|
Eenrichtingsverkeer in de twee "kaaistraatjes". |
|
|
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 07-09-2015 21:11:40 Onderwerp: Eenrichtingsverkeer in de twee "kaaistraatjes". |
|
|
|
|
Sinds de invoering van het beperkt eenrichtingsverkeer (BEV) mochten fietsers in de Veerstraat en in de Priester Poppestraat "in de verboden richting" rijden. Nu is daar verandering in gekomen. De gemeenteraad van 31 augustus 2015 keurde een wijziging goed aan het "aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer", waardoor het eenrichtingsverkeer ook voor fietsers in deze twee straten van toepassing is: de Veerstraat richting Wilfordkaai, en de Priester Poppestraat richting Kasteelstraat.
De verantwoording hiervoor is echter ongelofelijk zwak en getuigt niet van een degelijke kennis van de reglementering. Dit staat te lezen op editietemse (ongeveer hetzelfde is gezegd op de zitting van die gemeenteraad):
Citaat: |
'Het verkeersreglement zegt dat een straat minimum drie meter breed moeten zijn om toe te laten zwakke weggebruikers tegen het autoverkeer in te laten rijden', aldus schepen van Mobiliteit Lieve Truyman (N-VA). 'Even verder kunnen de fietsers via de Veerstraat wel richting Wilfordkaai.' |
Dat is een opeenstapeling van fouten en onjuistheden:
- Om te beginnen is in geen enkel verkeersreglement sprake van 'zwakke weggebruikers'. Hier wordt verklaard wat met 'zwakke weggebruiker' eigenlijk bedoeld wordt, maar ...
- ... nogal dikwijls zegt men 'zwakke weggebruikers' terwijl men eigenlijk 'fietsers en voetgangers' bedoelt. Mogen voetgangers in deze straatjes dan ook niet meer 'tegen het autoverkeer in rijden' ?
- Verder zegt het verkeersreglement helemaal niets over de breedte van straten of over het al of niet toelaten om fietsers tegen het autoverkeer in te laten rijden. Er staat daarover wel één en ander in het reglement voor de wegbeheerder.
- Het reglement voor de wegbeheerder zegt ook helemaal niet dat een straat drie meter breed moet zijn om fietsers toe te laten tegen het autoverkeer in te laten rijden.
Dit staat werkelijk en letterlijk in het artikel 9.1.3°a) van het reglement voor de wegbeheerder :
Citaat: |
3° De volgende opschriften kunnen de betekenis van het verkeersbord C1 beperken :
a) ten gunste van fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, door aanvulling met een onderbord van het model M2 of M3, bedoeld in artikel 65.2. van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
Dit onderbord M2 of M3 moet aangebracht worden op de openbare wegen waar de maximale toegestane snelheid lager is dan of gelijk is aan 50 km per uur en de beschikbare rijbaanbreedte ten minste 3 meter is, behalve indien veiligheidsredenen er zich tegen verzetten.
M.2. M.3.
Op de openbare wegen waar de maximale toegestane snelheid hoger is dan 50 km per uur en de beschikbare rijbaanbreedte minder dan 3,5 meter is en op deze waar de maximale toegestane snelheid gelijk is aan of lager dan 50 km per uur en de beschikbare rijbaanbreedte minder dan 3 meter is, mag het onderbord M2 of M3 worden aangebracht, behalve indien veiligheidsredenen er zich tegen verzetten.
In deze gevallen wordt het verkeersbord F19 aangevuld met een onderbord van het model M4 of M5, bedoeld in artikel 65.2. van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer;
M.4. M.5. |
Dit artikel gaat dus over beperkingen aan de betekenis van het verkeersbord C1.
De Veerstraat en de Priester Poppestraat liggen in de bebouwde kom, dus daar is de maximum toegestane snelheid 50km/u. In dat geval zegt dit artikel dus:
- dat de wegbeheerder fietsers en tweewielige bromfietsers klasse A moet toelaten om tegen het autoverkeer in te rijden, als de rijbaan ten minste 3 meter breed is. Het moet niet, alleen als de wegbeheerder dat om veiligheidsmaatregelen kan verantwoorden.
- dat de wegbeheerder fietsers en tweewielige bromfietsers klasse A mag toelaten om tegen het autoverkeer in te rijden, als de rijbaan minder dan 3 meter breed is. Het mag niet, alleen als de wegbeheerder dat om veiligheidsmaatregelen kan verantwoorden.
In het geval van de Veerstraat en de Priester Poppestraat is de wegbeheerder (de gemeente Temse in dit geval) dus niet verplicht om BEV toe te laten, want de twee rijbanen in deze straten zijn inderdaad een beetje smaller dan 3 meter. De wegbeheerder zou het wel mogen toelaten, want voor zover ik weet zijn er geen ernstige veiligheidsproblemen in deze straten geweest, ten tijden dat BEV wel toegelaten was. De beslissing ligt dus uitsluitend bij de wegbeheerder.
Persoonlijk heb ik weinig bezwaren tegen het invoeren van eenrichtingsverkeer voor alle bestuurders in de twee "kaaistraatjes". Ze zijn erg smal, en ze liggen zo dicht tegen elkaar dat het slechts een kleine omweg betekent voor fietsers om 'het andere' straatje te nemen.
Maar de informatie hieromtrent zou veel correcter moeten gebeuren
Dit is de Priester Poppestraat, gezien vanaf de Kasteelstraat. Deze straat mag vanaf hier niet meer ingereden worden door geen enkele bestuurder. Eigenlijk zouden de haaientanden nu over de hele breedte van de rijbaan moeten staan.
Dit is de Veerstraat, ook gezien vanaf de Kasteelstraat. Dit is nu de enige weg om naar de Wilfordkaai te rijden vanaf het midden van de Kasteelstraat.
En hier zie je de twee straten redelijk dicht bij elkaar vanaf de Wilfordkaai: links de Priester Poppestraat, langs waar naar de Kasteelstraat kan gereden worden, en rechts de Veerstraat, vanaf hier verboden richting voor iedere bestuurder.
(Alle foto's kunnen vergroot worden door er op te klikken.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 1 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|