Het is nu 28-03-2024 18:12:40
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Fietspad versus fietssuggestiestrook.

    -> Wetgeving Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 17-05-2016 09:21:27    Onderwerp: Fietspad versus fietssuggestiestrook.
 Reageren met citaat  

Eigenlijk mag je fietspaden en fietssuggestiestroken nooit met elkaar vergelijken of zoeken naar de verschillen tussen die twee. Over fietssuggestiestroken bestaat immers geen enkele wetgeving. Elk verschil, of elke vergelijking tussen fietspaden en fietssuggestiestroken steunt bijgevolg op niets.

Niettegenstaande dat heeft de dienst mobliteit van Temse zich gewaagd aan een verklaring van het "verschil" tussen een fietspad en een fietssuggestiestrook. Dit staat in Info Temse van maart 2016, het driemaandelijks informatieblad van het gemeentebestuur:



Over het belangrijkste nut van een fietssuggestiestrook wordt met geen woord gerept: de aandacht van automobilisten er op vestigen dat daar fietsers op de rijbaan kunnen rijden!

Evenmin wordt over het belangrijkste doel van een fietssuggestiestrook niets vermeld: de rijbaan optisch versmallen om de snelheid van de automobilisten in te tomen!

Het is bij onze mobiliteitsdienst nog niet doorgedrongen dat fietssuggestiestroken vooral betekenis hebben voor automobilisten. Toch is deze uitleg in Info Temse blijkbaar bedoeld voor fietsers. Het is daardoor een prachtig voorbeeld geworden van het autodenken van onze dienst mobiliteit. Fietsers worden immers vooral op hun plichten gewezen, en ze moeten zeker ook weten wat automobilisten mogen doen.

Fietsers zijn voor onze dienst mobiliteit nog altijd eerder hinderlijke weggebruikers die "best zo rechts mogelijk rijden", uit de weg, om automobilisten de vrije baan te geven.

Dat blijkt uit twee opvallende zaken: aan fietsers wordt gezegd wat ze moeten doen, en van automobilisten wordt vermeld wat ze mogen doen.

  1. Bij de uitleg van het fietspad worden fietsers alleen op hun plichten gewezen. Men zwijgt angstvallig over de rechten van een fietser op een fietspad, zoals het belangrijk 'detail' dat alle andere weggebruikers bijna altijd(*) voorrang moeten verlenen aan fietsers op een fietspad. Men beperkt zich tot de vermelding dat er "nog verschillende artikelen betreffende fietspaden" in de wegcode staan. Dat deze artikelen verplichtingen inhouden van de andere weggebruikers tegenover fietsers komt niet ter sprake.

  2. Bij de uitleg van de fietssuggestiestrook wordt er weer op gewezen dat "de fietser best zo rechts mogelijk rijdt", maar het lijkt vooral belangrijk (voor fietsers?) dat "auto's en andere gemotoriseerde voertuigen op de suggestiestrook mogen parkeren".

Wat dat "best zo rechts mogelijk rijden" betreft:
Elke bestuurder moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven, maar fietsers mogen nog altijd met twee naast elkaar rijden, zelfs als er een smalle fietssuggestiestrook aangebracht is. Een fietssuggestiestrook wijzigt immers niets aan de bestaande wetgeving. Fietsers doen in feite best alsof er geen fietssuggestiestrook is!

Wat dat "auto's en andere gemotoriseerde voertuigen op de suggestiestrook mogen parkeren" betreft:
Dat is juist en dat kan moeilijk anders, want een fietssuggestiestrook bestaat helemaal niet in de wegcode. Er kan bijgevolg niets verplicht of verboden worden op een fietssuggestiestrook! Maar ... is dat wel een goede raadgeving aan de automobilisten van Temse?
De fietssuggestiestroken waarop in Temse wel mag geparkeerd worden, zijn blijkbaar op te zoeken met een vergrootglas! Wie weet er zijn? Waarom dan deze vermelding?

En hoe gaat Temse het "zo rechts mogelijk rijden" en het "parkeren op suggestiestroken" uitleggen wanneer ze suggestiestroken dwars over de rijbaan aanbrengt, zoals op de Oude Heirbaan?



Maar dat is nog niet alles. Dienst mobiliteit plaatst zelfs (gewild?) fouten in hun uitleg. Natuurlijk kan in een kort artikeltje niet alles gezegd worden, maar dan moet men zich beperken tot het noodzakelijke op elk gebied en mag men geen verkeerde dingen zeggen! Drie voorbeelden:

  1. Citaat:
    ... door de verkeersborden D7, D9 en/of door twee evenwijdige onderbroken strepen.

    Niet alleen moeten deze strepen wit zijn, ze mogen niet samen met de verkeersborden D7 of D9 voorkomen. de woorden "en/of" mogen er niet staan, het moet "of" alleen zijn. Een fietspad aangeduid met die streepjes is immers altijd een enkelrichtingsfietspad (of zou dat toch moeten zijn!) en mag alleen rechts van de rijbaan in de rijrichting gebruikt worden. Maar op heel wat plaatsen wordt tegen deze regel gezondigd door de wegbeheerders zelf, ook in Temse! Bijvoorbeeld in de Doornstraat tussen de N16 en de spoorweg! Is het misschien daarom dat ze "en/of" in hun artikeltje plaatsen Knipoog?
  2. Citaat:
    ... zijn de fietser en de bromfietser klasse A verplicht het fietspad te volgen.

    Dat is alleen verplicht als het fietspad berijdbaar is.
  3. Citaat:
    Juridisch is de fietssuggestiestrook geen exclusief fietspad, maar ...

    Juridisch is de fietssuggestiestrook helemaal niets. Wat een fietssuggestiestrook is, staat immers in geen enkele wetgeving!

Waarom worden meer woorden vuil gemaakt aan de niet reglementaire fietssuggestiestrook dan aan het wettig fietspad? Is een fietssuggestiestrook voor onze dienst mobiliteit dan belangrijker dan een fietspad? In onze Wegcode voor Fietsers kun je in het hoofdstuk "Mag ik een suggestie doen?" lezen wat een fietssuggestiestrook echt is, waartoe hij dient en wanneer hij nuttig kan zijn. Want nogal dikwijls worden fietssuggestiestroken ten nadele van fietsers gebruikt, en worden ze speciaal zodanig aangebracht dat ze verdacht veel op een fietspad lijken, om fietsers te misleiden of te doen twijfelen.

En ... hoeveel automobilisten zouden nu het "verschil" kennen tussen een fietspad en een fietssuggestiestrook, denk je? Aan het parkeergedrag van heel wat automobilisten te zien, kennen ze het nog altijd niet en zullen ze het nooit kennen!

Misschien zou onze dienst mobiliteit ook eens een opvoedend artikeltje kunnen publiceren over het verbod om stil te staan en/of te parkeren op heel wat plaatsen Hihi.


(*) De enige uitzonderingen waarbij fietsers op het fietspad zelf voorrang moeten verlenen zijn:

  1. Een verkeerslicht of een verkeersbord (B1, B5, B17) dat de voorrang opheft.
  2. Een zebrapad over het fietspad: fietsers moeten voorrang verlenen aan overstekende voetgangers.
  3. Een halte van het openbaar vervoer naast het fietspad: fietsers moeten stoppen voor uitstappende passagiers.

(Aanpassing op 14-08-2016: Nieuwe fietssuggestiestroken in de omgeving van het Luizemarktje, de Leie en aan "Den Uil" toegevoegd.)
(Aanpassing op 03-09-2016: Nieuwe fietssuggestiestroken op de Parklaan toegevoegd.)
(Aanpassing op 23-08-2017: Betere vergroting van afbeelding.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 23-08-2017 18:25:27; in totaal 4 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-05-2016 14:04:34    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De dienst mobiliteit en het politieapparaat van Temse durft zelfs betonstroken naast de rijbaan beschouwen al fietssuggestiestroken. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het verslag van de commisie verkeer van 16 juni 2015. Je vindt dat verslag op de website van de dienst mobiliteit van de gemeente. In dat verslag staat het volgende, onder punt 3.Verkeersremmers Eupenlaan op pagina 2/9:
Citaat:
Het optisch beeld van de versmalling door de brede gekleurde middenlijn en de fietssuggestiestroken aan beide kanten van de weg zullen de snelheid naar beneden brengen. In andere gemeenten en steden waar dit systeem gebruikt wordt haalt men hier positieve resultaten mee. Over optische effecten op de openbare weg zijn ook studies gemaakt.

Meer bepaald in die Eupenlaan kom je als fietser dan wel voor een zeer onaangename verrassing te staan, als je die zogenaamde "fietssuggestiestroken" werkelijk zou gebruiken.



Aan een rijbaanversmalling houdt die zogenaamde "fietssuggestiestrook" plots op met te bestaan tegen een hoge boordsteen!

Fietssuggestiestroken zijn een onderdeel van de rijbaan. Betonstroken naast de rijbaan, ook al zijn ze gekleurd, zijn geen fietssuggestiestroken! Wat naast de rijbaan ligt, en geen voetpad of fietspad is, is berm. De berm kan gelijkgronds of verhoogd zijn. In dit geval is zo een betonstrook dus een gelijkgrondse berm.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-08-2017 18:50:38    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Over fietssuggestiestroken zou zelfs goed nieuws kunnen verspreid worden, zoals Het Laatse Nieuws het doet op zijn website met een test van reflecterende fietssuggestiestroken in Baasrode (Dendermonde). De fietssuggestiestrook is dan niet meer okerkleurig, maar heeft wel een soort van appelblauwzeegroene kleur Lach ...

In het Nieuwsblad van dinsdag 22 augustus 2017 staat daarover ook een artikel, maar in dat artikel wordt voortdurend gesproken van een refecterend fietspad, in plaats van een fietssuggestiestrook! Er is wel degelijk een groot verschil tussen die twee! De pers is hier weer deftig bezig met de wegcode helemaal verkeerd uit te leggen aan het grote publiek, met alle gevolgen vandien!

Dit is dat bewust artikel uit Het Nieuwsblad (klik om te vergroten).



Het staat even verkeerd op de website van Het Nieuwsblad, maar daar kun je wel een filmpje bekijken van TVOost, waarin gelukkig niet gesproken wordt van fietspaden, maar wel van fietssuggestiestroken.

Alleen Het Nieuwsblad blinkt in dit geval uit met zijn foutieve informatie.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-11-2020 10:08:54    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De zeer betwistbare "vergelijking" tussen fietspaden en fietssuggestiestroken, die ooit eens verschenen is in Info Temse van maart 2016, is tot op heden nog altijd terug te vinden op de website van de gemeente Temse. Je vindt die als volgt:
  • Onder "Hoofdmenu" kies je voor "Mobiliteit".
  • Dan kies je voor "Dienst Mobiliteit".
  • In het hoofdvenster lees je dan: "U kan voor volgende zaken terecht bij de Dienst Mobiliteit:"
    Kies voor de vierde "zaak": "Fiets- en voetpaden".

Daar vind je dan dit (klik om iets te vergroten).



Het is zo goed als letterlijk overgenomen uit Info Temse van maart 2016, met dezelfde fouten die hier opgesomd staan.

Ik vraag mij trouwens af waar deze "raadgeving" vandaan komt bij de fietssuggestiestrook:
Citaat:
De fietser rijdt hier best zo rechts mogelijk.

Is dat om fietsers uit de weg te drukken en de auto's zo veel mogelijk plaats te geven?

Lees bijvoorbeeld maar eens wat de Vlaamse overheid schrijft over Gemengd verkeer - fietssuggestiestroken. Dit staat onderaan pagina 2 van deze brochure (klik om te vergroten).



Doe nu een "vergelijking" van deze twee uitspraken:
  1. Het derde nadeel dat de Vlaamse overheid opsomt:
    Citaat:
    - de overige weggebruikers verwachten dat de fietsers de fietssuggestiestrook gebruiken en zich daarbinnen bewegen (Fietsers mogen echter in een aantal gevallen met twee naast elkaar rijden waardoor ze mogelijk links van de fietssuggestiestrook fietsen. Zie art. 43.2, verkeersreglement);

    Dat is toch heel wat anders dan wat de gemeente Temse vertelt:
    Citaat:
    De fietser rijdt hier best zo rechts mogelijk.


  2. Over het vijfde nadeel dat de Vlaamse overheid opsomt, valt eveneens wat te zeggen. Ook al vind ik in gans Temse geen enkele fietssuggestiestrook waarop kan of mag geparkeerd worden, toch schrijft de gemeente Temse:
    Citaat:
    Zo mogen auto's of andere gemotoriseerde voertuigen op de suggestiestrook parkeren.

    En wat schrijft de Vlaamse overheid?
    Citaat:
    - Indien parkeren wordt toegelaten op de fietssuggestiestrook verliest deze zijn nut.

Zou dit nu echt alles zijn, of toch het belangrijkste, dat de dienst mobiliteit van Temse op zijn website te vertellen heeft over "Fiets- en voetpaden"? Ik lees alleen wat fietsers "moeten" of "best doen" en wat auto's en andere gemotoriseerde voertuigen "mogen".

Zou het kunnen dat men het op de dienst mobiliteit in Temse niet zo voor fietsers heeft? Zeer onlangs heeft die dienst mobiliteit trouwens nog zeer bedenkelijke fietssuggestiestroken aangebracht, die helemaal niet stroken met de richtlijnen die daarvoor geschreven zijn in het Vademecum Fietsvoorzieningen Triest ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-11-2020 07:23:39    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit 'verschil tussen fietspad en fietssuggestiestrook', dat nog altijd op de website staat van de dienst mobiliteit, is ter sprake gekomen op onze laatste vergadering met de mobiliteitsdienst van Temse, op woensdag 18 november 2020. De fouten en eigenaardigheden zijn vermeld.

De fietsambtenaar is van mening dat de wegcode en andere reglementen niet moeten verklaard of geïnterpreteerd worden op een website van de dienst mobiliteit.

Dat wordt aangepast samen met de volledige herwerking van de website van de gemeente Temse.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 05-01-2021 11:28:41    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Al zeer vlug na onze vergadering van 18 november 2020 is de website aangepast van de dienst mobiliteit. Reeds de maandag daarop, op 23 november 2020, was "Fiets- en voetpaden" vervangen door "Voetpaden (trottoirs), fietspaden en fietssuggestiestroken", en er staat nu een heel andere uitleg op de website (klik om te vergroten)



De teksten komen uit de wegcode en uit het Vademecum Fietsvoorzieningen. De teksten zijn vanzelfsprekend niet volledig. Uit de wegcode is enkel de bepaling van het fietspad (en het voetpad) opgenomen, en uit het Vademecum Fietsvoorzieningen enkel wat een fietssuggestiestrook juridisch betekent (niets dus Knipoog).

Maar deze uitleg is heel wat redelijker en minder fout dan wat er vroeger stond Goed zo!.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Wetgeving

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005