Het is nu 28-03-2024 16:42:35
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Onwettige fietsoversteekplaatsen op kruispunten.

    -> Temse - Hoogkamerstraat Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-11-2013 21:02:58    Onderwerp: Onwettige fietsoversteekplaatsen op kruispunten.
 Reageren met citaat  

In het artikel 18.4 van de plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens staat het volgende Lees :
Citaat:
18.4. Markeringen van oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.

De afstand tussen de twee onderbroken strepen is ten minste 1,00m overeenkomstig plaat 6 van bijlage 4 tot dit besluit.

Deze tussenruimte kan evenwel teruggebracht worden tot ten minste 0,80m indien het fietspad met éénrichtingsverkeer is.

Deze onderbroken strepen worden gevormd door vierkanten of parallellogrammen met als zijde ongeveer 0,50m en met een tussenafstand van ongeveer 0,50m.

De dwarsmarkering moet aangebracht worden wanneer fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen de rijbaan moeten oversteken buiten het kruispunt of de rotonde.

Zij mag niet aangebracht worden op het kruispunt of de rotonde wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen dezelfde voorrangsregels moeten naleven als de andere bestuurders.

De ondergeschiktheid aan het verkeer op de openbare weg die wordt overgestoken mag verduidelijkt worden door de verkeersborden B1 of B5.

B1 B5

Die "plaat 6 van bijlage 4" ziet er zo uit:



Hoe deze wet in Temse wordt gerespecteerd, kunnen we bijvoorbeeld even nagaan aan het kruispunt van de Hoogkamerstraat met de Rozenlaan.



Het begint met de minimum afstand tussen de twee onderbroken strepen: ten minste 1,00m en kan teruggebracht worden tot ten minste 0,80m indien het fietspad met éénrichtingsverkeer is.
Nu is op dat kruispunt slechts één fietspad, namelijk het fietspad langs de Hoogkamerstraat. Dat is geen fietspad met éénrichtingsverkeer. Dus zou de minimum afstand tussen de twee onderbroken strepen ten minste 1,00m moeten zijn. In de Hoogkamerstraat van Temse is dat ongeveer 0,80m. Maar ik schreef "zou moeten" want er speelt nog iets dat veel belangrijker is.

Want dan staat er een verplichting, gevolgd door een verbod om een fietsoversteekplaats aan te brengen. Een fietsoversteekplaats mag namelijk niet aangebracht worden op een kruispunt wanneer fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen dezelfde voorrangsregels moeten naleven als de andere bestuurders.
Bestaan er wel kruispunten in Temse waar fietsers andere voorrangsregels moeten naleven als de andere bestuurders? Moeten fietsers die uit de Rozenlaan komen niet dezelfde voorrangsregels naleven als de andere bestuurders?



Die fietsoversteekplaatsen mogen daar bijgevolg wettelijk zelfs niet aangebracht worden!

Een fietser die naar links wil afslaan moet zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen volgens het artikel 19.3.2°.a van de wegcode. Aan het kruispunt moet die dan aan de linkse haaientanden voorrang verlenen aan het verkeer in de Hoogkamerstraat vooraleer verder te rijden naar het fietspad richting N16.
Een fietser die naar rechts wil afslaan moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven volgens het artikel 19.2.2° van de wegcode. Aan het kruispunt moet die dan aan de rechtse haaientanden voorrang verlenen aan het verkeer in de Hoogkamerstraat vooraleer verder te rijden naar het fietspad richting centrum.
Fietsers uit de Rozenlaan hebben geen nood aan een fietsoversteekplaats.

Een fietser die uit de richting N16 komt en naar de Rozenlaan wil, mag het fietspad pas verlaten na voorrang te hebben verleend aan het verkeer op de rijbaan van de Hoogkamerstraat, want het fietspad verlaten om op de rijbaan te komen is een manoeuvre.



Maar die fietser mag reeds vóór de Rozenlaan het fietspad verlaten en een eindje rechts op de rijbaan van de Hoogkamerstraat rijden, volgens de artikels 9.1.2.3° en 19.2.2° van de wegcode. Ook een fietser die uit de richting N16 komt heeft geen nood aan een fietsoversteekplaats. Als je de fietsoversteekplaats van de foto zou gebruiken dan kom je trouwens op het voetpad terecht en niet op de rijbaan van de Rozenlaan!

En een fietser die uit de richting centrum komt en naar de Rozenlaan wil, gaat die doorrijden tot aan de tweede fietsoversteekplaats om ook op het voetpad aan de overkant terecht te komen?



Of gaat die fietser niet liever, en zoals de wegcode het voorschrijft in de artikels 9.1.2.3° en 19.3.2°.a, het fietspad verlaten ter hoogte van het zebrapad om met een ruime bocht naar de Rozenlaan te rijden? Uiteraard na weer eerst voorrang verleend te hebben aan het verkeer op de rijbaan van de Hoogkamerstraat.



Ook een fietser die uit de richting centrum komt heeft geen nood aan een fietsoversteekplaats.

Deze fietsoversteekplaatsen zijn dus wettelijk verboden door de plaatsingsvoorwaarden, zoals hierboven reeds aangetoond. Uit de teksten van de wegcode en de plaatsingsvoorwaarden, en uit de afbeelding van een fietsoversteekplaats, blijkt trouwens duidelijk dat fietsoversteekplaatsen alleen bedoeld zijn en dienen om fietsers de rijbaan te laten oversteken van een fietspad naar een ander fietspad en buiten een kruispunt of een rotonde. De wegcode zegt immers in artikel 43.3 dat fietsers die zich op het fietspad bevinden de oversteekplaats moeten gebruiken, en in artikel 18.4 van de plaatsingsvoorwaarden (zie hierboven) worden de afmetingen van een fietsoversteekplaats afhankelijk gemaakt van het soort fietspad dat ze verbinden.
Maar als je de ligging van sommige fietsoversteekplaatsen in Temse bekijkt, dan merk je dat men dat in Temse nog niet begrepen heeft.

Hoe absurd is het trouwens, om een fietsoversteekplaats en een zebrapad vlak naast elkaar te leggen? Dat zijn immers twee oversteekplaatsen met een verschillende voorrangsregeling. Een bestuurder op de rijbaan moet voorrang verlenen aan de voetgangers die zich op een zebrapad bevinden of op het punt staan zich erop te begeven (artikel 40.4.2 van de wegcode). Voor fietsers daarentegen moet een bestuurder op de rijbaan alleen zo nodig stoppen voor weggebruikers die zich op een fietsoversteekplaats bevinden (artikel 40ter van de wegcode). Maar wat houdt een fietser dan tegen, als het druk is op de rijbaan, om niet te wachten maar snel van de fiets af te springen, een meter opzij te gaan en het zebrapad te gebruiken als voetganger met de fiets aan de hand, waardoor de bestuurders op de rijbaan hem altijd voorrang moeten verlenen? Deze absurditeit is op nog andere plaatsen in Temse te bewonderen.

(Aanpassing op 18-01-2014: Foute links verbeterd en non-ascii-karakters toegevoegd.)
(Aanpassing op 23-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 23-11-2015 16:55:56; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-07-2014 07:54:20    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het fietspad is op dit kruispunt niet aangepast voor fietsers die afslaan naar de Rozenlaan of die uit de Rozenlaan komen. Eigenlijk zou de drempel moeten verlaagd zijn over iets meer dan de hele breedte van de Rozenlaan. De fietsoversteekplaatsen en bijhorende verkeersborden zijn totaal overbodig. Deze fietsoversteekplaatsen zijn trouwens wettig niet toegelaten, zoals hierboven verklaard is.



Fietsers zouden dan zonder problemen het fietspad langs de Hoogkamerstraat kunnen verlaten om op een normale, wettige wijze naar links of naar rechts af te draaien naar de Rozenlaan, zonder via een nutteloze, overbodige en wettig verboden fietsoversteekplaats op het trottoir te botsen!

Fietsers die uit de Rozenlaan komen zouden dan eveneens zonder problemen op een normale, wettige wijze naar links of naar rechts kunnen afslaan naar het fietspad op de Hoogkamerstraat, ook zonder een nutteloze, overbodige en wettig verboden fietsoversteekplaats te gebruiken. Hoe kan een fietser trouwens vanuit de Rozenlaan op een normale manier deze fietsoversteekplaatsen over de Hoogkamerstraat bereiken? Ze vertrekken beiden van op het trottoir achter de hoek! Sinds wanneer zouden fietsers op het trottoir mogen rijden in de bebouwde kom?

Of hoe nodeloos verwarrend en ingewikkeld een kruispunt kan gemaakt worden voor fietsers! En toch worden deze fietsoversteekplaatsen steeds weer opnieuw herschilderd!

(Aanpassing op 23-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - Hoogkamerstraat

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005