik te maken van de uitlaatbuis der motoren, van den hoorn, de tromp of elk ander middel dat de paarden zop kunnen doen schrikken;
6° Toelating om te rijden wordt enkel verleend voor hetgeen betreft de politie door den Staat uitgeoefend op de aanhoorigheden der bevaarbare waterwegen en onverminderd de rechten van derden, eigenaars der gronden waarop dienstbaarheid van jaagpad bestaat.
Het agentschap Waterwegen en Zeekanaal NV is inderdaad integraal bevoegd voor het verlenen van toelatingen aan derden voor het berijden van de jaagpaden die onder zijn territorium ressorteren. Het agentschap hanteert op dit vlak sinds lange tijd een beperkende politiek. Vooraf dient immers te worden gewezen op de intrinsieke functie van de jaagpaden. Het betreft hier namelijk dienstwegen voor de beambten van de bevoegde waterwegbeheerders of van hun opdrachthouders, die hun toelaten in functie van het onderhoud en/of noodzakelijke werken aan de kanaalinfrastructuur, het territorium te inspecteren of om in voorkomend geval, snel ter plaatse te kunnen optreden.
Het is pas in ondergeschikte orde dat de jaagpaden een recreatieve functie kunnen vervullen desgevallend door particulieren als verbindingsweg kunnen worden aangewend. _________________ Forumbeheerder |
|
Terug naar boven |
|


Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6251 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 20-10-2009 19:15:11 Onderwerp: Wat is een "jaagpad"? |
|
|
|
|
Jaagpaden dienen om schepen te "jagen", verder te trekken met een touw, in vroeger tijden meestal met paarden. Daartoe ligt een jaagpad zo dicht mogelijk tegen de waterweg, en mag er geen begroeiing of andere hindernis zijn tussen het jaagpad en de waterweg, die in de weg zou kunnen komen voor het trektouw.
Als ik naar onze "jaagpaden" kijk, dan voldoen die niet aan de noodzakelijke vereisten om een jaagpad te zijn en kunnen die als dusdanig niet (meer) gebruikt worden. Daarom spreek ik liever van een "dijkpad".
Die zogenaamde "verkeersdrempels" zijn in feite geen verkeersdrempels (zie http://www.wegcode.be/wet.php?wet=29&node=bijl1). Ze worden op de dijk ook niet aangekondigd met een verkeersbord A14 (Verhoogde inrichting op de openbare weg) maar met een bord A13 (Uitholling overdwars of ezelsrug) met de nadruk op ezel (zie http://www.wegcode.be/wet.php?wet=11&node=art7).
Maar de wegcode is natuurlijk niet van toepassing op een dijkpad. Tenminste, toch niet die artikels van de wegcode die niet in het kraam passen van het agentschap Waterwegen en Zeekanaal. De andere artikels natuurlijk wel!
Het zijn eigenlijk niets anders dan onoordeelkundig opzettelijk aangelegde plotse oneffenheden, die op geen enkele manier "voldoende veilig kunnen overschreden worden aan deze snelheid", zoals de heer Patrick Van Bockstal hierboven beweert. Aan welke snelheid trouwens? 30 km/uur? 10 km/uur?
Ik begrijp best, dat recreatie voor het agentschap Waterwegen en Zeekanaal pas van ondergeschikte orde is. Onze overheden, Toerisme Vlaanderen en vele andere organisaties leggen anders wel fel de nadruk op de recreatie en natuurbeleving langs de waterwegen, maar die weten natuurlijk niet beter.
Maar er is toch nog hoop: het agentschap Waterwegen en Zeekanaal heeft deze ondingen aangelegd "op basis van de mondelinge klachten die zij ontvingen over de te hoge snelheid van wielertoeristen en hun eigen observaties". Dus als er weer voldoende klachten bij het agentschap Waterwegen en Zeekanaal terecht komen - mondeling of schriftelijk - en als uit hun eigen observaties blijkt dat de recreatieve fietsers hier niet mee opgezet zijn, dan hebben ze weer een basis om die stampstroken op te ruimen. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|

Nicole Van der Vieren
Geregistreerd op: 12 Jan 2009 Berichten: 39 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 21-10-2009 07:27:01 Onderwerp: Weg met de ribbels! |
|
|
|
|
Fietsen moet gestimuleerd worden i.p.v. ontmoedigd omdat het bijdraagt tot een betere gezondheid en welzijn, zeker het fietsen langs de dijken, waar geen autoverkeer is. Fietsen is bovendien een niet-vervuilende hobby, goed voor milieu en klimaat. Er zijn almaar minder plaatsen waar je veilig kan fietsen. De dijken waren daar uitgelezen plaatsen voor. Sommige mensen ergeren zich aan de snelle fietsers, maar ook zij hebben het recht om te sporten! Wederzijds respect en verdraagzaamheid kunnen de eventuele wrevel oplossen (iets wat in onze samenleving blijkbaar steeds moeilijker wordt).
Dus, wegnemen die ribbels en de oorspronkelijke toestand herstellen!
Nicole Van der Vieren |
|
Terug naar boven |
|

Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6251 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 22-10-2009 08:08:59 Onderwerp: We begaan een overtreding! |
|
|
|
|
Ik vreesde het al... We begaan met zijn allen een overtreding als we zo maar op de dijkpaden fietsen!
Nu wordt het even ingewikkeld, maar ik kan er ook niet aan doen:
De dijken worden beheerd door de "afdeling Zeeschelde van Waterwegen en Zeekanaal NV", en die verwijzen naar artikel 93 van het "Algemeen Reglement der Scheepvaartwegen van het Koninkrijk".
Volgens dat artikel 93 mogen we op de "aanhorigheden der bevaarbare waterwegen onder beheer van de Staat" rijden, als de rijwielen voldoen aan de voorwaarden voorzien in het koninklijk besluit van 1 februari 1934.
Dat koninklijk besluit van 1 februari 1934 (verschenen in het Belgisch Staatsblad van 10 februari 1934) zegt in zijn artikel 108 het volgende:
Citaat: |
Art. 108. 1. Moeten aan den linkerkant van voren, op zichtbare wijze, de aanduiding dragen van naam, voornamen en woonplaats van den eigenaar:
1° De bespannen voertuigen behalve die welke uitsluitend dienen voor kosteloos vervoer van personen;
2° De handkarren;
3° De motorlooze rijwielen die niet voorzien zijn van de reglementaire provinciale plaat, uitgezonderd de motorlooze rijwielen, toebehoorende aan vreemdelingen die voor beperkten tijd in het land verblijf houden.
2. Indien het motorloos rijwiel van de reglementaire provinciale plaat voorzien is, moet deze aangebracht zijn op de linker voorzijde van het voertuig, hetzij op de naaf, hetzij op de vork.
|
Nu weet je tenminste wat je moet doen om straffeloos op de dijk te mogen fietsen . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|

|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|