Het is nu 28-03-2024 21:31:11
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

De vergeten fietsers in Elversele.

    -> Elversele Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 07-01-2015 22:35:20    Onderwerp: De vergeten fietsers in Elversele.
 Reageren met citaat  

We ontvingen een "Open brief aan de schepenen van Temse i.v.m. wegenwerken". Het gaat over de omleiding naar aanleiding van de werken op de N41 (klik hier), die de veiligheid van de fietsers gaan verbeteren door het fietsen onmogelijk te maken ... want het fietspad van Elversele langs de N41 vanaf de Kettermuit naar Sint-Niklaas is al verdwenen en komt niet meer terug.

De brief is gericht aan de schepenen van openbare werken en mobiliteit van Temse, en aan de pers. Aangezien het een open brief is, veronderstel ik dat de inhoud wel gekend mag zijn:
Citaat:
Geachte heer, mevrouw,

Laat me beginnen met u een gelukkig nieuwjaar te wensen. Ik wens u vooral een goede gezondheid. En om dat de bereiken ook de goede tip, gebruik minder uw wagen, kies als alternatief de fiets. ( De favoriete leuze van menig schepen, minister of andere verantwoordelijke voor wegen en verkeer.)

Dat brengt me dan meteen bij het onderwerp van deze mail/brief. Ik wil u meedelen dat ik als fietser de huidige situatie van de werken om en rond de kettermuit (Steenweg Hulst-Lessen) een echte schande vind.

Laat mij even verduidelijken. Sinds enige weken wordt er gewerkt aan het kruispunt van de kettermuit en de N41. Deze werken waren zeker nodig en ik ben ervan overtuigd dat dit kruispunt veel veiliger zal worden. Dankzij deze werken, worden fietsers die pendelen tussen Sint-Niklaas en Elversele of Hamme nu echter omgeleid langs een klein en slecht verlicht baantje, waar auto's te snel rijden, en toch geen controles worden gedaan. Dit is een eerste punt van ergernis, maar in het kader van de verbetering aan het kruispunt denk ik dat vele fietsers dit wel nog kunnen dulden.
Nu is het vandaag nog leuker geworden. Want terwijl de werken aan het kruispunt nog volop aan de gang zijn, zijn er ook werken gestart in de Hogenakkerstraat. En laat dit nu net de straat zijn, langs waar de fietsers worden omgeleid. Misschien kunnen we deze samenloop van 2 werken afschuiven op de slechte communicatie tussen de verschillende diensten wegen en verkeer. (Zodat uiteindelijk niemand de schuld krijgt.)
MAAR wat zie ik wanneer ik aan het einde van de Dendermondse steenweg kom? Er staat nog steeds een omleidingsbord voor fietsers dat alle passanten de Hogenakkerstraat in stuurt. Dit om dan een 200 meter verder op een volledig afgesloten weg te stuiten. Van daaruit word je als fietser dan maar verwacht om je om te keren en zelf maar de weg te zoeken. Vooral interessant in deze donkere winterdagen. Wanneer we in de omgekeerde richting fietsen (van Elversele richting Sint-Niklaas dus) merk ik op dat ook hier de omleidingsborden de fietsers een doodlopende weg insturen, zonder enig alternatief.
Kunnen we deze foutieve signalisatie ook op een slechte communicatie afschuiven? Of wordt er met de fietsers gewoon geen rekening gehouden?

Om samen te vatten: Gelieve zo snel mogelijk de signalisatie aan de werken aan de Hogenakkerstraat aan te passen. Zo maakt u de situatie toch weer IETS gemakkelijker voor de fietsers die zich in deze donkere dagen langs slecht verlichte wegen moeten verplaatsen.

Met vriendelijke groeten

Waar hebben we onlangs nog ondervonden dat er met fietsers geen rekening gehouden wordt? Een tip: klik hier.

Vergeten fietsers ... dat raakt ons rechtstreeks. Dan gaan we ter plaatse.

Richting Sint-Niklaas worden fietsers in Elversele inderdaad op de Legen Heirweg in de Burggravestraat gestuurd met heel wat aanduidingen.



Helemaal rechts staat een oranje omleidingswegwijzer voor fietsers. Wat meer naar links staat een verbodsbord C3 (rond wit met rode rand) met een onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer", dus fietsers mogen daar in volgens het artikel 2.47 van de wegcode Lees :
Citaat:
2.47. "Plaatselijk verkeer" of "plaatselijke bediening": de voertuigen van de bewoners en hun bezoekers, de voertuigen voor levering inbegrepen, de voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer, de voertuigen voor onderhoud en toezicht, wanneer de aard van hun opdracht dit rechtvaardigt, de prioritaire voertuigen bedoeld in artikel 37 en fietsers en ruiters.

Wat verscholen staat nog een grote oranje plaat met de tekst "Hogenakkerstraat afgesloten vanaf 06/01/2015 uitgezonderd" met de afbeelding van een fiets. Het is dus meer dan duidelijk: dit is de weg die fietsers moeten volgen.

Aan het kruispunt met de Landbouwstraat worden fietsers verder langs de Burggravestraat geleid. Het klopt volledig wat in de brief staat, dat de auto's veel te snel rijden in deze landelijke straatjes. Ik heb er enkele doen opschrikken met de ligfiets Knipoog (met veel genoegen).



Aan het kruispunt met de Rotstraat worden fietsers de Bergstraat in gestuurd.



Maar dan komen we aan het kruispunt met de Hogenakkerstraat. Hier worden fietsers duidelijk verder naar links, richting Sint-Niklaas gestuurd.



Een tiental meter verder staat weer een C3 met een onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer". Geen probleem dus. We fietsen verder in de Hogenakkerstraat.



Maar nog geen 100 meter verder staat een C3 zonder onderbord ...



... Wat nu? Hier mag geen enkele bestuurder meer door, en er mag ook geen enkele bestuurder van de andere kant komen ... dus ook geen fietsers.

Maar we weten al lang hoe er met verkeerstekens omgegaan wordt in België. De weggebruikers moeten die nogal dikwijls eens naar eigen goeddunken interpreteren. We fietsen dus maar verder, en onderweg komen we verschillende fietsers tegen. Dat zou eigenlijk niet mogen volgens dat verkeersbord, maar het geeft toch hoop Knipoog.

Even verder komen we aan de "afgesloten Hogenakkerstraat".



Maar er wordt vandaag blijkbaar niet gewerkt. Even wachten tot die fietster van de andere kant gepasseerd is, dan kan ik er ook door. Ik vraag mij af of dat inderdaad nog mogelijk is als de werken bezig zijn. Of hoe smerig zou dat hier zijn als het wat regent?

Dat opgebroken gedeelte is geen 100 meter lang. Even verder is het kruispunt met de Steenweg Hulst-Lessen, de Oude Heirbaan en de Dendermondse Steenweg.



Daar worden fietsers de Dendermondse Steenweg opgestuurd, richting Sint-Niklaas.



En in de omgekeerde richting worden fietsers inderdaad in de Hogenakkerstraat gestuurd, richting opgebroken gedeelte waar de werken aan de gang kunnen zijn.



Fietsers zullen nog lang langs deze landelijke wegjes moeten rijden, want ook het gedeelte van de N41 tussen de rotonde van de Duivenhoek en de Kettermuit zal binnenkort volledig heringericht worden. Daar komen weliswaar nog wel fietspaden langs (belooft men toch), maar die stoppen definitief aan de Kettermuit. Vanaf daar kunnen fietsers het zogenaamde "veilig alternatief langs meer lokale wegen" nemen ... (dixit Sylvie Syryn van het agentschap Wegen en Verkeer, klik hier).

Men draait fietsers een rad voor de ogen!

(Aanpassing op 05-01-2016: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 05-01-2016 10:01:29; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 09-01-2015 11:11:20    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
... Ik vraag mij af of dat inderdaad nog mogelijk is als de werken bezig zijn. Of hoe smerig zou dat hier zijn als het wat regent? ...

(Klik hier.)
En het heeft gisteren (8 januari 2015) heel veel geregend. De gevolgen laten zich raden, en ... we ontvingen weer een "Open brief aan de schepenen van Temse en Sint-Niklaas i.v.m. wegenwerken - Deel 2" van de 'dagelijkse fietser tussen Hamme en Sint-Niklaas'.

Deze brief is ook gericht aan het stadsbestuur van Sint-Niklaas, als mede-opdrachtgever van de werken. Dit is de inhoud:
Citaat:
Geachte heer, mevrouw,

Er zijn ondertussen 2 dagen gepasseerd en spijtig genoeg is er nog geen reactie gekomen. De signalisatie aan de werken in de Hogenakkerstraat is nog steeds foutief, en ik heb zelfs nog niet eens een bevestiging van u ontvangen dat u mijn mail gelezen zou hebben. Dus stuur ik u nu een tweede mail, om u op de hoogte te houden van de situatie. Die in plaats van verbetert, zelfs aan het verslechten is.

Voordat ik hiermee begin wil ik wel even uw collega's van Sint-Niklaas verwelkomen bij het gesprek. Aangezien de werken doorgaan in Tielrode heb ik eerst enkel de schepenen van Temse aangesproken, maar volgens een groot bord aan de werken, is Sint-Niklaas mee verantwoordelijk. Aan de heren van Sint-Niklaas: U vindt onderaan de mail ook het eerste verstuurde bericht. En voor u ook de beste wensen en een goede gezondheid.

Terug naar de Hogenakkerstraat dan. Zoals ik in mijn eerste mail al vermeldde, vermoed ik dat het hele probleem vooral bij slechte communicatie ligt. (Dat ik geen antwoord krijg op de mail bevestigd dit blijkbaar ook) Misschien hebt u de opdracht gegeven aan een medewerker om dit even te gaan bekijken, maar hebt u nog geen antwoord ontvangen. Daarom heb ik deze mail ook voorzien van enkele foto's. In de hoop dat u zo een beter beeld kan scheppen over hoe schandalig de situatie eigenlijk wel is.
Laten we eerst kijken naar de foto's met naam "Hogenakkerstraat". Deze tonen u de borden die alle nietsvermoedende fietsers omleiden naar de nieuwe wegblokkade die u zo kundig hebt georganiseerd. Aan de zijde van Sint-Niklaas valt het eigenlijk nog mee. 1 klein pijltje met een fiets op. Het geeft ons een vriendelijke boodschap "Fietsers deze kant op om uw bestemming te bereiken." Aan de zijde van Elversele is het nog een stapje erger. Hier wordt op het plakkaat van de wegenwerken zelfs vermeld: "geen doorgang, uitgezonderd fietsers", maar op de foto's van de werken zie je al snel dat er voor fietsers ook geen doorgang is.
Want wanneer de fietsers toekomen aan de werken, zien zij een bord "fietsers hier afstappen" (zie foto) en ja hoor, dit wil eigenlijk zeggen. "Gelieve u als voetganger te gedragen, want verder fietsen lukt toch niet."
De foto van de werken heb ik lieftallig "de vijver" getiteld. Vanwaar ik mijn inspiratie haal, zal u geen raadsel zijn. Het is moeilijk te zien, maar de fietsers (die eigenlijk voetgangers zijn) worden verwacht om langs de modderstrook aan de rechterkant voorbij de werken te ploeteren. (Ben ik nu net mijn botten vergeten zeker...)
Ik zou hier voorstellen om misschien met platen een propere doorgang te voorzien. Maar als deze er even snel komen als een antwoord op deze mail dan zijn de werken tegen dan misschien gedaan.

Zo, ik hoop u hiermee een beeld te kunnen geven van de situatie ter plekke. Zo kunnen we de slechte communicatie tussen u en uw medewerkers ter plaatse ook weer van het lijstje schrappen. Nog 3 opmerkingen van mijn ervaringen vandaag misschien.
1 - Ik heb vandaag met het nemen van de foto's zo'n 15 minuten in de straat "rondgehangen" (tussen 17u en 18u) in deze korte tijd zijn er 12 pendelaars (met fiets of brommer) gepasseerd. Ik vermoed dat het tussen 15u30 en 17u met het einde van de schooldag nog veel drukker was. Het gaat hier dus niet om een tiental passanten per dag. Maar een grote groep mensen, met wie u geen rekening houdt.
2 - Eén van deze passanten was een heer met zijn brommer. Nu is het al moeilijk voor een fietser om voorbij de werken te geraken, maar deze heer zag het helemaal niet zitten. We hebben dan toch met ons tweeën de brommer aan de overkant gekregen, want alleen was dit niet gelukt. Hebt u trouwens al eens geprobeerd om een brommer (met een gewicht gelijk aan dat van uzelf) door een modderparcours heen te slepen? U kan het in de Hogenakkerstraat gerust eens gaan proberen.
3 - Een dame, wiens huis aan de werken zelf grenst, heeft vandaag zelfs naar de politie gebeld. Zij vind de situatie zo onmenselijk voor de passanten dat ze hen gevraagd heeft om met hun eigen ogen te komen kijken.

Ik sluit af met mijn laatste foto: Die van het bord naast de werken. Dit bevestigt het nog maar eens, de gemeenten Temse en Sint-Niklaas zijn verantwoordelijk voor deze werken. Dus nogmaals stel ik aan u de vraag: Gelieve voor de pendelaars die met de fiets komen een veilig, proper en duidelijk aangegeven weg/traject te voorzien. Want de huidige situatie is schandalig.

PS: Mijn excuses voor de donkere foto's, maar tijdens deze wintermaanden pendelen weinige fietsers in het volle daglicht.

Met vriendelijke groeten

Hierna volgt nogmaals de inhoud van de vorige open brief, en dit zijn de bijhorende foto's:

Hogenakkerstraat Sint-Niklaas


Hogenakkerstraat Elversele 1


Fietsers Afstappen


De vijver aan de werken


Opdrachtgevers


De eerste foto (Hogenakkerstraat Sint-Niklaas) toont de fietswegwijzer die overdag links op deze foto te zien is onder de omgekeerde driehoek:



Ik vermoed dat de tweede foto (Hogenakkerstraat Elversele 1) de oranje plaat toont die op deze foto wat verscholen staat:



De derde foto (Fietsers Afstappen) is waarschijnlijk een verkeerde foto, want die toont het straatnaambord aan de muur van de winkel van de eerste foto.
De vierde foto (De vijver aan de werken) toont dezelfde plaats als deze foto, maar vanaf de andere kant bekeken en na de regenval. Zoals ik verwachtte is dat nu één grote modderige vijver.



Fietsers, vergeet in het vervolg uw botten niet! Het is inderdaad een regelrechte schande!

(Aanpassing op 05-01-2016: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 05-01-2016 10:12:34; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 09-01-2015 21:01:35    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Vandaag heeft de werfleider de modderpoel laten dichtgooien met steengruis en rijnzand, na een discussie met de omwonenden. Die konden waarschijnlijk hun woning ook niet meer verlaten zonder een roeibootje ... Knipoog

Dat is al een hele voorlopige verbetering. Nu maar afwachten wat er verder nog met deze werken en de fietsersomleiding zal gebeuren.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-01-2015 08:34:37    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De erbarmelijke toestand aan deze fietsersomleiding heeft de kranten gehaald. Dit staat in de Gazet van Antwerpen van het weekend 10-11 januari 2015:

(Klik op het artikel, en klik daarna nogmaals, voor een grotere en leesbare versie.)


Het staat ook op de website van Het Nieuwsblad en dit is het artikel uit die krant van vandaag:



Wordt zeker nog vervolgd ...

(Aanpassing op 03-02-2015: Artikel Nieuwsblad toegevoegd.)
(Aanpassing op 05-01-2016: Betere vergroting van de afbeeldingen.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 05-01-2016 11:38:48; in totaal 3 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-01-2015 15:07:03    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het is dus verbeterd ... Tijd om zelf nog eens te gaan kijken. Onderweg in de Hogenakkerstraat merk ik dat het verkeersbord C3 weg is.



Verleden woensdag stond dat er nog (klik hier) ...



Eerst dacht ik dat de politie de signalisatie zou verbeterd hebben, maar na goed kijken blijkt dat de wind dat gedaan heeft. Het C3-bord ligt in de gracht gewaaid. Anders dan vorige woensdag kan ik nu verder fietsen zonder enige wetsovertreding te begaan Knipoog.

Zo kom ik zonder strafblad aan de werken, en daar is nu inderdaad een begaanbaar, en per fiets berijdbaar wegje aangebracht langsheen de opritten van de woningen.



Dat is toch al heel wat beter dan de diepe kuil voorheen, die na regenval een echte vijver werd.



Zo ziet het er van de andere kant uit.



Natuurlijk staat er het beruchte oranje (omleidings?)plaatje met de zwarte tekst "Fietsers hier afstappen", maar daar hoef je u niets van aan te trekken. Je kunt daar veel beter over rijden met de fiets.


Ik vroeg mij nu wel af, waarom fietsers eigenlijk een omleiding moeten volgen. Kunnen die niet gewoon langs de N41 verder rijden en dan langs de Steenweg Hulst-Lessen naar de Dendermondse Steenweg verder naar Sint-Niklaas? Daarom ben ik even langs de Landbouwstraat naar de N41 gefietst. Aan de N41 gekomen zag ik dit:



Een hoop plat liggende verkeersborden, omver gewaaid door de wind. Maar het verkeersbord D7 voor het verplicht fietspad staat er nog duidelijk, dus ik rij het fietspad op richting Kettermuit. Maar even verder, nog voor ik aan het kruispunt met de Steenweg Hulst-Lessen ben, staat er dit:



Ik mag dus niet verder fietsen. Gehoorzaam en plichtsgetrouw keer ik om en fiets terug naar het kruispunt met de Landbouwstraat. Daar merk ik wat op de omgewaaide verkeersborden staat.



Ik mocht daar dus eigenlijk niet gefietst hebben, maar dat kon ik niet zien Hihi. Ik zag alleen die D7. Maar in de andere richting zie ik ook een D7:



Ik mag dus wel richting Hamme fietsen langs de N41, wat ik dan ook doe, tot aan de rotonde van de Duivenhoek. Daar zie ik deze verkeersborden staan:



Je mag dus niet per fiets of bromfiets vanaf de rotonde aan de Duivenhoek richting Sint-Niklaas rijden, maar het is geen enkel probleem om vanaf het kruispunt met de Landbouwstraat met de fiets of de bromfiets (klasse A) richting Hamme te rijden langs de N41. Eigenaardig toch. Misschien mag het zelfs vanaf het kruispunt met de Steenweg Hulst-Lessen? Dat heb ik niet kunnen controleren omdat ik zo ver niet mocht fietsen ... Ik zal dus enkel kunnen zien of dat zo is en hoe dat komt, als ik daar eens toevallig per auto passeer (want daar ga ik speciaal niet met de auto naartoe rijden!).


Er is mij nog iets opgevallen aan het kruispunt Hogenakkerstraat/Steenweg Hulst-Lessen/Dendermondse Steenweg/Oude Heirbaan:



Het is vanaf daar verboden om de Steenweg Hulst-Lessen (de Kettermuitstraat voor Sint-Niklaas) met de fiets of de bromfiets in te rijden, ook niet als plaatselijk verkeer! Ik vraag mij af wat de bewoners uit die straat doen met hun fiets of bromfiets?


Ik ben eigenlijk ook benieuwd hoe dat zit als je het kruispunt met de N41 van de andere kant nadert per fiets. Dat ga ik ook nog wel eens bekijken. Daarvoor moet ik in Elversele langs de Dorpstraat, de Bokmolenstraat en de Oudestraat. Zo kom ik weer op de Steenweg Hulst-Lessen richting N41 ... Knipoog

Wordt dus vervolgd ...

(Aanpassing op 05-01-2016: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 05-01-2016 10:24:21; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 29-01-2015 19:54:01    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
... Ik ben eigenlijk ook benieuwd hoe dat zit als je het kruispunt met de N41 van de andere kant nadert per fiets. Dat ga ik ook nog wel eens bekijken. Daarvoor moet ik in Elversele langs de Dorpstraat, de Bokmolenstraat en de Oudestraat. Zo kom ik weer op de Steenweg Hulst-Lessen richting N41 ... Knipoog ...

(Klik hier.)

Vandaag, donderdag 29 januari 2015, ben ik die weg eens gefietst. Vanaf de rotonde aan de Duivenhoek in de Dorpstraat in Elversele, kom je vlug aan de Bokmolenstraat waar een omleidingswegwijzer staat voor fietsers.



Deze wegwijzer is niet zichtbaar voor wie uit de richting van Waasmunster (Sombeke) komt. Zeer logisch is dat niet. Uit die richting kunnen toch ook fietsers komen.

De Bokmolenstraat zelf ligt er op veel plaatsen zeer slecht bij om te fietsen. Het is wel een asfaltweg, maar dikwijls lijkt het alsof je op kasseien rijdt.

Aan de splitsing tussen de Stokthoekstraat en de Oudestraat wijst de omleidingswegwijzer naar de Stokthoekstraat.



Maar ik fiets langs de Oudestraat, omdat ik zo dicht mogelijk bij de N41 wil uitkomen. Aan de Steenweg Hulst-Lessen gekomen, is het verboden om in de richting van de N41 te fietsen.



Ook langs deze kant is de N41 dus niet per fiets noch per bromfiets te bereiken. Wel te voet ... Nochtans komt er wel een fietser uit de richting van de N41 ...

Dan fiets ik maar richting Waasmunster langs de Waasmunstersesteenweg (kant Sint-Niklaas) tot aan het kruispunt met de Stokthoekstraat, waar verkeerslichten staan.



Hier staat een omleidingswegwijzer voor fietsers richting Elversele in de Stokthoekstraat, voor wie van uit de richting van Waasmunster komt. Dat lijkt logisch. Hier zijn zelfs fietsopstelvakken voorzien op de vier toegangswegen van het kruispunt! Maar op zicht zijn die korter dan 4 meter (ik heb ze niet nagemeten). In de twee zijstraten (Stokthoekstraat in Elversele en Roskamstraat in Sint-Niklaas) zijn zelfs geen toeleidende fietspaden! De verkeersreglementering wordt andermaal niet te nauw genomen als het voor fietsers is ...

Aan de splitsing tussen de Oudestraat en de Bokmolenstraat wijst de omleidingswegwijzer naar de Bokmolenstraat (natuurlijk, anders fiets je weer richting Steenweg Hulst-Lessen).



Tenslotte, aan de Dorpstraat wijst een laatste omleidingswegwijzer voor fietsers richting rotonde Duivenhoek.



Blijkbaar verwacht men hier geen fietsers die uit de richting van Waasmunster (Sombeke) gekomen zijn.

Tijdens de werken aan de N41 is die dus per fiets onbereikbaar langs de Steenweg Hulst-Lessen.

(Aanpassing op 05-01-2016: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 05-01-2016 10:30:17; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 03-02-2015 16:43:11    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Zouden de open brieven al vergeten zijn? Het lijkt langzaam maar zeker achteruit te gaan met de aandacht voor fietsers aan de werken in de Hogenakkerstraat. Als je uit de richting van Sint-Niklaas komt, is de omleidingswegwijzer voor fietsers al verdwenen ...



... Of hebben ze die weg genomen uit eerlijke schaamte, om fietsers langs deze 'omleidingsweg' te leiden? Want de werken schuiven op in de Hogenakkerstraat richting Tielrode, en het smerig stuk wordt steeds maar langer.



De regen en de sneeuw van de laatste dagen zorgen er voor dat alles er extra modderig bij ligt, vooral het stukje op de zijkant dat fietsers moeten gebruiken om langs de wegenbouwmachines te kunnen passeren.

Ik kan mij voorstellen, dat fietsers liever de Hofstraat als omleidingsweg verkiezen, ook al is dat wat meer omweg dan de 'officiële' omleiding. Maar fietsers die uit de richting Hamme of Elversele naar Sint-Niklaas willen, kunnen de Hofstraat niet gebruiken. Daar heeft Temse immers een éénrichtingstraat van gemaakt, verboden in de richting naar Sint-Niklaas, ook voor fietsers!



Onbegrijpelijk! Ik ben al meedere keren door de Hofstraat gefietst (weliswaar in de toegelaten richting) en ik zie niet in welke reden of welk gevaar er zou zijn om fietsers niet 'in tegenrichting' te laten rijden. De Hofstraat is daar breed genoeg voor. Ik ben trouwens al fietsers tegengekomen in de Hofstraat die zich van het verbod niets aantrekken, en ik kan hen geen ongelijk geven.

Het is nu voor fietsers immers een belangrijke omweg als ze vanuit Tielrode in de Hofstraat moeten zijn. Nu worden ze gedwongen om rond te rijden langs de Kerkstraat. De Hofstraat en de Kerkstraat zijn elk bijna 3 km lang! Je zou een grote omweg kunnen vermijden door een kerkwegeltje te gebruiken, als dat ook niet te smerig is, maar richting Sint-Niklaas helpt dat niet.

(Aanpassing op 05-01-2016: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
(Aanpassing op 10-01-2016: Alle afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 10-01-2016 07:04:31; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-02-2015 21:09:01    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Tijdens onze eerste-zaterdag-fietsactie van 7 februari 2015 viel mij op dat er nog meer wegwijzers verdwenen waren die de fietsomleiding aanduiden. Dat de wegwijzer op de grens met Sint-Niklaas verdwenen is, had ik al vroeger opgemerkt (klik hier).

Het leek de moeite te lonen om de volledige omweg voor fietsers eens te gaan bekijken, wat ik dan ook gedaan heb. De fietsomleiding begint aan de rotonde van de Duivenhoek. Daar stond vroeger de eerste omleidingswegwijzer voor fietsers, nu staat die daar niet meer. (De kleinere foto's kun je groter bekijken, de eerste hier en al de volgende hier.)

VROEGER



Nu zien fietsers en bromfietsers alleen nog dat ze niet verder langs de N41 richting Sint-Niklaas mogen rijden, maar hoe ze dan wel in Sint-Niklaas moeten geraken? Dat moeten ze zelf maar uitzoeken!

Het is niet anders op de verdere fietsomleidingsweg, die vroeger wel aangeduid was. Aan de Burggravestraat staat enkel nog dat fietsers toegelaten zijn. De omleidingswegwijzer voor fietsers is weg.

VROEGER



Aan het kruispunt met de Landbouwstraat staat ook niets meer aangeduid voor fietsers. Fietsers die hier links afslaan komen weer uit op de N41, om daar opnieuw vast te stellen dat ze niet verder mogen fietsen (klik hier).

VROEGER



Aan het kruispunt met de Rotstraat en de Bergstraat staat evenmin nog een omleidingsaanduiding.

VROEGER



Waar de Bergstraat uitkomt in de Hogenakkerstraat is de omleidingswegwijzer voor fietsers eveneens weg genomen.

VROEGER



De "versperring" met het verkeersbord C3 en het bijna onzichtbare onderbord 'uitgezonderd plaatselijk verkeer' staat er nog steeds. Daar mogen fietsers dus wel verder rijden. ...

VROEGER



... Maar nog geen 100 meter verder staat ook nog altijd de tweede "versperring" met alleen een C3. Dus verboden toegang voor alle bestuurders (bijgevolg ook fietsers), en dat in beide richtingen.

VROEGER



Maar zoals hierboven al gezegd is, weten we hoe in België omgesprongen wordt met die borden C3. Die worden overgelaten aan de vrije interpretatie van de weggebruikers. In dit geval is dat door fietsers te interpreteren als 'rij maar gerust verder'. Dat is wat we ook gedaan hebben tijdens onze eerste-zaterdag-fietsactie van 7 februari 2015. Aan de werken zelf staan dan de beruchte bordjes 'fietsers afstappen', een bewijs dat fietsers er wel degelijk verder mogen rijden ...

Maar door het wegnemen van de omleidingsborden voor fietsers weten we nu hoe men in Temse de problemen oplost die zich voor fietsers stellen langs dergelijke aangeduide omleidingswegen: Temse neemt gewoon de wegwijzers weg, dan zijn het geen officiële omleidingswegen meer voor fietsers, en dan kunnen de fietsers ook niet meer zagen als ze er niet door kunnen. Simpel toch Vraag

Fietsers zullen hun plan wel trekken ...

(Aanpassing op 05-01-2016: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 05-01-2016 11:07:52; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 16-02-2015 08:49:15    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Gelezen in de Gazet van Antwerpen van maandag 16 februari 2015:



Dit is wel de eerste keer dat ik ergens lees dat de oostelijke fietsomleiding niet langer in gebruik is door de rioleringswerken in de Hogenakkerstraat (zie hierboven).

  • Hoe zijn de fietsers daarvan verwittigd? Ik had dat in alle geval tot nu toe nergens gehoord of gelezen.
  • Zal deze "oostelijke fietsomleiding" opnieuw ingesteld worden als de rioleringswerken in de Hogenakkerstraat beëindigd zullen zijn? Het lijkt er op dat dit niet lang meer zal duren.
  • Zullen de fietsers daar dan van verwittigd worden?

Ondertussen is de enige omleiding voor fietsers dus langs Elversele en de gevaarlijke Heimolenstraat in Sint-Niklaas. Is dat het "veilig alternatief langs meer lokale wegen", waarvan eertijds sprake was (klik hier)? In het krantenartikel kunnen ze nog altijd zeggen dat de focus van de heraanleg vooral ligt op veilig fietsen en oversteken, zonder het schaamrood op de wangen te krijgen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-02-2015 15:31:40    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Nu staat het ook bij de gemeenteberichten in de nieuwe Omroeper van woensdag 18 februari 2015.



We hadden al ondervonden tijdens onze eerste-zaterdag-tocht van 7 februari 2015 dat de wegwijzers voor de fietsomleiding verdwenen waren. Mooie manier is dat, om fietsers te "verwittigen". Nu heeft het al in de kranten gestaan (klik hier). Met deze aankondiging in de nieuwe Omroeper is ons gemeentebestuur ruim te laat om de fietsers in te lichten van deze nieuwe fietsomleiding.

Hoe veilig het is om te fietsen langs deze omleiding in de Heimolenstraat kun je zien in dit filmpje, gemaakt door een fietsersbondlid van Sint-Niklaas ...




_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-04-2015 19:19:45    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het helpt soms om steeds op dezelfde nagel te kloppen. Blijven zagen leidt soms tot goede resultaten. Tijdens de laatste fase van de werken op de N41 is de omleiding voor fietsers langs de oostelijke kant van de N41 beter aangeduid dan ooit. Bij het begin van de werken was deze omleiding slechts in één richting aangeduid. Daarna is ze een hele tijd zelfs niet meer aangeduid, maar nu de werken in de Hogenakkerstraat beëindigd zijn, is deze oostelijke fietsomleiding helemaal aangeduid zoals het hoort.

Het begint reeds aan de rotonde van de Duivenhoek. Fietsers kunnen nu zelfs duidelijk zien dat ze de keuze hebben tussen een westelijke en een oostelijke omleiding.



Aan het kruispunt van de Legen Heirweg en de Burggravestraat is de fietsomleiding keurig in beide richtingen aangegeven.



Dat is eveneens het geval aan het kruispunt van de Burggravestraat en de Landbouwstraat, ...



... aan het kruispunt van de Burggravestraat, de Rotstraat en de Bergstraat, ...



... en aan het kruispunt van de Bergstraat met de Hogenakkerstraat.



Vanaf Sint-Niklaas is het begin van de fietsomleiding ook opnieuw aangeduid.



Waarom kon dit van in het begin zo niet gedaan worden?

(Aanpassing op 05-01-2016: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Elversele

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005