Het is nu 28-03-2024 21:35:12
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Investeringen in mobiliteit in Temse.

    -> Verhaal Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 16-10-2014 17:41:36    Onderwerp: Investeringen in mobiliteit in Temse.
 Reageren met citaat  

De volgende grafiek, gevonden op de website van Het Nieuwsblad, toont hoeveel euro Temse in de bestuursperiode 2014-2019 per inwoner zal besteden over de verschillende beleidsdomeinen.



Het meeste geld gaat overduidelijk naar 'mobiliteit'. Dat kan goed nieuws zijn voor fietsers, maar dat kan ook anders. Met 'mobiliteit' wordt immers nogal dikwijls 'auto-mobiliteit' bedoeld, alsof mensen zonder auto niet mobiel kunnen zijn ...

We wachten dus af wat het zal worden Hihi ...

Op het volgend kaartje, van dezelfde bron, kun je zien of de totale investeringen per inwoner in Temse hoog of laag ligt, in vergelijking met de buurgemeenten.


_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-10-2014 11:01:18    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Fietspaden versus autoparkeerplaatsen.

Zou het volgende al een voorbeeld geven van een investering in mobiliteit in Temse?

Heel wat fietspaden in Temse zijn van een slechte kwaliteit waardoor het onaangenaam is om er op te fietsen. Vooral het 'op-en-neer fietspad' op Cauwerburg is berucht op dat gebied. Dat is wel een oud fietspad, maar zelfs recente, nieuw aangelegde fietspaden laten veel te wensen over op gebied van vlakheid, zoals het nieuw fietspad langs de Rik De Rycklaan. Zelfs bij vernieuwde fietspaden in asfalt(!) slaagt men er in om minderwaardig werk af te leveren, zoals met het fietspad in de Hoogkamerstraat.

Kortom, fietsen wordt in Temse niet aantrekkelijk gemaakt, integendeel!

Er is ook nog het fietspad in de Doornstraat, vooral het gedeelte tussen de spoorweg en de E17. Dat is ooit breder heraangelegd met klinkers en ondertussen al meerdere keren opengebroken en opnieuw dicht gesmeten. Het resultaat laat zich raden: oneffenheden, putten en bulten bij de vleet. Het is alsof je op een trilplaat zit als je over dat fietspad rijdt. Een objectieve meting op trillingscomfort met de meetfiets zou ongetwijfeld een zeer slechte score geven. Tussen de volgende foto's ligt geen 100 meter, ...









... en verderop is het zeker niet beter.

Over dit fietspad in de Doornstraat wou ik het even hebben.

Onlangs kreeg ik van onze nationale Fietsersbond de vraag of ik een gemeentelijk fietspad wist, dat in het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk ligt en waarvan de ondergrond niet al te best is. De vraag was bedoeld om dat fietspad als voorbeeld te gebruiken om de provincie er toe aan te zetten om ook het 'trillingscomfort' op te nemen als criterium om subsidies aan de gemeentes te geven om dat fietspad opnieuw aan te leggen.

Dat fietspad in de Doornstraat, tussen de spoorweg en de E17, voldoet aan al deze criteria. Dus vroeg ik aan ons gemeentebestuur of ik dat als voorbeeld mocht doorspelen naar de nationale Fietsersbond. Dit was hun antwoord:



Ik begrijp volkomen dat de gemeente om één of andere reden niet wenst mee te doen aan een actie, maar vooral de reden die gegeven werd trof mij:
Citaat:
Het fietspad ligt er daarvoor te goed bij.

Triest Triest Vraag
Als dat hobbelig trilfietspad in klinkers er nog te goed bij ligt, wat denk je dan van de volgende gebeurtenis:

De voorbije weken was ik in mijn straat getuige van de heraanleg van een parkeerplaats voor stilstaande auto's. Zo zag de parkeerplaats er uit:



Een parkeerplaats in klinkers, die er nog zeer vlak bij lagen, zeker voor stilstaande auto's. Maar toch moet deze parkeerplaats 'er niet goed genoeg meer bij gelegen hebben', want ze werd opgebroken en uitgegraven.



Er kwamen steeds meer machines en tuigen aan te pas ...



... om een funderingslaag aan te brengen, ...



... die laag glad te strijken ...



... en aan te walsen, ...



... zowel manueel als machinaal.



Dan werd een kleeflaag aangebracht, ...



... waarna een machine kwam om te asfalteren ...



... en een vrachtwagen met asfalt, ...



... om de asfaltmachine te 'voeden'.



In de hoeken gebeurde de afwerking manueel, ...



... maar verder deed de machine het werk.



Achter de asfaltmachine werd weer alles mooi vlak platgewalst, ...



... terwijl de gang van de machine nauwkeurig gevolgd werd en de kantjes manueel werden bijgewerkt.



Op het einde kon de machine de parkeerplaats verlaten, ...



... en werd het resterende hoekje weer manueel afgewerkt.



Ook het laatste stukje walsen gebeurde manueel.



Het resultaat is een parkeerplaats in asfalt met een stevige fundering en vlak als een biljart voor ... stilstaande auto's Uitroepteken



Deze parkeerplaats in klinkers lag er dus blijkbaar niet goed genoeg meer bij voor stilstaande auto's, maar het trilfietspad in klinkers in de Doornstraat ligt er wel nog te goed bij voor rijdende fietsers Uitroepteken Vraag

Ik zwijg dan nog van bijvoorbeeld het 'op-en-neer fietspad' op Cauwerburg Uitroepteken

Als men bij de heraanleg van het fietspad in de Hoogkamerstraat even veel zorg had besteed als bij de heraanleg van deze parkeerplaats, dan zou dat fietspad ongetwijfeld heel wat beter geweest zijn Uitroepteken

Dit ga ik onthouden en in het vervolg als minimumnorm hanteren bij de (her)aanleg van fietspaden. Rijdende fietsers mogen immers beter verzorgd worden dan stilstaande auto's.

(Aanpassing op 08-01-2016: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 08-01-2016 09:01:53; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 26-10-2014 08:56:17    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Heel wat steden lijken alle middelen aan te grijpen om meer mensen op de fiets te krijgen. Zachtjesaan begint het hier en daar door te dringen, dat steeds meer auto's de centra van onze steden (en dorpen!) zeer onaangenaam en zelfs onleefbaar maken.

Vooral Gent doet heel wat met de uitbreiding van zijn voetgangersgebied, en dit doet Antwerpen volgens de Gazet van Antwerpen van het weekend 25-26 oktober 2014:

(Klik op het artikel, en klik daarna nogmaals, voor een grotere en leesbare versie.)


Zelfs in 'autoland' USA wil men minder auto's en meer fietsers volgens de Gazet van Antwerpen van het weekend 25-26 oktober 2014:

(Klik op het artikel, en klik daarna nogmaals, voor een grotere en leesbare versie.)


Hoe zou het zitten met ons 'autodorpje' Temse Knipoog?

(Aanpassing op 10-01-2016: Betere vergroting van de afbeeldingen.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Verhaal

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005