Het is nu 26-11-2024 09:21:38
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Hoogkamerstraat: onduidelijke voorrang voor fietsers

    -> Temse - N16 (gewestweg) Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 16-12-2011 10:11:24    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ha Uitroepteken Wat lees ik daar Vraag
Citaat:
Het conflict tussen links of rechts afslaande automobilist en rechtdoorrijdende fietser in combinatie met een rood voetgangerslicht is ons welbekend.

ons = het Secretariaat Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen.

Citaat:
Hopelijk bent u hiermee voldoende geïnformeerd.

Zou het Secretariaat Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen er dan niet beter aan doen, om de automobilisten wat beter te informeren over deze toestanden?

Verder veel blabla, maar geen oplossing om het minder onveilig te maken voor fietsers. Het is zelfs bijna een schuldbekentenis! Eigenlijk is dit alles het bespreken waard op onze volgende vergadering, en misschien kunnen we de nationale Fietsersbond daar eens voor wakker schudden. Ik weet zeker dat de afdeling Roeselare van de Fietsersbond met dezelfde problematiek zit, en dat die daar graag aan zal meewerken! Misschien dan zelfs ineens een kopie doorsturen naar het kabinet van minister Crevits (naar onze vroegere directeur Patrick D'Haese).

Zoals ik voeger (klik hier) en hierboven reeds vermeld heb, zou het veel beter zijn om ook de fietsverkeerslichten te herhalen aan de overkant, in plaats van dat nutteloos, onopvallend oranje knipperlicht daar te plaatsen. Daarover heb ik al eens een oeverloze discussie gevoerd met mensen van de wegcode, die zichzelf daarbij hopeloos vastreden in hun eigen reglementen en voorschriften (klik hier). Er is geen enkel reglement of voorschrift te vinden, waarin staat dat het verboden is om de fietsverkeerslichten te herhalen aan de overkant van de rijbaan. Om dezelfde reden als men dat oranje knipperlicht daar plaatst, zou men daar even goed het fietsverkeerslicht kunnen herhalen. Maar daarover wordt zedig gezwegen in bovenstaand antwoord!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 372

     
Bericht Geplaatst: 16-12-2011 12:22:47    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Goed idee! We zouden ook contact kunnen zoeken met de maker van de Gentse blog Fietsbult, die dit probleem al uitvoerig aangekaart heeft. Kijk bvb. op een vrij recent bericht met de titel Groen! over de Sint-Lievenspoort, dat is exact hetzelfde verhaal:

http://fietsbult.wordpress.com/category/kruispunt/

Overigens een zeer inspirerende blog als je 't mij vraagt Goed zo!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-01-2014 19:14:09    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het ziet er niet naar uit dat de plaatsing en/of de regeling van de verkeerslichten op gewestwegen vlug zal wijzigen. Je kunt dat lezen op het Meldpunt Wegen van het Agentschap Wegen en Verkeer, bij de Vaak gestelde vragen. Het antwoord vind je hier, maar vooraleer dat eventueel moest verdwijnen of gewijzigd worden, druk ik het hier ook even af:
Citaat:
Waarom mogen fietsers nog oversteken als voetgangers al rood licht hebben?

Het Agentschap Wegen en Verkeer ontvangt regelmatig meldingen van weggebruikers die aangeven dat een fietser het kruispunt nog oversteekt, terwijl het voetgangerslicht al rood aangeeft. De afslaande automobilist, die het voetgangerslicht op rood ziet staan, gaat er van uit dat de fietser de wet overtreedt. Nochtans is dit niet noodzakelijk het geval, vermits het fietserslicht de cyclus van de verkeerslichten voor motorvoertuigen volgt.

We lichten dit graag even toe.

De groencyclus van het voetgangerslicht wordt vroeger afgesloten dan de groencyclus voor fietsers of motorvoertuigen. Vanaf het moment dat het voetgangerslicht op rood springt, wordt de voetganger die al aan zijn oversteekbeweging begonnen was, wettelijk toegestaan om deze oversteekbeweging te beëindigen (= ontruimingstijd). Voor voetgangerslichten bestaat er immers geen oranjekleurig licht dat de overgang van groen naar rood maakt. Dat het voetgangerslicht al op rood springt, terwijl het fietserslicht nog op groen blijft staan, heeft te maken met het feit dat wettelijk (en feitelijk) een langere ontruimingstijd voorzien is voor een overstekende voetganger dan voor een overstekende fietser (1,2m/ sec ten opzichte van 10m/sec voor autovoertuigen en 5m/sec voor fietsers).

Gezien het Agentschap Wegen en Verkeer zwaar inzet op een vlotte doorstroming van het verkeer, is het niet opportuun om de groencyclus van het voetgangerslicht gelijk te schakelen met de groencyclus van het verkeerslicht voor motorvoertuigen. Dit zou namelijk, op meerdere kruispunten, vele extra seconden wachttijd opleveren voor het verkeer op de dwarsrichting, aangezien alle verkeer (inclusief het gemotoriseerde verkeer) steeds de (langere) ontruimingstijd van de voetganger zou dienen te volgen.

Ook het gelijkschakelen van de groencyclus van de fietserslichten met de voetgangerslichten biedt geen oplossing, aangezien dit een minder vlotte doorstroming voor de fietser zou betekenen. De fietser zou minder groentijd krijgen, terwijl zijn ontruimingstijd veel korter is dan die van de voetganger.

Op gewestwegen met een drukknop aan de verkeerslichten zou de fietser, bij gelijkschakeling van de groencyclus voor fietsers en voetgangers, zijn oversteek steeds dienen aan te vragen, net als de voetganger. Dit zou dan weer extra seconden wachttijd opleveren voor het verkeer in de dwarsrichting, gezien steeds rekening zou moeten gehouden worden met de (langere) ontruimingstijd van de voetganger, zelfs indien zich enkel een fietser aangemeld had.

Het Agentschap Wegen en Verkeer zal bovendien meer en meer inzetten op het systeem van drukknoppen om een goede doorstroming van het verkeer te garanderen. Zo wordt de wachttijd van het dwarsliggende verkeer enkel verhoogd indien er zich effectief voetgangers aanmelden.

In deze discussie wordt soms ook verwezen naar de plaatsing van de verkeerslichten. Voor de afslaande automobilist springt het verkeerslicht van de voetganger meer in het oog. Dit voetgangerslicht wordt immers niet vóór maar aan de overzijde van het kruispunt geplaatst, terwijl het fietserslicht zich vóór het kruispunt bevindt.. De plaatsing van de voetgangerslichten kan echter niet zomaar aangepast worden.

Door het Verdrag van Wenen betreffende verkeerstekens wordt namelijk opgelegd dat de voetgangerslichten zodanig gerangschikt dienen te zijn dat iedere verwarring met de voor het verkeer van autovoertuigen bestemde lichten uitgesloten is. Omdat het plaatsen van voetgangerslichten naast verkeerslichten voor motorvoertuigen verwarring in de hand zou kunnen werken, is er daarom gekozen om de voetgangerslichten aan de overzijde van het kruispunt te plaatsen. Aangezien de voetgangerslichten zichtbaar moeten zijn voor de aan de overzijde van het kruispunt aanwezige voetganger, zullen zij noodzakelijkerwijs ook steeds in het zicht van de afslaande voertuigen blijven.

Samenvattend blijft het dan ook zeer belangrijk dat de weggebruiker zich bewust is van het feit dat de groencyclus voor fietsers en voetgangers niet gelijklopend is. Op een gewestweg met een fietsoversteek dient de links- of rechtsafslaande automobilist daarom steeds rekening te houden met mogelijke oversteekbewegingen van fietsers, ook wanneer het voetgangerslicht rood aangeeft.

Volgens het Agentschap Wegen en Verkeer moeten de afslaande automobilisten dus maar uitkijken. Ik vraag mij af waarom dat bijvoorbeeld door het BIVV, door Touring of door VAB niet veel meer en duidelijk verkondigd wordt via alle media aan de automobilsten? Ze zijn er anders zo graag bij om het "veilig verkeer" te preken. Of waarom zou bijvoorbeeld de gemeente Temse dat niet publiceren in de Nieuwe Omroeper of op hun website plaatsen? Dat zou alleszins de verkeersveiligheid meer ten goede komen dan het mislukt exploot van vorig jaar!

Als fietser moet je tot de vaststelling komen dat heel wat automoblisten van deze lichtenregeling niet op de hoogte zijn!

(Aanpassing op 18-01-2014: Non-ascii-karakters toegevoegd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-04-2014 11:01:51    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Deze foto uit de Gazet van Antwerpen van dinsdag 8 april 2014 (in verband met een ander artikel) toont duidelijk aan, dat fietsers die op dit kruispunt de N16 oversteken richting centrum, dat moeten doen zonder enige markering op de rijbaan, en dus ... langs de linkerkant van de rijbaan!.



Fietsers worden dus gedwongen om als spookrijder de rijbaan over te steken. De wegcode zegt nochtans dat in België langs de rechterkant van de rijbaan moet gereden worden ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - N16 (gewestweg)

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005