Het is nu 28-03-2024 20:24:51
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Slechte spoorwegovergang

    -> Temse - Doornstraat Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 06-02-2013 19:31:53    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Vandaag ben ik hier wat later voorbij gefietst. Aan de rotonde van de Velle was de toestand nog ongeveer zoals ik hem gisteren had achtergelaten. De versperring stond nog steeds zo weinig mogelijk op het fietspad.



Aan Sweigers-zuid daarentegen was de versperring terug een eind op het fietspad geschoven. Ik vraag mij af wat die "bevoegde diensten" eigenlijk uitsteken.



Nu heb ik de versperring laten staan. Je kon er nog wel voorbij fietsen, maar ik stel mij toch telkens de vraag waarom het fietspad — zelfs gedeeltelijk — moet versperd worden om de automobilisten er van te verwittigen dat de rijbaan afgesloten is, terwijl fietsers wel doorgang hebben? Stel je maar eens voor dat de rijbaan volledig of voor de helft zou versperd worden, omdat het fietspad enkele honderden meter verder onderbroken is ...

Fietsers worden blijkbaar nog altijd aanzien als tweederangsweggebruikers in Temse.

Op de spoorwegovergang zelf konden fietsers al zonder hinder over de sporen rijden. Dat gedeelte was al afgewerkt. Ik ben er uiteraard overheen gefietst, en ik heb toch niet echt heel veel verbetering gewaar geworden. Ik zal er nog wel eens een foto van nemen bij klaarlichte dag.

(Aanpassing op 08-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 08-12-2015 22:02:35; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 09-02-2013 08:20:00    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op 8 februari waren de onderhoudswerken aan de spoorwergovergang gedaan. Niettegenstaande onze vroegere vraag (zie hierboven) aan Infrabel, niettegenstaande de belofte van Infrabel (zie hierboven), niettegenstaande onze herinnering daaraan (zie hierboven), en niettegenstaande het antwoord van Infrabel op de vraag van onze hoofdcommissaris (zie hierboven), is er aan het gedeelte fietspad van deze spoorwegovergang niets merkbaar verbeterd. Mijn eerste indruk vorige woensdag, als ik er over reed in het donker, wordt bevestigd met volgende twee foto's:

Zo zag de spoorwegovergang aan het fietspad er uit op 3 oktober 2010 (klik hier):


Zo ziet hij er nu uit op 8 februari 2013, na de onderhoudswerken:


Het lijken wel twee zoekplaatjes "Zoek de 7 verschillen" Uitroepteken

Omdat er echt niets verbeterd is voor de fietsers, is de volgende mail verstuurd naar Infrabel:
Citaat:
To: filip.wilssens@INFRABEL.BE
Cc: Politie hoofdcommissaris ; Fietsersbond Temse
Sent: Friday, February 08, 2013 6:58 PM
Subject: Spooroverweg Doornstraat Temse


Geachte,


De onderhoudswerken aan de spooroverweg in de Doornstraat te Temse zijn nu beëindigd, maar toch is er geen verbetering merkbaar voor de fietsers.

Onderstaande foto is van 3 oktober 2010, genomen kort na de vorige onderhoudswerken van 27 september tot 2 oktober 2010. Na deze werken had ik gevraagd om bij een volgende onderhoudsbeurt ook eens aan het gedeelte van de fietsers te denken. Toen werd beloofd dat dit zou gebeuren.

De onderste foto is nu genomen, na de onderhoudswerken van 4 tot 7 februari 2013.





De enige merkbare verschillen zijn de glimmende "nagelkoppen" om de balken op hun plaats te houden. Hetzelfde materiaal is herbruikt en alles heeft identiek dezelfde ligging. Aan het niveauverschil tussen de balk en het spoor is niets gewijzigd, evenmin als aan de slechte ligging van de klinkers van het fietspad. Het fietscomfort is even slecht gebleven.

Mag ik nogmaals vragen om bij een volgende onderhoudsbeurt ook eens aan de fietsers te denken? Ze zullen u dankbaar zijn.


Met vriendelijke groeten,


(Aanpassing op 08-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)
(Aanpassing op 23-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 23-12-2017 18:09:57; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 22-02-2013 16:21:50    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Vandaag kreeg ik nog een tweede antwoord op mijn melding referentie B22E73B529 van onze wegbeheerder (klik hier):
Citaat:
Op 22 februari 2013 11:28 schreef Wegbeheerder <mobiliteit> het volgende:

Beste Van Breuseghem Jozef,

Als reactie op uw melding van een knelpunt voor fietsers (referentie : B22E73B529) op volgende locatie :

Doornstraat
Temse
Oost-Vlaanderen

Melden we u het volgende :

Beste,

Wij wonnen hierover het advies in van de lokale politie:
De versperring voorzien van het verkeersbord C3 geldt ook voor fietsers.

mvg
Alex Spiessens
Dienst Mobiliteit Temse

Hoe zou het komen dat dergelijke antwoorden mij al lang niet meer verbazen?

Natuurlijk heeft de dienst mobiliteit, en de plaatselijke politie, dadelijk een antwoord gekregen:
Citaat:
Beste Alex,

Als volgens het advies van de lokale politie de versperring voorzien van het verkeersbord C3 ook geldt voor fietsers, dan heb ik twee opmerkingen en zou ik graag antwoord krijgen op drie vragen:

Opmerkingen:


1. Uit bijgaande foto's blijkt duidelijk dat het verbodsbord C3 links van het fietspad staat, dus niet geldt voor fietsers volgens artikel 68.1 van de wegcode:

68.1. De verbodsborden worden rechts geplaatst; wanneer de plaatsgesteldheid het evenwel niet toelaat mogen zij boven de rijbaan geplaatst worden.
Zij mogen herhaald worden op de plaatsen waar het verkeer het rechtvaardigt.







2. De verbodsborden C3 zijn bovendien voorzien van het onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer". Volgens artikel 2.47 van de wegcode hebben fietsers dan zonder uitzondering toegang:

2.47. De opschriften "uitgezonderd plaatselijk verkeer" of "plaatselijke bediening" duiden op een openbare weg die slechts toegankelijk is voor de voertuigen van de bewoners van die straat en van hun bezoekers, de voertuigen voor levering inbegrepen; ook voertuigen voor onderhoud en toezicht, wanneer de aard van hun opdracht dit rechtvaardigt, de prioritaire voertuigen bedoeld in artikel 37 en fietsers en ruiters, hebben er zonder uitzondering toegang.


Vragen:


1. Als ook aan fietsers de toegang tot de Doornstraat zou verboden zijn, waarom was dan het fietspad enkel versperd in de richting van de Velle naar het centrum, en niet van het centrum naar de Velle?


2. Waarom zou de toegang tot de Doornstraat moeten verboden worden aan fietsers bij werken aan de spoorweg? De toegang wordt ook niet verboden aan voetgangers. Aan de werken zelf moeten fietsers noodgedwongen toch afstappen en met de fiets aan de hand de sporen oversteken. Dan zijn ze gelijkgesteld met voetgangers volgens artikel 2.46 van de wegcode:

2.46. "Voetganger" : een persoon die zich te voet verplaatst. De personen die een kruiwagen, een kinderwagen, een ziekenwagen of enig ander voertuig zonder motor dat geen bredere dan de voor de voetgangers vereiste ruimte nodig heeft, aan de hand leiden en de personen die een fiets of een tweewielige bromfiets aan de hand leiden, worden gelijkgesteld met voetgangers.


3. Waarom zouden fietsers moeten rond rijden langs de Beekstraat en de Veldstraat, waar geen fietspaden zijn en waar al het verkeer van de Doornstraat dan ook passeert? Het is langs daar dan zeer onveilig voor fietsers, terwijl het perfect mogelijk blijft en veel veiliger is langs de Doornstraat, zeker als er praktisch helemaal geen verkeer is tijdens de werken aan de spoorweg. Is de veiligheid van fietsers niet meer belangrijk?

Ondertussen is de hindernis inderdaad reeds lang verdwenen, en is ook de toestand van het fietspad aan de overweg niet verbeterd.


Met vriendelijke groeten,



Jozef Van Breuseghem

Ik weet niet of ik hier ooit antwoord op ga krijgen Hihi .

(Aanpassing op 08-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 08-12-2015 22:10:34; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-02-2013 14:32:42    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Daar zal ik inderdaad nooit antwoord op krijgen, want op de vergadering met de verkeerscel vandaag (27 februari 2013) hebben politie en dienst mobiliteit gezegd dat de overweg bij de werken ook voor voetgangers afgesloten en verboden is, uit veiligheidsoverwegingen.

Dat is nochtans niet aangeduid. Ook heeft niemand van de hele werkploeg, zelfs geen leidinggevende, enige opmerking tegen mij gemaakt als ik de overweg overstak tijdens de werken. Iedereen was daarentegen altijd heel vriendelijk en zelfs behulpzaam als dat nodig mocht zijn. En als er een trein komt, zorgt iedereen er voor dat zijzelf en de anderen de nodige veiligheidsmaatregelen nemen om ver genoeg opzij te gaan staan.

Ook de voetgangers moeten dus rond gaan langs ...

Het zal wel aan mij liggen, zeker?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 30-04-2015 18:36:41    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Gelezen op editietemse:
Citaat:
Werken aan spoorovergangen Doorn- en Beekstraat.

Posted on 21 april 2015 by Administrator

In opdracht van Infrabel worden de spoorwegovergangen van de Doorn- en Beekstraat vernieuwd. De werken omvatten zowel het vervangen van de sporen als de gelijkvloerse aanpassing van het wegdek voor en tussen de sporen. Het vervangen van de rails geschiedt 's nachts, zodat het treinverkeer tijdens de dag niet verstoord wordt.

Spoorovergang Doornstraat

De werken starten op 4 mei en eindigen op 13 mei.
Er is géén enkel doorgaand verkeer mogelijk.

Wegomlegging:

Richting Velle, komend uit richting centrum, via Beek- en Veldstraat. Er geldt éénrichtingsverkeer in de Veldstraat tussen Houtbriel en Rupelmondestraat (Kromme Notenlaar)
Richting centrum, komend uit richting Velle, via Eigenlo - Hoogkamerstraat - N16

Spoorovergang Beekstraat

De werken starten op 18 mei en eindigen op 28 mei.
Géén enkel doorgaand verkeer mogelijk.

Wegomlegging:

Richting Velle, komend uit de Beekstraat/Veldstraat, via Houtbriel, Rupelmondestraat en Veldstraat
Richting centrum, komend van de Velle, via Veldstraat

De Veldstraat is tussen de kruispunten met de Rupelmondestraat (Kromme Notenlaar) en Beekstraat/Houtbriel éénrichtingsstraat, komende van de Velle rijrichting centrum.

Dit heb ik nog nergens anders gelezen, zelfs niet in de laatste Nieuwe Omroeper van 29 april 2015, noch op de website van de gemeente Temse! Het staat nochtans al sinds 21 april 2015 op editietemse! Ik vermoed dat het voor velen een verrassing zal worden als ze op 4 mei voor de wegversperring zullen staan.

Hopelijk wordt deze keer ook het fietspad aan de overweg in de Doornstraat wat verbeterd, want dat ligt er al jaren zeer slecht bij! Bij de vorige "vernieuwing" is het fietspad even slecht achter gelaten als het was voor die "herstelling".

Zo ziet het fietspad aan de overweg er nu uit:



Vooral de lager gelegen holvormige houten balk langs deze kant van het spoor, en de weg gezakte klinkers vóór die balk, vormen een zeer oncomfortabele hindernis voor fietsers.

In het bericht op editietemse staat dat "Géén enkel doorgaand verkeer mogelijk" is. Zou dat ook weer gelden voor voetgangers (zie de discussie hierboven)? En voor afgestapte fietsers (die dan toch ook voetgangers zijn)? Zou dat aangeduid worden? Worden voetgangers (en fietsers) dan ook verplicht om die hele "wegomlegging" te volgen uit "veiligheidsoverwegingen"? Hoe "veilig" is het om te fietsen of te wandelen langs wegen zonder voetpad of fietspad, die dienst doen als wegomlegging voor het drukke autoverkeer?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 04-05-2015 21:00:01    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Vandaag, maandag 4 mei 2015, zijn de werken inderdaad begonnen. Tenminste, de wegversperringen zijn aangebracht en de omleiding aangeduid. Deze keer is er wel degelijk meer aan fietsers gedacht. Toch zeker veel meer dan de vorige keer in 2013, toen ik alle tekortkomingen gemeld heb. Zouden ze dat nog onthouden hebben?

Nu is aan de rotonde van de Doornstraat tenminste de doorgang voor fietsers niet volledig versperd. Door het verkeersbord C3 met de melding "UITGEZONDERD PLAATSELIJK VERKEER" mogen fietsers immers verder rijden volgens artikel 2.47 van de wegcode.



De omleidingswegwijzer wijst naar Eigenlo. Volgens het bericht op editietemse hierboven zou de omleiding gaan via Eigenlo - Hoogkamerstraat - N16. Maar ter hoogte van de Schoenstraat staat al een nieuwe omleidingswegwijzer die naar de Schoenstraat wijst.



Dat is op sommige plaatsen wel een smal straatje om al het verkeer langs daar te sturen, zeker omdat fietsers deze anders rustige straat ook graag gebruiken. De omleiding is dus anders aangeduid dan vooraf aangekondigd.

Als we verder langs de Doornstraat richting centrum rijden staat een volgende versperring voor de viaduct over de E17.



Plaatselijk verkeer en fietsers mogen nog altijd verder. Ontsnappen naar de Schoenstraat kan nog langs rechts.

Voorbij de viaduct over de E17 staat de volgende versperring.



Nog altijd geen probleem voor fietsers en plaatselijk verkeer. Hier kan men enkel nog linksaf een rondje rijden langs Sweigers-zuid, en dan komt men uit aan de volgende versperring.

Fietsers kunnen hier ook nog naar rechts, via het hobbelige dreefje, naar de Schoenstraat.



Merk op, dat er nu geen enkele versperring op het fietspad staat, in tegenstelling tot vorige keer in 2013!

Als je nu nog verder rijdt, kom je aan de overweg. Die is volledig versperd en daar staat een verkeersbord C3 zonder onderbord.



Hier mag (en kan) dus geen enkele bestuurder meer door, ook geen fietsers. Helemaal rechts is een kleine opening gelaten, langs waar eventueel nog voetgangers (en dus ook afgestapte fietsers) de overweg zouden kunnen oversteken. Tenminste, nu gaat dat nog terwijl de werken niet bezig zijn. Of dat nog mogelijk zal zijn als er gewerkt wordt en als de overweg helemaal opgebroken is, dat weet ik ook niet.

In ieder geval staat hier nu (nog) geen verbodsbord voor voetgangers, zoals dat wel overvloedig en overbodig het geval was tijdens de werken op het Luizemarktje en aan het kruispunt Leie/Cauwerburg.

Als je langs de Doornstraat richting Velle rijdt, staat een versperring met omleidingswegwijzer ter hoogte van de Beekstraat.



Plaatselijk verkeer en fietsers kunnen verder, om eventueel verderop links af te slaan in de Kleine Dweersstraat.

De overweg is ook langs deze kant volledig versperd en verboden voor alle bestuurders door het verkeersbord C3 zonder onderbord.



Helemaal rechts is weer een kleine opening (of heeft iemand die rood-witte lintjes los gemaakt?). Dezelfde opmerkingen als daarjuist, aan de andere kant van de overweg.

Wat de mogelijke toekomst van het fietspad aan de overweg betreft, ziet het er niet slecht uit.



Er staat "ASF" tussen twee keer "BOORDST". Ik veronderstel dus dat er een gedeelte in asfalt zal aangelegd worden. Dan verdwijnen al zeker die schuine losliggende klinkers. Hopelijk verdwijnen ook die versleten houten balken en worden die vervangen door iets dat steviger en vlakker is!


(Aanpassing op 23-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 23-12-2017 18:12:38; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 05-05-2015 10:48:00    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
... Dit heb ik nog nergens anders gelezen, zelfs niet in de laatste Nieuwe Omroeper van 29 april 2015, noch op de website van de gemeente Temse! Het staat nochtans al sinds 21 april 2015 op editietemse! ...

(klik hier)

Na zoeken en vier keer klikken vind ik nu toch een summier bericht op de website van de gemeente Temse. De tekst in het bericht is overgenomen van de website van Infrabel. Over de omleiding staat er enkel:
Citaat:
Er wordt een gepaste wegomlegging voorzien in overleg met het gemeentebestuur en de lokale politie.

Daarmee kan men dus alle kanten op, ook door de Schoenstraat.

Dit staat op de website van Infrabel:



Dit staat op de website van de gemeente Temse (na wat zoeken ...):


_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-05-2015 14:37:04    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het resultaat van de werken is deze keer positief! Eindelijk zijn fietsers verlost van de slechte overweg in de Doornstraat. De versleten, kapotte en los liggende houten balken zijn verwijderd en vervangen door stevige vlakke platen. De scheef liggende klinkers zijn vervangen door asfalt.



Verwacht nu niet dat het fietspad helemaal perfect vlak is. Dat is bijna onmogelijk aangezien de sporen doorbuigen onder het gewicht van een trein, telkens die passeert. Maar het is wel een hemelsbreed verschil met wat het vroeger was. Nu word je helemaal niet meer dooreen geschud als je over de overweg fietst. Dit gedeelte aan de spoorweg ligt er nu zelfs heel wat comfortabeler bij dan het fietspad op vele plaatsen in de rest van de Doornstraat! Nu dit gedeelte in asfalt aangelegd is ... is dat geen voorbeeld voor het hele fietspad van de Doornstraat?

In de richting van het centrum is het fietspad zelfs op twee manieren breder gemaakt.



Enerzijds door de haag voor de knipperlichten een stuk weg te snoeien, en anderzijds visueel door de greppel te laten dienen als rand van het fietspad. Eigenlijk mag het tweerichtingsfietspad hier wel een stuk breder zijn!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-05-2015 11:27:08    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Om hen deze keer te bedanken, is volgend mailtje naar Infrabel verstuurd:
Citaat:
Geachte,


In naam van al zijn leden wenst de Fietsersbond afdeling Temse zijn tevredenheid uit te drukken aan de mensen van Infrabel, over de goede afwerking van het fietspad aan de overweg in de Doornstraat in Temse (spoorlijn 54 vertakking Heike - Sint-Niklaas). We danken u om ook voor het rijcomfort van fietsers te zorgen.


Met vriendelijke groeten,
...

Dat is wel het minste wat we moeten doen Knipoog.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 30-05-2015 08:44:07    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op donderdag 21 mei 2015 stonden we met enkele van onze Fietsersbondleden aan deze overweg in de Doornstraat om zichtbaar onze dank uit te drukken.





De foto's zijn van onze vaste reporter Kurt Vermeir. Hopelijk komt er ook nog een artikeltje in de krant?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - Doornstraat

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005