|
Verdwenen fietspad langs de N16 |
|
Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 372
|
|
|
|
|
Geplaatst: 13-10-2009 19:55:12 Onderwerp: Frustrerend bericht |
|
|
|
|
Ik stel voor dat we dringend contact opnemen met minister Crevits, wij weten in elk geval waarvoor dat geld dat maar niet opgeraakt alvast kan dienen!
Tandje bijsteken
Uit De Standaard
12-10-2009
WAAROMVEEL GELD NOG MAAR WEINIG FIETSPADEN OPLEVERDE
Sinds 2000 heeft slechts een kwart van het budget voor de aanleg van fietspaden een bestemming gekregen
De Vlaming is, in verhouding tot onze noorderburen, geen al te fervente fietser. Voor een afstand van vijf kilometer neemt een kwart van de Vlamingen de fiets. In Nederland springt een derde van de bevolking op de tweewieler, zelfs als de afstand tot 7,5 kilometer oploopt.
Het Vlaamse 'bovenlokaal functioneel fietsnetwerk', dat zijn fietspaden die leiden naar school, het werk of de winkel, vertoont dan ook mankementen. Van de 11.000 kilometer aan fietspaden is slechts drieëntwintig procent in goeie staat. Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) maakt er daarom een prioriteit van die fietspaden te verbeteren en uit te breiden. Maar daarvoor moet ze eerst weten hoe het gesteld is met dat fietsnetwerk. En dat is niet eenvoudig.
Traag verkeer
'Vandaag is het niet mogelijk op een knop te drukken en te zien hoeveel kilometer fietspad er jaarlijks bijkomt', verklaarde de minister bij de voorstelling van het Mobiliteitsrapport, enkele weken geleden. 'De informatie daarover is gewoon veel te verspreid.'
Minister Crevits wil tegen midden volgend jaar een inventaris van het functioneel fietsnetwerk, want 'dat vormt een ideale kapstok om ervoor te zorgen dat al onze fietspaden in orde zijn. Wat extra aandacht voor verbindingsgwegen voor traag verkeer kan een hele buurt doen opleven.'
Alleen moet de Mobiliteitsraad (MORA), die de fietspaden in kaart zal brengen, eerst uitmaken welke parameters bepalen wat goed en wat slecht is. 'Ze moeten op zoek gaan naar wat een weg fietsvriendelijk maakt', legt minister Crevits uit. 'Een fietspad met een gracht ernaast is bijvoorbeeld gevaarlijk. Paden waarvan de kanten helemaal zijn afgereden, moeten we ook heraanleggen.'
Aan geld is er in ieder geval geen gebrek. Sinds 2000 maakte de Vlaamse regering al 350 miljoen euro vrij voor de aanleg van fietspaden. Vandaag blijft daar nog altijd 256 miljoen van over. Op negen jaar tijd heeft dus slechts een kwart van het beschikbare budget ook een bestemming gekregen.
Dat komt doordat het systeem voor de verdeling van de middelen niet afgesteld is op hoe het er in de praktijk aan toegaat. Voor de aanleg van fietspaden kunnen de steden en gemeenten een beroep doen op het geld van de Vlaamse overheid.Crevits: 'Wij stellen het budget ter beschikking, de gemeente zorgt voor de uitvoering van de werken. Zodra een gemeente te kennen geeft dat ze een fietspad wil aanleggen, zetten wij het geld daarvoor vast.'
Daar knelt het schoentje. De uitvoering van de werken verloopt te traag. Daarvoor zijn er volgens de minister verschillende oorzaken. Zo loopt de aanleg van fietspaden dikwijls samen met het aanpassen van de rioleringen. Het ene project kan niet van start gaan zonder het andere, om van de voorstudie nog maar te zwijgen.
Het grootste probleem zijn echter de onteigeningen. 'Stel dat je langs een gewestweg een lange fietsstrook wil aanleggen, dan moet je al snel 300 voortuintjes onteigenen. Die dossiers kunnen gemakkelijk vier of vijf jaar aanslepen', zegt Crevits. Bovendien is een deel van die onteigeningsprocedure nog steeds federale materie. 'Maar het is niet nodig die bevoegdheid volledig te regionaliseren. Een beter voorbereide aanpak in het veld kan al een verschil maken.'
Elk dossier heeft zijn knelpunten. Zo kan het ook gebeuren dat werken aan de wegen zelf niet afgestemd zijn op het heraanleggen van fietspaden, doordat de beslissing daarvoor op een verschillend beleidsniveau wordt genomen. Ondertussen is dat geld vastgelegd, maar wordt er niks mee gedaan. Kortom: de procedure voor de aanleg van een fietspad is erg tijdrovend.
Dat vindt Crevits onaanvaardbaar. 'Ik wil dat er dossier per dossier wordt uitgezocht waarom er geen schot in de zaak zit. Ik beschuldig niemand van kwade wil, maar zo kan het niet verder. De projecten die vastzitten moeten eruit. Als je weet dat we met 10 miljoen euro vijfhonder kilometerd fietspad kunnen aanleggen, is er werk aan de winkel.'
Nikolas Vanhecke is redacteur binnenland.
Elke dag beantwoordt De Standaard een actuele vraag.
www.standaard.be/analyse |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 2 van 2 |
Ga naar pagina Vorige 1, 2 Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|