|
Fietssuggestiestroken in de Stationsstraat |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 12-02-2011 21:35:04 Onderwerp: Fietssuggestiestroken in de Stationsstraat |
|
|
|
|
De heraanleg van de Stationsstraat is al een eindje gevorderd. Ik heb gemerkt dat het voetpad, langs de kant van de huizen, wat smaller is dan het vroeger was. Dat zal wel zo gedaan zijn, omdat in het vervolg ook de bussen van de Lijn door de Stationsstraat zullen rijden ... (in vervanging van de vrachtwagens van Belgomine?)
De gemeente heeft ook beloofd dat er fietssuggestiestroken zullen aangebracht worden in deze straat. Over fietssuggestiestroken staat niets vermeld in de wegcode, maar er staan andere zaken wel vermeld in de wegcode, waardoor ik een zeer persoonlijke mening heb over fietssuggestiestroken:
Wegcode artikel 43.2 :
Citaat: |
43.2. De fietsers die de rijbaan volgen, mogen met twee naast elkaar rijden, behalve wanneer het kruisen niet mogelijk is. Buiten de bebouwde kom moeten zij bovendien achter elkaar rijden bij het naderen van een achteropkomend voertuig. |
Binnen de bebouwde kom mogen fietsers dus altijd met twee naast elkaar rijden, als het tegenliggend verkeer kan passeren. De Stationsstraat ligt binnen de bebouwde kom, en tegenliggend verkeer kan twee naast elkaar rijdende fietsers altijd kruisen, zeker nu de straat nog breder gemaakt is.
Fietsers mogen dus altijd met twee naast elkaar rijden in de Stationsstraat.
Een fietssuggestiestrook moet suggereren (het woord zegt het zelf) waar een fietser kan en mag rijden. In de Stationsstraat moeten de fietssuggestiestroken dus voldoende breed zijn, om aan fietsers en aan automobilisten duidelijk te maken, dat fietsers daar met twee naast elkaar mogen fietsen!
Terloops, wat zegt het Vademecum Fietsvoorzieningen over fietssuggestiestroken? (Onder 'rijloper' wordt verstaan: het centraal gedeelte van de rijbaan tussen de fietssuggestiestroken.) :
Citaat: |
Uit evaluatiestudies blijkt dat rijlopers met een breedte van meer dan 5 meter leiden tot hoge snelheden, en dat suggestiestroken die smaller zijn dan 1,20 meter (goot inbegrepen) de fietser in verdrukking brengen. De combinatie van te brede rijlopers en te smalle fietsstroken heeft mede tot gevolg dat minder assertieve fietsers zich onveilig voelen en b.v. eerder geneigd zijn op het voetpad te fietsen in plaats van op een smalle suggestiestrook.
Vermits elke vorm van menging (dus ook het gebruik van suggestiestroken) enkel verantwoord is bij lage snelheden (minder dan 50 km/uur) is het belangrijk de visuele verhouding tussen rijloper en suggestiestroken aanzienlijk te wijzigen ten gunste van de fietser.
De gewenste breedte van suggestiestroken varieert tussen 1,20 meter en 1,50 meter (goten niet inbegrepen). Een breedte van minder dan 1,20 meter geeft te weinig bewegingsvrijheid aan de fietser, terwijl een breedte van meer dan 1,50 meter al vlug geïnterpreteerd kan worden als een mogelijke parkeerstrook. |
Ik vind dat het zeer dicht aanleunt bij mijn visie .
Ik ben er nochtans zeker van , dat de fietssuggestiestroken in de Stationsstraat eerder smal zullen gemaakt worden. Daardoor zullen heel wat automobilisten (die zelfs het verschil niet kennen tussen een fietspad een een fietssuggestiestrook!) agressief reageren tegen fietsers die toch met twee naast elkaar zullen fietsen. De fietsers zullen het dan natuurlijk weer gedaan hebben in de ogen van deze wegcode-analfabeten!
Wedden
(Aanpassing op 15-02-2011: tekst ivm Vademecum Fietsvoorzieningen toegevoegd.)
(Aanpassing op 18-12-2015: Vette tekst verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 18-12-2015 20:08:29; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 28-02-2011 11:08:44 Onderwerp: |
|
|
|
|
In samenspraak met onze voorzitter heb ik vandaag een mail gestuurd naar de wegbeheerder (de gemeente Temse dus), de bevoegde schepen en de politie:
Citaat: |
Naar wij vernomen hebben, zal de Stationsstraat aangelegd worden met fietssuggestiestroken. Als Fietsersbond staan we daar natuurlijk achter, op voorwaarde dat het goed uitgevoerd wordt en bijdraagt tot de fietsveiligheid en de fietsvriendelijkheid.
In Temse liggen nog vrij weinig fietssuggestiestroken. Heel wat weggebruikers in Temse zijn dat dus niet gewoon. Bovendien leert de ondervinding ons, dat veel weggebruikers - zowel fietsers als automobilisten - het verschil (nog) niet kennen tussen een fietspad en een fietssuggestiestrook.
Daarom is het belangrijk om het werk ineens goed te doen, zodat de situatie in de Stationsstraat voor iedereen duidelijk en ondubbelzinnig zal zijn. Een aanduiding die verwarrend is voor iedereen, zoals bijvoorbeeld gebeurd is in de Temsestraat en in de Rupelmondestraat in Rupelmonde, is totaal af te raden.
In de wegcode staat evenwel niets vermeld over fietssuggestiestroken. Daarom verwijzen we naar de aanbevelingen in het Vademecum Fietsvoorzieningen, hoofdstuk 4.1.6, maatvoering van fietssuggestiestroken:
(Onder 'rijloper' wordt verstaan: het centraal gedeelte van de rijbaan tussen de fietssuggestiestroken.)
Uit evaluatiestudies blijkt dat rijlopers met een breedte van meer dan 5 meter leiden tot hoge snelheden, en dat suggestiestroken die smaller zijn dan 1,20 meter (goot inbegrepen) de fietser in verdrukking brengen. De combinatie van te brede rijlopers en te smalle fietsstroken heeft mede tot gevolg dat minder assertieve fietsers zich onveilig voelen en b.v. eerder geneigd zijn op het voetpad te fietsen in plaats van op een smalle suggestiestrook.
Vermits elke vorm van menging (dus ook het gebruik van suggestiestroken) enkel verantwoord is bij lage snelheden (minder dan 50 km/uur) is het belangrijk de visuele verhouding tussen rijloper en suggestiestroken aanzienlijk te wijzigen ten gunste van de fietser.
De gewenste breedte van suggestiestroken varieert tussen 1,20 meter en 1,50 meter (goten niet inbegrepen). Een breedte van minder dan 1,20 meter geeft te weinig bewegingsvrijheid aan de fietser, terwijl een breedte van meer dan 1,50 meter al vlug geïnterpreteerd kan worden als een mogelijke parkeerstrook. Zeker bij smalle suggestiestroken verdient het aanbeveling de goten geleidelijk te laten overgaan in de suggestiestrook (zonder opkant).
De breedte van de rijloper bij tweerichtingsverkeer wordt liefst beperkt in functie van het gewenst maatgevend gebruik en ontwerpsnelheid. Gaat men ervan uit dat twee auto's elkaar aan een lage snelheid moeten kunnen kruisen zonder fietsers te hinderen, dan is een centrale rijloper nodig van 4,30 m. In combinatie met voldoende brede suggestiestroken geeft dit echter een totale wegbreedte van 6,70 meter tot 7,30 meter exclusief goten, wat vooral bij lage verkeersintensiteiten leidt tot onverantwoord hoge snelheden.
...
De tekst gaat nog verder en bevat ook volgende tekeningen, waarvan de rechtse best van toepassing is op de Stationsstraat, aangezien de maximum snelheid daar 50 km/u bedraagt en de straat een breedte heeft van ongeveer 6,60 meter, goten inbegrepen, parkeerstrook niet inbegrepen.
Tot slot is ons op een vormingsdag ook geleerd, dat het niet meer aan te raden is om fietssuggestiestroken op asfalt een rode kleur te geven, maar eerder een andere kleur of een andere grijstint. Dit ook weer omdat een rode kleur door velen verkeerdelijk verbonden wordt met een fietspad, dus weer om verwarring uit te sluiten en de verkeersveiligheid te verhogen. |
Hiermee ondergraaf ik natuurlijk mijn eigen weddenschap ...
(Aanpassing op 19-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 19-12-2015 09:36:15; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Nicole Van der Vieren
Geregistreerd op: 12 Jan 2009 Berichten: 39 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 08-11-2011 21:11:27 Onderwerp: fietssuggestiestroken Stationsstraat |
|
|
|
|
Ik kan je geruststellen, Jozef. Dinsdag 25 oktober vroeg ik er naar tijdens de commissie mobiliteit. Schepen Vermeiren voegde de vraag prompt toe aan haar 'to do' lijstje. _________________ Met de fiets vervuil je niets :-) |
|
Terug naar boven |
|
Nicole Van der Vieren
Geregistreerd op: 12 Jan 2009 Berichten: 39 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 15-12-2011 13:06:12 Onderwerp: |
|
|
|
|
Ja Jozef, het is zelfs stijlvol ;-) _________________ Met de fiets vervuil je niets :-) |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 09-03-2012 09:57:03 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het was reeds ter sprake gekomen op de voorbereidende verkeerscommissie van 8 februari 2012, en het is weer op tafel gekomen op de voorbereidende verkeerscommissie van 7 maart 2012. Zonder onderbroken middenstreep zou de Stationsstraat een versmallend effect gekregen hebben door het aanbrengen van de fietssuggestiestroken. Dat effect is nu teniet gedaan door de middenstreep.
In februari is gezegd dat die middenstreep aangebracht is opdat men niet op de rijbaan zou parkeren in de Stationsstraat, want parkeren is verboden als de rijbaan verdeeld is in rijstroken volgens artikel 25.1 9° van de wegcode:
Citaat: |
25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :
...
9° op de rijbaan wanneer deze verdeeld is in rijstroken, behalve op de plaatsen waar het verkeersbord E9a of E9b is aangebracht;
E9a E9b |
Dat is allemaal juist, maar in de Stationsstraat zijn parkeerplaatsen langs de "muur", en aan de kant van de woningen zijn verkeersborden E1 aangebracht, waardoor het toch al verboden is te parkeren langs de kant van de woningen.
Dat leek een verrassing te zijn voor de verkeerscommissie, want dat wisten ze niet ... Bijgevolg is ofwel de onderbroken middenstreep overbodig, ofwel de verkeersborden (die er al jaaaaaren hangen).
De verkeerscommissie is er nog niet uit, of ze de middenstreep gewoon zal laten wegslijten, ofwel de verkeersborden E1 zal laten verwijderen (en alle jaren de middenstreep opnieuw schilderen)...
(Aanpassing op 19-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 19-12-2015 09:43:07; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 27-09-2013 20:26:15 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het volgende staat niet in het verslag van de vergadering van de kernleden van 26 september 2013.
Hoewel het al eens ter sprake gekomen was op de vergaderingen met de verkeerscel van 8 februari 2012 en van 7 maart 2012 (klik hier), is op de vergadering met de verkeerscel van 25 september 2013 nog eens hetzelfde herhaald: de middenstreep zou aangebracht zijn opdat men niet op de rijbaan zou parkeren in de Stationsstraat, want parkeren is verboden als de rijbaan verdeeld is in rijstroken. Dat is zeer juist, maar in de Stationsstraat zijn parkeerplaatsen langs de "muur", en aan de kant van de woningen zijn verkeersborden E1 aangebracht, waardoor het toch al verboden is te parkeren langs de kant van de woningen.
Daarom zou men de overbodige middenstreep laten wegslijten, maar ... nu ze toch herschilderd is, denkt men er aan om de verkeersborden E1 te verwijderen, want nu zijn die eigenlijk overbodig. In het kader van de bezuinigingsmaatregelen van de gemeente gaat men dus liever jaarlijks de middenstreep herschilderen. Van een verstandige maatregel gesproken!
In de hele Stationsstraat hangen nu nog slechts 2 verkeersborden E1. Eén ter hoogte van het huisnummer 24 ...
... en één ter hoogte van het huisnummer 12.
Beide verkeersborden E1 zijn voorzien van een bord . Dat bewijst dat er al zeker minstens één verkeersbord E1 verdwenen is. De wegcode zegt immers in het artikel 70.2.2 :
Citaat: |
70.2.2. Geldigheid van de verkeersborden E1, E3, E5, E7 en E9a tot E9g.
1° De verkeersborden E1, E3, E5, E7 en E9a tot E9g gelden langs de kant van de openbare weg waar zij geplaatst zijn en vanaf het verkeersbord tot het volgende kruispunt.
...
De verkeersborden E1, E3, E5, E7 en E9a tot E9g worden aangevuld met de hiernavolgende borden:
a) begin van de reglementering b) einde van de reglementering
Wanneer het verbod of de toelating ophoudt vóór het volgend kruispunt, wordt de plaats waar de reglementering eindigt, aangewezen door een verkeersbord gelijkaardig aan het verkeersbord dat het begin aanwijst, aangevuld met bovenaangeduid bord.
...
d) reglementering over een lange afstand
Bovenaangeduid bord vult een verkeersbord aan, gelijkaardig aan het verkeersbord dat het begin van de reglementering aanwijst en dat bij wijze van herhaling geplaatst wordt. |
De dubbele pijl wordt bij wijze van herhaling geplaatst. Dus moet er minstens nog een verkeersbord gestaan hebben dat het begin van het parkeerverbod aanduidde (met pijl omhoog) en misschien stond er ook een verkeersbord op het einde van de Stationsstraat dat het einde ervan aanduidde (pijl omlaag), tenzij de hoek van de Stationsstraat met de Kasteelstraat kan beschouwd worden als een kruispunt.
(Aanpassing op 28-09-2013: Foto's verkeersborden en bijhorende commentaar toegevoegd.)
(Aanpassing op 19-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 19-12-2015 09:48:23; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|