Het is nu 28-03-2024 19:06:29
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Slechte signalisatie voor fietsers bij werken.

    -> Steendorp - Kapelstraat Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-09-2014 09:08:13    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit is het antwoord van Wegen & Verkeer Oost-Vlaanderen, op mijn opmerkingen (klik hier):
Citaat:
Op 24 september 2014 10:46 schreef Wegen_Oostvlaanderen <emailadres>:

Geachte

De politie heeft de signalisatie gecontroleerd, volgens hen staat alles correct. Ik volg hun advies.

Ik hoop dat u hiermee voldoende geïnformeerd bent.


Met vriendelijke groeten

i.o. ir. De Keukelaere Greet
Dienstkringingenieur D414 — Sint-Niklaas

De wegbeheerder gelooft dus de politie, de politie antwoordt mij niet (tot nu toe toch nog niet), en ik geloof alleen wat ik zie en wat ik fotografeer Knipoog . Morgen is het weer vrijdag, dan ga ik nog eens kijken of alles in orde is, vier weken na het begin van de werken ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 26-09-2014 10:20:23    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Vandaag is het vrijdag 26 september 2014, meer dan vier weken na het begin van de werken. Volgens de politie, die de signalisatie heeft gecontroleerd, staat alles correct. Dat is toch wat Wegen & Verkeer Oost-Vlaanderen mij geantwoord heeft (klik hier). Dit is de werkelijke toestand:

Het voorrangsbord B19 staat nog altijd ondersteboven en foutief geplaatst. Hier zou een voorrangsbord B21 moeten staan. Dat is al zo vanaf het ogenblik dat de verkeerslichten geplaatst zijn aan de werken (klik hier).



Na de Negenoogstraat is het tweerichtingsfietspad nog altijd niet aangeduid. Dat is al zo vanaf het begin van de werken: toen was er helemaal niets aangeduid voor fietsers over de hele afstand van de werken!



Is dat nu wat men noemt een "correcte signalisatie" Vraag

Maar er is nog meer! Op 17 september 2014 heb ik van Wegen & Verkeer Oost-Vlaanderen een bericht gekregen waarin staat (klik hier):
Citaat:
De lokale politie voert ook dagelijks een controle uit om ervoor te zorgen dat de signalisatie correct blijft staan.

De werken schuiven namelijk voortdurend op richting Steendorp, waardoor fietsers nu al gevraagd wordt de rijbaan over te steken aan de Hospitaalstraat, aan de verkeerslichten in Steendorp!



Dus vanaf hier zou het fietspad aan de overkant al moeten aangeduid worden als tweerichtingsfietspad met een verkeersbord D7 (of in dit geval misschien D9 met verwisselde symbolen). Dat verkeersbord staat er niet!



Ook na de Kerkhofstraat moet dan een gelijkaardige signalisatie aangebracht worden. Ook die staat er niet!



En in de Kerkhofstraat zelf moeten de bestuurders die er uit komen er van verwittigd worden dat er nu ook fietsers van rechts kunnen komen. Ook die signalisatie staat er niet!



Is dat nu wat men noemt een "dagelijkse controle om ervoor te zorgen dat de signalisatie correct blijft staan" Vraag

Liegt men bij Wegen & Verkeer Oost-Vlaanderen, of doet de politie zijn werk niet goed? Wie krijgt de zwarte piet?

(Aanpassing op 06-01-2016: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 06-01-2016 20:08:20; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 03-10-2014 15:29:49    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Vandaag, vrijdag 3 oktober 2014, zijn we weer een week verder. Buiten het feit dat de werken opnieuw wat opgeschoven zijn in de richting van de verkeerslichten van de Kapelstraat, is aan de signalisatie niets gewijzigd. Alles is nog hetzelfde als vorige week (klik hier). De moeite niet om er nog foto's aan vuil te maken.

Hieruit blijkt maar weer eens hoe gemakkelijk het is om fietsers van alle mogelijke verkeersovertredingen te beschuldigen, maar hoe moeilijk het is om de wegen en hun signalisatie deftig en reglementair te voorzien voor fietsers. Als je zelf nooit per fiets rijdt dan merk je dat natuurlijk niet.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 07-10-2014 10:51:31    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De werken in de Kapelstraat zitten in de richting Rupelmonde al voorbij het kruispunt met de Gelaagstraat en de Hospitaalstraat. Fietsers die richting Temse rijden moeten nu al vóór de verkeerslichten oversteken naar het fietspad aan de overkant.



De werken schuiven dus gestaag op, maar de signalisatie voor fietsers volgt niet! Noch aan de Kerkhofstraat, ...



... noch aan de Gelaagstraat ...



... worden bestuurders die er uit komen er van verwittigd dat er nu fietsers van rechts kunnen komen op het fietspad.

Evenmin staat noch voorbij de Gelaagstraat, ...



... noch voorbij de Kerkhofstraat ...



... een aanduiding dat het nu een tweerichtingsfietspad betreft, dat ook in de richting van Temse moet gebruikt worden.

Wat wel mee opschuift is het ondersteboven geplaatst verkeersbord B19 dat op de plaats staat waar eigenlijk een B21 zou moeten staan.



En aangezien op het ogenlik dat deze foto gemaakt is, de verkeerslichten aan de rijbaanversmalling niet werken, telt nu wel degelijk dit verkeersbord. Tenminste, het zou tellen indien het geldig geplaatst was volgens de voorschriften van de wegcode ... Maar dat is hier dus niet het geval.

Om reden van al het bovenstaande heb ik, toch nog maar eens een melding geplaatst op het Meldpunt Fietspaden (referentienummer 2C07DB0EB4), met deze 'verklarende tekst' (beperkt tot 600 karakters):
Citaat:
De signalisatie voor fietsers volgt de werken niet in de Kapelstraat richting Rupelmonde. Fietsers richting Temse moeten nu reeds voor de verkeerslichten de rijbaan oversteken. Op de kruispunten met Gelaagstraat en Kerkhofstraat staat geen aanduiding dat er nu een tweerichtingsfietspad is, noch worden bestuurders uit die straten er van verwittigd dat er nu ook fietsers van rechts kunnen komen.
Terloops, het verkeersbord B19 staat nog altijd ondersteboven en in de plaats staat van een B21. Dat is dus allemaal correct volgens de politie die dagelijks controleert?

Zeggen ze immers zelf niet dat de politie alles controleert en correct bevindt (klik hier)? Zo gauw zijn ze van mij nog niet af Knipoog ...

(Aanpassing op 06-01-2016: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 06-01-2016 20:14:19; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-10-2014 19:58:33    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit is het antwoord van de wegbeheerder op mijn melding (klik hier):
Citaat:
Op 14 oktober 2014 16:32 schreef Wegbeheerder <emailadres>:

Beste Van Breuseghem Jozef,

Als reactie op uw melding van een knelpunt voor fietsers (referentie : 2C07DB0EB4) op volgende locatie :

Kapelstraat
Temse
Oost-Vlaanderen

Melden we u het volgende :

Ik wil u bedanken voor uw melding over de signalisatie van de werken in de Kapelstraat.

Het Agentschap Wegen en Verkeer is beheerder van de betrokken weg en in die hoedanigheid verantwoordelijk voor de vaste signalisatie langs de weg. Bij werken is de verantwoordelijke voor de werfsignalisatie de aannemer zelf. De werken waar u naar verwijst worden uitgevoerd door nv Vereecke in opdracht van een nutsmaatschappij "De Watergroep". Voor het plaatsen van werfsignalisatie dient de aannemer een vergunning aan te vragen en te bekomen bij de lokale politie, niet bij de wegbeheerder. Het is dan ook de taak van de lokale politie om het naleven van de vergunning te controleren. Voor zover mij bekend, controleert de politie van Temse dagelijks de signalisatie van de betrokken werf.
Indien u van mening bent dat deze toch niet correct is, is het misschien aangewezen rechtstreeks met hen contact op te nemen.

Ik hoop dat u hiermee voldoende geïnformeerd bent.

Met vriendelijke groeten

ir. Peter De Backer
Afdelingshoofd
Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen Ik hoop u met deze informatie van dienst te zijn geweest.

Met vriendelijke groeten,

Ik weet dus alweer wat te doen en bij wie ik moet zijn Knipoog Uitroepteken
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-10-2014 19:31:55    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Ik weet dus alweer wat te doen en bij wie ik moet zijn Knipoog Uitroepteken

(Klik hier.)

Ik ben vandaag voor alle zekerheid nog eens naar de toestand ter plaatse gaan kijken. De werken zijn nu immers al een heel eind opgeschoven richting Rupelmonde. Aan de Oostberg is bijgevolg alle werf-signalisatie voor fietsers verwijderd. Er moet niet meer gevreesd worden voor fietsers van rechts ...



... want het is geen tweerichtingsfietspad meer langs deze kant.



Ook aan de Negenoogstraat is alle overbodig geworden werf-signalisatie verwijderd. Ook hier is het nu opnieuw een éénrichtingsfietspad.



De werken zijn nu zo ver opgeschoven, dat fietsers die van uit de richting Rupelmonde naar Temse rijden, al een heel eind vóór de verkeerslichten (kruispunt Hospitaalstraat/Gelaagstraat) de Kapelstraat moeten oversteken naar het fietspad aan de overkant.



Dat wordt vanaf hier dus een tweerichtingsfietspad, maar dat is niet aangeduid. Voor het verkeer dat uit de zijstraten komt (Gelaagstraat en Kerkhofstraat, en eventueel zelfs aan de parkeerplaats in de Kapelstraat en de straat naar de steenbakkerij) is ook niet aangeduid dat fietsers nu van rechts kunnen komen. Het 'normale' fietspad richting Temse blijft immers bijna tot aan de Blauwhofstraat onbruikbaar.





Zoals Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen het voorstelt (klik hier) heb ik volgende mail naar de politie van Temse gestuurd, vergezeld van de laatste drie foto's hierboven:
Citaat:
Onderwerp: Werken in de Kapelstraat - signalisatie voor fietsers

Geachte,


De werken in de Kapelstraat schuiven voortdurend op richting Rupelmonde. De signalisatie voor fietsers houdt deze beweging niet bij.

Verschillende van onze leden meldden ons het gebrek aan signalisatie bij de aanvang van de werken einde augustus. Na meldingen op het Meldpunt Fietspaden is dit grotendeels in orde gebracht op de kruispunten Negenoogstraat, Oostberg en op het zuidelijk fietspad, dat gedeeltelijk een tweerichtingsfietspad werd.

Daar is alle signalisatie nu verwijderd aangezien de werken daar gedaan zijn. Maar fietsers richting Temse moeten nu in de Kapelstraat al ver vóór de verkeerslichten het fietspad aan de overkant gebruiken, tot ver voorbij die verkeerslichten, bijna tot aan de Blauwhofstraat.

Op dat hele traject staat geen enkele signalisatie, noch voor de fietsers zelf, noch als verwittiging voor het tweerichtingsfietspad voor bestuurders die uit zijstraten komen.

De wegbeheerder (Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen) raadt mij aan om in dit verband contact op te nemen met de politie van Temse. Daarom deze mail.


Met vriendelijke groeten,
...

Nu maar wachten op resultaat Knipoog.

(Aanpassing op 06-01-2016: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 06-01-2016 20:20:34; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 22-10-2014 16:08:12    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het resultaat is er, na het mailtje naar de politie van Temse. Aan de Kerkhofstraat is het fietspad richting Temse nu aangeduid als tweerichtingsfietspad, ...



... en de bestuurders die uit de Kerkhofstraat komen worden verwittigd dat er ook fietsers van rechts kunnen komen. Maar er is echt veel wind vandaag en dat bijgeplaatst verkeersbord is omgewaaid.



Daarom heb ik het recht gezet, het onderbord omhoog geschoven en de verzwarende steen er op gelegd.



Hoe lang het de wind gaat trotseren weet ik niet, want ook aan de Gelaagstraat waren de bijgeplaatste verkeersborden omver gewaaid.





Ook deze laatste heb ik recht gezet, maar die lag direct opnieuw tegen de grond door de sterke wind. Hier waren geen verzwarende stenen, dus opnieuw recht zetten was hopeloos.

Waar de werken nu beginnen was het verkeersbord dat het tweerichtingsfietspad aanduidt eveneens tegen de grond gewaaid, ook zonder verzwaring.



Er viel mij nog iets op aan het begin van de werken:



Het verkeersbord C3 is omgedraaid. Eindelijk, zou ik zeggen. Ik denk niet dat de wind dat gedaan heeft. Al van bij de aanvang van de werken, einde augustus 2014, was eigenlijk de doorgang voor elke bestuurder verboden door deze C3, dus ook voor fietsers, en dat in beide richtingen, terwijl alle bestuurders de hele tijd toch mochten door rijden in beide richtingen Knipoog.

Eén zaak zal wel niet in orde komen, denk ik:



Dit ondersteboven geplaatste verkeersbord B19 schuift ook mee met de werken richting Rupelmonde. Eigenlijk moet hier een verkeersbord B21 staan, zoals hierboven al meedere keren gezegd is. Ter herinnering: zo ziet een goed geplaatste B19 er uit, en dit is een B21.

Maar ... tenslotte is dat toch maar een probleem voor de automobilisten. Wij, fietsers, hebben hier een fietspad, dus wij moeten ons daar niets van aantrekken.

Alles bijeen blijf ik het droevig vinden, dat de verplichte signalisatie voor fietsers niet vanzelf geplaatst wordt, maar dat het alleen maar gebeurt als er meerdere keren naar gevraagd wordt. Fietsers worden blijkbaar toch nog altijd beschouwd als tweederangs-weggebruikers, maar toch verlangt men wel van fietsers dat ze strikt de wegcode respecteren. Respect moet je verdienen en moet van twee kanten komen Hihi.

(Aanpassing op 06-01-2016: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 06-01-2016 21:09:22; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-10-2014 15:55:34    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Vandaag ben ik er nog eens gepasseerd en alles lijkt nu toch min of meer in orde te zijn (behalve die B19 natuurlijk Knipoog). De wind waait niet meer zo hevig als de voorbije dagen.

Aan de Kerkhofstraat staan de bijgeplaatste verkeersborden nog, en ze staan nog allemaal recht. Voorbij de Gelaagstraat staat het verkeersbord nu recht dat het tweerichtingsfietspad richting Temse aanduidt, ...



... maar de verkeersborden die automobilisten moeten verwittigen van fietsers uit de twee richtingen liggen (nog altijd?) omver.



Ik heb die dan maar recht gezet, want er komen wel degelijk fietsers van rechts!



Hoewel het hier minder gevaarlijk zal zijn voor die fietsers aangezien hier verkeerslichten staan.

Het verkeersbord dat het tweerichtingsfietspad richting Temse aanduidt aan het begin van de werken, tegen Rupelmonde, staat ook recht.



Maar eigenaardig ... Het verkeersbord C3 is opnieuw zichtbaar gemaakt!



In feite mag er dus weer geen enkele bestuurder dit verkeersbord voorbij rijden richting Temse, en zou er evenmin vanuit de richting Temse een bestuurder mogen komen ... Als weggebruikers moeten we blijkbaar zelf maar uitmaken met welke verkeersborden we rekening moeten houden en met welke niet Hihi ...

En dan is de overheid, de wetgever, de wegbeheerder, de politie, ... soms verwonderd dat ook met andere verkeersborden geen rekening meer gehouden wordt.

Deze werken zijn in alle geval op weg om Temse te verlaten. Dan zijn wij er als Fietsersbond afdeling Temse van verlost ...

(Aanpassing op 06-01-2016: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 06-01-2016 21:13:20; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-11-2014 18:42:06    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Vandaag (donderdag 20 november 2014) reed ik in Steendorp door de Kerkhofstraat naar de Kapelstraat, om naar Temse te fietsen. Dit zag ik bij het naderen van de Kapelstraat.



Rechts van de rijbaan staat nog altijd de verwittiging om uit te kijken naar fietsers die van rechts kunnen komen, ook al is het onderbord nogal ongewoon zeer laag gezakt. Dit kun je moeilijk nog een 'onderbord' noemen. Volgens artikel 65.2 van de wegcode moet een onderbord trouwens 'onder het teken bevestigd' zijn Lees :
Citaat:
65.2. De betekenis van een verkeersbord kan worden aangevuld, nader bepaald of beperkt door een wit opschrift of symbool op een rechthoekig onderbord met blauwe achtergrond dat onder het teken bevestigd is.

De onderborden betreffende de fietsen en tweewielige bromfietsen hebben evenwel zwarte opschriften en symbolen op witte achtergronden en zijn van één van de volgende modellen :
...

Je kunt dit niet meer als een 'bevestiging onder het teken' beschouwen.



... en links van de rijbaan zie ik dat ik de Kapelstraat niet moet oversteken om naar Temse te fietsen, maar dat ik het fietspad langs deze kant moet nemen.



Om deze foto's te kunnen nemen was ik natuurlijk even gestopt en afgestapt ('fietsers afstappen', ge kent dat wel Knipoog ...), en ik keek even achter de hoek, waar ik dit bordje zag staan.



'Fietsers oversteken'. Verwarring ten top dus voor fietsers. Enerzijds wordt gevraagd om over te steken (en dat is niet hetzelfde als het fietspad verder volgen), anderzijds staat enkele meters verder een bord dat fietsers verplicht om het fietspad langs deze kant te volgen. Dus toch niet oversteken?

Ik ben dan toch maar de rijbaan overgestoken om langs het 'normale' fietspad richting Temse te rijden, ook al ben ik daarvan eigenlijk niet op de hoogte omdat ik uit de Kerkhofstraat kom. Even verder zag ik dit.



Volgens dat verkeersbord F50 is dit een 'oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen' Knipoog Knipoog ... Ik zou daar toch niet graag op oversteken. Je kunt er wel zonder problemen langs fietsen.

Verder zijn de putten die in het fietspad gemaakt zijn over het algemeen wel goed hersteld, voor een fietspad met klinkers.





Ter hoogte van de Blauwhofstraat ontbreekt nog een gedeelte van de fietspadmarkering.



Ik heb dit fietspad nog verder gevolgd tot aan de Schauselhoekstraat. Daar begint de Krijgsbaan en moest ik opnieuw de rijbaan oversteken naar het fietspad langs de linkerkant. Maar daarover lees je hier meer, bij de Krijgsbaan.

(Aanpassing op 06-01-2016: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 06-01-2016 21:20:33; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 03-12-2015 21:30:53    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Er zijn weer eens werken aan de gang op het fietspad in de Kapelstraat, richting Bazel helemaal op de grens met Rupelmonde, juist voor de Temsestraat. Ter hoogte van de bushalte is het fietspad daar helemaal versperd.



Natuurlijk staat er het gekende bordje "FIETSERS AFSTAPPEN", wat overigens geen enkele wettige betekenis heeft. Maar als je van je fiets afstapt, dan word je een voetganger. En wat staat op het volgende bordje?



Inderdaad, "VOETGANGERS OVERSTEKEN". Wie daar per fiets komt zou dus de rijbaan twee keer moeten oversteken, om daarna terug op het fietspad langs de rechterkant van de weg te kunnen verder rijden.

Het valt op dat het fietspad helemaal verdwijnt, en dat er verder voor de veiligheid van de fietsers niets voorzien wordt. Is het echt niet mogelijk om voor deze enkele meters een veilige doorgang voor fietsers te maken? Heeft dat ook niet te maken met het "wederzijds respect" voor fietsers, waar Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen zo graag naar verwijst (klik hier)? Deze gewestweg valt immers onder hun verantwoordelijkheid.

Morgen doe ik een melding op het Meldpunt Fietspaden.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 04-12-2015 09:08:09    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ik schreef:
...
Morgen doe ik een melding op het Meldpunt Fietspaden.

(klik hier.)

Dat is ondertussen gebeurd. Mijn melding heeft referentienummer EBB2A78C8C gekregen. Bij de melding heb ik de volgende "toelichting" gegeven:
Citaat:
Het fietspad is volledig opgebroken, zonder enige veilige doorgang voor fietsers.
Eerst staat er een bordje "fietsers afstappen". Afgestapte fietsers zijn voetgangers volgens de wegcode. Dan volgt een bordje "voetgangers oversteken"...
Wie daar per fiets komt, wordt dus gevraagd om twee keer kort na elkaar de rijbaan over te steken om reglementair verder te kunnen fietsen.
Kan bij dergelijke werken geen veilige doorgang gemaakt worden voor fietsers? Zou dat niet getuigen van een beetje "wederzijds respect" voor fietsers?

Ik ben alweer benieuwd hoe daarop zal gereageerd worden door de wegbeheerder Knipoog ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-12-2015 09:13:58    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit is de reactie van de wegbeheerder (Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen):
Citaat:
Op 9 december 2015 15:08 schreef Wegbeheerder <emailadres>:

Beste Van Breuseghem Jozef,

Als reactie op uw melding van een knelpunt voor fietsers (referentie : EBB2A78C8C) op volgende locatie :

Kapelstraat
Temse
Oost-Vlaanderen

Melden we u het volgende :

Ik wil u bedanken voor uw melding over de hinder voor de fietsers ter hoogte van wegwerkzaamheden in de Kapelstraat in Temse.

Er wordt altijd getracht een minimaal 1,5 meter doorgang vrij te laten voor de passage van zwakke weggebruikers. Dit is evenwel technisch niet altijd mogelijk. Wanneer dat niet mogelijk is, is het vaak veiliger om over te steken. Aangezien de verkeersborden hier allemaal conform zijn aangebracht met duidelijke vermelding "fietsers afstappen" en "voetgangers oversteken" is deze situatie correct uitgevoerd door de aannemer.

Ik begrijp dat dit hinder meebrengt voor de zwakke weggebruiker, doch hoop ik op uw begrip in deze tijdelijke situatie.

Met vriendelijke groeten


Ir. Peter De Backer
Afdelingshoofd
Wegenen en Verkeer Oost-Vlaanderen

Dat betekent dus dat ze er niet al te veel aan zullen verhelpen. Eigenlijk is het nu al niet meer nodig, want het fietspad is al opnieuw berijdbaar op deze plaats.

Maar ... ik merk dat ze bij Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen nog spreken van 'zwakke weggebruikers' als ze eigenlijk fietsers en/of voetgangers bedoelen. Ik heb dan ook een antwoordje geschreven aan ingenieur Peter De Backer, in de zin van wat op dit forum staat over "zwakke weggebruikers". Ik hoop dat hij het leest Knipoog.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 17-09-2019 20:07:24    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Er zijn alweer werken aan de gang in de Kapelstraat in Steendorp. Dit stond in Het Nieuwsblad van dinsdag 17 september 2019:



Die werken gaan dus duren tot ongeveer het einde van dit jaar. Uit ondervinding weet ik hoe fietsers gewoonlijk behandeld worden bij werken, dus ben ik eens gaan zien of er met fietsers een beetje rekening gehouden is.

Waar de werken beginnen, richting naar Steendorp, is er op het fietspad geen doorkomen meer aan vanaf juist voor het kruispunt met de Negenoogstraat, ...



... dus ... "fietsers oversteken" ... Door de haag? Of eigenlijk een eind verder? Of een eindje terug?



Bovendien is dat fietspad links in de rijrichting naar Steendorp niet aangeduid als (voorlopig) fietspad, zoals dat wettelijk moet. Het is dus zelfs verboden om daarop te rijden richting Steendorp! Wat bij een ongeval met een tegenligger? Dat bordje "fietsers oversteken" heeft trouwens geen enkele wettige betekenis. Om bij dergelijke werken fietsers op een gedegen manier op het andere fietspad te krijgen, moet eigenlijk het volgende gebeuren:
  • Fietsers moeten de rijbaan kunnen oversteken op een plaats waar ze "hun" fietspad veilig kunnen verlaten, en het andere aan de overkant kunnen bereiken, zonder gehinderd te worden door hagen, afsluitdraden, of andere obstakels.
  • Het fietspad aan de overkant, dus links in de rijrichting, moet (voorlopig) aangeduid worden als fietspad met een verkeersbord D7 of D9, al naargelang of er ook bromfietsen klasse B en speed pedelecs op mogen rijden (of moeten rijden bij een toegelaten rijbaansnelheid van meer dan 50km/u) of niet.
  • De "normale" gebruikers van het fietspad aan de "overkant" worden er best van verwittigd dat "hun" fietspad gedeeltelijk dubbelrichting is, en dat ze dus tegenliggers mogen verwachten.
  • Aan het einde van de werfzone moeten de overgestoken fietsers opnieuw de rijbaan kunnen oversteken en "hun" fietspad kunnen bereiken op een veilige wijze zonder onnodige hindernissen.

Fietsers kunnen nu even goed, of misschien zelfs beter, niet oversteken maar aan deze kant blijven. Er is plaats genoeg om te fietsen tussen de bakens en de buis.



Er komen geen tegenliggers en van het gemotoriseerd verkeer heb je evenmin last. Alleen op het einde van de werfzone staat een container in de weg, en tijdens de werkuren kan hier en daar een voertuig staan.



Die hindernissen kunnen allemaal gemakkelijk omzeild worden, tijdens de wisseling van de verkeerslichten. Er is immers beurtelings verkeer op de rijbaan, en tijdens de wisseling van de verkeerslichten is er een ruime periode helemaal geen gemotoriseerd verkeer.

Waarom moeten fietsers eigenlijk van het fietspad? Er lijkt toch niets in de weg te staan of te liggen?



Enkel in het begin van de werfzone ligt een nogal struise buis dwars over het fietspad.



Zou er niets kunnen voorzien worden, om fietsers daar op een geleidelijke wijze overheen te laten rijden, zodat ze op het fietspad kunnen blijven? Tijdens de werken van het Sigmaplan voorziet de Vlaamse Waterweg soms "bruggetjes" voor fietsers over veel dikkere buizen. De werken gaan tenslotte toch drie maanden duren!

Die werken zullen later opschuiven richting Temse, dus naar de Krijgsbaan.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 22-09-2019 08:04:43    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De aankondiging van deze werken is ook niet bijster snel gebeurd. Dit stond in de nieuwe Omroeper van ... 18 september 2019.



Niet iedereen raadpleegt dagelijks (of zelfs wekelijks) de pagina met wegenwerken op de website van de gemeente.

We hebben nu wel een kalender van het opschuiven van deze werken van de Kapelstraat naar de Krijgsbaan, en wat voorzien wordt voor het fietsverkeer zullen we zelf wel uitzoeken Hihi.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-09-2019 15:43:26    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De werken zijn al wat opgeschoven in de richting van de Krijgsbaan. Op deze plaats kunnen fietsers al wat beter het fietspad aan de overkant bereiken, en soms zijn daar spectaculaire dingen zoals stoomgeisers te zien ...



Het fietspad, dat fietsers nu links van de rijbaan moeten gebruiken richting Steendorp, is nog niet echt aangeduid als fietspad, maar het onderbordje voor een dubbelrichtingsfietspad is toch geplaatst.



En de fietsers die van Steendorp komen, worden er eveneens van verwittigd, met een apart onderbord, dat er tegenliggers te verwachten zijn op het fietspad.



De signalisatie wordt dus al wat beter, het zal nog in orde komen Hihi ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Steendorp - Kapelstraat

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005