Het is nu 28-03-2024 19:08:18
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Tweerichtingsfietspaden langs de N16?

    -> Temse - N16 (gewestweg) Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-05-2016 19:12:37    Onderwerp: Tweerichtingsfietspaden langs de N16?
 Reageren met citaat  

Ik vind al lang (kijk hier maar), dat de fietspaden langs de N16 tweerichtingsfietspaden zouden moeten zijn, en dat ze uiteraard veel breder zouden moeten zijn. Onze postbodes vinden dat trouwens ook, en brengen dat dagelijks in de praktijk. Langs de overkant van de Schelde, in de provincie Antwerpen, zijn de fietspaden langs dezelfde N16 al lang tweerichtingsfietspaden.

Maar nu lijkt het er op dat toch minstens het fietspad langs de zuidkant van de N16 ook bij ons een tweerichtingsfietspad aan het worden is. Het verkeersbord C11 aan het kruispunt van de N16 met de Gasthuisstraat, dat aan bestuurders van rijwielen (niet aan bromfietsers!) verbiedt om langs daar richting Hoogkamerstraat te rijden, staat omgedraaid.



Toch is het nu nog altijd geen tweerichtingsfietspad! Daartoe zou daar een verkeersbord D7 moeten staan! Het verkeersbord C11 is eigenlijk totaal overbodig om aan te duiden dat het fietspad niet in die richting mag bereden worden. Je mag nooit een fietspad links van de weg gebruiken als het niet met een verkeersbord D7 (of D9) als fietspad is aangeduid!

Je kunt dat verbodsbord c11 nu wel "zien" als je in de andere richting rijdt, maar dan staat het langs uw linkerkant, dus dan telt het niet Lach ...



Natuurlijk is dat omdraaien niet vanzelf gebeurd, dat zal wel iemand gedaan hebben. Maar toch ga ik dit niet melden op het Meldpunt Fietspaden. Van mij mag dat gerust blijven zoals het nu is. Het dient toch tot niets.

Ik ben wel benieuwd hoe lang dit verkeersbord zo zal blijven staan Knipoog.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-09-2016 15:42:25    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Vandaag, maandag 19 september 2016, heb ik gemerkt dat het verkeersbordje C11 zeer recent opnieuw in de 'juiste' richting gedraaid is.



Het heeft toch ongeveer 4 maand lang omgedraaid gestaan Knipoog.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-12-2021 19:36:49    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De enkelrichtingsfietspaden langs de N16, tussen de Hoogkamerstraat en de Doornstraat/Gasthuisstraat, waren oorspronkelijk aangelegd in donkergrijs asfalt. Ze waren 1,50 meter breed, en aan beide zijkanten afgezet met een betonnen boord van 20 cm breed. De totale breedte was dus 1,90 meter en de volledige 1,50 meter van het fietspad zelf was toen bruikbaar. Jammer genoeg heb ik daar geen foto's van. Als je toen om een of andere reden naast het asfalt terecht kwam, reed je nog op die betonnen boord, die je de gelegenheid gaf om terug naar het asfalt te sturen.

Tijdens vernieuwingswerken van de N16, zeer lang geleden, werden deze fietspaden uitgebroken wegens versleten, en vervangen door de huidige fietspaden in rozig gekleurd beton. De enkelrichtingsfietspaden zijn nog altijd 1,50 meter breed, maar niet meer voorzien van een rand. Geen enkele fietser zal het nu nog riskeren om tot op het randje van het fietspad te rijden. Als je nu naast het fietspad terecht komt, zit je met je wielen in de losse grond met een diepe gracht ernaast, waarin je zou kunnen belanden!

De volledige 1,50 meter van de fietspaden is bijgevolg niet meer bruikbaar. Reken op een "schuwafstand" van minstens 15 cm aan beide kanten, en de bruikbare breedte van het fietspad is nog slechts 1,20 meter.

Daar komt nu nog bij, dat het gras naast de fietspaden gemaaid is door een blijkbaar nogal zwaar voertuig, dat de grond naast het fietspad op heel wat plaatsen 10 cm en meer omlaag gedrukt heeft.



Een kleine stuurfout, een onoplettendheid, een (brom)fietser die je inhaalt, ... kan je in de gracht kieperen.



En dit is zo op meerdere plaatsen.



De ene al wat erger dan de andere.



Hou er bovendien rekening mee, dat het vroeg donker is, en dat de N16 niet verlicht is! Om ongevallen te voorkomen, heb ik dit gemeld aan AWV.

Zoals hierboven reeds gezegd, zouden deze fietspaden eigenlijk tweerichtingsfietspaden moeten zijn. Fietsers die vanuit de Grote Dweersstraat, vanuit de Laagstraat of vanuit de Kleine Dweersstraat op de N16 komen, mogen nu in slechts één richting de N16 volgen. De N16 is immers sinds zeer lang niet meer oversteekbaar. Als je de andere richting uit wil, moet je reglementair verder fietsen tot aan het volgende kruispunt, dus tot aan de Hoogkamerstraat of tot aan de Gasthuisstraat, daar de N16 oversteken en terugkeren. Dat is natuurlijk een hele omweg, en heel wat fietser doen dat niet maar nemen het enkelrichtingsfietspad in "tegenstroom". Wettelijk mag het niet, maar kun je hen ongelijk geven? Kijk maar naar onze postbodes, die bijna dagelijks vanaf de Laagstraat in tegenrichting naar het kruispunt met de Doornstraat fietsen, met hun zwaar beladen fietsen. Kom ze maar tegemoet op dat fietspad met een bruikbare breedte van hooguit 1,20 meter!

Als een rijbaan niet oversteekbaar is, is het niet meer dan normaal dat de fietspaden ernaast tweerichtingsfietspaden zijn.

Maar dan moeten deze huidige fietspaden langs de N16 heel wat breder gemaakt worden. AWV zou daarmee al een begin kunnen maken tijdens de heraanleg van het kruispunt van de N16 met de Hoogkamerstraat, in het voorjaar van 2022.

Ook dat heb ik gemeld aan AWV. Mijn melding heeft referentienummer KM-2021-42398 gekregen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 373

     
Bericht Geplaatst: 12-01-2022 15:56:48    Onderwerp: onverlicht fietspad N16
 Reageren met citaat  

Ik heb dit drie jaar geleden ook eens gesignaleerd aan AWV en kreeg toen onderstaand antwoord. Veel kans dat je een gelijkaardige reactie krijgt.


Beste mevrouw Habraken

We sturen uw vraag door naar de verantwoordelijke dienst. Die zal onderzoeken of het mogelijk is om bijkomende verlichting te plaatsen op deze locatie en zo ja, op welke termijn. U leest hieronder met welke principes we hierbij rekening houden.

Op autostrades doen we sinds 2011 het licht uit waar het kan en enkel aan waar het moet. Zo zorgen we voor een evenwicht tussen verkeersveiligheid en duurzaamheid en zetten we onze middelen tegelijkertijd op de meest efficiënte manier in.

Ook op gewestwegen willen we bewuster omgaan met verlichting. Bij nieuwe projecten of bij grondige renovaties is dan ook het principe dat we niet automatisch verlichtingspalen plaatsen, tenzij er goede redenen zijn om te verlichten.

De eerste prioriteit om te beslissen of er al niet verlicht zal worden is de veiligheid, dit zowel in het verkeer als sociale veiligheid. Zo gaan we steeds verlichten op locaties waar het verkeer veel manoeuvres moet uitvoeren zoals op rotondes of bij verkeerslichten. Ook op plaatsen waar potentieel veel fietsverkeer is, willen we inzetten op verlichting. Meer informatie over wanneer we investeren in verlichting leest u op https://wegenenverkeer.be/lichtvisie-op-gewestwegen.

Als de door u opgegeven locatie in aanmerking komt voor verlichting, zullen we bepalen of we hierin meteen kunnen investeren of pas op een later moment. Om de verlichting in Vlaanderen in overeenstemming brengen met deze lichtvisie is namelijk een belangrijke investering nodig. We maken dan ook keuzes over welke locaties we prioritair gaan aanpakken. Zo verdelen we de investering over meerdere jaren.


Met vriendelijke groeten

Stefanie
Klantendienst AWV
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 373

     
Bericht Geplaatst: 12-01-2022 16:11:28    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De link vermeld in de brief van AWV werkt niet meer, dit is de correctie link: https://wegenenverkeer.be/wegen/openbare-verlichting/lichtvisie-gewestwegen
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-01-2022 19:33:05    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Tijdens onze overlegvergadering met de mobiliteitsdienst op woensdag 26 januari 2022 is gezegd, dat ook de gemeente Temse al overlegd heeft met AWV, zij het enkel voor een tweerichtingsfietspad aan de zuidkant van de N16.

Wij verkiezen tweerichtingsfietspaden langs beide kanten, aangezien de noordkant veel gebruikt wordt 'in tegenrichting' door postbodes.

Gezien de beperkte ruimte tussen de rijbaan en de diepe gracht zal het hoedanook niet eenvoudig zijn.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 02-03-2022 16:48:43    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Vandaag, 2 maart 2022, ontving ik antwoord van AWV op mijn melding met referentienummer KM-2021-42398.

AWV geeft toe dat er "kleinere oneffenheden in de bermen langs het fietspad" zijn, maar voor herstellingen wachten ze tot een grondig onderhoud om efficient te kunnen werken. De vraag is natuurlijk, wanneer dat grondig onderhoud er ooit komt.

Mijn vraag voor dubbelrichtingsfietspaden wordt doorgestuurd naar de verantwoordelijke dienst, die zal onderzoeken of dit fietspad hiervoor in aanmerking komt, aan de hand van volgende criteria:
  • Een beperkt aantal inritten en kruispunten, om mogelijke conflicten te vermijden, omdat bestuurders dikwijls geen fietsers verwachten uit de "andere" richting.

  • Voldoende ruimte voor een tweerichtingsfietspad.

Alles zal dus afhangen van het oordeel van deze dienst, die daarvoor enkele maanden zal nodig hebben volgens AWV.

Het aantal inritten en kruispunten is al zeker beperkt. Als binnenkort het kruispunt met de Laagstraat zal afgesloten worden zijn er zelfs geen inritten en kruispunten meer! De nodige ruimte voor een tweerichtingsfietspad tussen de rijbaan en de gracht zou wel eens het enige probleem kunnen vormen Triest ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-06-2022 17:43:58    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Na onze vraag voor tweerichtingsfietspaden langs de N16 heeft AWV geantwoord dat dit onderzocht wordt. Maar nu, door de aanpassing aan het kruispunt met de Hoogkamerstraat, is het fietspad daar langs de N16 een eindje opgebroken.



Dat gedeelte moet dus opnieuw aangelegd worden.

Zou men van deze gelegenheid geen gebruik kunnen maken, om daar ineens een voldoende breed tweerichtingsfietspad van te maken?

Het fietspad is nu "uitgegraven" tot een breedte van 2 meter. Meten is weten, dus er ligt een rolmeter van twee meter ...



... en hier zie je beter tot waar juist die 2 meter komt.



Een volwaardig tweerichtingsfietspad moet evenwel minstens 2,50 meter breed zijn, wat hier best mogelijk is. Er is nog wel wat plaats over voor een halve meter meer.



Zou men deze kans laten liggen of gaat men ze grijpen?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-07-2022 09:28:51    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dat gedeelte van het fietspad langs de N16 is nu vernieuwd.



Het is mooi vlak aangelegd en wat breder dan het voorheen was. Het fietspad is nu juist 2 meter breed. Dat is zelfs meer dan aanbevolen wordt voor een enkelrichtingsfietspad. Het zou al kunnen gebruikt worden voor een tweerichtingsfietspad zoals wij het gevraagd hebben, maar dan is het toch maar krap. Met dat doel had het fietspad wel nog wat breder mogen zijn, minstens 2,50 meter. Waarschijnlijk was dat hier wel mogelijk geweest. Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft deze kans dus niet gegrepen ...

Waar dit vernieuwde stuk aansluit op de rest van het fietspad richting Gasthuisstraat, versmalt het natuurlijk weer tot de oorspronkelijke 1,50 meter.



En dat is eigenlijk zelfs te smal voor een enkelrichtigsfietspad Triest, maar dat is al lang zo.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 03-06-2023 16:10:37    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Opgemerkt na ons fietsapplaus van 2023: er staat geen verbodsbord meer op het fietspad links van de N16, als je in de Hoogkamerstraat van Sint-Niklaas komt en naar Temse centrum fietst.



Daar heeft altijd een verbodsbord gestaan voor bestuurders van rijwielen en bromfietsen. Dat kun je bijvoorbeeld zien op deze foto van september 2013.



Maar dat wil zeker niet zeggen dat dit fietspad verder langs de N16, richting Doornstraat, nu een tweerichtingsfietspad geworden is!

Na een kruispunt moet een fietspad immers altijd aangeduid worden met een verkeersbordD7 ofD9, behalve als dat fietspad is aangeduid met de wegmarkering van een fietspadmarkering (twee evenwijdige witte onderbroken strepen). Dit fietspad staat dus niet verder aangeduid als fietspad links van de rijbaan van de N16.

Het verbodsbord dat er vroeger stond is dus helemaal niet nodig, maar na een tweerichtingsfietspad zorgt het wel voor meer duidelijkheid om aan te duiden dat het fietspad niet meer in deze richting verder gaat.

Maar ... misschien is dit al in voorbereiding om van de fietspaden langs de N16 eindelijk tweerichtingsfietspaden te maken? In september 2023 gebeurt immers een evaluatie over het afsluiten van de Laagstraat. Als deze afsluiting definitief wordt, wat wij hopen, voldoen deze fietspaden aan de criteria om tweerichtingsfietspad te worden. Alleen moeten ze dan wel wat breder gemaakt worden om veilig te zijn.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-01-2024 08:54:06    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De enkelrichtingsfietspaden langs de N16 zijn al lang veel te smal. Bovendien, door het afsluiten van alle zijstraten en door het sluiten van de middenberm, worden deze smalle enkelrichtingsfietspaden in de praktijk gebruikt als tweerichtingsfietpad. En daarvoor zijn ze zeker veel te smal.

Dat 'veel te smal' is echter nog nooit gemeten. De fietspaden zouden 1,50 meter breed zijn, maar is dat wel zo? Daarom heb ik even gemeten ter hoogte van het (afgesloten) kruispunt met de Kleine Dweersstraat. Op dat kruispunt is de volledige breedte van dat fietspad zichtbaar omdat er langs beide kanten verharding is aangebracht.

Dit is het resultaat.



En deze close-up omdat de verdeling op de meter niet goed zichtbaar is.



Het fietspad is dus echt 1,50 meter of hoogstens enkele centimeters meer breed.

Bovendien is de rand van die fietspaden helemaal niet vergevensgezind. Dat kun je zien op foto's hierboven. Daardoor blijven fietsers veiligheidshalve altijd op minstens 15 cm van de rand van het fietspad rijden. De "schuwafstand" noemt men dat. De bruikbare breedte van deze fietspaden is dus amper hooguit 1,20 meter!

1,20 meter is veel te smal, zelfs voor enkelrichtingsfietspaden waarop bromfietsers klasse B moeten rijden. Het is altijd gevaarlijk om elkaar in te halen, en moeilijk om naast elkaar te fietsen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - N16 (gewestweg)

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005