Het is nu 28-03-2024 13:34:16
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Voetgangerslicht aan overkant moet weg.

    -> Wetgeving Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 03-02-2014 08:41:49    Onderwerp: Voetgangerslicht aan overkant moet weg.
 Reageren met citaat  

Gelezen op de website van Het Nieuwsblad op maandag 3 februari 2014:
Citaat:
Voetgangerslicht aan overkant moet weg

maandag 03 februari 2014, 03u00 Werner Rommers

De huidige voetgangerslichten kunnen automobilisten in de war brengen. Dus wil Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) de lichten naar de vertrekplaats van de voetganger verhuizen. Om zo de verkeersveiligheid te verhogen.

Wie als voetganger een druk kruispunt oversteekt, moet nu nog naar de overkant van de rijweg kijken om te weten of het licht op groen of rood staat. Als het van Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits afhangt, komt daar verandering in en verhuizen de voetgangerslichten naar de vertrekplaats, een kwestie van de verkeersveiligheid te verhogen.

De huidige voetgangerslichten aan de overkant zijn immers ook zichtbaar voor andere weggebruikers — auto's die het kruispunt oprijden, bijvoorbeeld — en dat leidt soms tot gevaarlijke situaties. Automobilisten zien bijvoorbeeld de voetgangerslichten op rood springen, en denken dat het kruispunt vrij is. Maar op dat moment mogen fietsers vaak nog een tijdlang oversteken, omdat zij vanwege hun hogere snelheid iets langer groen krijgen.

En dit is het artikel uit de krant Het Nieuwsblad van maandag 3 februari 2014:



Eindelijk! Dat hebben wij bijna vijf jaar geleden al aangekaart (klik hier)! Tegenwoordig worden fietsers zelfs soms uitgescholden door automobilisten die denken dat fietsers door het rood rijden omdat het voetgangerslicht op rood staat! Door de huidige plaatsing van de voetgangerslichten denken heel wat automobilisten dat fietsers door het rood rijden, vooral op kruispunten met gewestwegen. Daar blijven de voetgangerslichten zelfs altijd op rood staan als het groen geworden is voor fietsers, tenzij een voetganger op een knopje drukt. Niet voor niets zet het Agentschap Wegen en Verkeer deze les voor automobilisten op haar website!

Op onderstaande oudere foto's van september 2008 — en het is nu nog altijd zo — is duidelijk te zien dat de verkeerslichten voor voetgangers aan de overkant staan, en dat ze rood blijven als het groen is voor fietsers.





Ik had eerder gedacht aan een herhalinglicht voor fietsers aan de overkant, waardoor automobilisten ook zouden kunnen zien dat fietsers wel degelijk groen licht hebben. Automobilisten gaan immers niet beter aan fietsers denken door de voetgangerslichten weg te nemen.

Maar het is al beter dan helemaal niets te doen. Hopelijk wordt dit voorstel uitgevoerd en zal het toch al iets verbeteren aan de onveiligheid die geschapen is door het verwijderen van fietspadmarkeringen op plaatsen waar fietsers een voorrangsweg moeten oversteken (klik hier).

(Aanpassing op 04-02-2014: Krantenartikel toegevoegd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 31-10-2019 08:30:27    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Gelezen in Het Nieuwsblad van donderdag 31 oktober 2019 (klik om te vergroten).



Reeds in februari 2014 werd hierover gesproken. Dat is nu al meer dan 5 jaar geleden. Toen wist men ook al dat het veiliger en logischer zou zijn om het voetgangerslicht niet aan de overkant van de weg te plaatsen.

Het is zelfs veiliger voor fietsers. Als de voetgangerslichten op rood staan, denken sommige automobilisten immers dikwijls dat het ook rood is voor fietsers, wat zeker niet altijd het geval is. Als de voetgangerslichten onzichtbaar worden voor automobilisten, zoals dat nu ook het geval is voor de fietserslichten, verdwijnt die mogelijke misleiding.

Zou er nu iets van komen? Of kent dat weer een stille dood? Of wordt het op de ene plaats zo en op een andere plaats anders, zoals het dikwijls gebeurt in België, en men nadien opmerkt dat "de toestand verwarrend is"?

Het is zelfs beter in overeenstemming met de tekst van het verkeersreglement. De betekenis van het rode verkeerslicht is immers verschillend voor voetgangers en voor de andere weggebruikers.
  • Dit betekent rood licht voor voetgangers (artikel 63.1.2.1° van het verkeersreglement):
    Citaat:
    rood licht betekent dat het verboden is zich op de rijbaan te begeven.

  • Dit betekent rood licht voor andere weggebruikers (artikel 61.1.1° van het verkeersreglement):
    Citaat:
    rood licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf, voorbij te rijden;

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Wetgeving

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005