|
Wanneer komen er fietspaden op Eigenlo? |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 17-12-2015 20:07:58 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Dat is evenmin volgens de geest van de wegcode. Tussen de twee versmallingen is de rijbaan immers breed genoeg en kunnen auto's elkaar kruisen. De verkeersborden B19 en B21 kunnen bijgevolg niet geldig zijn voor de twee opeenvolgende rijbaanversmallingen, aangezien die te ver van elkaar verwijderd zijn!
... |
(zie hierboven.)
Zoals hierboven ook aangehaald, staat in artikel 8.13 van het reglement voor de wegbeheerder :
Citaat: |
Het verkeersbord B19 mag vóór een smalle doorgang slechts geplaatst worden indien de zichtbaarheid van het ene uiteinde van die doorgang tot het andere volledig is en indien twee auto's er niet kunnen kruisen; ... |
Tussen de versmallingen kunnen twee auto's elkaar moeiteloos kruisen. Toch zou ook tussen twee versmallingen in, de ene aan de andere voorrang moeten verlenen als één voorrangsbord zou gelden voor twee opeenvolgende versmallingen. Wie voorrang moet verlenen zou eigenlijk zelfs de eerste versmalling niet mogen voorbij rijden als een tegenligger op komst is, ook als dat nog perfect mogelijk is zonder elkaar te hinderen op het gedeelte tussen twee versmallingen. Als de auto's elkaar toch moesten raken in het gedeelte tussen twee versmallingen, waar ze elkaar moeiteloos kunnen kruisen, dan zal diegene die voorrang moest verlenen zonder twijfel in de fout gesteld worden.
Het is bijgevolg logisch dat aan beide kanten van een wegversmalling een voorrangsbord moet staan: aan de ene kant een B19 en aan de andere kant een B21. Maar toch staat dat niet met deze woorden in de wegcode. Daarom heb ik in dit verband volgende vraag gesteld aan verkeerskundige Erik Caelen:
Jozef Van Breuseghem schreef: |
Volstaat het in dit geval om in elke rijrichting één enkel voorrangsbord B19 en B21 te plaatsen dat geldig is voor beide versmallingen, of moet aan weerskanten van elke versmalling een voorrangsbord B19 en B21 geplaatst worden? |
Dit is zijn antwoord:
Erik Caelen schreef: |
De code van wegbeheerder zegt hierover niets. Ik ben wel van mening dat de voorrangsregeling enkel betrekking heeft op de eerste hindernis, naar analogie van de andere voorrangsborden. |
Ook hij is duidelijk van mening dat elke hindernis moet gesignaleerd worden met voorrangsborden. Als bijkomende commentaar voegt hij er nog aan toe:
Erik Caelen schreef: |
Maar, aan de foto's te zien zal dit het probleem niet oplossen ... |
_________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 22-12-2015 20:59:26 Onderwerp: |
|
|
|
|
Kijk, er is een rioolrooster 'opgevuld' in een fragmentfietspad ... Toch niet in de hoop dat ik daar nu wel tussen die paaltjes ga slalommen, zeker? Ik ben een fietser, geen skiër!
Dit is een foto zoals het was op 4 december 2015 bij de aanleg. De plassen zijn dezelfde gebleven.
We moeten ze in Temse toch altijd eerst met hun neus op de feiten drukken, vooraleer ze het door hebben dat dergelijke kuilen gevaarlijk zijn voor fietsers.
Het is wel eigenaardig, dat hier nu wel een rioolrooster kan opgevuld worden, terwijl het op andere plaatsen onmogelijk blijkt te zijn om diepe greppels en hoge boordstenen vlak te maken.
Het is nog niet alles op Eigenlo.
Vandaag waait het nogal hard, er er is een voorrangsbord omver gewaaid. Het kan ook omver gereden zijn, dat weet ik niet.
Het is dit bord, dat op 4 december 2015 nog recht stond.
Hoe schat je nu de voorrang in, als je hier komt aangereden?
Volgens mij denk je nu, dat de tegenligger voorrang moet verlenen ... wat trouwens logisch is.
(Aanpassing op 30-12-2015: Taalfoutje verbeterd.)
(Aanpassing op 23-11-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 05-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 05-01-2018 19:49:38; in totaal 3 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Nicole Van der Vieren
Geregistreerd op: 12 Jan 2009 Berichten: 39 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 23-12-2015 10:02:16 Onderwerp: |
|
|
|
|
Ik heb al reacties gehoord van fietsers en die zijn, terecht!, ronduit vernietigend. Ze zeggen dat je dit soort toestanden nergens tegenkomt, behalve...in Temse!
"Onkunde van het hoogste niveau, aan het ongelooflijke grenzend... " _________________ Met de fiets vervuil je niets :-) |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 22-01-2016 18:52:09 Onderwerp: |
|
|
|
|
De Eigenlostraat in Sint-Niklaas, het verlengde van Eigenlo in Temse, heeft nu ook zijn versmallingen. Het staat in verschillende kranten, het staat op de website van Het Laatste Nieuws, en dit is bijvoorbeeld het artikel uit de Gazet van Antwerpen van vrijdag 22 januari 2016 (klik om te vergroten):
Volgens de foto's zijn de versmallingen in Sint-Niklaas niet afwisselend links en rechts geplaatst, maar versmalt de rijbaan op sommige plaatsen langs beide kanten even veel. Sint-Niklaas blijkt groene paaltjes te gebruiken, in Temse staan rode paaltjes. Zouden de groene rustgevender zijn, en de rode meer agressie opwekken ?
In Sint-Niklaas kunnen fietsers gewoon rechtuit verder fietsen op het fietspad langs de versmallingen. De Eigenlostraat heeft daar namelijk een gemarkeerd fietspad op de betonstrook naast de rijbaan. Dat is zeker geen mooi, veilig en comfortabel fietspad. Het is smal en de betonplaten liggen lang niet effen. Op sommige plaatsen is een diepe groef tussen de rijbaan en het fietspad, of een verraderlijk niveauverschil tussen de twee. Aangezien de betonstrook vlak naast de rijbaan ligt, wordt het fietspad dikwijls gebruikt door het gemotoriseerd verkeer als uitwijkstrook, en zelfs soms als parkeerplaats. Maar het biedt een betere wijze aan fietsers om de rijbaanversmallingen zonder bijkomende hinder of gevaar voorbij te rijden.
Dezelfde mogelijkheid is er niet op Eigenlo in Temse. Eigenlo zou eigenlijk al lang volwaardige, veilige fietspaden moeten hebben. Temse wacht daarvoor op ingrijpende werken voor de 'oostelijke tangent' van Sint-Niklaas. Maar die werken beperken zich toch tot de omgeving van de overweg, grotendeels op het grondgebied van Sint-Niklaas? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 26-01-2016 17:40:02 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het lijkt wat minder onaangenaam te worden voor fietsers, alleszins toch aan het slechtste fragmentfietspad, dat helemaal overstroomd was en daarna herschapen tot een modderpoel. Gisteren, maandag 25 januari 2016, zijn daar werken uitgevoerd waarbij de rode paaltjes op de rijbaan zijn weg genomen. Het ganse fragmentfietspad is uitgebroken en opnieuw aangelegd, maar het is nu heel wat langer dan het vorige. Zeer waarschijnlijk, en hopelijk, is tegelijkertijd de afwatering verbeterd.
Wat de oorspronkelijke lengte was, kun je nog zien aan de vier paaltjes met oranje reflectoren, en aan de witte markeringen op de rijbaan, die het begin en het einde aanduiden van het oorspronkelijk fragmentfietspad.
Langs deze kant hebben die vier paaltjes witte reflectoren.
Er zou nu een veel langere invoeg- en uitvoegstrook aan het fragmentfietspad kunnen gemaakt worden, waardoor deze hindernis veel vlotter zou kunnen genomen worden door fietsers. Of dat ook zal gebeuren weet ik niet. Of de rode paaltjes nog terug geplaatst worden weet ik evenmin. Waarschijnlijk wel, maar de toekomst zal dat wel uitwijzen.
Zouden de andere fragmentfietspaden dan ook aangepast worden? Aan de overkant van de rijbaan staat in alle geval een afsluiting voor de hindernis ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Nicole Van der Vieren
Geregistreerd op: 12 Jan 2009 Berichten: 39 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 27-01-2016 09:56:36 Onderwerp: |
|
|
|
|
enorm gevaarlijk als je het 'fragmentfietspad' verlaat en terug de rijbaan op moet!
Het blijft gevaarlijk knoeien. _________________ Met de fiets vervuil je niets :-) |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 28-01-2016 20:28:52 Onderwerp: |
|
|
|
|
Twee artikels: links uit Het Nieuwsblad van woensdag 27 januari 2016 en rechts uit de Gazet van Antwerpen van donderdag 28 januari 2016 (klik op elk artikel om het te vergroten):
Benieuwd hoe de versmallingen er zullen uitzien als ze aangepast zijn.
Om veiliger te zijn voor fietsers, zouden de fragmentfietspaden eigenlijk al moeten beginnen vóór de versmalling aan de overkant van de rijbaan. In dat versmald gedeelte komen de auto's immers recht op de fietsers afgereden, zoals blijkt uit deze vroegere foto, ook als aan fietsers voorrang moet verleend worden!
Vanzelfsprekend moeten er dan ook voorzieningen komen om te verhinderen dat de automobilisten het fietspad op deze plaats zouden kunnen gebruiken als uitwijkstrook.
En wat Nicole hierboven zegt is helemaal juist. Eénmaal voorbij de versmalling aan dezelfde kant, zouden de paaltjes van de versmalling moeten dienen als "rugdekking" om de fietsers veilig opnieuw op de rijbaan te laten verder rijden. De paaltjes op de rijbaan zouden op het einde van de versmalling dus niet geleidelijk dichter naar de rand van de rijbaan mogen geplaatst worden, maar wel nog een eindje evenwijdig met de rand van de rijbaan. Fietsers kunnen dan reeds naast de paaltjes, en onder bescherming van de paaltjes op de rijbaan komen. Op het einde van de versmalling, als er geen paaltjes meer zijn, kunnen de fietsers zich dan reeds veilig op de rijbaan bevinden.
Wanneer zou het op deze wijze uitgevoerd worden, in afwachting van echte fietspaden op Eigenlo?
(Aanpassing op 31-01-2016: Artikel Nieuwsblad toegevoegd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 31-01-2016 15:19:03; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Nicole Van der Vieren
Geregistreerd op: 12 Jan 2009 Berichten: 39 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 29-01-2016 10:00:12 Onderwerp: |
|
|
|
|
Helemaal akkoord, Jozef.
De Fietsersbond van Temse werd in dit dossier straal genegeerd, met rampzalige gevolgen. _________________ Met de fiets vervuil je niets :-) |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 06-02-2016 17:20:13 Onderwerp: |
|
|
|
|
Als eerste-zaterdag-actie zijn we vandaag, zaterdag 6 februari 2016, naar Eigenlo gefietst om de "aangepaste" of "aangepakte" versmallingen op Eigenlo te bekijken. Wat is er juist aangepast of aangepakt?
Het eerste dat opvalt is de verlenging van de fragmentfietspaden op sommige plaatsen. Het tweede is de dikkere asfaltlaag, waardoor hopelijk minder plassen zullen blijven staan als het regent. Dit is de "eerste set versmallingen" als je vanaf de Velle naar Eigenlo rijdt.
De dikkere asfaltlaag zal onmiskenbaar een verbetering zijn voor fietsers. Maar wat is het nut van die verlengingen?
Om echt veiliger te zijn voor fietsers, zouden de fragmentfietspaden eigenlijk al moeten beginnen vóór de versmalling aan de overkant van de rijbaan, zoals ik hierboven al schreef. Je hebt dan als fietser geen gevaar te duchten van de tegemoetkomende auto's, of je nu voorrang moet verlenen of niet. Maar dat is nergens aangepast. Nergens zijn de fragmentfietspaden in die richting voldoende verlengd. Naast elke rijbaanversmalling moeten fietsers nog altijd op de rijbaan rijden, zoals ook wij niet anders konden doen als we richting Velle reden op deze foto.
Hier moet aan deze fietsers voorrang verleend worden, volgens de verkeersborden. Automobilisten zouden hier dus moeten wachten vóór de rijbaanversmalling ... zonder op het fietspad op de rijbaan te rijden dat aangeduid is met twee evenwijdige witte onderbroken strepen! Zullen alle automobilisten dat doen als ze richting Eigenlo rijden? Misschien wel als ze zo een groep fietsers zien aankomen, maar zullen ze dat even gewillig doen voor één enkele fietser? En ik betwijfel het ten zeerste dat ze het gemarkeerd fietspad op de rijbaan zullen vrij laten!
Dat "fietspad" wordt door onze gemeente Temse wel beschouwd als een verplichting voor fietsers, maar niet als een verbod voor automobilisten!
We blijven dus op onze honger zitten, en kunnen als fietser nog altijd niet op een veilige wijze, op een afgeschermd fietspad voorbij de rijbaanversmallingen aan de overkant rijden. Het zal inderdaad een afgeschermd fietspad moeten zijn, alweer met paaltjes bijvoorbeeld , om te beletten dat automobilisten het fietspad zouden gebruiken als uitwijkstrook...
Maar dat is nog niet alles. Eénmaal fietsers op zo een fragmentfietspad naast de rijbaan rijden, moeten ze voorbij de rijbaanversmalling opnieuw veilig op de rijbaan kunnen komen. Volgens artikel 12.4 van het verkeersreglement is dat geen manoeuvre en moeten fietsers bijgevolg geen voorrang verlenen aan de andere weggebruikers, maar dus wel omgekeerd: de andere weggebruikers moeten fietsers ongehinderd en veilig op de rijbaan laten komen.
Citaat: |
12.4. De bestuurder die een manoeuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.
...
Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden ... |
Tot daar de theorie. Het kan natuurlijk nooit kwaad om daarbij een praktisch handje toe te steken. En hoe doet men dat in Temse?
Dit is het eerste fragmentfietspad als je vanaf de Velle naar Eigenlo fietst. Na de rijbaanversmalling staan er nog 4 extra rode paaltjes die verhinderen dat je terug op de rijbaan kunt geraken. Nochtans is het direct achter de rijbaanversmalling de veiligste plaats om opnieuw op de rijbaan te komen. De automobilisten bevinden zich dan immers aan de andere kant van de rijbaan. Hier kunnen de automobilisten al terug rechts van de rijbaan rijden op de plaats waar je als fietser pas opnieuw op de rijbaan kunt komen. Deze verlenging heeft het eerder nog gevaarlijker gemaakt voor fietsers!
Een dergelijke "verlenging" van het fietspadfragment is dus zeker geen verbetering voor de veiligheid van fietsers!
Deze foto, aan de andere kant van de rijbaan voor fietsers die van Eigenlo naar de Velle rijden, maakt dit nog duidelijker.
Hier staan weliswaar "slechts" 2 rode paaltjes die verhinderen dat fietsers opnieuw op de rijbaan komen na de rijbaanversmalling. Maar het is duidelijk dat je dat zo snel mogelijk moet kunnen doen na die versmalling, terwijl de automobilisten nog aan de overkant van de rijbaan rijden.
Het kan zelfs nog beter! Dit is de laatste rijbaanversmalling als je van de Velle naar Eigenlo rijdt. Hier verhinderen 3 rode paaltjes dat je direct na de rijbaanversmalling opnieuw op de rijbaan kunt komen.
Maar waarom zouden zelfs de 4 laatste paaltjes niet kunnen verwijderd worden, zodat fietsers reeds ter hoogte van de rijbaanversmalling opnieuw op de rijbaan kunnen komen? Is daar een bezwaar tegen?
Waarom de paaltjes van de rijbaanversmalling niet gebruiken als "rugdekking" voor fietsers, om opnieuw veilig op de rijbaan te komen?
Eventueel kan de versmalling zelf wat verlengd worden met de "overbodige" paaltjes? Ook onderstaande foto van dezelfde rijbaanversmalling maakt duidelijk dat dit heel wat minder onveilig zou zijn voor fietsers.
Hier is het fragmentfietspad niet verlengd vóór de versmalling, hoewel het ook hier beter voor fietsers zou zijn als dit "fietspad" reeds begon vóór de rijbaanversmalling aan de overkant van de rijbaan. Waarschijnlijk heeft men dat hier niet gedaan omdat er kasseitjes liggen van een oprit, hoewel die kasseitjes zeer waarschijnlijk op de openbare weg liggen, en niet op private grond.
Op één plaats is het bijna goed gedaan, namelijk bij de rijbaanversmalling aan de overkant op bovenstaande foto. Dus bij het eerste fragmentfietspad dat je tegenkomt als je van Eigenlo naar de Velle fietst.
Hier kun je praktisch direct na de versmalling opnieuw op de rijbaan komen met de fiets. Het kan alleen nog verbeteren door ook die twee laatste rode paaltjes weg te nemen (en natuurlijk het fietspadfragment te verlengen tot vóór de rijbaanversmalling aan de overkant).
Heeft iemand op de gemeente Temse hier het licht gezien, en echt aan de veiligheid van fietsers gedacht? Zou er toch iemand op de gemeente Temse zijn die weet hoe je iets minder onveilig kunt maken voor fietsers? Neen hoor! Dit is louter toeval! De enige reden waarom hier een serie paaltjes ontbreekt na de rijbaanversmalling is omdat er toevallig een oprit juist na die versmalling is, zoals je op deze foto kunt zien.
Uit al het bovenstaande blijkt eens te meer hoe jammer het is dat er nog altijd geen echte, volwaardige fietspaden aangelegd zijn op Eigenlo. Al deze problemen met fietsers zouden dan gewoon niet bestaan. Maar Temse blijft "wachten" tot na de aanleg van de oostelijke tangent van Sint-Niklaas, omdat anders "al die vrachtwagens die fietspaden zouden kapot rijden" ...
Buiten deze aanpassingen voor fietsers is de voorrangsregeling omgedraaid aan de "eerste set" versmallingen als je vanaf de Velle richting Eigenlo rijdt. Zoals uit onderstaande foto van vroeger blijkt, moest je hier voorrang krijgen als je richting Eigenlo reed, ...
... nu moet je zelf voorrang verlenen aan wie vanaf Eigenlo naar de Velle rijdt. In feite moet je nu aan elke rijbaanversmalling voorrang verlenen als je van de Velle naar Eigenlo rijdt. Maar toch blijkt dat automobilisten eerder op hun gevoel afgaan om voorrang te verlenen, dan naar de verkeersborden te kijken.
Het is immers nog altijd "logisch" dat je voorrang krijgt als de hindernis aan de andere kant van de rijbaan ligt, en dat je voorrang moet verlenen als je zelf om de hindernis heen moet rijden. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 02-03-2016 16:58:19 Onderwerp: |
|
|
|
|
Ik passeer niet alle dagen op Eigenlo, maar vandaag, woensdag 2 maart 2016, merk ik dat de voorrangsregeling voor de derde keer gewijzigd is (zie hierboven voor de tweede wijziging). Herinner je nog mijn commentaar hierboven op het gebruik van de voorrangsborden B19 en B21, en mijn vraag hierover aan verkeerskundige Erik Caelen en diens antwoord hierboven? Wel, de signalisatie van de voorrang is nu reglementair aangeduid zoals het hoort, en zoals het eigenlijk al van in het begin had moeten zijn.
Vertrekkend vanop de Velle, richting Eigenlo, moet je nu aan de eerste versmalling geen voorrang meer verlenen aan de tegenliggers. Dat is logisch, want de versmalling ligt aan de andere kant van de rijbaan.
Maar de volgende versmalling ligt aan uw kant van de rijbaan. Daar moet je nu voorrang verlenen aan de tegenliggers. Dat is ook logisch! Het is dus niet meer zoals bij de twee vorige voorrangstoestanden, dat dezelfde voorrang telde voor twee opeenvolgende versmallingen!
Bij de twee volgende versmallingen geldt dezelfde, logische regeling: wie moet uitwijken voor een versmalling moet voorrang verlenen aan de tegenliggers die niet moeten uitwijken.
Als je vanaf Eigenlo richting Velle rijdt, is hetzelfde principe van toepassing. Aan de eerste versmalling moeten de tegenliggers voorrang verlenen en kun je verder rijden, ...
... maar aan de volgende versmalling is het uw beurt om voorrang te verlenen aan de tegenliggers.
De voorrangsregeling is nu dus logisch in orde gebracht, zoals iedere normale bestuurder het zou doen, zelfs zonder voorrangsborden.
Maar ...
Nu wordt het pas duidelijk hoe ondoordacht deze versmallingen zijn aangebracht. En alle bestuurders ondervinden dat ook, vooral als het verkeer wat drukker wordt. Aan de eerste versmalling moeten de tegenliggers voorrang verlenen, dus kun je verder rijden tot aan de tweede versmalling. Maar daar moet je dan wachten tot alle tegenliggers gepasseerd zijn, want dan is het uw beurt om voorrang te verlenen. Maar ... al die tegenliggers wachten ook aan die "eerste versmalling" tot alle bestuurders die achter u komen daar gepasseerd zijn. Door dat wachten in beide richtingen blokkeren de voertuigen elkaar tussen twee versmallingen. Bij gelegenheid ga ik daarvan nog wel eens enkele foto's nemen .
Dit zou niet het geval geweest zijn na enig nadenken. Dat is immers eenvoudig op te lossen door de versmallingen in een andere volgorde aan te leggen: eerst een versmalling langs uw kant, zodat je voorrang moet verlenen aan de tegenliggers. Pas wanneer alle tegenliggers gepasseerd zijn, kun je de eerste versmalling voorbij en aan de tweede versmalling moeten de tegenliggers voorrang verlenen. Op deze wijze raakt niemand geblokkeerd tussen de versmallingen, en wordt de snelheid even goed afgeremd zonder bijkomende frustraties.
Maar om na te denken heb je gerief nodig .
En dan zwijg ik nog over al die bestuurders die op de fietspadmarkeringen rijden en wachten, over de fietspadfragmenten die verlengd zijn langs de verkeerde kant, en over de veilige rugdekking die fietsers niet krijgen na elke versmalling. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 03-03-2016 19:23:36 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
... Bij gelegenheid ga ik daarvan nog wel eens enkele foto's nemen . ... |
Dat zei ik hier, en hier zijn die foto's:
Zoals je kunt merken, blokkeren de tegenliggers elkaar aan deze onoordeelkundig opgestelde wegversmallingen, zoals hierboven en nog vroeger gezegd. Daarbij kun je ook zien dat de autobestuurders op elkaar wachten met hun auto op het fietspad, aangeduid met de fietspadmarkering van twee evenwijdige witte onderbroken strepen. Wat is het gevolg als er een fietser bij betrokken is, denk je?
Juist! Die fietser moet dan maar op de berm, in de plassen en door het gras rijden, om het "veilige" fragmentfietspad te kunnen bereiken.
Hieruit blijkt eens te meer dat fietsers geen enkel voordeel, maar alleen maar nadelen ondervinden van deze fantasietjes van Temse. Dat zou helemaal anders zijn, als het fragmentfietspad vroeger zou beginnen, vóór de rijbaanversmalling aan de overkant. Maar Temse verlengt de fragmentfietspaden liever aan de verkeerde kant, waardoor het nog bijkomend gevaarlijk wordt om terug op de rijbaan te komen! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|