Een 42-jarige vrouw uit Berendrecht is maandagavond 9 september 2013 omstreeks kwart voor zeven ongelukkig ten val gekomen tegen een container in de Nationalestraat.
Ze werd zwaargewond overgebracht naar het UZA, maar verkeerde nooit in levensgevaar.
Er waren geen andere betrokkenen bij het ongeval.
Volgens de lokale politie is de fietsster met haar voorwiel uitgegleden over het natgeregende wegdek en de beruchte tramsporen in de Nationalestraat.
De buurtbewoners klagen er al langer over de verkeerssituatie: er komen nog steeds regelmatig fietsers ten val.
De vrouw kwam ongelukkig terecht tegen een container, die reglementair langs de kant van de weg stond.
Ze kloeg over hevige pijn en raakte ernstig gewond, maar verkeerde nooit in levensgevaar. _________________ Forumbeheerder
Met een rubberen band zou de zee van tramsporen aan de Korenmarkt veiliger worden voor fietsers.
Gent - Mogelijk komen er binnenkort rubbers tussen de tramsporen in Gent om te vermijden dat fietsers er met hun wiel in vastraken en vallen. Het stadsbestuur gaat onderzoeken of het systeem haalbaar is.
Gentse fietsers kunnen er over meespreken. Tramsporen zijn, na kruispunten, veruit de gevaarlijkste hindernissen die een fietser moet nemen in de stad. Mogelijk komt er een oplossing om de tramsporen veiliger te maken. Mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) zegt, op voorstel van zijn partijgenoot Sara Matthieu, ‘fietsveiligere' tramsporen te willen onderzoeken.
De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB voert momenteel tests uit met een Zwitsers systeem met een rubberen band. Die vult de holte in de sporen op zodat fietswielen er niet meer in vast kunnen raken. Het wiel van een tram is wel zwaar genoeg om de rubberen band opzij te duwen.
Watteeuw - die enkele maanden geleden zelf nog tegen de grond smakte bij het dwarsen met zijn fiets van tramsporen - noemt het systeem ‘het ei van Columbus'.
‘We nemen contact op met de MIVB om te zien of het systeem een oplossing kan bieden. De vraag is natuurlijk wat het kost en hoe het zit met het onderhoud. Maar het zou zeker op gevaarlijke punten waar veel tramsporen samenkomen, zoals aan het Braunplein, een goed idee kunnen zijn', aldus Watteeuw. _________________ Forumbeheerder
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum