Het is nu 28-03-2024 15:34:29
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Herinrichting kruispunt Cauwerburg/Orlaylaan.

    -> Temse - Cauwerburg Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-02-2011 14:36:38    Onderwerp: Herinrichting kruispunt Cauwerburg/Orlaylaan.
 Reageren met citaat  

Op een vergadering in het AC De Zaat in verband met de herinrichting van het kruispunt Edgard Tinelplaats, is ons een schets getoond van de herinrichting van dit kruispunt. Het komt hier op neer, dat de voorrangsweg verlegd wordt naar Cauwerburg (richting Tielrode)-Orlaylaan. Cauwerburg richting centrum wordt dus de ondergeschikte weg. Het kruispunt wordt aangepast, zodat de weg vanuit Tielrode een duidelijke bocht maakt van Cauwerburg naar de Orlaylaan. Vanuit het centrum zal Cauwerburg dan met een bochtje naar links aansluiten op het kruispunt. Het tweerichtingsfietspad langs Cauwerburg zal dan wel zijn status van voorrang verliezen bij het oversteken van dit kruispunt! De mogelijkheid wordt overwogen om een stukje gemengd fietspad-trottoir te voorzien langs de kant van de warenhuizen in de Orlaylaan, van op het kruispunt tot aan de oprit van de warenhuizen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-06-2011 10:11:00    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit is het idee achter de herinrichting van de kruispunten Cauwerburg/Orlaylaan en Cauwerburg/Sint-Amelbergalaan, op een luchtfoto getekend:



Het komt ook ter sprake in het "ontwerp gemeentelijk mobiliteitsplan". Zo zou ongeveer de praktische uitwerking er uitzien aan het kruispunt Cauwerburg/Orlaylaan:



Tussen haakjes: meer dan een jaar later ben ik in het bezit gekomen van een tekening van de gemeente van dit kruispunt Hihi . Die ziet er als volgt uit (de gelijkenis met mijn tekening is nog zo slecht niet Knipoog ):



Bij dit ontwerp ontstaat aan de rode vraagtekens een ernstige probleemsituatie voor fietsers. De weg Orlaylaan - Cauwerburg (richting Tielrode) is nu de voorrangsweg. Het tweerichtingsfietspad langs deze voorrangsweg is eveneens een voorrangsfietspad. In de bocht van de voorrangsweg verandert het fietspad van kant, waardoor het voorrangsfietspad de voorrangsrijbaan zou moeten oversteken.

Zoals gewoonlijk zal gekozen worden om het voorrangsfietspad te onderbreken, waardoor fietsers gevaarlijk en oncomfortabel de voorrangsweg in de bocht van 90° zullen moeten oversteken. Stel je maar even voor dat het bestaande tweerichtingsfietspad zou doorgetrokken worden, waardoor de automobilisten op deze voorrangsweg in de bocht van 90° toch voorrang zouden moeten verlenen aan de fietsers ... Bijna iedereen zou dat eigenaardig vinden, maar bijna niemand vindt het eigenaardig als hetzelfde gebeurt met fietsers.

Het wordt dus voor fietsers slechter dan het nu is: nu volgt het fietspad de voorangsweg Cauwerburg, en moeten de bestuurders uit de de Orlaylaan voorrang verlenen.

Nochtans kan dit opgelost worden door het tweerichtingsfietspad op Cauwerburg — tussen de Orlaylaan en de Sint-Amelbergalaan — naar de overzijde van de rijbaan te verplaatsen, en de rijbaan even veel te verplaatsen in de richting van het bestaande fietspad. Op deze wijze volgen de fietsers langs één kant van de rijbaan mee met de draairichting van de voorrangsweg, zonder deze te moeten oversteken. De praktische uitvoering daarvan kan geschetst worden als volgt:



Vanzelfsprekend heeft dit een invloed op het kruispunt Cauwerburg/Sint-Amelbergalaan, maar dat moet je daar bekijken.

Tevens pleiten we er voor om het trottoir vanaf de Peter Benoitlaan door te trekken langs Cauwerburg en de Orlaylaan, tot aan de toegang tot de winkels. Onze vroegere vraag, om langs deze kant van de Orlaylaan ook een stukje fietspad te voorzien vanaf Cauwerburg tot aan de winkels, zou natuurlijk kunnen wegvallen als voor deze oplossing gekozen wordt. De warenhuizen moeten vanzelfsprekend wel bereikbaar blijven vanaf het fietspad in de Orlaylaan. Misschien kan naast het bestaande zebrapad een fietsoversteekplaats aangebracht worden?

Andere en betere voorstellen zijn altijd welkom!

(Aanpassing op 08-10-2012: tekening gemeente bijgevoegd.)
(Aanpassing op 29-11-2015: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt en op nieuwe host.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 29-11-2015 14:48:27; in totaal 3 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 373

     
Bericht Geplaatst: 15-06-2011 09:08:06    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het huidige plan is inderdaad alles behalve veilig voor fietsers, zeker als je weet dat er veel vrachtwagens van de KMO zone uit de Orlaylaan zullen komen. Een probleem met het alternatief is dan weer dat je een gelijkaardige risicosituatie creëert als aan de E. Tinelplaats, nl. het tweerichtingenfietspad waar de automobilisten voorrang moeten verlenen en ze niet verwachten dat er fietsers van rechts komen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-06-2011 15:38:53    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Hilde Habraken schreef:
Een probleem met het alternatief is dan weer dat je een gelijkaardige risicosituatie creëert als aan de E. Tinelplaats, nl. het tweerichtingenfietspad waar de automobilisten voorrang moeten verlenen en ze niet verwachten dat er fietsers van rechts komen.

De risicosituatie wordt met het alternatief niet gecreëerd: ze bestaat reeds met de huidige situatie (tweerichtingsfietspad op Cauwerburg) voor de automobilisten die uit de Orlaylaan komen, die voorrang moeten verlenen aan de fietsers die van links en van rechts komen.
Het voordeel van het alternatief is, dat de fietsers op dit kruispunt met de voorrangsweg meedraaien, samen met de vrachtwagens van de KMO zone, zonder de rijbaan te moeten oversteken. Het is namelijk de bedoeling van deze wijziging dat vrachtwagens zullen ontmoedigd worden om van uit de Orlaylaan rechts af te slaan richting centrum.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 373

     
Bericht Geplaatst: 16-06-2011 20:05:26    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Citaat:
De risicosituatie wordt met het alternatief niet gecreëerd: ze bestaat reeds met de huidige situatie (tweerichtingsfietspad op Cauwerburg) voor de automobilisten die uit de Orlaylaan komen, die voorrang moeten verlenen aan de fietsers die van links en van rechts komen.


Juist, dat was ik uit het oog verloren!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-06-2011 20:19:19    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op de vergadering van 27 juni zijn we tot het besluit gekomen, dat het eigenlijk beter zou zijn om de voorrangsregeling op dit kruispunt NIET te wijzigen.

Met de herinrichting van het kruispunt Edgard Tinelplaats/Hoogkamerstraat/Sint-Amelbergalaan zullen vrachtwagens al ontmoedigd worden om hier nog rechts af te slaan. Het rechts afslaan van vrachtwagens kan nog bijkomend ontmoedigd worden door verbodstekens te plaatsen en door de afslag naar rechts vanuit de Orlaylaan wat hoekiger te maken als volgt:



Als bijkomend voordeel voor de fietsers kan het fietspad van de Orlaylaan beter aansluiten op het fietspad van Cauwerburg, en niet op een puntje uitlopen zoals dat nu het geval is (klik hier).

Zoals je op de tekening merkt, vragen we tegelijkertijd een stukje nieuw tweerichtingsfietspad langs de andere kant van de Orlaylaan (de linkerkant op de tekening), dat doorloopt tot aan de toegang tot de warenhuizen. We vragen daarbij ook een stukje nieuw trottoir vanaf de Peter Benoitlaan tot aan de toegang tot de warenhuizen.

Het tweerichtingsfietspad langs Cauwerburg tussen de Peter Benoitlaan en de Orlaylaan blijft dus liggen waar het nu ligt. Langs deze kant van Cauwerburg zijn minder opritten en garages dan langs de overkant, dus dat is eigenlijk ook een voordeel.

Dit voorstel zal voor de gemeente waarschijnlijk goedkoper uitkomen dan ons vorige voorstel. Er moet nu natuurlijk een kleine wijziging aangebracht worden aan ons voorstel voor het kruispunt Cauwerburg/Sint-Amelbergalaan.

(Aanpassing op 29-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 29-11-2015 14:51:02; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-04-2013 08:39:48    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit onderwerp komt ter sprake op de volgende vergadering van de commissie verkeer, op dinsdag 23 april 2013, om 20u de raadzaal op de zesde verdieping van het administratief centrum De Zaat ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-04-2013 09:05:38    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op de commissie verkeer van dinsdag 23 april 2013 zijn in een flits enkele plannen geprojecteerd. Mischien was dit nieuw kruispunt er bij, maar het verdween weer snel. Ik veronderstel dat het oorspronkelijk plan nog steeds "actueel" is zoals dat ook het geval is met het kruispunt Cauwerburg/Sint-Amelbergalaan (klik hier). Dit zou het dan nog steeds moeten zijn:



Ook hier is dan aan fietsers helemaal niet gedacht. Waar fietsers nu op Cauwerburg langs een voorrangsweg fietsen, zullen ze in de toekomst altijd een voorrangsweg moeten oversteken! Al onze opmerkingen, vragen en voorstellen van hierboven blijven bijgevolg bestaan.

In alle geval worden de "4 kruispunten" beschouwd als één project, waarvan de uitvoering waarschijnlijk volgend jaar (2014) zal kunnen gestart worden. Die "4 kruispunten" zijn:
- Cauwerburg/Leie/Tekenaarslaan (klik hier).
- Cauwerburg/Sint-Amelbergalaan (klik hier).
- Cauwerburg/Orlaylaan (dit hier).
- Hoogkamerstraat/Schoolstraat/Sint-Amelbergalaan (klik hier).

(Aanpassing op 29-11-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 04-10-2016 15:29:31    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Over het fietspad, of de weg die fietsers zouden kunnen volgen, heeft de gemeente Temse nog helemaal niet nagedacht ...

Volgens Temse zou het zelfs een mogelijkheid zijn om de fietsers "om te leiden" langs de oversteekplaats (het zebrapad!) even verder in de Orlaylaan, ter hoogte van de Brico ...

Fietsers zijn en blijven immers tweederangsweggebruikers in Temse Triest ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-01-2021 10:46:04    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Over de herinrichting van dit kruispunt van Cauwerburg met de Orlaylaan wordt al een hele tijd niet meer gesproken. Waarschijnlijk zal dat op een heel andere wijze uitgevoerd worden, als het ooit uitgevoerd wordt ...

Maar op onze vergadering met de mobiliteitsdienst op 13 januari 2021 is wel gezegd, dat het olifantenpaadje zal verbeterd worden, dat door het veelvuldig gebruik van voetgangers en fietsers ontstaan is op de Orlaylaan tussen Cauwerburg en de inrit naar de Brico, aan de overkant van het fietspad.



(Foto's van Google Street View van juli 2019.)

We vragen al lang, om langs deze kant van de Orlaylaan een pad aan te leggen, liefst een fietspad, om langs deze kant de winkels te kunnen bereiken.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 26-03-2021 10:08:38    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op het "einde" van het olifantenpaadje in de Orlaylaan moeten fietsers even op de rijbaan komen, om ze één meter verder weer te verlaten naar de oprit van de warenhuizen Brico en Carrefour.



Hoewel dat eigenlijk niet nodig is!

Een fietser die naar deze warenhuizen rijdt vanuit de richting Tielrode op het fietspad van Cauwerburg, mag dat doen op de rijbaan van de Orlaylaan. Het is dus niet nodig om dit olifantenpaadje te nemen, het is zelfs niet verplicht om het fietspad van de Orlaylaan te volgen!

Immers, Om de fietspaden te volgen naar de warenhuizen moet je eerst het kruispunt oversteken aan de Orlaylaan naar het tweerichtingsfietspad op de Orlaylaan, en ongeveer 50 meter verder opnieuw de Orlaylaan oversteken op het zebrapad. En het artikel 9.1.2.1°, tweede alinea van het verkeersreglement zegt Lees :
Citaat:
Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd. Evenwel, wanneer een dergelijk fietspad links in hun rijrichting ligt, moeten zij dit niet volgen, indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen en op voorwaarde rechts in hun rijrichting te rijden.

De 'bijzondere omstandigheid' dat je twee keer dezelfde rijbaan moet oversteken op een afstand van 50 meter, 'rechtvaardigt' het om het tweerichtingsfietspad links in de rijrichting niet te volgen en rechts in de rijrichting op de rijbaan te fietsen.

We verwachten wel de beloofde verbetering van dit olifantenpaadje. Zullen fietsers dan naar de oprit van de warenhuizen kunnen rijden zonder op de rijbaan te moeten komen? En als fietsers toch nog op de rijbaan moeten komen, zal het olifantenpaadje dan als fietspad aangeduid worden? In dat geval zullen de bestuurders op de rijbaan immers voorrang moeten verlenen aan de fietsers, die zich op het einde van het fietspad op de rijbaan moeten begeven om rechtdoor te rijden, ook al is dat slechts 1 meter rechtdoor, volgens artikel 12.4, derde alinea van het verkeersreglement Lees :
Citaat:
12.4. De bestuurder die een manoeuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.
...
Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden of ...

Vermits de fietsers geen manoeuvre uitvoeren moeten ze geen voorrang verlenen volgens dit artikel. Het zijn bijgevolg de andere bestuurders de voorrang moeten verlenen aan de fietsers.

Toch lijkt het mij veiliger, om er geen fietspad van te maken als fietsers nog op de rijbaan moeten komen. Fietsers mogen dan nog altijd vanaf Cauwerburg op de rijbaan van de Orlaylaan fietsen tot aan de oprit naar de warenhuizen.

In de omgekeerde richting is het dan weer altijd gemakkelijker en veiliger om het olifantenpaadje te nemen, op voorwaarde dat dit kan gebeuren zonder op de rijbaan te komen.



Een verbeterd olifantenpad, aangeduid als fietspad of niet, zonder op de rijbaan te komen is dus eigenlijk het beste voor beide rijrichtingen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 13-11-2022 11:50:54    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Door nieuwe plannen met Cauwerburg over het gedeelte tussen de rotonde van de Leie en het kruispunt met de Orlaylaan, is een andere denkwijze nodig dan voorheen over de herinrichting van het kruispunt van Cauwerburg met de Orlaylaan.

Zeer waarschijnlijk zal Cauwerburg een fietsstraat worden tussen deze twee kruispunten, met eenrichtingsverkeer voor motorvoertuigen vanaf de rotonde van de Leie richting Tielrode. Het fietspad tussen deze twee kruispunten wordt dan overbodig.

Het kruispunt Cauwerburg - Orlaylaan ziet er momenteel schematisch als volgt uit, met een tweerichtingsfietspad langs Cauwerburg dat tevens de voorrangsweg is.



Maar samen met de fietsstraat wil de gemeente ook de voorrangsrichting wijzigen, zoals men dat reeds in 2011 gepland heeft. Het verkeer vanuit de Orlaylaan dat naar links afslaat richting Tielrode zou dan de voorrangsrichting volgen, evenals het verkeer dat van richting Tielrode komt en naar rechts afslaat naar de Orlaylaan. Dat schept natuurlijk een groot probleem voor de veiligheid van fietsers op het tweerichtingsfietspad, die dan in de beide rijrichtingen de voorrangsweg zullen moeten oversteken op een kruispunt!

Fietsveilig en fietsvriendelijk is dat in het geheel niet. Het zou helemaal geen verbetering zijn voor fietsers, noch om vanaf de fietsstraat het fietspad te bereiken, noch om vanaf het fietspad naar de fietsstraat te rijden. Het zal evenmin veilig zijn om vanaf de Orlaylaan richting Tielrode te rijden, of om de Orlaylaan te bereiken per fiets vanaf de richting Tielrode.

Maar waarom zou men dan ook niet het bestaande tweerichtingsfietspad langs de Orlaylaan doortrekken met de nieuwe voorrangsrichting, en het bestaande tweerichtingsfietspad op Cauwerburg daar wegdoen ten voordele van de rijbaan? Schematisch als volgt dus:



De veiligheidsproblemen voor fietsers zijn hiermee meteen helemaal opgelost.

Het tweerichtingsfietspad komt dan wel de andere kant van Cauwerburg, wat weer een probleem zou kunnen geven aan het volgende kruispunt met de Sint-Amelbergalaan, maar ook dat kan opgelost worden.

De parkeerplaatsen voor de auto's kunnen verplaatst worden naar de andere kant van Cauwerburg, waar het oorspronkelijk tweerichtingsfietspad niet meer is.

Onze vraag voor het aanpassen van het olifantenpaadje zal hiermee waarschijnlijk wel moeten wegvallen.

De hoofdvraag is opnieuw hoeveel met dit idee zal gedaan worden, een idee dat eigenlijk al meer dan 11 jaar bestaat! Triest Triest ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 11-03-2023 12:18:19    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
De hoofdvraag is opnieuw hoeveel met dit idee zal gedaan worden, een idee dat eigenlijk al meer dan 11 jaar bestaat! Triest Triest ...
(Zie hierboven.)

Toch staat men deze keer blijkbaar open voor nieuwe ideeën. Er is een soort van compromis naar boven gekomen:
  • Men zou afstappen van het idee om de voorrangsrichting te wijzigen. Cauwerburg zou zijn voorrang blijven behouden ten opzichte van de Orlaylaan.
  • De fietsstraat op Cauwerburg blijft behouden, tussen de rotonde van de Leie en het kruispunt met de Orlaylaan.
  • Deze fietsstraat blijft enkelrichting voor het gemotoriseerd verkeer, vanaf de rotonde naar de Orlaylaan.
  • Op Cauwerburg, tussen de Orlaylaan en de Sint-Amelbergalaan, komt langs elke kant een enkelrichtingsfietspad.

Dat moet er dus ongeveer als volgt uitzien.



  • Fietsers die uit de richting Tielrode komen behouden dus hun voorrang op het kruispunt met de Orlaylaan. Zowel de bestuurders die afslaan van Cauwerburg naar de Orlaylaan als de bestuurders die uit de Orlaylaan komen, moeten nog steeds voorang verlenen aan fietsers op het doorlopend fietspad. Die fietsers kunnen nu evenwel slechts uit één richting meer komen.

  • Fietsers die uit de richting Tielrode komen kunnen:
    • ofwel rechtdoor verder rijden op Cauwerburg, dat verder een fietsstraat is;
    • ofwel afslaan naar rechts op het tweerichtingsfietspad van de Orlaylaan.

  • Fietsers die uit de Orlaylaan komen moeten voorrang verlenen aan fietsers op Cauwerburg. Daarna kunnen ze:
    • ofwel naar rechts afslaan naar de fietsstraat op Cauwerburg;
    • ofwel de rijbaan oversteken naar het fietspad richting Tielrode aan de overkant, na voorrang verleend te hebben aan bestuurders die van rechts komen uit de fietsstraat.

  • Fietsers die op Cauwerburg uit de fietsstraat komen kunnen:
    • ofwel rechtdoor verder rijden richting Tielrode op het fietspad dat rechts van de rijbaan ligt;
    • ofwel naar links afslaan naar het tweerichtingsfietspad van de Orlaylaan. Hierbij moeten ze wel voorang verlenen aan fietsers die uit de richting Tielrode komen.

Het is een beter idee dan fietsers de gebogen voorrangsweg te laten oversteken op een kruispunt, zoals men hierboven zinnens was. Maar fietsers die vanuit de Orlaylaan richting Tielrode willen, zullen nu wel de rijbaan van Cauwerburg moeten oversteken en daarbij voorrang verlenen.

Cauwerburg blijft dus de voorrangsrichting. Het kan wel wat raar overkomen voor bestuurders van motorvoertuigen die uit de Orlaylaan komen. Die moeten immers naar links afslaan en daarbij voorrang verlenen aan het verkeer op Cauwerburg, maar van links kunnen enkel fietsers en bromfietsers komen, en van rechts kunnen enkel motorvoertuigen komen.

We zien nog wel, hoe lang deze versie het volhoudt Knipoog ...


Aanpassing op 18-03-2023: Figuur licht gewijzigd.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 18-03-2023 11:04:09; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 18-03-2023 10:28:44    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Zou het echt een goed idee zijn om de voorrangsrichting op Cauwerburg te behouden en tussen de kruispunten met de Orlaylaan en de Sint-Amelbergalaan te kiezen voor enkelrichtingsfietspaden langs elke kant van de rijbaan? Het heeft toch enkele nadelen die niet mogen onderschat worden.
  • Fietsers die vanuit de Orlaylaan afslaan naar links, dus richting Tielrode, moeten voorrang verlenen om over te steken naar het fietspad aan de overkant van de rijbaan. Die voorrang moet verleend worden:
    • Aan fietsers die van links komen en Cauwerburg blijven volgen op het fietspad;
    • Aan fietsers die van rechts uit de fietsstraat komen en naar het fietspad van de Orlaylaan rijden;
    • Aan het gemotoriseerd verkeer dat van rechts uit de fietsstraat komt.

    De voorrang moet dus verleend worden op verschillende plaatsen aan verschillende weggebruikers, wat het niet duidelijk en overzichtelijk maakt. Daarbij mag geen oversteekplaats voor fietsers aangebracht worden op het kruispunt.

  • Het belangrijkste gemotoriseerd verkeer, dat van Cauwerburg naar rechts moet afslaan naar de Orlaylaan, of dat van de Orlaylaan naar links moet afslaan naar Cauwerburg, moet altijd over een fietspad rijden. Dat gemotoriseerd verkeer moet wel voorrang verlenen aan de gebruikers van het fietspad, maar blijkt dat duidelijk uit het wegbeeld? Is dat dus wel zeker en veilig?

  • Met ons voorstel van een verlengd tweerichtingsfietspad aan de noordzijde van Cauwerburg heb je weliswaar het probleem dat fietsers Cauwerburg zullen moeten "oversteken" aan het kruispunt met de Sint-Amelbergalaan. Daar gaat het tweerichtingsfietspad immers naar de andere kant van de rijbaan. Maar ...

    • De rijrichting Tielrode - Sint-Amelbergalaan zou ook een nieuwe voorrangsrichting worden. Dat betekent dus dat fietsers, met de woorden van de wegcode, de rijbaan daar niet "oversteken", maar wel de voorrangsrichting volgen op een doorlopend tweerichtingsfietspad, en dat aan fietsers voorrang moet verleend worden.

    • Zelfs met twee enkelrichtingsfietspaden zullen fietsers die richting Tielrode rijden Cauwerburg moeten "oversteken" aan het kruispunt met de Sint-Amelbergalaan om opnieuw het tweerichtingsfietspad te bereiken aan de overkant van Cauwerburg. Hetzelfde "probleem" geldt dus met twee enkelrichtingsfietspaden. Maar ook deze fietsers zullen op dezelfde wijze de voorrangsrichting volgen.

  • Is het voor fietsers, die vanuit de Orlaylaan komen en richting Tielrode rijden, aantrekkelijk om Cauwerburg zonder voorrang over te steken naar een enkelrichtingfietspad, om een honderdtal meter verder Cauwerburg opnieuw te moeten oversteken? Is het niet aantrekkelijker, en misschien zelfs veiliger om het enkelrichtingsfietspad aan de zuidkant van Cauwerburg met voorrang in tegenrichting te volgen, ook al is dat wettelijk niet toegelaten?

Het lijkt mij dat het veiliger is voor fietsers en dat de voorrang voor iedereen duidelijker aangeduid is als de voorrangsrichting gewijzigd wordt en het tweerichtingsfietspad van de Orlaylaan wordt verlengd in de voorrangsrichting langs de noordzijde van Cauwerburg.


(Aanpassing op 27-03-2023: Nog 2 nadelen toegevoegd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 13-12-2023 16:21:26    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

In dit krantenartikel uit Het Nieuwsblad van woensdag 13 december 2023 (klik om te vergroten), over de daling van het aantal ongevallen in Temse de laatste 10 jaar (maar niet over de stijging van het aantal verkeersslachtoffers), is ook sprake van fietspaden op Cauwerburg.



Daarbij dient een onderscheid gemaakt te worden tussen het eenrichtingsverkeer dat men wil instellen tussen de rotonde van de Leie en het kruispunt met de Orlaylaan, en met de rest van Cauwerburg, waar men graag langs beide kanten enkelrichtingfietspaden wil aanleggen. Welke bijkomende problemen dat zal geven, kun je vanaf hier lezen.

We maken ons grote zorgen over de veiligheid van fietsers met de gekende plannen.

Ondertussen is er volledige radiostilte over dit project en weten wij niets over mogelijke vorderingen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - Cauwerburg

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005